مصلی اهواز آمادگی اسکان خانوادههای ساختمان عدالت را دارد
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۵۵۶۴۸
ایسنا/خوزستان امام جمعه اهواز با اشاره به انتقال مسئله ساختمان عدالت اهواز به رئیس جمهور، افزود: ۸۰ خانواده در منطقه ۳۰۰ دستگاه اهواز چند شبانهروز است که بیرون از خانه خود زندگی میکنند و از مردم میخواهم هر کسی میتواند دست آنها را بگیرد. ما هم آمادگی داریم مصلی را برای اسکان این خانوادهها در اختیار بگذاریم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجتالاسلام والمسلمین سید عبدالنبی موسویفرد، امام جمعه اهواز در خطبههای امروز ۲۷ خردادماه نماز جمعه اهواز با بیان اینکه یکی از مهمترین توصیههای مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم سبک زندگی است، گفت: ازدواج هسته اولیه تشکیل خانواده است و تجلی متعالی ترین ارزشها و محبوب ترین کانون در نزد خداوند است. سبک ازدواج در صدر اسلام آسان بود که در دهه شصت اجرا شد اما بعد از آن شکل دیگری به خود گرفت.
به گزارش ایسنا، وی افزود: در پیشگاه خداوند محبوبتر از بنیان خانواده نیست. در ازدواج تلاش کنیم همسری را گزینش کنیم که ترسیم روشن برای طریق سعادت باشد. همسر باید بتواند همراهی برای رسیدن به کمال و سعادت باشد. ازدواج آسان است اما موانع دستساز ما آن را دشوار کرده است.
موسویفرد در خطبه دوم نماز جمعه گفت: برای تحول در جامعه دینی لازم است به توصیههایی عمل شود. آب یکی از مهمترین عناصر محیط زیست است و برخورداری از آب سالم برای تأمین نیازهای انسانی ضروری و یکی از عوامل تمدنساز بشر است. هیچ کشوری بدون آب نمیتواند در عرصه اقتصادی و سیاسی موفق باشد.
امام جمعه اهواز با اشاره به اینکه کشور ما در پهنه خشک و نیمه خشک قرار گرفته است، گفت: مخاطب اصلی مدیریت آب مردم هستند. چالش آب برای همه دنیا وجود دارد و جنگ آینده در خیلی از مناطق دنیا بر سر آب است. در کشور ما هم این مسئله فقط برای استان ما نیست، اصفهان و چهارمحال و بختیاری هم مطالبه آب دارند. مسوولان در این زمینه به سهم خودشان و مردم به سهم خودشان تلاش کنند.
وی با تأکید بر اینکه صرفه جویی باید تبدیل به گفتمان و باور شود و همه اعضای خانواده آن را به هم توصیه کنند، افزود: اندازه آب غسل و وضو در شرع تعیین شده و نیازی به اسراف نیست. شکرگزاری واقعی در برابر خداوند استفاده صحیح از آب است. فرهنگ سازی این عادت بسیار سخت است و در این زمینه مهمترین رکن تحقق صرفهجویی در منابع، مردم هستند.
موسویفرد با اشاره به اینکه مواردی همچون آموزش و ایجاد آگاهی اجتماعی، ایفای نقش رسانه و شبکه مجازی و تغییر الگوی مصرف و عزم جدی مسئولان و مردم در زمینه مدیریت منابع آب و استفاده از روشهای نوین توزیع آب، باید در زمینه مدیریت منابع آب پیاده شود، گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری باید از دوران کودکی این آموزشها در منابع درسی گنجانده شود.
امام جمعه اهواز با اشاره به اهمیت اقتدار غذایی آن را یکی از ابزارهای قدرت نامید و افزود: اگر میبینید مردم ایران به دلیل عملکرد چند مسوول از خدا بیخبر به زحمت افتادند به این دلیل است که مسوولان حرف مقام معظم رهبری را گوش ندادند. حضرت آقا بر اقتصاد مقاومتی تاکید دارند که یعنی تقویت تولید و جلوگیری از قاچاق و برخورد قاطع با مفسد اقتصادی. این موارد همواره مورد توصیه امامین انقلاب بوده است.
