Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از بحران غذایی در جهان و هشدار سازمان های بین المللی بر به خطر افتادن امنیت غذایی، کشورها الگوی کشت خود را به سمت محصولات اساسی و مهم تغییر دادند.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل ایران اکونومیست پس از جنگ روسیه و اوکراین که تامین محصولات کشاورزی به ویژه محصولات اساسی را در معرض خطر جدی قرار داده است، کشورها الگوی کشت جدیدی را پیاده می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الگوی کشت جدید کشورها بیشتر روی تامین محصولات اساسی به ویژه گندم متمرکز است و آنها تلاش می کنند که هر چه بیشتر این محصول بسیار مهم را در داخل تولید کنند.

  وزارت کشاورزی و شیلات ژاپن گزارش داد که  کشاورزان این کشور تولید برنج را کاهش داده و به سمت کشت گندم و سویا رفته‌اند.

این اقدام به خاطر افزایش قیمت این محصولات در بازار جهانی ناشی از درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین بوده و باعث شده تا ژاپن در معرض کمبود این محصولات کشاورزی قرار گیرد. از ۴۷ استان در ژاپن ۳۷ استان اعلام کرده‌اند که می‌خواهند کشت برنج را کاهش دهند.
روزنامه ژاپن تودی نوشته است از سال ۱۹۶۲ مصرف برنج در ژاپن همواره رو به کاهش بوده است، اما مصرف گندم و سویا در این کشور همچنان بالاست.
ژاپن ۸۰ درصد گندم و ۹۰ درصد سویای موردنیاز خود را وارد می‌کند و از زمان درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین قیمت این محصولات به شدت افزایش یافته است.
وزارت کشاورزی ژاپن پیش‌بینی کرده که امسال فقط ۳۵ هزار هکتار در این کشور زیر کشت برنج برود و تولید آن به حدود ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تن خواهد رسید.
نهاد‌های بین‌المللی نظیر سازمان بین‌الملل و سازمان تجارت جهانی اخیرا بار‌ها هشدار داده‌اند که بحران کمبود غذا ناشی از درگیری نظامی با اوکراین بسیار جدی است به طوری که سازمان ملل متحد از آن به عنوان «فاجعه غذایی» تعبیر کرده است.

 

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: الگوی کشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۵۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد

به گزارش خبرنگار مهر، اولین نشای مکانیزه برنج ظهر پنج شنبه با حضور مسؤولان در روستای لاقان واقع در بخش مرکزی شهرستان شفت انجام شد.

«مهدی نقدی» فرماندار شفت در حاشیه این آئین با بیان اینکه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی بسیار ضروری است، اظهار کرد: باید کشاورزی را از حالت سنتی به مکانیزه تبدیل کنیم.

فرماندار شفت با بیان اینکه با بهره گیری از روش‌های علمی می‌توانیم برای پیشرفت کشاورزی و کاهش هزینه‌ها و مصرف بهینه آب گام‌های مؤثری برداریم، گفت: از مهمترین مزایای کشت مکانیزه کاهش هزینه تولید و افزایش محصولات در واحد سطح است.

«محمد رضا یوسف نژاد» مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شفت نیز در ادامه اضافه کرد: در سال زارعی جاری ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری این شهرستان معادل بیش از ۱۱ هزار هکتار از ۱۴ هزار و ۳۳۶ هکتار به صورت مکانیزه کشت می‌شوند.

گفتنی است، شهرستان شفت با داشتن ۲ بخش مرکزی و احمد سرگوراب، چهار دهستان جیرده، ملاسرا، چوبر، نصیر محله و ۱۰۲ روستا و ۱۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده و بالغ بر ۱۴۳۳۶ هکتار اراضی شالیزاری دارد که در این زمین‌ها سالانه ۴۵ هزار تن برنج سفید تولید می‌شود.

کد خبر 6088504

دیگر خبرها

  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • رصد دقیق ۴۷۰۰۰۰ هکتار برنج شمال با داده‌های فضایی
  • برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار
  • جهش تولید در دیمزارها می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک ‌کند
  • تغییر الگوی ساخت مسکن نیازی جدیست
  • عوارض مصرف بیش از اندازه برنج سفید
  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد
  • مدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود
  • تمهیدات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت گندم و جو