Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@04:29:36 GMT

ساخت ۲ مجتمع تولید گلیم در سیرجان آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۴۷۸۲۱

ساخت ۲ مجتمع تولید گلیم در سیرجان آغاز شد

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با ساخت این مجموعه ها زمینه اشتغال بیش از ۹۰۰ نفر فراهم خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان در آیین کلنگ زنی مجموعه تولید گلیم روح‌الامینی در شهرک صنعتی بَلوَرد سیرجان گفت: این کارگاه در زمینی به مساحت حدود پنج هزار مترمربع و در ۲ فاز ساخته که در فاز اول ۱۸ میلیارد تومان اعتبار هزینه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فریدون فعالی بیان کرد: از اعتبار مذکور ۱۰ میلیارد تومان سهم آورده سرمایه‌گذار بوده و هشت میلیارد دیگر نیز تسهیلاتی است که از محل تبصره ۱۸ (تسهیلات حمایتی دولت برای طرح های اشتغالزا) به این مجموعه تعلق خواهد گرفت و اینک سرمایه‌گذار برای دریافت این تسهیلات در مرحله اخذ قرارداد با بانک عامل است.

وی با اشاره به اینکه در فاز اول به صورت مستقیم برای ۱۰۰ نفر شغل ایجاد می‌شود افزود: برای توسعه طرح مذکور حدود ۶۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و در پایان کار این مجموعه تولید گلیم ۴۰۰ نفر را مشغول به کار خواهد کرد.

احیای هنر کاربافی سیرجان 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان همچنین با بیان اینکه رشته هنری کاربافی سیرجان احیا می شود افزود: کارگاه کاربافی که با اعتباری معادل ۱۰۰ میلیون تومان راه‌اندازی شده تاکنون توانسته سه نفر را به صورت مستقیم مشغول به فعالیت کند.

وی با اشاره به اینکه در کارگاه مذکور تولید محصولات از مرحله طراحی تا مرحله آخر که تولید است توسط هنرمندان این رشته هنری انجام می‌گیرد تاکید کرد: همچنین در این کارگاه آموزش‌ تولید این نوع صنایع‌دستی به علاقه مندان ارائه می‌شود.

فعالی با بیان اینکه متقاضیان این نوع صنایع‌دستی و همچنین آموزش آن رو به افزایش است بیان کرد:دلیل تقاضای بالا نیز حضور فعال هنرمندان این کارگاه در فضای مجازی است زیرا آنان تبلیغات خوبی را در این زمینه انجام می‌دهند.

کلنگ‌زنی مجتمع تولیدی گلیم شیریکی پیچ

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان در ادامه از کلنگ‌زنی مجتمع تولیدی گلیم شیریکی پیچ محمودی خبر داد و گفت: این طرح که در دو فاز با اعتباری معادل ۷۰ میلیارد تومان و در زمینی به مساحت ۹ هزار مترمربع اجرا می‌شود زمینه اشتغال ۵۰۰ نفر را ایجاد می‌کند.

وی اظهارداشت: این مجتمع در فاز اول با ۲۳ میلیارد تومان و اشتغال ۱۸۰ نفر شروع به کار می‌کند.

فعالی به اجرای فاز اول در مدت زمان یک و نیم سال در شهرک صنعتی سیرجان اشاره کرد و افزود: در این کارگاه چرخه کامل تولید گلیم شامل ریسندگی، رنگرزی، طراحی، تولید گلیم، شور و پرداخت، بسته‌بندی، تجاری‌سازی و عرضه به بازار انجام می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان ادامه داد: به دنبال مذاکره‌ با مدیر شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان در آیین کلنگ‌زنی کارگاه مذکور توافق شد از ظرفیت شرکت شهرک‌های صنعتی برای حمایت از هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی باهدف حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی و همچنین ایجاد خوشه گلیم در شهر جهانی سیرجان استفاده شود.

فعالی تصریح کرد: همچنین در این جلسه مصوب شد گذر فرهنگ و هنر با عنوان گذر گلیم نیز توسط شهرداری سیرجان تکمیل شود.

