Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@08:03:42 GMT

چند خبر از دامپزشکی کردستان

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۴۸۰۶۴

چند خبر از دامپزشکی کردستان

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کردستان اظهار داشت: با توجه به اینکه یکی از اهداف سازمان دامپزشکی ارائه خدمات به مناطق روستایی و دور افتاده است اجرای طرح واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل یکی از برنامه های مهم و موثر است.

ناصر مخدوم ادامه داد: با واکسیناسیون جمعیت طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل علاوه بر جلوگیری از سرایت و انتشار بیماری به مرغداری های صنعتی، ارتقای ضریب بهداشت عمومی و امنیت غذایی، نقش مهمی در کمک به اقتصاد خانوار روستایی و ایجاد انگیزه در مردم ساکن روستا دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کردستان اظهار داشت: از آغاز واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل از ۲۰ فروردین سال جاری، اکیپهای واکسیناسیون دامپزشکی با مراجعه به  ۹۷۸ روستای استان، تعداد ۴۰۹ هزار و ۵۸۸ قطعه طیور بومی را واکسینه کرده اند.

جریمه ۱۹ مرکز متخلف عرضه فرآورده های خام دامی در سنندج

معاون توسعه و مدیریت دامپزشکی کردستان از محکومیت ۱۹ واحد متخلف عرضه فرآورده های خام دامی در سنندج به مبلغ بیش از ۳۹ میلیون تومان جزای نقدی خبر داد.

مهندس مصطفی رهبر افزود: بازرسان دامپزشکی در راستای عمل به وظایف ذاتی خود و در بازدید از مراکز عرضه فرآورده های خام دامی در سطح شهرستان سنندج تعداد ۱۹ واحد مرکز عرضه که اقدام به عرضه فرآورده های خام دامی غیر قابل مصرف و فاسد نموده بودند را شناسایی و با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی کردند.

وی ادامه داد: پس از بررسی تخلفات صورت گرفته توسط مقام های قضایی، مراکز یاد شده در مجموع به پرداخت مبلغ ۳۹۳ میلیون و ۷۱۸ هزار و ۹۷۰ ریال جریمه نقدی در حق صندوق دولت محکوم شدند.

شناسایی و معدوم سازی سه راس اسب مبتلا به مشمشه در کردستان

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی کردستان از شناسایی و معدوم سازی سه راس اسب مبتلا به بیماری مشمشه در شهرستان های سنندج و کامیاران خبر داد.

فرزاد رحمانی اظهار داشت: با دقت و تلاش اکیپ های پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام اداره کل دامپزشکی استان و در راستای رصد و پایش و مراقبت فعال برای شناسایی تک سمیان راکتور و مشمشه ای به ویژه تک سمیان متمرکز و هویت دار در سطح استان و با تلاش کارشناسان شبکه دامپزشکی شهرستان های سنندج و کامیاران سه راس اسب مبتلا به بیماری مشمشه در ۲ باشگاه اسب سواری شناسایی و ضمن انجام  اقدامات قرنطینه ای  با رعایت ضوابط بهداشتی و اصول ایمنی فردی ‌و امنیت زیستی اسب ها را معدوم کردند.

وی ادامه داد: پس از خروج دام های آلوده در کانون شناسایی شده، اقدامات تکمیلی و کنترلی شامل عملیات ضد عفونی واحدهای آلوده، معرفی افراد در تماس مستقیم با اسب های آلوده به مراکز بهداشت جهت انجام معاینات بالینی، آموزش و اطلاع رسانی به افراد در معرض خطر، ملزم کردن مالک باشگاه‌ آلوده به رعایت کامل قرنطینه و اصول بهداشتی تا پایان مراحل پایش، مراقبت و پاک شدن کانون‌ها از آلودگی و اطلاع رسانی به هیات های سوارکاری و سایر تشکل‌های مرتبط جهت اطلاع و رعایت اصول قرنطینه انجام شد.

بیماری مشمشه جزو بیماری های خطرناک مشترک بین انسان و دام به شمار می رود و ‌در صورت عدم انجام اقدامات لازم در خصوص پیشگیری از این بیماری، سلامت جامعه انسانی در معرض تهدید جدی قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها کردستان سازمان دامپزشکی کشور بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان سازمان دامپزشکی کشور بهداشت و سلامت کردستان سازمان دامپزشکی کشور بهداشت و سلامت عرضه فرآورده های خام دامی دامپزشکی کردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۸۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار دامپزشکی زرند درباره بیماری تب کنگو

علی لطفعلی پور گفت: تب کریمه کنگو بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است،  ویروس بیماری توسط گزش کنه آلوده و یا از طریق تماس با خون و لاشه دام آلوده، به انسان منتقل می‌شود.

 وی افزود: این بیماری شیوع بالایی در بین دامداران، دامپزشکان و کارکنان دامپزشکی، سلاخان، قصابان و کارکنان کشتارگاه، پزشکان، پرستاران و کارکنان بیمارستان‌ها، کشاورزان و اشخاصی که با دام سر و کار دارند مشاهده می‌شود.

وی تصریح کرد: بیماری در فصل‌های گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) شیوع پیدا می‌کند.

رئیس دامپزشکی زرند بیان کرد: این بیماری با رعایت نکات بهداشتی و راهکار‌هایی از جمله استفاده از دستکش و ماسک در هنگام تماس، ذبح دام و خرد کردن گوشت، خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام،رعایت ‏اصول ایمنی کار به منظور جلوگیری از بروز خراش پوستی و تماس آن با ترشحات دامی، انجام سم‌پاشی‌های ادواری دام و جایگاه، کشتار دام در کشتارگاه‌های مجاز، تهیه ‏گوشت از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی، خودداری از خرید و مصرف گوشت بازرسی نشده و فاقد مهر و برچسب دامپزشکی، خودداری از کشتار دام به صورت غیر مجاز و خارج از کشتارگاه، و نگهداری گوشت تازه در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد یخچال به مدت ۲۴ و جگر به‌مدت ۴۸ ساعت قابل پیشگیری است. 

وی گفت:با توجه به این که ویروس در برابر حرارت حساس است به افراد توصیه می‌شود از مصرف جگر خام و نیم پخته خودداری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • کمبود دارو و واکسن دامی در لرستان نداریم
  • برگزاری اولین اردوی جهاد دامپزشکی در خرم‌دره
  • تسهیل تأمین دارو و واکسن مورد نیاز دامداران و مرغداران لرستانی
  • بیش از ۲ میلیارد قطعه بچه میگو در استان بوشهر تولید می‌شود
  • هشدار دامپزشکی زرند درباره بیماری تب کنگو
  • جلوگیری از واردات واکسن‌های دامی دارای مشابه داخلی
  • نظارت دامپزشکی کرمان بر کارخانجات شیر و مراکز عرضه شیر خام
  • صادارت۱۰۰ قطعه جوجه شترمرغ از مرز دوغارون شهرستان تایباد به افغانستان
  • خودداری شهروندان ازخریدتخم‌مرغ‌های نگهداری شده در یخچال واحد‌های عرضه
  • شناسایی یک زنجیره توزیع تخم مرغ غیربهداشتی در مازندران