Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام علم‌الهدی در خطبه‌های سیاسی نماز جمعه این هفته مشهد که در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به شرایط خاص کشور اظهار کرد: وضعیت امروزی که ما در جامعه و کشورمان زندگی می‌کنیم، موقعیت بسیار حساسی است، زیرا از یک طرف فشار معضلات اقتصادی و معیشتی است و از طرف دیگر، فرصت‌های قابل‌توجهی است که در عرصه جهانی در مسیر ما قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: موضوعی که امروز برای مسئولان، مردم و آحاد شما برادران و خواهران حائز اهمیت است، شناخت مشکلات و مبدأ آن‌ها و همچنین شناخت فرصت‌هاست؛ یعنی اگر مردم فرصت‌ها را بشناسند و با آن آشنا باشند، طبیعتاً امید و نشاط در زندگی اجتماعی پیدا می‌کنند و اگر مبادی مشکلات و معیشت را بدانند، مردم و مسئولین دست‌به‌دست هم در مقام حل مشکل و از بین بردن موانع برمی‌آیند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: موضوعی که خصوصاً اقشار آسیب‌پذیر را تحت تأثیر قرار داده است، مشکلات اقتصادی، معیشتی و گرانی‌هاست. این واقعیت ملموس همه مردم ماست. رویداد اخیر که یک حرکت اقتصادی با هدف تحقق عدالت اجتماعی در جامعه بود، در قالب یک جراحی بزرگ اقتصادی، طبیعتاً دارای عوارض و درد‌هایی است. وقتی دولت بخواهد از جیب ۴ هزار و ۱۲۰ نفر، میلیارد‌ها دلار سرمایه کشور را بیرون کشیده و به جیب ۷۴ میلیون جمعیت کشور بریزد، بدیهی است کار آسانی نیست و کسانی که رانت‌خواری می‌کردند، طبیعتاً آرام نمی‌نشینند و به دنبال جبران این سود‌ها از راه‌های دیگر خواهند بود لذا این موقعیتی است که دستگاه‌های اجرایی، قضایی و نهاد‌های حاکمیتی باید حرکت شدید داشته باشند.

او ادامه داد: وجود مقدس امیرمومنان در حکمت ۲۴۱ نهج‌البلاغه به کارگزاران حکومت سفارش کرده و فرموده‌اند: «أَشَدُّ مِن یَومِ الظَّالِمِ عَلَى آلْمَظلُومِ» یعنی باید بر غارتگران بیت‌المال و ظالمان سخت گرفت و آنان را بازخواست کرد. وقتی به آقایی گفتند ارز ۴۲۰۰ نمی‌دهیم که واردات انجام بدهی، مگر به خاطر غیر از این بوده که سرمایه سابق او به خاطر تسهیلات دولت بوده، اما او حق مردم را به قیمت گزافه به آنان عرضه کرده و یا در انبار‌ها احتکار کرده است. مسئولین ما نباید در قبال این مسائل بی‌تفاوت باشند.

علم‌الهدی تصریح کرد: حرفی که آقایان اقتصاددان می‌زنند و برحسب آن، نرخ اجناس را به قیمت عرضه و تقاضا معین می‌کند، البته ما هم قبول داریم و این الفبای اقتصاد است، اما این موضوع مربوط به یک وضع آرام اقتصادی است نه در جامعه‌ای که از یک طرف دچار تحریم دشمن است و از طرف دیگر، دست رانت‌خواران را قطع کرده و با سودجویان در حال مبارزه است. در این کشور باید دستگاه‌های مدیریتی علاوه بر پایبندی به نظام عرضه و تقاضا، باید خود نیز به میدان بیایند و به‌صورت هماهنگ، سودجویان را پیگیری و تعقیب کنند.

وی تأکید کرد: امروزه در قبال مشکلاتی که مردم ما را در تنگنا قرار داده، یک سازمان نمی‌تواند بگوید که این مشکلات به من ارتباطی ندارد. در مقابل ناراحتی و فشار بر مردم، دستگاه‌های حاکمیتی اگر بخواهند بی‌تفاوت باشند، مردم و خصوصاً فقرا و قشر آسیب‌پذیر تحت تأثیر مشکلات معیشتی لطمات جبران‌ناپذیر می‌بینند. حاکمیت این کشور یک حاکمیت دینی است ولذا آن‎جایی که مردم و کیان کشور را تهدید می‌کند، همه مسئول هستند و باید به میدان بیایند و هم مردم و هم مسئولان موقعیت‌شناس باشند، مشکلات را بشناسند، به میدان بیایند و به هم کمک کنند، زیرا آنجایی که مردم در صحنه باشند، همه مشکلات حل می‌شود.

نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی ابراز کرد: البته در کنار مشکلات یک سلسله فرصت‌هایی هم وجود دارد. ما در شرایطی هستیم که مسئله تحریم نه تنها خنثی می‌شود بلکه حتی دشمن به بی‌اثر بودن آن اقرار دارد. از ابتدا هم اینکه می‌گفتند ما باید به برجام بسازیم، فکر غلطی بود که البته استمرار آن غلط‌تر است، زیرا در هفته‌ای که گذشت، فرصت‌های پررونقی به خاطر دیپلماسی اقتصادی دولت برای جامعه ما پیش آمد که بدون برجام و بی آن‌که بخواهیم وابسته به خارج باشیم، این دیپلماسی میان ما و کشور‌های همسایه و دوردست برقرار شد. فروش یک نفتکش بزرگ و سفارش ساخت دو نفتکش دیگر برای ونزوئلا فرصت بسیار ارزشمندی بود و به‌علاوه آن، چندین نفر از روسای جمهور و مقامات عالی‌رتبه کشور‌های همسایه هم که در هفته گذشته به تهران آمدند، توافقنامه‌های همکاری مؤثری را امضا کردند. ۲۰ تفاهم همکاری با ونزوئلا و ۱۷ تفاهم همکاری با کشور‌های همسایه از جمله فرصت‌هایی است که در توسعه صادرات می‌تواند کمک کند و در سایه آن می‌توان اقتصاد کشور را به ثبات رساند. البته سرمایه‌گذاران هم باید به میدان بیایند و مردم هم باید کمک کنند تا بتوان مشکلات معیشتی کشور را برطرف کرد.

امام جمعه مشهد با تأکید بر ضرورت حفظ ارزش‌های دینی در متن جامعه اظهار کرد: در کنار شناخت مشکلات و مبادی آن‌ها، اگر بنا شد موقعیت دینی و اسلامی جامعه را حفظ کنیم تا برکات الهی ما را فرابگیرد، مشکلات ما حل شود و فرصت‌های غیرقابل‌پیش‌بینی برای ما پیش بیاید، باید ارزش‌های دین که مورد رضای الهی است در زندگی اجتماعی ما سایه بیفکند.

وی افزود: اگر جامعه ما لائیک شد و مظاهر ضدارزشی گناه که موجب غضب پروردگار است، سراپای جامعه را فراگرفت، خسران جامعه را دربر خواهد گرفت. این‌طور نیست که گمان کنیم، چون وابسته به عترت پروردگار هستیم، خداوند متعال در همه حال برکات خود را بر ما نازل می‌کند، زیرا این برکات وابسته به این است که بنده خدا باشیم و مظاهر عبودیت او در سراسر زندگی اجتماعی ما رعایت شود و اگر لاابالی‌گری و بی بند و باری در عرصه زندگی اجتماعی ما ظاهر شود، همه موقعیت موجود خود را از دست خواهیم داد.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: احمد علم الهدی برجام نماز جمعه مشهد میدان بیایند زندگی اجتماعی فرصت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۵۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!

جریان اصلاحات در حالی به نقد ساختاری می پردازد که خود بخش اصلی از عاملیت و ترک فعل‌ها بوده است.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شد که خداحافظی با اقتصاد زیر زمینی، تولید زیر تیغ واردات یارانه ای، چالش ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای و یک صندلی و چندین مدعی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

برخی اصلاح طلبان در اقدامی مزورانه در حالی در رسانه های خود از تبدیل شدن امید در ایران به امری مناقشه آمیز سخن به میان می‌آورند که بررسی‌ها نشان می‌دهد ادعاهای آنان مبتنی بر پیمایش های دهه ۹۰ یعنی دولت مورد ائتلاف آنان می‌باشد.

آغاز این کنش‌ها با توییت سعید حجاریان تئورسین اصلاحات درباره «امید» در سیاست و جامعه آغاز شده است، روزنامه آرمان امروز نوشته است:

سعید حجاریان، تئوریسین و فعال سیاسی اصلاح طلب در توئیتی نوشت: به حفظ «امید» و نگه داشتن شعله شمع باور دارم ولی تؤامان «نقد» را شرط لازم هر گشایش و سخن ایجابی می‌دانم. این فعال سیاسی اصلاح طلب، اخیرا توئیتی منتشر کرده و در آن نوشته بود: «دولت سیزدهم و تفکر حاکم بر آن چماقی بود به بار شیشه مملکت؛ مسئله نرخ بنزین، «نور» حجاب و دیگر طرح ها و اقدام های در پیش هم ضربات مهلک تری هستند. تداوم این تفکر در دولت چهاردهم آخرین چماق است بر بار شیشه و دیگر چیزی باقی نخواهد ماند.

این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشته است:

این سخنان وی با واکنشی را به همراه داشت که عنوان کرده بود دیگر بار شیشه‌ای نمانده که بخواهد حفظ شود. حجاریان در پاسخ به این نقد، توئیتی دیگر در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد و در آن نوشت: منتقدی مجرب نقدی بر این پست نگاشته و بیان کرده اند: «چیزی باقی نخواهد ماند» گزاره ای آخرالزمانی است؛ یعنی چیزی متصور نیست که برای حفظ اصلاح اش تلاش کنیم. پاسخ اینجانب: به حفظ «امید» و نگه داشتن شعله شمع باور دارم ولی تؤامان «نقد» را شرط لازم هر گشایش و سخن ایجابی می‌دانم.

