Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@21:59:34 GMT

اعلام نظر تیم کارشناسی درباره سیل اخیر شهر یزد

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۵۵۰۴۵

اعلام نظر تیم کارشناسی درباره سیل اخیر شهر یزد

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، پس از جاری شدن روان آب‌ها و وقوع سیل در اردیبهشت سال جاری در برخی از نقاط شهر یزد که موجب خسارت به منازل مسکونی و زیرساخت‌های شهری شد، تیم کارشناسی توسط دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان جهت پیگیری و شناسایی عوامل موثر در این حادثه تعیین شد. این تیم پس از جمع آوری مستندات، گزارش‌ها و بازدید‌ها عوامل موثر در این حادثه را به شرح ذیل به دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عدم اجرای طرح کنترل سیل بند بالادست پارک کوهستان. طرح مطالعاتی مذکور در ابتدای دهه ۹۰ انجام لیکن به جهت اختلاف نظر دستگاه‌های اجرایی موثر در طرح، و عدم تعیین تکلیف نهایی از سوی مدیریت بحران استانداری، بلااقدام مانده است. اجرای طرح مذکور می‌توانست مانع ورود سیلاب به محدوده میدان آیت ا… مدرسی، عیش آباد و خیرآباد شود.
۱- تخلیه نخاله‌های ساختمانی وسرباره‌ها در طول ۲۰ سال گذشته باعث پرشدن مخازن سیل بند شماره ۴ یزد شده است. از طرفی واگذاری‌هایی در این محدوده بدون در نظر گرفتن حریم و مخزن سیل بند‌ها انجام شده است و عدم تخلیه مخزن از نخاله‌ها توسط شهرداری در طول ۲۰سال گذشته و اجرای ناقص طرح اصلاح قطعه ۴سیل بند و عدم توجه به مسیر رواناب و سیلاب در هنگام واگذاری اراضی این محدوده مهمترین دلیل ورود آب از این مسیر به جنوب غربی شهر یزد بوده است.


۲- در خصوص سیل بند شماره ۲ یزد، عدم آزادسازی مسیل و آبراهه‌های اصلی توسط شرکت آب منطقه ای، عدم اجرا طرح جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی در اراضی پایین دست سیل بند، تغییر غیر متعارف تراز تاج سیل بند، احداث برخی حصار‌ها و موانع عمود بر سیل بند و واگذاری‌های غیراصولی توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مهمترین عوامل موثر بر کارکرد منفی سیل بند شماره ۲ می‌باشد.

۳- در خصوص سیلاب روستای سید میرزا و حوالی آن علاوه بر مشکلات مربوط به سیل بند شماره ۲ که این منطقه را نیز متأثر کرده است، عدم بازدید و محافظت از قطعه شماره ۱ سیل بند توسط شهرداری، عدم آزادسازی رودخانه شیر محمد آباد و ساخت و ساز‌های غیر مجاز در محدوده این رودخانه از عوامل مؤثر بر ورود سیلاب به این منطقه بوده است.

۴- موارد فوق الذکر باعث ورود حجم بالای سیلاب به شهر یزد شده و آنچه می‌توانست این حجم از سیلاب را کنترل کند حفظ مسیل‌ها و آبراهه‌های طبیعی قدیمی شهر یزد یا اجرای کامل مسیل مرکزی شهری یزد بود که انجام نشده است. به علاوه به جهت عدم وجود سیستم جامع و مناسب جهت جمع آوری و دفع روان آب‌های سطح شهر، این مشکلات تشدید شده است.

۵- نفوذ رواناب‌ها به شبکه فاضلاب شهری و پرکردن ظرفیت آن و عدم استفاده از شیر‌های یک طرفه در محل اتصال مشترکان، موجب کارکرد منفی شبکه فاضلاب و ایراد خسارت به مردم (پس زدگی فاضلاب) شده است.

تأکید می‌شود نواقص مذکور که جزئیات دقیق آن در گزارش کارشناسی آمده است در طول حداقل ۲۰ سال اخیر در دوره‌های مختلف مدیریتی مسبوق به سابقه بوده و اگر چه در هر دورانی اقداماتی نیز انجام شده لیکن منتهی به نتیجه مطلوب نگردیده است.

اختلاف نظر دستگاه‌های اجرایی، کمبود اعتبارات، اولویت بخشی به طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای و فرعی تلقی کردن پیوست‌های مدیریت بحران، بخشی نگری دستگاه‌های مختلف، مکاتبه برای رفع تکلیف و عدم ایفای نقش فرابخشی مدیریت بحران استان برای صدور تصمیم قاطع در مواقع اختلاف، از جمله مسائل جدی است که باید در آینده مورد توجه قرار گیرد.

بدیهی است نواقص موجود در راستای اصلاح فرایند‌ها احصا و اطلاع رسانی شده و به معنای نادیده گرفتن تلاش‌های صورت گرفته برای کاهش آثار سیل نمی‌باشد. جزئیات گزارش به همراه مستندات به ستاد بحران استانداری ارسال شد تا تکلیف دستگاه‌های را برای رفع مشکلات موجود احصا کنند.

دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان موضوع رفع نواقص و اصلاحات لازم را تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/الف

منبع: فارس

کلیدواژه: نظر تیم کارشناسی استان یزد سیل اخیر یزد شهرداری یزد استانداری یزد سیل بند شماره شهر یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۵۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارشناسی سه صحنه جنجالی پرسپولیس - سپاهان

پرسپولیس در روزی که این شانس را داشت از تساوی استقلال برابر تراکتور استفاده کند و به صدر جدول برسد، با تساوی بدون گل برابر سپاهان متوقف شد تا با اختلاف یک امتیازی نسبت به آبی‌ها در رتبه دوم باقی بماند.

این دیدار در نیمه اول بدون جنجال و حاشیه دنبال شد، اما در نیمه دوم با چند صحنه بحث برانگیز همراه بود. در دقیقه ۵۷ مسابقه، امید عالیشاه در شرایطی که توپ از سیاوش یزدانی عبور کرده و به پیام نیازمند رسیده بود، به سمت مدافع طلایی‌پوشان رفت و برخوردی با او داشت که داور در این صحنه تنها به اعلام خطا بسنده کرد.

همچنین در دقیقه ۶۹ مسابقه و زمانی که سرخپوشان صاحب یک ضربه کرنر شده بودند، عیسی آل‌کثیر در محوطه جریمه سرنگون شد و اعتقاد به خطای پنالتی داشت، اما داور دستور به ادامه بازی داد

جنجالی‌ترین صحنه بازی هم در دقیقه ۸۲ رخ داد؛ جایی که امید عالیشاه در حال بحث با دو بازیکن سپاهان بود و برایان دابو به سمتش آمد و او را هُل داد تا درگیری اوج بگیرد و در نهایت امید عالیشاه پس از برخورد فیزیکی با بازیکن سپاهان از زمین بازی اخراج شود.

نظرات کارشناسان داوری درباره این صحنه‌ها را در ادامه می‌خوانید:

 برخورد امید عالیشاه و سیاوش یزدانی (دقیقه ۵۷- مشکوک به جریمه شخصی)

مهدی عالیقدر: مدافع ایستاده و این مهاجم است که با توجه به فاصله‌ای که با توپ دارد، اقدام به تنه زدن به وی میکند و داور به درستی اعلام خطا کرد.
 ابراهیم میرزابیگی: امید عالیشاه یک رفتار غیرورزشی انجام داد و باید اخطار می‌گرفت.
 تورج حق‌وردی: داور باید به بازیکن قرمز به خاطر ضربه‌ای که به بازیکن زرد زد، اخطار می‌داد.
 بابک وسیله‌بر: بازیکن قرمز با بی ملاحظگی بر روی حریف خطا می‌کند که جریمه آن اعلام ضربه آزاد مستقیم و کارت زرد می‌باشد.

 برخورد مدافع سپاهان و عیسی آل‌کثیر (دقیقه ۶۹- مشکوک به پنالتی)

مهدی عالیقدر: مهاجم بلافاصله وقتی مدافع را پشت سر حس خود حس می‌کند، اقدام به سرنگونی خود می‌کند، لذا ادامه بازی تصمیم صحیح می‌باشد.
ابراهیم میرزابیگی: واضح نیست که بازیکن سپاهان از پشت مرتکب خطایی می‌شود یا خیر، اما به نظر من مشکل خاصی نبود و ادامه بازی از طرف بازی درست بود.
 تورج حق‌وردی: هیچ خطایی اتفاق نیفتاد.
 بابک وسیله‌بر: از این زاویه فیلمبرداری خطایی مشاهده نمی‌شود در ضمن هر دست گذاشتنی در فوتبال خطا نیست، بنابراین ادامه بازی صحیح است.

 درگیری امید عالیشاه و برایان دابو (دقیقه ۸۲- اخراج)

مهدی عالیقدر: این صحنه بدرستی توسط تیم داوری تصمیم گیری شد و اخراج بازیکن تیم قرمز با توجه به ضربه‌ای که به مدافع وارد کرد، کاملا مبتنی بر قانون صورت گرفت.
 ابراهیم میرزابیگی: حرکت آقای عالیشاه برخورد شدید محسوب نمی‌شد و نیازی به اخراج مستقیم نداشت و داور باید به او اخطار می‌داد. ضمن اینکه در این صحنه دابو هم باید اخطار می‌گرفت.
 تورج حق‌وردی: ضربه‌ای که بازیکن پرسپولیس زد، برخورد شدید تلقی می‌شد و اخراج او صحیح بود.
 بابک وسیله‌بر: در این درگیری هر دو بازیکن به علت رفتار‌های غیر ورزشی مستحق دریافت کارت زرد بودند، اما دلیل اخراج بازیکن بعد از مشورت با داور چهارم و کمک داور اول بر ما پوشیده است.

منبع: ورزش سه

tags # پرسپولیس ، سپاهان سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • کارشناسی سه صحنه جنجالی پرسپولیس - سپاهان
  • افزایش رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد شهرکرد
  • تمامی نیروهای امدادی خدماتی گروه های جهادی و مردمی در مناطق سیل زده پای کار بودند
  • تمدید مهلت ثبت‌نام پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد پیام نور
  • حذف ۲۷ رشته در دانشگاه اصفهان در سال جاری
  • رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • ۵۰ واحد مسکونی در خراسان جنوبی بر اثر سیلاب اخیر خسارت دید
  • توقف عملیات عمرانی احداث شهرک جدید در حاشیه شهر تاریخی جیرفت
  • ۲۷ رشته در دانشگاه اصفهان در سال جاری حذف می‌شود
  • افزایش رشته‌های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد شهرکرد