Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، شورای جهانی سفر و گردشگری World Travel & Tourism Council از رشد ۲۱.۷ درصدی صنعت گردشگری جهان در سال ۲۰۲۱ خبر داده است. در سال ۲۰۲۰ و در اثر محدودیت‌های کرونایی، این صنعت با رشد منفی ۵۰.۴ درصدی مواجه شده بود و ۴۹۰۰ میلیارد دلار از ارزش این صنعت کاسته شده بود. اما در سال ۲۰۲۱ و با کاهش محدودیت‌های کرونایی، ۱۰۰۰ میلیارد دلار از طریق گردشگری عاید اقتصادهای جهان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش، در ایران نیز با رنگ باختن کرونا شاهد احیای صنعت گردشگری در سال ۲۰۲۱ بوده‌ایم. در حالی که طی سال ۲۰۲۰ صنعت گردشگری ایران با رشد منفی ۴۵ درصدی مواجه شده بود و ارزش آن به ۱۴۴ هزار میلیارد تومان کاهش یافته بود در سال ۲۰۲۱ این صنعت در ایران رشد مثبت ۴۰ درصدی را تجربه کرد و ارزش آن به ۲۰۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

سهم گردشگری از کل اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۳.۱ درصد بوده که این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۴.۱ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، با رونق گردشگری، میزان اشتغالزایی این صنعت در ایران نیز افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۰، ۱.۲ میلیون نفر در صنعت گردشگری ایران فعال بودند اما در سال ۲۰۲۱ این رقم با رشد ۷۰۰ هزار نفری معادل ۷.۶ درصد به ۱.۹ میلیون نفر افزایش یافته است. در سال پیش از آن ۳۴ درصد از اشتغال موجود در صنعت گردشگری ایران از بین رفته بود.

با رونق گردشگری در ایران سهم این صنعت از کل بازار کار ایران نیز افزایش یافته و از ۴.۸ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۵.۱ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

آمارها نشان می‌دهد گردشگران خارجی ۲.۵ میلیارد دلار در ایران طی سال ۲۰۲۱ هزینه کرده‌اند که این رقم نسبت به سال قبل از آن ۳۱.۳ درصد رشد داشته است. در سال ۲۰۲۰ کل هزینه کرد گردشگران خارجی در ایران با افت ۸۱.۶ درصدی مواجه شده و به ۱.۹ میلیارد دلار رسیده بود.

گردشگران داخلی ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۹۳ هزار و ۸۹۴ میلیارد تومان هزینه کرده بودند که این رقم نسبت به سال قبل از آن با افت ۳۹.۷ درصدی مواجه شده بود.

در سال ۲۰۲۱ هزینه کرد گردشگران داخلی ایران ۴۸.۹ درصد رشد داشته و به ۱۳۹ هزار و ۷۷۲ میلیارد تومان رسیده است.

بر اساس این گزارش از کل سفرهای گردشگری در ایران ۹۹ درصد با هدف تفریح انجام می‌شود و یک درصد سفرها نیز تجاری است.

از گردشگران خارجی که طی سال ۲۰۲۱ وارد ایران شده‌اند بیش از همه عراقی بوده‌اند. به عبارت دیگر ۳۴ درصد گردشگران خارجی ورودی به ایران در این سال عراقی بوده‌اند.

درحالی که ترکیه یکی از مقاصد مهم گردشگری ایرانیان است در سال ۲۰۲۱ ترک‌ها نیز اقبال خوبی به ایران داشته و گردشگران ترکیه‌ای پس از عراق در رتبه دوم گردشگران خارجی ورودی به ایران قرار داشته‌اند. از کل گردشگران خارجی ورودی به ایران در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۵ درصد آن‌ها ترکیه‌ای بوده‌اند. در سال پیش از آن سهم گردشگران ترکیه‌ای از کل گردشگران ورودی به ایران ۹ درصد بود.

گردشگران پاکستانی با ۱۰ درصد، جمهوری آذربایجان با ۹ درصد، و کویت با ۲ درصد به ترتیب در رتبه‌های سوم تا پنجم از این نظر قرار داشته‌اند. سایر کشورها سهم ۲۹ درصدی از کل گردشگران ورودی به ایران در سال ۲۰۲۱ داشته‌اند.

