Web Analytics Made Easy - Statcounter

نتایج نظرسنجی موسسه ادوکسا (Odoxa) نشان می‌دهد که ۷۰ درصد فرانسوی‌ها مخالف کسب اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان ملی این کشور توسط امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه هستند.

به گزارش ایران اکونومیست، بر اساس نتایج این نظرسنجی که برای روزنامه پرشمارگان لو فیگارو انجام و نتایج آن روز جمعه منتشر شده است، این شرایط دولت را مجبور می‌کند که با نمایندگان مذاکره کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین تنها ۳۲ درصد فرانسویان دوست دارند که ژان لوک ملانشون که چندی پیش طرح "دور سوم" انتخابات ریاست جمهوری را در انتخابات پارلمانی تحلیل کرده بود و رویای دستیابی به کرسی نخست وزیری را در سر دارد، به آرزوی خود دست یابد و راهی کاخ ماتینیون (مقر نخست وزیری) شود.

اگر حزب یا ائتلاف حامی رئیس جمهور فرانسه با حزب دارای اکثریت مجلس یکسان باشد، مکرون می‌تواند هر کس را که بخواهد به عنوان نخست وزیر انتخاب کند اما اگر یکی از احزاب مخالف دولت، اکثریت را در پارلمان به دست آورد، مطابق قانون اساسی ۱۹۵۸ فرانسه، دولت مجبور می‌شود تا از حزب مخالف، نخست وزیر جدیدش را انتخاب کند.

این امر به این سبب پیش‌بینی شده تا فضای سیاسی وارد بن بست نشود چرا که هیچ لایحه‌ای امکان تصویب نداشته و از سوی دیگر به انتخاب رای دهندگان احترام گذاشته نخواهد شد.

نتایج این نظرسنجی همچنین از بی‌علاقگی و بلاتکلیفی رای‌دهندگان فرانسوی برای دور دوم انتخابات پارلمان ملی این کشور حکایت دارد؛ انتخاباتی که دور نخست آن را رکورد ۵۳ درصد آرای ممتنع را به دنبال داشت و نقطه عطفی در جمهوری پنجم فرانسه شد.

این نظرسنجی همچنین بر فروپاشی جبهه جمهوری‌خواهان فرانسه تاکید می‌کند و می‌افزاید: فرانسوی‌ها از این پس دیگر منتظر احزاب حذف شده در دور اول نیستند تا برای دور دوم دستور بدهند.

لو فیگارو می‌افزاید: سه روز قبل از رای‌گیری دور دوم انتخابات پارلمان فرانسه، این نظرسنجی پیشرفت واضح جنبش‌های چپ را تایید می‌کند.

بر این اساس، "اتحادیه جدید مردمی اکولوژیکی و اجتماعی" موسوم به نوپس (Nupes) متشکل از حزب "فرانسه تسلیم ناپذیر"، "اروپ اکولوژی-سبزها" (EELV)، حزب کمونیست (PC) و حزب سوسیالیست (PS) می‌توانند بین ۱۷۹ تا ۲۲۵ کرسی را در این مجلس کسب کنند.

حامیان مکرون با ائتلاف موسوم به "باهم" (Ensemble) شامل "جمهوری به پیش" (LREM: La République En Marche)، "جنبش دمکراتیک" (Modem)، "افق‌ها" (Horizons) نیز بین ۲۵۲ تا ۲۹۲ کرسی را در بهترین حالت به دست می‌آورند؛ شرایطی که تحلیل‌گران آن را اکثریتی شکننده و مکرون را بازنده بزرگ این انتخابات ارزیابی می‌کنند.

لو فیگارو یادآوری می‌کند که این نخستین بار از سال ۲۰۰۲ و تغییر تقویم انتخاباتی است که رئیس جمهور از داشتن اکثریت مطلق در مجلس ملی اطمینان ندارد.

تا پیش از این، انتخابات پارلمانی تنها تاییدی بر انتخابات ریاست جمهوری بود و فرانسوی‌ها پس از تعیین رهبر خود، به پای صندوق‌های رای می‌رفتند تا اکثریت را به او داده و به او اجازه حکومت بدهند.

بر اساس این گزارش احتمال آرای ممتنع در میان فرانسوی‌ها در این انتخابات بسیار بالا است و بدون نزدیکی حزبی ۶۸ درصد تخمین زده می‌شود.

