Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@06:04:18 GMT

خاموشی‌ها در پاکستان گسترش یافت

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۵۰۸۹۹

با عمیق شدن بحران کمبود انرژی، خاموشی‌ها در پاکستان گسترش یافته و دولت این کشور را به اتخاذ تدابیر مختلف برای محدود کردن تقاضا برای برق واداشته است.

به گزارش ایسنا، دولت پاکستان برای کاهش مصرف برق، به محدود کردن ساعت فعالیت نهادهای تجاری بزرگ و اجرای هفته کاری پنج روزه متوسل شده است تا همزمان با افزایش قیمت‌های انرژی، مانع تشدید کمبود سوختهای مورد استفاده برای تولید نیرو و فرآورده‌های نفتی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بحران انرژی که همسو با کمبودهای مشابه در شبه قاره جنوب آسیا شکل گرفته است، دولتهای این منطقه‌ را با چالش جدی مواجه کرده و آنها را واداشته که به استفاده از سوخت‌های به شدت آلاینده مانند نفت کوره و زغال سنگ روی بیاورند و کشورهایی مانند سریلانکا را با آشفتگی اجتماعی اقتصادی روبرو کرده است.

موج گرمای کشنده تابستانی این وضعیت را دشوارتر کرده است به طوری که در بعضی از ایالتهای پاکستان، دمای هوا پیش از فرا رسیدن اوج گرمای تابستانی، از ۴۵ درجه عبور کرده است. متعاقبا، تولید نیروی برق آبی پاکستان در ایالت‌های شمالی این کشور، افت چشمگیری پیدا کرده است.

طبق آمار ماه مه سازمان رگولاتوری ملی نیروی برقی پاکستان، در آوریل سال میلادی جاری برق تولید شده از LNG تبدیل شده به گاز، با دو درصد کاهش، به ۲۵۱۷ گیگاوات ساعت، تولید برق آبی با هفت درصد کاهش، به ۲۴۰۴ گیگاوات ساعت و تولید برق با استفاده از زغال سنگ با ۱۰ درصد کاهش، به ۲۱۸۹ گیگاوات ساعت رسید. نیروی هسته‌ای دو برابر شد و به ۲۲۵۱ گیگاوات ساعت و برق تولید شده با نفت کوره، به ۱۵۶۴ گیگاوات ساعت رسید. کاهش تولید نیرو در ماههای مه و ژوئن بدتر شد.

وزارت نیروی پاکستان اعلام کرده که کاهش بار شبکه در شهرها، به ۱۰ تا ۱۲ ساعت و در مناطق روستایی، به ۱۴ تا ۱۶ ساعت رسیده است زیرا نیروگاهها فعالیتشان را به دلیل عدم وجود گاز طبیعی و افت برق آبی، کاهش داده‌اند.

یک مقام پاکستانی گفت: کمبود LNG، تامین سوختهای تولید نیرو را در چند ماه گذشته با کمبود بیشتری روبرو کرده و افزایش قیمت نفت کوره، شرکتهای نفتی را تحت فشار گذشته و در نتیجه، واردات این کالا را کمتر کرده‌اند.

بر اساس گزارش پلاتس، پاکستان سهمیه بنزین و گازوئیل را برای همه مقامات دولتی از جمله نمایندگان مجلس این کشور، به میزان ۴۰ درصد کاهش داده است.

افزایش قیمتهای انرژی و خاموشی‌ها، آزمونی برای دولت شهباز شریف است که در آوریل پس از یک دوره آشفتگی سیاسی، قدرت را به دست گرفت. شریف مدت کوتاهی پس از این که انتخاب شد، شنبه را به عنوان روز کاری برای کارمندان دولتی اعلام کرد اما اکنون در راستای مقابله با خاموشی، شنبه را به عنوان روز کاری، حذف کرد.

هزینه‌های واردات انرژی پاکستان در مدت ۱۰ ماه منتهی به آوریل، دو برابر شده و همزمان عرضه به بعضی از صنایع صادراتی، کاهش پیدا کرده است. محدودیت‌ها برای مصرف برق، مخاطرات بیشتری برای بخشهای مهم اقتصاد این کشور از جمله کارخانه‌های منسوجات که منبع نیمی از درآمدهای صادراتی پاکستان هستند، ایجاد می‌کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: متروپل آبادان صندوق امانات بانک حجت الله عبدالملکی خاموشی پاکستان انرژی متروپل آبادان صندوق امانات بانک حجت الله عبدالملکی گیگاوات ساعت درصد کاهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۰۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۰ ارديبهشت

