Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌نقل از آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آیین رونمایی از منسوج زربفت «شدّه پوش» مضجع شریف امام رضا (ع) با قدمت ۴۰۰ سال، اهدایی شاه سلیمان صفوی ۲۴ خردادماه ۱۴۰۱ با حضور آیت الله سید محمد سعیدی، تولیت حرم حضرت معصومه (س) در محل موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری حرم مطهر رضوی برگزار شد،

این منسوج زربفت نفیس در ابعاد ۱۰۱ در ۳۱۴ سانتیمتر از جنس ابریشم و گلابتون بوده که در سال ۱۰۸۰ قمری، ۱۰۴۸ شمسی بافته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این اثر نوشته‌هایی شامل آیات قرآنی، ادعیه، شعائر شیعی دیده می‌شود که در بخشی از آن در قالب شعر تاریخ اثر، نام واقف و بافنده دیده می‌شود.

در این مراسم آیت الله سید محمد سعیدی؛ تولیت حرم حضرت فاطمه معصومه (س) میراث‌فرهنگی و شیعی موجود در آستان قدس رضوی را امانتی عنوان کرد که برای ماندگاری نیازمند کارهای پژوهشی است.

او گفت: «آثار موزه‌ای با توضیحات کارشناسی ارزش خود را نشان می‌دهد و آگاه‌سازی مردم بر ارزش این میراث، وظیفه اهل پژوهش است.»

حجت الاسلام سید جلال حسینی؛ رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در این مراسم به ساخت بنای با شکوه موزه در متراژ ۲۳ هزار متر مربع برای انتقال آثار نفیس و با ارزش موزه فعلی حرم مطهر به این مکان اشاره کرد و ترویج فرهنگ وقف، تحقیق و پژوهش و پیاده‌سازی نیت واقفان را از اموری برشمرد که موزه‌های رضوی بر آن اهتمام دارد.

زهرا محسنی؛ چهره ماندگار میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی کشور در این مراسم زربفت را هنری با قدمتی پیش از اسلام عنوان کرد که بعد از ظهور اسلام هنرمندان خلاق تغییراتی در این صنایع دادند تا در دوران اسلام نیز این هنر خودنمایی کند.

او گفت: هنر زربفت، آن را پارچه‌ای متشکل از دو ماده ابریشم و گلابتون عنوان کرد و گفت: «گلابتون نخی مرکب از آلیاژ طلایی که به دور ابریشم تابیده شده که این نخ در دوره صفویه ۵۰ درصد طلا و ۵۰ درصد نقره داشته است.»

محسنی گفت: «آستان قدس رضوی منسوجاتی دارد که در دنیا بی‌نظیر بوده و می‌تواند به صورت جداگانه به نمایش این منسوجات اقدام کند.»

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آستان قدس رضوی حرم حضرت معصومه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۷۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا آذریان اظهار کرد: مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی در راستای انجام وظایف اجتماعی و عام المنفعه خود به ارائه خدمات رایگان مشاوره‌ای در نقاط کم برخوردار مشهد می‌پردازد.

مدیر مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی بیان کرد: مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی بنا مسئولیت‌های خود، اقدام به توسعه خدمات روان شناختی در مناطق کم برخوردار مشهد کرده است.

وی افزود: این مرکز علاوه بر ایجاد کلینیک‌های ۴ گانه در حرم مطهر رضوی (باب الهادی علیه السلام)، غدیر (حرم مطهر- ورودی بازار غدیر)، بعثت (بلوار شهید منتظری مشهد) و مؤسسه تربیت بدنی، اقدام به توسعه خدمات به صورت عام المنفعه در ۱۷ پایگاه کم برخوردار شهر مشهد کرده است.

آذریان تصریح کرد: مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی به منظور آموزش و پیشگیری از مداخلات روانی و کاهش مشکلات روحی ساکنین مناطق کم برخوردار مشهد از آبان ماه سال ۱۳۹۹ توسعه خدمات روان شناسی و مشاوره در دستور کار قرار داده و ارائه خدمات در حال حاضر در ۱۷ پایگاه به ارائه خدمات مشغول است.

مدیر مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی بیان کرد: ارائه بیش از ۶ هزار خدمت در سال ۱۴۰۲ به مخاطبان حاشیه شهر به صورت مشاوره فردی و آموزش‌های گروهی در موضوعات خانواده، تربیتی و تحصیلی با مشارکت کتابخانه های آستان قدس رضوی، مدارس، مساجد و حسینیه‌ها و همچنین پایگاه‌های بسیج انجام پذیرفته است.

کد خبر 6090632

دیگر خبرها

  • از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت رونمایی می‌شود
  • اهدای درب طلای حرم امام رضا(ع) از طرف حرم حضرت معصومه(س)
  • آماده سازی کتیبه‌های دست نویس ایوان های صحن انقلاب و آزادی ویژه دهه کرامت
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا(ع) در دهه کرامت
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دهه کرامت
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در دهه کرامت
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد