Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «نماینده»، جلیل رحیمی جهان آبادی درباره سفر رییس جمهور تاجیکستان به ایران و سطح بهبود روابط دو کشور گفت: تاجیکستان جزء نزدیکترین کشورها به لحاظ فرهنگ، تاریخ و ویژگی‌های قومی به ایران است.

رییس گروه دوستی ایران و تاجیکستان افزود: این کشور هرچند از نظر جغرافیایی با جمهوری اسلامی ایران هم مرز نیست ولی همیشه به عنوان کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: روابط ایران و تاجیکستان در سال‌های گذشته به دلیل سوء تفاهم‌ها و اختلاف‌های مالی دچار مشکل شد و این روند به رکود شرکت‌های ایرانی حاضر در تاجیکستان منجر شد.

نماینده مردم تربت جام و باخرز در مجلس با بیان اینکه یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم، بهبود روابط با کشورهای همسایه است، عنوان کرد: آیت الله رییسی رییس جمهور کشور آذرماه سال ۱۴۰۰  به تاجیکستان سفر کرد و هیاتی همراه با رییس جمهور هم عازم شدند و متقابلا هم سفر رییس جمهور تاجیکستان به ایران انجام شد.

رحیمی جهان آبادی ادامه داد: گروه‌های دوستی ایران و تاجیکستان فعال شدند و به زودی نخستین هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران پس از چندسال عازم تاجیکستان خواهد شد و متقابلا هیات پارلمانی تاجیکستان به ایران خواهد آمد.

گسترش دیپلماسی اقتصادی عامل رشد ۳۰۰ درصدی حجم تجارت ایران و تاجیکستان

وی با بیان اینکه سطح نشست‌ها و بهبود تعاملات سیاسی بین دو کشور بر شرایط اقتصادی اثر مثبتی خواهد گذاشت، گفت: در چند ماه گذشته رشد ۳۰۰ درصدی در تعاملات بین ایران و تاجیکستان اتفاق افتاده و امیدوارم روند رفع سوء تفاهم‌ها ادامه داشته باشد.

رییس گروه دوستی ایران و تاجیکستان با ابراز امیدواری از ادامه روند بهبود روابط و سوء تفاهم‌ها، اظهار داشت: در این صورت می‌توانیم در دو محور یکی اتصال تاجیکستان به آبهای آزاد و دوم تامین نیازهای متقابل دو کشور، روابط را گسترش دهیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: حوزه‌هایی مانند سدسازی، ساخت جاده و تونل، ماشین آلات کشاورزی، تجارت کالاهای اساسی به تاجیکستان، خشکبار، سنگ‌های نیمه قیمتی و قیمتی و صنایع دستی بین دو کشور می‌توانند ارتباط گسترده‌ای داشته باشد. حتی در موضوع خدمات پزشکی و سلامت هم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همتای تاجیکستانی دیدارها و نشست قابل قبولی داشتند و امیدواریم با سفر رییس جمهور تاجیکستان این روند سرعت بیشتری پیدا کند.

رحیمی در پاسخ به این سوال که آیا روابط ایران و تاجیکستان می‌تواند در اقتصاد کشور تاثیر قابل توجه و ملموسی خواهد داشت ، اظهار داشت: حقیقت آن است که آنچنان غربی‌ها دنیا را در خود خلاصه می‌بینند که فکر می‌کنند اگر فشار اقتصادی غرب و محدودسازی از ناحیه آنها انجام شود، جمهوری اسلامی ایران با هیچ کشوری در دنیا نمی‌تواند ارتباط برقرار کند. در حالی که تلاش‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران نشان داد که می‌توان با پیگیری سطح تعاملات را با کشورهای همسایه یا دیگر کشورها از جمله تاجیکستان گسترش داد.

تعاملات تجاری با روسیه به ۲ برابر افزایش یافته است

وی ادامه داد: میزان تبادل تجاری  ایران با تاجیکستان ۱۵۰ میلیون دلار است که باید به  یک میلیارد یا یک و نیم میلیارد دلار برسد، تعاملات تجاری با روسیه که در ماه‌های اخیر به میزان ۲ برابر افزایش یافته است می‌تواند بخشی از فشار غرب را کاهش داده و مشکلات مردم هم که دغدغه همه ما است، کاهش پیدا خواهد کرد.

رییس گروه دوستی ایران و تاجیکستان تصریح کرد : افزایش صادرات و ارز آوری، موجب می‌شود اقتصاد کشور جان دوباره‌ای بگیرد و میزان اثربخشی تحریم‌ها کاهش و تاب آوری اقتصاد افزایش یابد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص راهکارهای  افزایش سطح تعاملات بین ایران و تاجیکستان، اظهار کرد: اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی باید برای افزایش تعاملات تجاری بین ایران و تاجیکستان فعال شوند.

