Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا از شبکه خبری «روسیا الیوم»، المقداد در جریان نشست مشترک هیات هماهنگی وزیران سوریه و روسیه درباره بازگشت آوارگان سوری امروز (پنجشنبه) در دمشق گفت که «رجب طیب اردوغان» با ایجاد منطقه به اصطلاح امن می خواهد تروریست هایی را که آموزش داده، برای انجام حملات علیه مردم و زیر ساخت های سوریه اسکان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر امور خارجه سوریه افزود: این گامی بسیار خطرناک برای امنیت کل منطقه است و همه کشورها باید مقابل جاه طلبی های رئیس جمهوری ترکیه بایستند.

المقداد تاکید کرد که «کشورهای غربی از ایفای نقش و تعهد بشردوستانه دوری می کنند؛ ویرانی های سوریه در این سال ها با حمایت همه جانبه کشورهای غربی انجام شد و غرب وحشی حتی یک کلمه در محکومیت حملات اخیر اسرائیل به فرودگاه غیرنظامی و بین‌المللی دمشق بر زبان نیاورد.»

وی با یادآوری اینکه سوریه به کار برای بازگشت همه آوارگان به شهرها و روستاهای خود ادامه می دهد، اظهار داشت: پولی که غرب در جریان کنفرانس موسوم به بروکسل ارائه کرد، به دست تروریست هایی می رسد که همچنان شهروندان غیرنظامی و زیر ساخت های سوریه را هدف قرار می دهند.

اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پیشتر اعلام کرد که این کشور به زودی عملیاتی را برای ایجاد «منطقه امن» در عمق ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه با سوریه در جنوب کشورش (خاک سوریه) انجام خواهد داد.

در همین حال، یک منبع سوریه از تقویت مواضع ارتش سوریه در مقابل اقدامات ترکیه در تقویت حضور نظامی خود در ریف های حلب و الحسکه در شمال و شمال شرقی سوریه خبر داد.

یک منبع میدانی سوریه به خبرگزاری دولتی «سانا»، اعلام کرد که ارتش سوریه مواضع و نیروهای خود را در برابر اقدام ترکیه در تقویت نیرو و ادوات نظامی خود در شهر اعزاز در ریف شمالی حلب تقویت و استحکامات خود را افزایش داد.

وی گفت که نیروهای ترکیه با تریلرهای حامل تانک و ستون هایی از نفربرهای زرهی و خودروهای دو دیفرانسیل مجهز به تیربارهای سنگین وارد شهر اعزاز شدند.

این منبع افزود که نیروهای اشغالگر ترکیه افراد مسلحی از شهر عفرین در ریف شمالی حلب و مناطق اطراف آن را به یگان های خود ملحق کردند. این عناصر مسلح وابسته به گروه تروریستی موسوم به "لواء عاصفه الشمال" (تیپ توفان شمال) هستند و شمار آنها بیش از ۲۵۰۰ نفر است.

روزنامه حریت ترکیه سه شنبه گذشته در گزارشی نوشت که آنکارا قصد دارد ابتدا عملیات خود در شمال عراق را به پایان برساند تا بتواند از آن نیروها در شمال سوریه استفاده کند.

حریت اضافه کرد: ترکیه هنوز نیروها و امکانات لازم را برای انجام عملیات در شمال سوریه اعزام نکرده است و این کار از هفته آینده آغاز می شود.

این روزنامه افزود: عملیات ترکیه به طور همزمان در دو جبهه تل رفعت و منبج انجام می شود.

حریت مدعی شد که جنگ اوکراین باعث شده است که موضوع سوریه برای روسیه اولویت نداشته باشد.

روزنامه حریت ۱۸ خرداد نیز در گزارشی ادعا کرده بود که عملیات ترکیه در شمال سوریه تا چند روز آینده آغاز می شود.

در چند روز گذشته نیز برخی گزارش‌ها درباره عملیات و حملات توپخانه‌ای نظامیان ترکیه و عناصر مسلح مورد حمایت آنکارا به مناطقی در شمال سوریه و کشته و زخمی شدن چندین نفر در جریان آن منتشر شده است.

ارتش ترکیه از سال ٢٠١۶ در ۲ عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دی ماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است.

از سوی دیگر، آنکارا در ۲۵ مهرماه ۹۸ برای عقب راندن شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوری» از مناطق مرزی الرقه و الحسکه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه نظامیان کُرد پنج روز مهلت داد تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

این درحالی است که دولت سوریه حملات و تهدیدهای جدید ترکیه را نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حاکمیت دمشق دانسته و تاکید کرده است: «حملات و تهدید های رژیم ترکیه نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی سوریه و مغایر با توافق نامه ها و خروجی‌های روند آستانه است».

برچسب‌ها اوکراین رجب طیب اردوغان روسیه سوریه دمشق آنکارا عراق ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اوکراین رجب طیب اردوغان روسیه اوکراین رجب طیب اردوغان روسیه سوریه دمشق آنکارا عراق ترکیه شمال سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۰۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها اطراف زاهدان

طی حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها اطراف زاهدان ۲ تروریست به هلاکت رسیدند.

به گزارش‌ مشرق، غروب امروز طی عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در منطقه شورو به سمت سرجنگل در محدوده شهرستان زاهدان، خودروی تروریست‌ها هدف قرار گرفت.

طی این عملیات موفق ۲ تروریست به هلاکت رسیدند. جزئیات تکمیلی متعاقباً اعلام می‌گردد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • آنکارا: هدف قرار دادن اردوغان نشان دهنده وضعیت روانی فعلی اسرائیل است
  • عملیات «وعده صادق» گوشه‌ای از اقتدار نیروهای مسلح کشور بود
  • کشته شدن ۲ تروریست در حمله پهپادی در اطراف زاهدان
  • هلاکت ۲ تروریست در حمله پهپادی نیروهای امنیتی در شهر زاهدان
  • تصاویر حمله پهپادی به تروریست‌ها اطراف زاهدان
  • حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها + جزئیات
  • هلاکت ۲ تروریست با عملیات پهپادی در اطراف زاهدان
  • حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / ۲ تروریست به هلاکت رسید
  • حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها اطراف زاهدان
  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک