Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناسان حقوقی در عراق معتقدند که استعفانامه های نمایندگان جریان صدر از پارلمان، بی بازگشت نیست و می توانند هر وقت خواستند به پارلمان برگردند.

به گزارش ایران اکونومیست، «جمال الاسدی» از کارشناسان حقوقدان برجسته عراقی در توئیتی نوشته است که «بسیاری می پرسند آیا نمایندگان فراکسیون صدر می توانند از استعفانامه های خود، عدول کرده و به پارلمان برگردند، جواب ما این است که بله می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» 
به گفته وی، مساله عدول از استعفانامه در قانون اساسی و قوانین دیگر، مسکوت مانده و حل نشده است و از این رو می شود با یک تدبیر اداری آن را دور زد.

وی ادامه داده است: نخست اینکه درخواست کننده استعفا، درخواست مجددی مبنی بر عدول از استعفانامه اش بدهد یا اینکه رئیس پارلمان از پذیرش این استعفانامه ها عدول کند.

درباره «لیث الدلیمی» نماینده ائتلاف «السیاده» (خمیس خنجر) چنین وضعیتی رخ داد. «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق با استعفای او موافقت کرد و گفته شد الدلیمی از الحلبوسی عذرخواهی کرد و دوباره به پارلمان بازگشت هرچند الدلیمی گفت که در استعفایش تاریخی درج نشده و استعفا مربوط به گذشته است اما در هر صورت، بازگشت الدلیمی در گرو شروط الحلبوسی بود.

«راقیه الخزعلی» کارشناس حقوقی عراقی در گفت وگو با تلویزیون «الایام» (ارگان خبری مجلس اعلای اسلامی عراق) در خصوص روند قانونی استعفانامه ها ایراد گرفته و گفته است که روندی که جریان صدر در استعفای نمایندگانش در پیش گرفته به آنها اجازه می دهد تا بار دیگر به پارلمان بر گردند.
وی بر این باور است که حسب قانون، رئیس پارلمان حق پذیرش استعفانامه را به خاطر اینکه یک نماینده درخواست استعفا کرده، ندارد بلکه باید روند قانونی خاص خود را طی کند.

در عین حال برخی کارشناسان حقوقی و شخص محمد الحلبوسی رئیس پارلمان در کنفرانس خبری اخیر خود در اردن، روند استعفانامه های نمایندگان صدر را قانونی دانسته و از این حیث نمایندگان صدر را مستعفی از پارلمان دانست.

۷۳ نماینده جریان صدر در پارلمان به درخواست «مقتدا صدر» در ۱۲ ماه جاری میلادی (۲۲ خرداد ۱۴۰۱) استعفاهای خود را تقدیم رییس پارلمان کرده و محمد الحلبوسی نیز همه این استعفاها را پذیرفت و گفت که نمایندگان جایگزین براساس تعداد آرای بیشتری که در حوزه رای هر نماینده مستعفی به دست آورده اند، جایگزین نمایندگان جریان صدر خواهند شد.

اگر موانع استعفای نمایندگان مذکور رفع شود و قضیه استعفا شکلی غیرقابل برگشت بگیرد، بر تعداد نمایندگان ائتلاف چارچوب هماهنگی (احزاب شیعه به استثنای جریان صدر) افزوده و گفته می شود این ائتلاف پارلمانی، عملا به عنوان بزرگترین فراکسیون بلامنازع پارلمانی، طبق قانون، دولت آتی را تشکیل خواهد داد. اما آیا در موضوع استعفای نمایندگان جریان صدر نیز، مساله به همین سادگی است؟  

برخی آگاهان سیاسی می گویند امیدها برای بازگشت مجدد جریان صدر به پارلمان عراق وجود دارد زیرا مقتدا صدر این استعفاها را در زمانی تقدیم رئیس پارلمان کرد که مجلس عراق در تعطیلات نیم فصل یک ماهه به سر می برد و عملا فعلا نمی توان نمایندگان دیگری را از میان بازنده های انتخابات پارلمانی اخیر جایگزین نماینده های استعفا دهنده کرد.  

حقوقدانان عراقی می گویند تا زمانی که جایگزینی برای نمایندگان مستعفی، رسما معرفی نشود- که فعلا چنین کاری میسر نیست- نماینده های مستعفی می توانند استعفاهایشان را پس بگیرند و دوباره زیر قبه پارلمان عراق گرد آیند.  