وی ادامه داد: همچنین باید به نحوی برنامه ریزی کرد که اگر ایرانیان در تاجیکستان سرمایه گذاری کردند، حمایت شوند و موانعی که در کار آنها وجود دارد از طریق گفت وگوهای سیاسی رفع کنیم.

لزوم نقش آفرینی بخش خصوصی برای بهبود روابط تجاری ایران و تاجیکستان 

این نماینده مجلس تصریح کرد: بانک‌ها در ایران و تاجیکستان برای حمایت و اعطای تسهیلات به سرمایه گذاران باید فعال شوند تا اقدامات لازم را تسهیل کنند. در مجموع و یک کلمه برای بهبود روابط تجاری ایران و تاجیکستان لازم است بخش خصوصی فعال شود.

رحیمی جهان آبادی درباره اهداف سفر گروه دوستی پارلمانی ایران به تاجیکستان، گفت: یکی از اهداف مهم گروه این است که سرمایه‌گذاری تجار ایرانی در تاجیکستان و طرف تاجیکی در ایران رصد شده و نسبت به رفع مشکلات و موانع فعالیت آنها توسط مجلس در حوزه قانون گذاری یا دولت در حوزه اجرا اقدام شود.

منبع: نماینده

کلیدواژه: دیپلماسی اقتصادی عضو کمیسیون امنیت ملی نماینده دوستی ایران و تاجیکستان جمهوری اسلامی ایران بهبود روابط گروه دوستی رییس جمهور دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۴۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود

مهرداد بذرپاش با تاکید بر ضرورت استفاده از فرصت‌های موجود برای تجارت کالا میان ایران و امارات گفت: تشکیل صندوق سرمایه گذاری مشترک میان دو کشور لازم و مهم است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارت در سخنرانی خود در اتاق بازرگانی ابوظبی اظهار کرد: ایران و امارات سوابق و پیشینه و روابط اقتصادی و تجاری دیرینه دارند و حجم ۲۷ میلیارد مراودات تجاری نشانه از عمیق بودن این روابط است.

وی افزود: امارات دومین شریک تجاری بعد از چین است؛ اتاق‌های بازرگانی و فعالان اقتصادی نقش ویژه‌ای در این روابط دارند اما آن‌ها باید شجاعت لازم را داشته باشند و البته باید حمایت هم شوند.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان تصریح کرد: ایران سرزمین و هاب ترانزیت و کریدور بی نظیر شمال - جنوب است و اگر امارات از این فرصت و بنادر لجستیکی ایران استفاده کند و در بنادر جدید سرمایه گذاری کرده و آن‌ها را توسعه دهد قطعا اقتصادش رشد بیشتری کرده و به راحتی به اوراسیا دسترسی پیدا می‌کند.

وی گفت: رشد ۵۸ درصدی ترانزیت جاده‌ای ایران در سال گذشته نشان می‌دهد عزم جدی برای این حوزه داریم.

بذرپاش اظهار کرد: استفاده از فرصت‌های موجود برای تجارت کالا و تشکیل کنسرسیوم‌های مشترک و سرمایه گذاری مشترک باید توسط دو کشور تصمیم‌ گیری شود.

وی افزود: تشکیل صندوق سرمایه گذاری مشترک لازم و مهم است؛ در هفته ۳۲۰ پرواز بین ایران و امارات انجام می‌شود، ارتقای خدمات فنی و مهندسی در دو کشور و حتی در کشور ثالث می‌تواند فرصت‌های جدیدی به وجود آورد و امتیازات زیادی در مناقصات برای طرفین دارد.

بذرپاش گفت: تبادل هیات‌های تجاری بین دو کشور می‌تواند آثار و برکات زیادی داشته باشد؛ اخیرا در تهران نمایشگاه ایران اکسپو برگزار شد که برخی مسؤولان اماراتی از آن بازدید کردند.

وی اظهار کرد: تمام تلاش دولت‌ها باید برداشتن موانع از جلوی پای فعالان اقتصادی و افزایش مراودات تجاری باشد و رسیدن میزان تبادلات تجاری و اقتصادی به سالی ۳۰ میلیارد دلار حداقل خواسته تجار و فعالان است.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان تصریح کرد: دشمنان مشترک ایران و امارات تلاش می‌کنند بین دو کشور اختلاف افکنی کنند، اما مسؤولان دو کشور آن را خنثی کرده‌اند.

وی افزود: برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بخشی از افق روشن توسعه روابط ایران و امارات است.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با عراق/ احداث شهرک صنعتی مشترک
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • رونمایی «دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی» در نمایشگاه کتاب
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • ۲۳ سند، آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور است
  • حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس
  • صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران/ پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