وی ادامه داد: در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری زمینهای کشاورزی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند هنوز نیمی از ۵۰۰ هزار هکتار آن که مربوط به خوزستان است ناقص است. جایگاه منطقهای ایران در غرب منطقه در اقتدار غذایی خوب بود اما سوءمدیریت سبب شد بعضی از کشورهای همسایه سرآمد شوند. بسیج، تعزیرات، جهاد کشاورزی و وزارت صمت بر قیمتها نظارت داشته باشند. امروز قیمت مسکن و اجاره بها را دلالها و بنگاهها در محلات تعیین میکنند. چرا باید قیمت برنج و میوه بالا باشد و مردم ابراز گلایهمندی کنند؟ بعد از نهادهای نظارتی باید دادستانها به این موضوع ورود کنند. چرا باید مردم گلهمند کرایه تاکسیها باشند؟ باید با آن راننده برخورد شود.
موسویفرد به دیدار خود با رییس جمهور و پیگیری مسائل در خارج استان اشاره کرد و گفت: هفته گذشته به مسائل بازنشستگان و مشکلات آنها اشاره کردم و امیدوارم مجلس و مسئولان این مشکلات را حل کنند. مسئله آب کشاوزی و آشامیدنی و ساختمان عدالت را به رئیس جمهور منتقل کردم.
وی افزود: ۸۰ خانواده در منطقه ۳۰۰ دستگاه اهواز چند شبانهروز است که بیرون از خانه خود زندگی میکنند و از مردم میخواهم هر کسی میتواند دست آنها را بگیرد. ما هم آمادگی داریم مصلی را برای اسکان این خانوادهها در اختیار بگذاریم.
موسویفرد با تشکر از نیروی انتظامی و دستگیری سارقان صندوق امانات بانک ملی گفت: تأکید میکنیم نیروی انتظامی گشت و نظارت خود را بیشتر کنند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی سیاسی اخبار سیاسی خوزستان امام جمعه اهواز مقام معظم رهبری جمعه اهواز موسوی فرد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۵۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مهمترین مانع اجرای عدالت، دنیاطلبی و دنیاگرایی است
خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه-مصطفی شاکری گرکانی: تحقق عدالت، آرمانی است که سابقهای به قدمت عمر بشر دارد و از سپیده دم آفرینش، بشر این عنصر حیاتی را به عنوان یک گرایش باطنی شناخته، به آن روی آورده، درصدد دستیابی به آن تلاش کرده و آن را مبنای قوانین و قضاوت قرار داده است. به واقع که هیچ چیز به اندازه پایمال شدن حق ضعیف و مظلوم برای فطرت بشر زجرآور و نفرت انگیز نیست و هیچ چیز به اندازه بی عدالتی، کینه و دشمنی را در قلبها پدید نمیآورد. وقتی به تاریخ مینگریم، علت بسیاری از دگرگونی ها، فقدان عدالت اجتماعی در جامعه بوده است و به همین رو تمام مصلحان بشری و انسانهای آزاده تاریخ با اندیشه و شعار عدالت، حرکتهای اصلاحی خود را آغاز نموده و یکی از اهداف اصلی انقلاب و تحرکات اجتماعی خود را رفع تبعیض و برقراری عدالت اجتماعی قرار داده اند. انسانهایی که مخاطب این حکیمان و مصلحان واقع شده اند، در واقع تشنگان عدالت بودند که سراپاگوش به فرمان و چشم به راه تحقق این بالاترین فضیلت انسانی و گمشده فطرت خود بوده اند.
فراتر از این، عدالت آرمانی دینی و الهی است که تمام پیامبران برای تحقق آن رسالت یافته و بسیاری نیز در راه عدالت جان خود را فدا کردهاند. از منظر دین اسلام، قوام حقیقت حیات انسانی به اصل عدالت است و دادگری همانند اصل توحید ریشه در نظام تکوین دارد. بر این اساس پیامبر اکرم (ع) فرمودند: «بِالْعدْلِ قامتِ السّماواتُ و الارْض» یعنی آسمانها و زمین، با عدالت، پا برجا میمانند. بنابراین نادیده انگاشتن قسط و عدل، نه تنها با طبیعت بشر مخالفت و مغایرت دارد، بلکه مخالفت با نظام طبیعت است و در مقابل، اهتمام به آن هماهنگی با نظام هستی است.