بررسی‌ها در این رابطه بیانگر آن است که اصلاح طلبان با طرح این ادعا که ساختار جامعه ایران فاقد توان تولید و بازتولید امید شده است، تاکید می کنند، ساختارهای اصلی و مسلط که در جامعه ایران جاری است فرصت عاملیت را از بخش عظیمی از جامعه خصوصا نخبگان سلب نموده و برعکس نومیدی را می‌گستراند.

اصلاح طلبان همچنین با تاکید بر بررسی تغییرات جامعه، ضرورت بررسی سویه ها، مولفه ها، خواسته ها، مطالبات، تصورها و رفتارهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن را مورد تاکید قرار داده و می کوشند وضعیت فعلی جامعه را «بی آینده»، «بی افق» و سراسر «تیره و تار» تصویر سازی کرده و از سوی دیگر نظام حکمرانی را مورد هجمه قرار دهند.

روزنامه اعتماد نیز در یادداشتی معنادار به پیمایش امید در جامعه پرداخته و می‌نویسد:

امید در ایران به امری مناقشه‌آمیز و پرابلماتیک و مساله اجتماعی مبدل شده است، امید در ساختار اجتماعی باید تولید ‌و بازتولید شود اکنون ساختار جامعه ایران فاقد توان تولید و بازتولید امید شده است، ساختارهای اصلی و مسلط که در جامعه ایران جاری است فرصت عاملیت را از بخش عظیمی از جامعه خصوصا نخبگان سلب نموده و برعکس نومیدی را می‌گستراند. در دهه اول هزاره سوم شاخص نیکبختی در ایران از صد کشور پنجاه و چهار بوده و اکنون به هفتاد تنزل یافته است.

در ادامه این یادداشت آمده است:

شوربختانه در پیمایش‌های متعدد ملی دیگری نیز تایید شده است، ازجمله در پیمایش ملی سرمایه اجتماعی (۱۳۹۵) که پنداشت‌های مردم در حوزه مولفه‌های سرمایه اجتماعی را ارزیابی نموده است، نشان می‌دهد که ۸۰درصد مردم درخصوص موفقیت نظام در حل مشکلات ارزیابی در حد کم و خیلی کم داشته‌اند و تنها یک درصد در حد زیاد و خیلی زیاد امید به توان نظام در حل مشکلات داشته‌اند. یا در شاخص ارزیابی نسبت به روند آینده جامعه در سه قلمرو رفاه، وحدت و همدلی و فقر یافته‌های امیدبخشی حاصل نشده است.

اصلاح طلبان با تاکید بر بررسی تغییرات جامعه، ضرورت بررسی سویه ها، مولفه ها، خواسته ها، مطالبات، تصورها و رفتارهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن را مورد تاکید قرار داده و می کوشند وضعیت فعلی جامعه را «بی آینده»، «بی افق» و سراسر «تیره و تار» تصویر سازی کرده و از سوی دیگر نظام حکمرانی را مورد هجمه قرار دهند.
اصلاح طلبان در حالی مدعی پیمایش ها در خصوص شرایط ناامیدی در جامعه هستند که این پیمایش ها در بازه زمانی ۳ دهه گذشته به ویژه دهه ۹۰ بوده که از قضا جریان اصلاحات خود بخش مهمی از سیاستگذاری و روند اجرایی کشور هم در دولت اصلاحات و هم به انحای دیگر در دولت روحانی بر عهده داشته است.

این موضوع زمانی اهمیت می یابد که در یابیم جریان اصلاحات در حالی به نقد ساختاری می پردازد که خود بخشی از این ساختار و شرایط مورد ادعای آنان در حقیقت بخشی از عاملیت و ترک فعل های آنان بوده است.

اصلاح طلبان همچنین بدون اشاره به کاستی ها و انتقادات وارده به دولت های مختلف در پیگیری برنامه های توسعه، معطل نگاه داشتن کشور به دلیل مذاکرات خارجی و ...بوده اند که حتی عالی ترین مقامات کشور نیز انتقاداتی به عدم پیشرفت در دهه ۹۰ مطرح کرده و نسبت به تعلل ها، کم عملی ها و بی عملی ها انتقاد کرده بودند. این در حالی است که این بخش از اصلاح طلبان تلاش دارند طی یک کنش سیاسی- رسانه ای اقدام به فاکتور کردن کم کاری ها به نام حاکمیت می باشند، هدف از این اقدام فضاسازی خاص برای حضور در عرصه انتخابات پس از تحریم آن است.

دیگر خبرها

  • آخرین نطق رشیدی کوچی در مجلس
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بناهای ناپایدار
  • پیگیر اصلاح قانون شوراها در کشور هستیم
  • کارگر باید لذت آسایش و رفاه را در کنار خانواده خود تجربه کند
  • علم الهدی : برای حل مشکلات معیشتی کارگران نمی‌توانیم تنها به دنبال افزایش دستمزد باشیم
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • رشد اقتصادی کشور در گرو بهبود شرایط زندگی کارگر است
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • احیای موقت گردشگری در تالاب بین‌المللی هامون
  • شوراها در گره‌گشایی از مردم پیشتاز باشند