آیا این تعطیلات پارلمانی، فرصت دوباره یک ماهه ای به جریان های شیعی عراق برای مذاکره با سید مقتدا صدر خواهد داد و آیا از این ستون تا ستون ماه بعد، فرجی در بن بست سیاسی عراق با این فرصت مذاکراتی، حاصل خواهد شد؟ نمی دانیم اما این گمانه را می توان در نظر داشت که وضعیت نمایندگان جریان صدر در حال حاضر، نه فعال (به معنای حضور در پارلمان) و نه خاموش (غیر فعال در صحنه سیاسی) است بلکه شاید بتوان گفت وضعیتی شبیه «استندبای» (آماده به کار)، فریز شده و معلق تا اطلاع ثانوی است.

در همین حال، کمیسیون انتخابات عراق، منتظر نامه رسمی مجلس است که به علت تعطیلات پارلمانی، این نامه هنوز به دست کمیسیون انتخابات نرسیده است و وضعیت جاری، بدون اینکه فعلا بتوان از آن سودی به نفع هیچ طرفی متصور شد حاکی از وضعیتی منجمد و در عین حال، فرسایشی برای به چالش کشاندن طرف ها است. نهایتا اگر این ایده به جایی برسد، احتمالا هدف نهایی، با ایجاد شکاف در میان جریان های چارچوب هماهنگی شیعه و مدیریت این شکاف به سود ائتلاف سه گانه محقق خواهد شد. شاید بیراه نباشد که این روزها در برخی رسانه های عراق بر موضوع اختلاف بین «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون و «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح (هر دو از جریان های اصلی تاثیرگذار در چارچوب هماهنگی) تاکید می شود و در شبکه های اجتماعی نیز نام هادی العامری به عنوان نامزد نخست وزیری آینده عراق مطرح شده است.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: مجلس اعلای اسلامی عراق ، محمد الحلبوسی ، قانون اساسی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: مجلس اعلای اسلامی عراق محمد الحلبوسی قانون اساسی نمایندگان جریان صدر استعفانامه ها محمد الحلبوسی رئیس پارلمان پارلمان عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۶۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه کسی رئیس سنی مجلس دوازدهم خواهد شد؟ | جدول مسن‌ترین و جوانترین نمایندگان | ۲ نماینده همسن باشند چه می شود؟

به گزارش همشهری‌آنلاین، روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه انتخابیه در سراسر کشور برگزار خواهد شد تا تکلیف ۴۵ منتخب دیگر مجلس دوازدهم مشخص شود. این درحالی است که تکلیف ۲۴۵ نفر از منتخبین مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ مشخص شده و قرار است این افراد به مدت ۴ سال بر صندلی سبز بهارستان تکیه بزنند.

اما سوالی که اکنون قبل از انتخاب هیئت رئیسه و رئیس جدید مجلس مطرح است این است که چه کسی مجلس دوازدهم را اداره خواهد کرد.

طبق ماده ۱۰ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، مسن‌ترین فرد از نمایندگان حاضر به‌عنوان رئیس سنی و فرد بعدی به ‌عنوان نایب‌رئیس و دو نفر از جوان‌ترین نمایندگان حاضر به سمت دبیر، معین می‌شوند و در جایگاه هیئت‌ رئیسه قرار می‌گیرند. در صورت تساوی سن، هیئت‌رئیسه سنی با قید قرعه از بین مسن‌ترین و جوان‌ترین نمایندگان حاضر تعیین خواهد شد.

وظیفه هیئت رئیسه سنی اداره جلسه افتتاحیه، انجام مراسم تحلیف ، اقتراع شعب و اجرای انتخابات هیأت ر ئیسه موقت است که بعد از تعیین ترکیب هیئت رئیسه موقت، کار هیأت رئیسه سنی به پایان می‌رسد.

مسن‌ترین نمایندگانی که در مجلس دوازدهم حضور دارند علی‌عسکر ظاهری متولد ۱۳۳۰ از حوزه انتخابیه مسجد سلیمان و حسینعلی شهریاری متولد ۱۳۳۰ از حوزه انتخابیه زاهدان هستند.

از آنجا که هر دو نماینده همسن هستند طبق ماده ۱۰ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس باید بین آن‌ها برای ریاست بر هیئت‌رئیسه سنی قرعه‌کشی شود.

جوان‌ترین نمایندگان مجلس دوازدهم هم روح‌الله نجابت متولد ۱۳۶۸ از حوزه انتخابیه شیراز و زرقان، عباس قدرتی زوارم متولد ۱۳۶۸ از حوزه انتخابیه شیروان و عبدالحسین همتی سراپرده متولد ۱۳۶۸ از حوزه انتخابیه زرند و کوهبنان هستند که قرعه‌کشی مشخص می‌کند که چه کسانی می‌توانند در هیئت‌رئیسه سنی حضور داشته باشند.