ایتنا - تحلیلگران ادعا کردند که بیت‌کوین در بالاترین سطح خود قرار دارد و می‌تواند تا سطح ۴۲هزار دلار سقوط کند.
تحلیل‌های اخیر کارشناسان برجسته ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد که بیت‌کوین در حال حاضر بین ۶۳هزار تا ۶۱هزار دلار نوسان دارد و ممکن است برای رکود قابل توجه آماده باشد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، تحلیلگران این حوزه، در مورد بالا بودن احتمالی بازار که می‌تواند منجر به اصلاح قیمت تهاجمی شود، هشدار می‌دهند. همچنین یکی از تحلیلگران حوزه رمزارزها (DonAlt) نگرانی خود را در مورد آزمون‌های تکراری محدوده قیمت پشتیبانی ۶۳هزار تا ۶۱هزار دلار ابراز کرد.

این تحلیلگر گفت: بیت‌کوین به همان سطح قبلی بین ۶۳هزار  تا ۶۱هزار دلار بازگشته است. هرچه بیشتر این سطوح تکرار شود احتمال شکستن آن بیشتر است.
او پیش‌بینی کرد که حتی سرمایه‌گذاران صعودی نیز آماده سقوط به سطوح پایین‌تر از ۵۲هزار دلار یا ۴۶هزار دلار هستند.

کریپتوکارنسی نوشت، رضایت در بازار کریپتو اغلب پس از دوره‌های طولانی افزایش قیمت، ظاهر می‌شود، جایی که سرمایه‌گذاران بیش از حد خوش‌بین هستند و ریسک‌های بالقوه را نادیده می‌گیرند. این احساسات می‌تواند هوشیاری بازار و حجم معاملات را کاهش و آسیب‌پذیری در برابر اصلاحات ناگهانی بازار را افزایش دهد و معتقدم تا زمانی که خلاف این مورد ثابت یا تا زمانی که ۶۸ هزار دلار بازپس گرفته شود یا محدوده از دست رفته دوباره بازگردد، بازار همچنان در همین مسیر است.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۲.۳۲ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل  ۲.۸۲ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۳.۰۰ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین است که ۰.۱۰ درصد افزایش روزانه را ثبت کرده است.

حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۵۱.۸ میلیارد دلار است که ۰.۵۲ درصد افزایش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۴.۹ میلیارد دلار است که  ۹.۴۶ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال  بوده و حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۴۶.۵۸ میلیارد دلار است که ۸۹.۹۳ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی
این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.
۱- بیت‌کوین
قیمت: ۶۲ هزار و ۶۳۳.۳۴ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۱۸ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۰۵ درصد کاهش
۲- اتریوم
قیمت: ۳۱۹۷.۲۸ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۳۷ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۲۷ درصد کاهش
۳- تتر
قیمت: ۰.۹۹۹۹ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۳ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۸ درصد کاهش
۴- بایننس کوین
قیمت: ۵۹۲.۶۲   دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۲۶ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۰.۷۴ درصد کاهش
۵-  سولانا
قیمت: ۱۳۶.۲۸ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۲۵ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۷۵ درصد کاهش
۶- یو اس دی کوین
قیمت: ۱.۰۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۴ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۲ درصد افزایش
۷-  ریپل
قیمت: ۰.۵۰۶۵ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۰۶ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر ۵.۲۸ درصد کاهش
۸- دوج کوین
قیمت: ۰.۱۴۴۸ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته ۳.۳۳ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰.۳۷ درصد کاهش
۹ – تون کوین
قیمت: ۵.۳۶ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته:  ۲.۳۵ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۳.۵۶ درصد کاهش
۱۰-  کاردانو
قیمت: ۰.۴۵۵۳ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۱۶ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۱۰.۵۶ درصد کاهش

دیگر خبرها

  • پرداخت بیش از ۳۸ میلیارد تومان پاداش به کم مصرف‌ها در قزوین
  • آغاز به کار سامانه و سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت
  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • پرداخت ۳۸ میلیارد تومان پاداش به کم مصرف‌ها
  • کارگران هم مشمول «کاهش ساعت کاری» می‌شوند؟
  • آشنایی با حریفان جوانان ایران در لیگ ملت‌های والیبال آسیای مرکزی
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۰ ارديبهشت
  • جدال شاگردان مؤمنی مقدم با ترکمنستان در گام نخست
  • تلاش ها برای تحقق تابستان بدون خاموشی در قم
  • خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی رفسنجان از ۹ اردیبهشت