Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-05@21:41:06 GMT

صفارود سدی در شک و ابهام

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۴۶۲۱۴

صفارود سدی در شک و ابهام

حسن اشرف گنجویی کارشناس و محقق تامین آب استان کرمان  و فعال محیط زیست درباره سد صفارود و ساخت آن می‌گوید: برای اظهار نظر کارشناسی در خصوص طرح سد صفارود  یا شهیدان امیرتیموری لازم است مطالعات هواشناسی، هیدرولوژی، سد بتنی هلیل را بررسی کنیم زیرا این سد در پایین دست صفارود قرار دارد و هر دو در مسیر هلیل رود که از سرشاخه های کوه شاه رابر سرچشمه می گیرد قرار دارند و در نهایت این رود به تالاب جازموریان می رسد که این تالاب هم اکنون در حال خشک شدن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته او در مطالعات انجام شده که بر مبنای آن‌ها سد هلیل طراحی و اجرا شده است، پارامتر‌های وسعت حوزه آبریز، میانگین بارندگی سالانه، ماهیانه، نوسانات دما، سرعت و جهت بادها، تبخیر، دبی‌های سیلابی با دوره برگشت‌های متفاوت شناسایی و نهایتا حجم مخزن سد هلیل، ارتفاع، نوع و چگونگی سرریز سیلاب‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته است.

اشرف گنجویی گفت: برای پایدار شدن قضاوت در شرایط کنونی می‌طلبد که آمار سد‌های خاکی بتنی، طرح‌های آبخیزداری خاکی، سنگ و سیمانی اجرا شده در سراسر حوضه آبریز شناسایی و حجم آبی را که سالانه پس از وقوع بارندگی‌ها و جاری شدن سیلاب‌ها در خود ذخیره می‌شود محاسبه کنند. در چنین روندی می‌توان در مورد سدشهیدان امیر تیموران قضاوت نمود، که آیا مکان یابی و مطالعه و اجرای چنین سدی منطبق بر داده‌های علمی و توان تامین آب حوزه آبریز بوده است؟

به گفته این فعال محیط زیست، کلیه امور مطروح شده بر اساس قانون توزیع عادلانه آب، شرح وظایف وزارت نیرو است و نیز از محققان و مطالبه گران  تقاضا دارم برای ارزش بخشیدن به امور اجرایی سد سازی در استان پهناور کرمان بررسی سد‌های خاکی گیتری واقع در کوهبنان، گروه راین واقع در راین، جور کوهبنان واقع در کوهبنان، سد بندی حسن آباد بویه واقع در پوزه خون سیرجان، بند انحرافی بتنی درختنگوئیه در چهار فرسخ شهداد، بند انحرافی بتنی اندوهجرد واقع در اندوهجرد، بند انحرافی سنگ و سیمانی و پخش سیلاب شهداد بر روی رودخانه فصلی شهداد، طرح آبخیزداری گسترده احمد آباد دئفه واقع در رفسنجان، ... و بطور کلی تامین آب در استان را در دستور کار خود قرار دهند.

فاطمه امیر تیموری خواهرزاده یکی از شهیدان امیر تیموری از بانیان سد ، درباره این سد گفت: شهیدان امیر تیموری هم فامیل واز یک طایفه بودند که تنها شهیدان روستا هستند.

به گفته او، روستای گازوییه ازتوابع رابر و در ۵ کیلومتری این شهرستان قرار گرفته است ودارای مسیری صعب العبور ودر پایین دست‌ها قرار گرفته که همین امر سبب شد تا سد شهیدان امیر تیموری در آن بنا شود.

خواهرزاده شهیدامرالله امیرتیموری می‌گوید: سال‌ها قبل با نظارت دستگاه مربوطه، قبر مطهر دو شهید به ۱۰ کیلومتر بالاتر از روستا ودر محل امام زاده عبدالله (ع) انتقال یافت و به منطور زنده نگه داشتن یاد ونام آن شهیدان بنا بر این شد که اسم سد زادگاه این شهیدان به نام آن‌ها ثبت شود و طی مکاتبات انجام شده اسم سد صفا رود به سد شهیدان امیرتیموری تغییر یابد.

او گفت: متاسفانه تاکنون این تعییر اسمی از طریق مسئولان استانی انجام نشده و طی پیگیری‌های انجام شده با اداره آب، استانداری (استاندار وقت فدایی)، هیچ جوابیه‌ای در این باره در پاسخ خواسته‌های ما داده نشده است و همچنان هر مکاتبه وعملی که انجام می‌شود صرفا با نام سد صفارود مبادله می‌شود.

به گفته خواهرزاده شهید امر الله امیرتیموری، طی گفت و گو با تقی زاده مدیر روابط عمومی وقت استانداری کرمان، وی صراحتا اعلام کرده است که ما طبق ابلاغیه به ما داده شده، با اسم سد صفارود مکاتبات انجام می‌دهیم.

او می‌گوید: تنها نام ذکر شده از شهیدان امیرتیموری بر روی تابلو خروجی شهرستان رابر به سمت سد (سد شهیدان امیرتیموری) بوده است و به علت مراجعات مکرر و توجیهات بی دلیل مسئولان استانی از نام آوردن سد به اسم سد شهیدان امیرتیموری، خانواده آن شهیدان خسته از پیگیری‌ها در خصوص اسم سد شده اند.

او در ادامه گفته، چند سال قبل همسر یکی از شهیدان طی تماسی تلفنی خبر از آبگیری سد از سمت استان خوزستان را به ما اعلام کرد که با نصب بیلبورد در خوزستان به این موضوع پی برده بود و لیکن در این چند سال هیچ نوع آبگیری به این سد بزرگ انجام نشده وبلا استفاده باقی مانده است.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از مدیرکل محیط زیست استان کرمان برای علت آبگیری نشدن این سد در خواست وقت مصاحبه کرد که از طرف روابط عمومی اعلام شد مدیر کل به علت این که این مسئله یک موضوع ملی است در این خصوص هیچ اظهار نظری نخواهند کرد.

گفت و گو از معظمه رنجبر

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سد سازی نزولات آسمانی آبگیری سد شهیدان امیرتیموری سد شهیدان امیر امیر تیموری سد صفارود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۶۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان حاجی رحیمی، زاهدی و حجازی در شهرستان بن

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، در آیین گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان حاجی رحیمی، زاهدی و حجازی شرکت کنندگان حمایت خود را از عملیات غرور آفرین وعده صادق اعلام کردند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • دادستان کرمان خواستار ارتقا خدمات دفاتر قضایی شد
  • ۱۳۰ هزار تن گندم در سیلوهای استان کرمان ذخیره شد
  • آغاز ۲.۵ میلیون مترمربع آسفالت معابر شهر کرمان+تصویر
  • تبارنامه‌ی ما دفتر شهیدان است
  • دستگیری باند فرااستانی سرقت از پیرزن‌ها در کرمان+تصویر
  • انتقال قلب پیوندی توسط هوانیروز
  • تصویری کمتر دیده شده از شهیدان کاظمی، مهتدی و زاهدی
  • روحانیت در دفاع از دین جان و مال را فدا می‌کند
  • زائران حج در واقع سفیران جمهوری اسلامی ایران هستند
  • گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان حاجی رحیمی، زاهدی و حجازی در شهرستان بن