احیای بادگیرهای چپقی

وی  به ساماندهی و احیای بادگیرهای چپقی سیرجان نیز اشاره کرد و گفت: این طرح پس از ساماندهی با کاربری مناسب به گردشگران خدمات ارائه می‌کند.

فعالی خاطرنشان کرد: گذری که بادگیرهای چپقی را به خیابان اصلی متصل می‌کند می توان به عنوان گذر فرهنگ و هنر در نظر گرفت که امیدواریم با رایزنی و مشارکت دستگاه‌های مرتبط بتوانیم این طرح را اجرا کنیم.

وی افزود: تکمیل موزه دست‌بافته‌های این شهرستان توسط شهرداری از دستورکارهای این جلسه بود که مصوب شد.

به گزارش ایرنا، گلیم شیریکی پیچ یا سوزنی یکی از شاخص ترین دست‌بافته های عشایر و روستاییان شهرستان سیرجان محسوب می شود که قدمتی چند صد ساله در این منطقه دارد.

خاستگاه اصلی گلیم شیرکی پیچ روستای دارستان در ۲۵ کیلومتری مرکز شهرستان سیرجان است که در سال ۱۳۹۶ در فهرست آثار جهانی قرار گرفت.

شهرستان سیرجان در فاصله ۱۷۵ کیلومتری غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.

برچسب‌ها گلیم شیرکی پیچ کرمان سیرجان اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کرمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گلیم شیرکی پیچ کرمان سیرجان گلیم شیرکی پیچ کرمان سیرجان اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کرمان گردشگری و صنایع دستی استان کرمان مدیرکل میراث فرهنگی میلیارد تومان تولید گلیم کلنگ زنی فاز اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۷۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تساوی دربی استان کرمان | مس رفسنجان ۱-۱ گل گهر سیرجان

دیدار دو تیم مس رفسنجان و گل‌گهر سیرجان در چارچوب هفته بیست‌وپنجم لیگ برتر با تساوی به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، در چارچوب هفته بیست‌وپنجم لیگ برتر، تیم مس رفسنجان امروز دوازدهم اردیبهشت میزبان گل‌گهر سیرجان بود که این دیدار با تساوی یک بر یک به پایان رسید.

گل اول این دیدار توسط سعید سحرخیزان در دقیقه ۲۸ وارد دروازه مس رفسنجان شد و در دقیقه ۶۱ گل دوم بازی برای مس رفسنجان توسط فرشید باقری به ثمر رسید.

سجاد شهباز زاده بازیکن مس رفسنجان در دقیقه ۴۸ و احمدرضا زنده‌روح بازیکن گل‌گهر سیرجان در دقیقه ۵۸ کارت زرد دریافت کردند.

مس رفسنجان با دریافت تک امتیاز این دیدار ۳۰ امتیازی و گل گهر سیرجان ۳۴ امتیازی شد. نارنجی پوشان رفسنجانی در جایگاه نهم و گل‌گهری‌ها در جایگاه ششم جدول لیگ‌برتر قرار دارند.

داوری دیدار دو تیم هم‌استانی را سیدرضا مهدوی به عهده داشت و امیررضا آشورماهانی، احمد سلطانی و احسان اکبری کمک داور و علیرضا کهوری ناظر این دیدار بودند.

کد خبر 749840

دیگر خبرها

  • آغاز احیای رشته چادر شب‌بافی در چهارمحال و بختیاری
  • تساوی دربی استان کرمان | مس رفسنجان ۱-۱ گل گهر سیرجان
  • رونق تولید در ایرانی‌ترین صنعت پتروشیمی کشور
  • زنجان| صنایع‌دستی مردمی‌ترین مشارکت در جهش تولید است
  • برگزاری آزمون مهارت سنجی گلیم بافی در البرز
  • افتتاح هتل و آغاز اجرای تله کابین خوشاکو در ارومیه
  • گشایش نخستین نمایشگاه توانمندی‌های هنرمندان صنایع دستی کتابخوان
  • هنرنمایی زنان عشایر در ۳۰ رشته صنایع دستی
  • تولید بنزین از متانول به زودی آغاز می شود
  • قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی به تولید و اشتغال منجر می‌شود