اندیشه در حقیقت و ماهیت عدل و عدالت ما را به این نکته واقف میسازد که عدل دارای جاذبهای فطری است و نزد وجدان عمومی بشریت، ارزش گرانقدر دارد زیرا در سایه عدل، هر کسی به حق خویش میرسد، تعدّی و تجاوز از جامعه رخت بر میبندد و امنیت و آرامش بر همه جا حاکم میشود. به همین جهت مردم، بیعدالتی را نکوهش میکنند و عدالت را میستایند. این نکته مورد تأیید و توجه پیشوایان دین نیز قرار گرفته است. امام صادق (ع) درباره این حقیقت که بیعدالتی عیب و عدالت خوشایند همگان است فرموده است: «از خداوند پروا کنید و به عدالت رفتار کنید، چرا که شما به قومی که عدالت نکند خرده میگیرید». به همین سبب است که از آغاز زندگی بشر، همواره ظلم و بی عدالتی روح بشر را آزرده و او را تشنه جهانی عاری از هر تبعیض و تعدی ساخته است. در طول تاریخ، همه افراد و اقشار و جوامع اعم از کوچک و بزرگ، مؤمن و کافر، مرد و زن، حتی ستمکار و ستمدیده، دانا و نادان خواهان اجرای عدالت، این صفت انسانی بوده و از نقض آن متنفر بوده و میباشند.
بر این اساس با اندک تأملی در کلمات و بیانات امیرالمومنین (ع) به روشنی این نکته به دست میآید که مساله «عدالت و حکومت»، جایگاه خاص و اهمیت ویژهای نزد آن امام بزرگوار داشته است. این دو مقوله به حدی مهم است که اگر تمام تلاشها و مجاهدات علی (ع) را در راه تحقق آن بدانیم سخنی به گزاف نگفته ایم. در همین رابطه و با محوریت نشان دادن ارزش و اهمیت عدالت در حکمرانی بر پایه اندیشه علوی (ع) با حجتالاسلام و المسلمین نجف لکزایی استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفتوگو کردیم که حاصل آن را در ادامه میخوانید؛
* عدالت در اندیشه امیرالمومنین (ع) یک فضیلتی است که اگر حکومت آن را داشته باشد برایش یک امتیاز و ارزش محسوب میشود یا اصلاً اساس و ارزش حکومت به برقراری عدالت است و حکومتی که در راه عدالت گام ننهد فاقد ارزش ذاتی است؟
در نهجالبلاغه و سیره عملی امیرالمومنین (ع) به عدالت توجه بسیار زیادی شده به گونهای که جرج جرداق مسیحی اسم کتابش را این گذاشته که امام علی (ع) صدای عدالت انسانی است. همچنین گفته شده «قتل فی محراب عبادته لشده عدله» یعنی ایشان به خاطر شدت عملش نسبت به عدالت به شهادت رسید لذا در جای جای نهجالبلاغه میتوانیم فرمایشات حضرت درباره عدالت را ببینیم ولی من به یک موردش اشاره میکنم و آن نامه ۳۱ نهجالبلاغه است. امام علی (ع) نامه ۳۱ را برای امام حسن مجتبی (ع) نوشتند و چون این نامه از منظر یک پدر برای تمام فرزندان معنوی آن حضرت نوشته شده است با این تعبیر شروع میشود که «من الوالد الی المولود» یعنی نامه پدری به فرزند. اگر ما خودمان را فرزند معنوی آن حضرت میدانیم مخاطب این نامه هستیم.
*نامه ۳۱ نهجالبلاغه عدالت را چگونه معرفی میکند؟
آنجا حضرت یکسری سیاستهای کلان و راهبردهای کلان را ابلاغ فرمودند از جمله اینکه میفرمایند فرزندم تو خودت را در ارتباط با دیگران میزان قرار بده، هرچه برای خودت میپسندی برای دیگران هم بپسند. بعد یکسری مصادیق را ذکر کردند مثلاً فرمودند اگر دوست نداری به تو ظلم شود به دیگران هم ظلم نکن، اگر دوست داری به تو احسان شود به دیگران احسان کن و همینطور موارد دیگری را برشمردند. به همین خاطر عدالت در اندیشه امام علی (ع) یک میزان کلیدی و اساسی و مهم است که مبنای تنظیم روابط ما با دیگران، روابط ما با خودمان، روابط ما با محیط زیست و روابطمان با خدای متعال است.