در این بین تنها ۳۲ درصد از رای‌دهندگان فرانسوی می‌گویند که به رای‌گیری بسیار علاقه‌مند هستند که این رقم یک امتیاز بیشتر از انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۱۷ است.

مردم فرانسه باید ۱۹ ژوئن (۲۹خرداد) نیز برای حضور در دور دوم انتخابات پارلمانی و تعیین تکلیف نهایی ۵۷۷ کرسی مجلس ملی در پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: فرانسه ، پارلمان ، امانوئل مکرون

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: فرانسه پارلمان امانوئل مکرون انتخابات پارلمانی انتخابات پارلمان فرانسوی ها دور دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۴۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیرون کردن دانشجویان فرانسوی توسط پلیس پاریس

افسران پلیس فرانسه با ورود به دانشگاه مطالعات سیاسی پاریس (سیانس پو) در پایتخت این کشور، فعالان دانشجویی طرفدار فلسطین را بیرون کردند. این افراد از چند روز پیش و در اعتراض به جنایات اسرائیل در غزه، در محوطه این دانشگاه تحصن کرده بودند.

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره انگلیسی، پلیس با ورود به محوطه یکی از ساختمان‌های این دانشگاه حدود ۵۰ دانشجویی را خارج کردند که در آنجا تحصن و تعدادی از آنها نیز اعتصاب غذا کرده بودند. جیمز، یکی از دانشجویان این دانشگاه به الجزیره گفت که مدیر دانشگاه دور دیگری از مذاکرات با معترضان را برگزار کرد. با این حال گفته می‌شود که مذاکرات برای انتقال اعتراض به جای دیگری در محوطه دانشگاه شکست خورد. او گفت: هیچ تضمینی وجود نداشت که بعد از خروج افراد از کلاس‌ها، مداخله پلیس صورت نگیرد.

در حالی که منابع خبری فرانسه اعلام کردند این اتفاق به آرامی و به صورت صلح‌آمیز به اتمام رسیده است، دانشجوی دیگری به نام لوکاس که در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است، به خبرگزاری فرانسه گفت که شاهد بوده که نیروهای پلیس برخی از دانشجویان را روی زمین کشیده و برخی دیگر را با خشونت به بیرون محوطه برده‌اند.

از سوی دیگر، تصاویری که توسط الجزیره در خارج از محوطه دانشگاه گرفته شده است، نشان می‌دهد که معترضان جوان در هنگام مواجهه با پلیس شعارهای طرفداری از فلسطین را فریاد می‌زنند. دانشجویان کمیته فلسطین متعلق به این دانشگاه قبلا به خبرنگاران گفته بودند که با پاسخ نامتناسبی از سوی پلیس روبرو شده‌ بودند. گفته می‌شود نیروهای پلیس قبل از حرکت به سمت دانشگاه، دسترسی به محل تجمع را مسدود کرده بودند. اعضای این کمیته دانشجویی همچنین از کمبود کمک‌های پزشکی برای هفت دانشجویی که در همبستگی با قربانیان فلسطینی اعتصاب غذا را آغاز کرده بودند، شکایت داشتند.

سخنگوی سیانس پو  در سخنانی قبل از مداخله پلیس گفت که دانشگاه به دنبال یک راه حل برای پایان دادن به بن بست با دانشجویان خود است؛ زیرا برخی از دانشکده‌های زیر مجموعه این دانشگاه در ریمز، لو هاور و پواتیه تحت تاثیر اعتراضات قرار گرفتند. این دانشگاه روز جمعه به دلیل حضور شدید نیروهای پلیس تعطیل شده بود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • در مرحله دوم انتخابات، نامزدی که اکثریت نسبی آرا را کسب کند، پیروز است
  • فرانسه پیشتر سربازان خود را به اوکراین فرستاده است
  • پس لرزه های خطرناک جنگ غزه در جهان؛ آیا زندگی یهودیان در غرب غیرممکن می شود؟
  • مکرون: روسیه نباید در اوکراین پیروز شود
  • حکومت نظامی شهر فرانسوی برای جوانان
  • بیرون کردن دانشجویان فرانسوی توسط پلیس پاریس
  • حمایت متفاوت دانشجویان فرانسوی از غزه | ببینید
  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • انتفاضه دانشجویان فرانسوی در حمایت از فلسطین