اسامی مسن‌ترین و جوان‌ترین نمایندگانی که در دور اول انتخابات موفق به حضور در مجلس شورای اسلامی شده‌اند به شرح ذیل است:

مسن‌ترین نمایندگان راه یافته به مجلس دوازدهم

نام و نام خانوادگی

متولد

حوزه انتخابیه

علی‌عسکر ظاهری

۱۳۳۰

مسجدسلیمان

حسینعلی شهریاری

۱۳۳۰

زاهدان

وحید احمدی

۱۳۳۱

کنگاور و صحنه و هرسین

سید محمد موحد

۱۳۳۱

کهگیلویه و بهمئی و چرام

محمدرضا محسنی ثانی

۱۳۳۱

سبزوار و جغتای و جوین

سید مسعود خاتمی

۱۳۳۲

گلپایگان و خوانسار

فداحسین مالکی

۱۳۳۳

زاهدان

کامران غضنفری

۱۳۳۵

تهران

مصطفی مطورزاده

۱۳۳۵

خرمشهر

عبدالغفور امان زاده

۱۳۳۵

گرگان و آق‌قلا

محمدمهدی مفتح

۱۳۳۵

تویسرکان

جبار کوچکی‌نژاد

۱۳۳۶

رشت و خمام

علی امامی‌راد

۱۳۳۶

کوهدشت و رومشکان

حسن قشقاوی

۱۳۳۶

رباط کریم و بهارستان

محمدصالح جوکار

۱۳۳۶

یزد و اشکذر

سید موسی موسوی

۱۳۳۷

لامرد و مهر

علی‌اکبر علیزاده برمی

۱۳۳۸

دامغان

حمیدرضا حاجی‌بابایی

۱۳۳۸

همدان و فامنین

بیت‌الله عبداللهی

۱۳۳۸

اهر و هریس

جعفر پورکبگانی

۱۳۳۹

بوشهر، گناوه و دیلم

جوان‌ترین نمایندگان راه یافته به مجلس دوازدهم

نام و نام خانوادگی

متولد

حوزه انتخابیه

روح‌الله نجابت

۱۳۶۸

شیراز و زرقان

عباس قدرتی زوارم

۱۳۶۸

شیروان

عبدالحسین همتی سراپرده

۱۳۶۸

زرند و کوهبنان

امیرحسینی ثابتی

۱۳۶۷

تهران

محسن فتحی

۱۳۶۶

سنندج، دیواندره، کامیاران

یاسر اسلام‌دوست

۱۳۶۵

طوالش و رضوانشهر و ماسال

زهرا خدادادی

۱۳۶۵

ملکان و لیلان

کمال حسین‌پور

۱۳۶۴

پیرانشهر

علی خضریان

۱۳۶۳

تهران

محمد سرگزی

۱۳۶۳

زابل

مهدی فلاح

۱۳۶۳

رشت و خمام

فاطمه جراره

۱۳۶۳

بندرعباس و قشم

مجتبی یوسفی

۱۳۶۲

اهواز

محمد خوش سیما

۱۳۶۲

گرمی و انگوت

زهرا سعیدی مبارکه

۱۳۶۲

مبارکه

ابراهیم رضایی

۱۳۶۱

دشتستان

مصطفی پوردهقان

۱۳۶۱

اردکان

بهشید برخوردار

۱۳۶۰

زرتشتیان

ولی داداشی

۱۳۶۰

آستارا

البته شایان ذکر است که بعد از برگزاری دور دوم انتخابات در ۲۱ اردیبهشت ماه و مشخص شدن تکلیف ۴۵ نماینده دیگر این دوره از مجلس، امکان تغییرات در لیست فوق وجود دارد.

کد خبر 849616 منبع: تسنیم برچسب‌ها خبر ویژه نماینده مجلس مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • چه کسی رئیس سنی مجلس دوازدهم خواهد شد؟ | جدول مسن‌ترین و جوانترین نمایندگان | ۲ نماینده همسن باشند چه می شود؟
  • رئیس سنی مجلس دوازدهم چه کسی خواهد شد؟
  • روش‌های عجیب برخی کاندیداها برای رأی آوردن
  • خط و نشان کشیدن رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای دانشجویان حامی فلسطین
  • حکیم در دیدار معاون وزیر ارشاد: تبادل تجارب فرهنگی، هنری و آرشیوی میان ایران و عراق ضروری است
  • رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار لغو روادید دانشجویان معترض شد
  • تاکید عمار حکیم بر گسترش همکاری فرهنگی ایران و عراق
  • رایزنی عمار حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران
  • مقام روسی: بایدن عقب‌مانده ذهنی است
  • ادامه اعتراضات در تفلیس و هشدار اتحادیه اروپا