منبع: الف

کلیدواژه: صنعت گردشگری ایران افزایش یافته درصدی مواجه شده گردشگران خارجی ورودی به ایران میلیارد تومان میلیارد دلار ایران در سال سال ۲۰۲۱ سال ۲۰۲۰ ۹ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۳۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۲ هزار بازرگان خارجی و ۸۰ کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»

علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور ظهر امروز شنبه ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) که صبح امروز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح شد از سالن فرش دست‌باف، صنایع‌دستی و گردشگری بازدید کرد.

شالبافیان با اشاره به استقبال بیش از ۸۰ کشور و دو هزار تاجر و بازرگان خارجی از اکسپو ۲۰۲۴ ایران افزود: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با دو ماموریت در این نمایشگاه حضور دارد.

او معرفی ظرفیت‌ها و محصولات گردشگری کشور را به‌عنوان ماموریت اصلی مطرح کرد و ادامه داد: متناسب با این ماموریت محتوا‌های مکتوب و ویدئویی متعدد و متنوعی تهیه شده است که علاوه بر پاویون وزارتخانه در نقاط مختلف نمایشگاه به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود.

معاون گردشگری کشور تصریح کرد: در درب ورودی سالن‌های نمایشگاه استند‌هایی همراه با کیو آر کد به هشت زبان جانمایی شده است که برای بازدیدکنندگان امکان دسترسی کامل و متنوعی را به جاذبه‌ها و واقعیت‌های جامعه ایران فراهم می‌کند.

شالبافیان با بیان اینکه در تولید محتوای امسال تنها معرفی جاذبه‌های گردشگری مدنظر نبوده است، نشان دادن ویژگی‌های جامعه ایران و برقراری امنیت در پهنه کشور را در محتوا‌های عرضه شده حائز اهمیت عنوان کرد.

او حضور فعالان گردشگری و صنایع‌دستی را به‌منظور تعامل با تجار سایر کشور‌ها دومین ماموریت وزارتخانه عنوان کرد و افزود: دو سالن برای عرضه و ارائه محصولات صنایع‌دستی در اختیار فعالان این حوزه قرار گرفته است و در حوزه گردشگری نیز برخی دفاتر خدمات مسافرتی برای تسهیل سفر تجار و ارائه بسته‌های سفر آتی در نمایشگاه حضور دارند.

معاون گردشگری کشور برگزاری این نمایشگاه را با توجه به وقایع اخیر کشور حائز اهمیت دانست و از آن به‌عنوان مهم‌ترین ویژگی اکسپو امسال نام برد و ادامه داد: برگزاری این نمایشگاه نشانگر امنیت موجود در کشور است که این واقعیت تصویری می‌تواند توسط تجار و بازرگانان به دنیا مخابره شود و اندک تردید‌های به وجود آمده به دلیل شرایط اخیر را خنثی کند.

شالبافیان در توضیح ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری در این نمایشگاه گفت: یکی از محور‌های فعالیت بازرگانان و تجار می‌تواند سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های گردشگری باشد که به این منظور ۶۰۰ بسته سرمایه‌گذاری که فعالیت‌های اداری و مجوز‌های آنها اخذ شده آماده شده است.

معاون گردشگری کشور ادامه داد: همچنین از ۶۰۰ بسته سرمایه‌گذاری آماده شده ۱۶۰ پروژه دارای حجم سرمایه‌گذاری بالای ۴ میلیون دلار هستند.

او با بیان اینکه رویداد‌های این چنینی می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاری خارجی کمک کند، افزود: از ابتدای دولت سیزدهم حجم سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه گردشگری رشد ۱۸ برابری داشته و تا پایان سال ۱۴۰۲ به رقم ۲۵۶ میلیون دلار رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • دهیاران می‌توانند مدیریت مناطق گردشگری بام ایران را دریافت کنند
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • مهجوریت تفتان در سایه بی مهری مسوولان
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • با قدم زدن در خانه تاریخی زینت الملک قوامی به تاریخ سفر کنید + فیلم
  • حضور ۲ هزار بازرگان خارجی و ۸۰ کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • برگزاری نشست‌های تخصصی برای تبادل تجربه بین شرکت‌های ایرانی و خارجی در نمایشگاه نفت
  • هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا
  • درآمد میلیون دلاری شبکه‌های ماهواره‌ای از سینمای ایران! چرا و چگونه؟!
  • دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!