خدای متعال در ارتباط با ما به عدالت عمل میکند، ما هم در ارتباط با خودمان و دیگران و خدا و طبیعت باید به عدالت رفتار کنیم. در حدیث نبوی میخوانیم که با عدالت است که آسمانها و زمین بر پا شده است. در قرآن کریم خداوند به پیامبر (ص) دستور میدهد «قل امر ربی بالقسط» یعنی بگو پروردگار من مرا فرمان داده به قسط عمل کنم. باز در سوره حدید میفرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» یعنی ما پیامبران را به سوی مردم فرستادیم تا آنها مردم را تربیت کنند، تزکیه کنند و مردم بر پادارنده قسط شوند. از این جهت امیرالمومنین (ع) به عنوان تربیت شده رسول اکرم (ص) کسی است که همان مسیر را دنبال میکند و همچون رسول مکرم اسلام بر پا دارنده عدل و قسط است. لذا اگر ما عدالت را در ردیف فضائل هم ذکر کنیم بالاترین فضائل است و اگر به عنوان رکن در نظر بگیریم میبینیم عدل در اندیشه و مذهب امامیه جز اصول مذهب و جز ارکان تلقی شده است بنابراین از هر منظری نگاه کنیم، چه از منظر فقهی، چه از منظر اخلاقی، چه از منظر اعتقادی، چه از منظر فلسفی و … میبینیم عدالت عنصر کلیدی است و باید مورد توجه رهبران و کارگزاران حکومتی و آحاد مردم قرار بگیرد.
*همه مردم به ارزش و اهمیت مساله عدالت اقرار دارند ولی میبینیم جوامع بشری و حکومتها در محقق کردن عدالت با مشکلاتی روبرو هستند. به نظر شما مهمترین موانعی که نمیگذارد مساله عدالت در یک جامعه محقق شود با توجه به منویات حضرت امیر (ع)، چیست؟
امیرالمومنین (ع) مهمترین مانع اجرای عدالت را در همین نامه ۳۱ دنیاطلبی و دنیاگرایی میداند. حضرت میفرماید آنچه باعث شده انسانها از صراط مستقیم عدالت منحرف شوند و به ظلم دست بزنند این است که فکر میکنند برای دنیا آفریده شدند در حالی که آن حضرت میفرمایند فرزندم بدان که تو برای آخرت آفریده شدی. دنیا قرار است مقدمهای باشد و مزرعهای باشد که ما از زندگی کوتاهی که در دنیا داریم برای آخرت خودمان زاد و توشه برداریم و اگر هر کسی اندکی تأملی در زندگی خودش و زندگی امروز در دنیا بکند، اهمیت این فرمایش امیرالمومنین (ع) را متوجه میشود که واقعاً هر جا ظلم و بیعدالتی صورت میگیرد ناشی از این است که آن افراد خیال میکنند برای دنیا آمدند و بعد از دنیا آخرتی نیست و الا اگر انسانها به یاد مرگ باشند یاد آخرت و قیامت باشند متوجه میشوند اصالت را باید به آخرت بدهند. قاعدتاً کسی که یاد مرگ و قیامت هست دست به ظلم نمیزند چون میداند یک ایستگاهی هست که باید در آنجا پاسخگو باشد.
*گاهی بین عدالت و مسائل دیگری تزاحم برقرار میشود؛ مثل تزاحم بین برقراری عدالت و رعایت مصلحت. به نظر شما در این موارد باید جانب کدام را گرفت و کدام اهمیت بیشتری دارد؟
ببینید، مصلحت یعنی عدالت. اصلاً مصلحت جایی مطرح میشود که اگر ما به یک قانونی یا دستوری عمل کنیم موجب ظلم میشود لذا میگوئیم مصلحت ایجاب میکند آن کار را انجام ندهیم. در اینجا تمرین و امتحان مصلحت باید با مساله عدالت انجام شود؛ یعنی هر جا میگوئیم مصلحت اقتضا میکند باید بتوانیم به جایش کلمه عدالت را بگذاریم و بگوییم عدالت اقتضا میکند. لذا نمیشود مصلحت مخالف عدالت باشد چون فرض ما فرض تزاحمات است یعنی دو چیز با هم متزاحم میشوند و ما آنی که عادلانهتر است را بر آنی که مطابق عدالت نیست اولویت میدهیم. بنابراین هر جا گفتند مصلحت ایجاب میکند، شما باید به جایش کلمه عدالت را بگذارید. اگر باز هم جمله شما درست بود، آن از نظر اسلام مورد قبول است ولی اگر جمله درست نبود آن مطلب مورد قبول اسلام نیست. در واقع مصلحت نیامده است که منافع را توجیه کند و الا منتهی به ظلم میشود.
کد خبر 6086156