Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گیلان داور و پیشکسوت قرآنی گیلان گفت: به دلیل عدم درک برخی مسئولین تشکل‌های مساجد نسبت به جایگاه، اهمیت، فضل، برتری قرآن و مزیت‌های حضور قرآن در مساجد و برگزاری جلسات قرآنی بی تفاوت هستند که این برای جامعه قرآنی استان ناخوشایند است.

محمود لطفی‌نیا امروز در همایش جامعه قرآنی گیلان که با حضور معاون نظارت شورای عالی قرآن و رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در تالار مرکزی رشت برگزار شد، اظهار کرد: فعالیت‌های قرآنی گیلان بر کسی پوشیده نیست و دارای افتخارات بسیاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این داور بین‌المللی قرآن با بیان اینکه گیلان ظرفیت‌ها و استعدادهای قرآنی و ذخایر فرهنگی بالایی دارد، افزود: ما در گام اول انقلاب مسیری که طی کردیم تجربه ارزشمند و در عین حال سنگین و سختی بود تا به شناخت درست از ظرفیت‌های موجود رسیدیم و تجربه‌های تلخی را هم پشت سر گذاشتیم.

این پیشکسوت قرآنی گیلان گفت: زمانی در یادگیری قواعد تجویدی معطل بودیم و فرق بین صدا و قلقله را نمی‌دانستیم یا احکام تجویدی را آنطور که شایسته بود و در جهان عرب تدریس می‌شد، نمی‌دانستیم اما با گسترش فضای تکنولوژی و رفت و آمدی که بین قرا جهان اسلام شکل گرفت، همچنین با ورود قرای مصری به کشور و شنیدن قرائت آنان و بهره مندی از اساتید مصری، مهارت‌های قرآنی‌مان روز به روز افزایش یافت.

عضو هیات موسس جمعیت قرآنیان گیلان ادامه داد: با تاسیس نهادهای قرآنی مثل رادیو قرآن، شورای عالی قرآن، شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی و... باورمان شد که نیازمند تشکیلات قرآنی هستیم تا فعالیت‌های قرآنی از نظر سطح سواد و مهارت‌های فنی به سامان شوند امیدواریم این اتفاق تشدید شود و همچنان توسعه یابد.

لطفی‌نیا افزود: در سال‌های اخیر دوستان قرآنی گیلان به دور از اختلاف نظرات دور جمع شدند تا باهم همفکری کنند که منجربه تشکیل جمعیت قرآنیان گیلان در راستای به سامان شدن فعالیت‌های قرآنی استان شد.

این پیشکسوت قرآنی گیلان تصریح کرد: به فرمایش مقام معظم رهبری مساجد باید قطب قرآنی شود، این قضیه باید جدی گرفته شود؛ ولی در گیلان با بی‌مهری نسبت به این موضوع مواجه هستیم.

لطفی‌نیا افزود: به دلیل عدم درک برخی مسئولین تشکل‌های مساجد نسبت به جایگاه، اهمیت، فضل و برتری قرآن و مزیت‌های حضور قرآن در مساجد و برگزاری جلسات قرآنی بی تفاوت هستند که این برای جامعه قرآنی استان ناخوشایند است.

این داور بین‌المللی قرآنی گیلان بیان کرد: بزرگترین تعهد ما نسبت به قرآن این است که همانقدر که از قرآن بهره می‌بریم، در مسیر قرآن خرج کنیم، اگر من و شما به عنوان معلم قرآن نسبت به حفظ حریم شخص قرآنی پاسدار نباشیم، نمی‌توانیم انتظار وفاداری و پاسداری از آنان داشته باشیم لذا معلم قرآنی اول باید حافظ شخصیت و جایگاه خودش باشد؛ اگر ما قدر خودمان را بدانیم جامعه پیرامونی درس می‌گیرد و قدردان می‌باشد.

وی با بیان اینکه خداوند را شاکریم که توفیق را نصیب کرده تا از مائده قرآن بهره مند شویم و امیدواریم ما را از ساحت مقدس قرآن محروم نفرماید، تصریح کرد: معلم قرآنی باید در حوزه تکمیل و ارتقای شخصیت قرآنی و رفع نیاز اجتماعی قرآنیان مشارکت داشته باشد.

تشکیل جمعیت قرآنیان گیلان با هدف توسعه و تعمیق مفاهیم قرآنی

امیرحجت مرادی، سخنگو و عضو هیات موسس جمعیت قرآنیان گیلان اظهار کرد: جمعیت قرآنیان گیلان سال ۱۳۳۲ در گیلان توسط بازاریان، فرهنگیان و مردم در شهر رشت تشکیل شد، جلسات متعددی برگزار و پیرامون مسائل مختلف تشریک مساعی می‌کردند. اکنون این احساس نیاز می‌شد تا مجدد در استان مجموعه‌ای از اهالی قرآن داشته باشیم و مسائل، دیدگاه‌ها، تجربیات و مشکلات را به تبادل نظر بگذاریم و در صدد رفع موانع تلاش شود.

وی افزود: جمعیت قرآنیان گیلان در اجرای سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان گیلان مصوب شورای فرهنگ عمومی و نیز مصوب کمیسیون تبلیغی و ترویجی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در خصوص شبکه سازی فعالان قرآنی وفق راهبرد سند استانی با هدف هم افزایی و انسجام بخشی بین تمامی فعالان قرآنی مردمی استان گیلان بر اساس سند مذکور و نیز مصوبه شورای فرهنگ عمومی و ابلاغ آن از سوی استاندار جهت اجرا به اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت گیلان تشکیل شده است.

مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآنی گیلان گفت: جمعیت قرآنیان گیلان به منظور توسعه و تعمیق فرهنگ حیات بخش قرآن کریم در جامعه مبتنی بر تعالیم انسان ساز، اهل بیت عصمت و طهارت و هم‌افزایی و انسجام بخشی بین تمامی فعالان قرآنی مردمی استان گیلان و در راستای تحقق اهداف اساسنامه فعالیت می‌کند.

مرادی با اشاره به اینکه تمام فعالان قرآنی مردمی اعم از حقیقی و حقوقی که واجد شرایط مندرج در اساسنامه باشند می‌توانند در صورت درخواست و تایید مجمع تخصصی، عضو جمعیت شوند، ادامه داد: معتقدیم در نظام مقدس جمهوری اسلامی تشکیلات مردمی باید کاملا از دل مردم بوده و به هیچ نهاد دولتی وابسته نباشد، در راستای اجرای ایده تشکیل جمعیت قرآنیان گیلان، سال گذشته هیات موسس تشکیل شد. معلمان قرآن، بانوان فعال قرآنی و کسانی که با استفاده از هنر به ترویج قرآن کمک می‌کنند، می‌توانند انجمن‌های مختلفی را در قالب جمعیت قرآنیان گیلان تشکیل دهند تا به عنوان مجموعه مستقل در امور مربوط به جامعه قرآنی نظیر مسائل رفاهی، درمانی و بیمه و ... فعالیت کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی قرآن کريم فعالیت های قرآنی فعالان قرآنی قرآنی استان جامعه قرآنی قرآنی گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۲۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام تقی زاده دبیر پویش طرح ملی زندگی با آیه ها و رییس سازمان دارالقرآن در نشستی که پیرامون بحث و بررسی طرح زندگی با آیه ها امروز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه با حضور جامعه قرآنی و تمامی دستگاه های مشارکت کننده در مجمتع فرهنگی سرچشمه برگزار شد، گفت: زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف فرهنگی بود. نظر سنجی قبل از ماه مبارک انجام شد و بعد از آن نیز مجدد آن را تکرار کردیم تا اثر بخشی فعالیتهای انجام شده را دریابیم. در این عملیات تولیدات مکتوب، تولیدات فضای مجازی و فعالیتهای که در صدا و سیما شکل گرفت و اتفاقاتی که در زیر ساخت ها اتفاق افتاد و تبلیغات محیطی یکی دیگر از ارکانی بود که سعی کردیم در تصویر کردن بهتر این طرح از آن کمک بگیریم.

وی ادامه داد: در نامه ای که حجت الاسلام قمی بهمن ماه و قبل از آغاز ماه مبارک رمضان به دفتر رهبر معظم انقلاب ارسال کردند نظر معظم له را برای اجرای چنین طرحی در ماه مبارک جویا شدند که پاسخ به این نامه رهبر انقلاب این چنین آمده است: «کار قرآنی در شمار مبارک ترین کارهای جهادی و اسلامی است مراقب باشید در نیمه راه رها نشود و پیگیری نکردن و برنامه ریزی نکردن آفت برنامه های شوق انگیز است.»همه فعالیتهای قرآنی را رهبری در راستای فهم و تدبر می بینند که در این زمینه حفظ قرآن تاثیرات خودش را دارد.

رییس سازمان دارالقرآن اظهار داشت: ما حفظ آیات موضوعی را به عنوان نقطه کلیدی مطرح کردیم که با نگاه کارشناسی به تمامی مراحل از تصحیح و جریان حفظ و عمل و قرآنی شدن را دنبال کرد. فلذا توجه ویژه ای به حفظ موضوعی داشتیم. ما با این نگاه هدف از طرح زندگی با آیه ها را گفتمان سازی و تببین معارف قرآنی نیاز جامعه در راستای فریضه جهاد تبیین با این طرح مورد توجه قرار دادیم.

تقی زاده ادامه داد: در ماه مبارک رمضان چهار سطح عملیاتی طراحی شد.گفتمان سازی زندگی با آیه ها از عنوان تا مفهوم اینکه قرآن به دنبال سامان بخشی زندگی است، به عنوان نخستین سطح برشمرده شد. همچنین شکل گیری هم افزایی بین جریان های مردمی و دستگاه ها با این تناسب که فعالیت خودمان تقویت میدان باشد. مخاطب محوری که معیار اصلی ما بوده در تفکیک مخاطبان با عنوان های مختلف بانوان و نوجوان در این طرح مورد توجه واقع شده است.

دبیر پویش طرح زندگی با آیه ها با اشاره به اینکه نظرسنجی قبل و بعداز فعالیتهای قرآنی ماه رمضان داده های خوبی میدهد، اظهار داشت: نظر سنجی با سنجش دو هزار نفر از استانها و تهران انجام شد در این نظر سنجی بالغ بر ۷۵ درصد حسرت حفظ نکردن قرآن را دارند. اکثر افراد در خانه از قرآن شخصی استفاده می کنند که با آمدن نظر سنجی دوم که روزهای آینده نتایجش مشخص می شود میتوان تحلیل های خوبی در این زمینه انجام داد.

کد خبر 6092100 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • برگزاری دوره تربیت معلم تدبر سوره‌ای قرآن در مشهد
  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • مساجد به عنوان محور همه برنامه‌ها قرار داده شود
  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی
  • برگزاری خاکریز امنیت ۸ در گیلان
  • برگزاری «خاکریز امنیت ۸» در گیلان