Web Analytics Made Easy - Statcounter

نهاد‌های حقوق بشری و سیاسی، علما و بسیاری از شخصیت‌های مسلمان با راه انداختن کمپینی به مقابله با «امنیتی شدن» پرونده‌های حج و عمره از سوی آل سعود به پا خواستند.

براساس گزارش «عربی۲۱»، شرکت‌کنندگان در این کمپین بیانیه‌ای با عنوان «حج امن نیست» منتشر و اعلام کردند وجود اماکن مقدس در جغرافیای حکومت سعودی این کشور را ملزم به احقاق حقوق حجاج می‌کند؛ نه به عنوان بهترین دولت و بالاترین مقام رسیدگی و هدایت، بلکه به خاطر موقعیت جغرافیایی مکه و مدینه که در محدوده جغرافیایی سعودی قرار گرفته و این امر را برای آن الزام آور کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت‌کنندگان در این بیانیه در ادامه گفتند: «عربستان باید آمادگی و برنامه‌ریزی خود برای انجام مناسک حج را بالا ببرد و آن‌ها را تسهیل کند؛ همچنین باید مسئولیت کامل خود را در قبال حج و در برابر تمام جهان بدون هیچ منت و آسیبی به عهده بگیرد. این امری است که تمام حکام این کشور، حتی در دوران جاهلیت نسبت به آن پایبند بوده و احساسات مربوط به آن را رعایت کرده‌اند».

مخالفان امنیتی شدن حج در این بیانیه دولت عربستان  را به «سیاسی کردن عمدی حرمین شریفین به طور واضح و مکرر و تبدیل آن به ابزاری برای سرکوب مخالفان و راهی برای حمایت از رژیم‌های سرکوب‌گر» متهم کردند.

شرکت کنندگان در این کمپین اعلام کردند نیرو‌های امنیتی آل سعود تعدادی از زائران کشور‌هایی مانند مصر، لیبی، یمن و سوریه و زائران اقلیت مسلمان چینی مانند اویغور‌ها را که در کشورهایشان زندگی نمی‌کردند دستگیر کرده بودند. دولت عربستان پس از اعطای روادید به این زائران، عمداً تعدادی از آن‌ها را دستگیر کرده و به کشور‌ها و رژیم‌های سرکوب‌گر آنان تحویل داده است.

در این بیانیه تاکید شده است: «عربستان سعودی از موقعیت و جایگاه حرمین شریفین به عنوان ابزاری برای صیقل دادن سیاست‌های رژیم محمد بن سلمان و به عنوان یک هیئت تبلیغاتی برای او استفاده می‌کند». امضاکنندگان این بیانیه بر رد و محکومیت استفاده از حج و عمره به عنوان ابزار‌هایی سیاسی یا وسیله‌هایی برای سرکوب و بازداشت و دستگیری مسلمانان تأکید کردند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی و شخصیت‌های مختلف نیز با این کمپین که از طریق هشتگ «الحج لیس آمنا: حج امن نیست» همراهی کردند. حتی «جمال عبدالستار» دبیر کل مجمع علمای اهل سنت در توئیتی نوشت: «هر کسی که اهل علم و اندیشه و رهبرانی را که مدعی حق هستند را از حج و عمره باز دارد، با قرآن و سنت پاک پیامبر مخالفت کرده است».

کمیسیون بین‌المللی نظارت بر اداره حرمین شریفین هم در گزارشی شکایات شهروندان مصری و اردنی را که تلفن‌های همراه آن‌ها توسط مقامات سعودی بازرسی شده بود را منتشر و اعتراض‌ها نسبت به بازجویی شدن این افراد در فرودگاه جده را که برای انجام مناسک حج عمره به این کشور آمده بودند، به آن مستند کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آل سعود کمپین مردمی امنیت حجاج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۶۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت دانشگاه امیرکبیر از خیزش دانشجویان آمریکا در اعتراض به رژیم صهیونیستی

دانشگاه امیرکبیر طی بیانیه‌ای از خیزش دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دانشگاه امیرکبیر طی بیانیه‌ای از خیزش دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

 

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

 

در پی سیاست‌های حمایتی و ضدبشری ایالات متحده آمریکا از جنایات رژیم منفور صهیونیستی، در روز‌های اخیر و به رغم بایکوت خبری، شاهد انتشار تصاویری تأسف‌برانگیز و شرم‌آور از سرکوب و برخورد خشونت‌بار پلیس آمریکا با اساتید و دانشجویان حامی فلسطین هستیم.


تصاویری که به روشنی مؤید رفتار‌های متناقض دولت آمریکاست که از یک طرف خود را به عنوان مهد آزادی بیان معرفی می‌کند و برای سایر کشور‌ها نسخه‌ی رعایت حقوق بشر می‌پیچد، اما از طرف دیگر؛ این‌گونه اساتید دانشگاهی و دانشجویان را به جرم حمایتِ مدنی از مردم مظلوم غزه، سرکوب، تهدید و اخراج می‌کند.


دانشگاه صنعتی امیرکبیر بار دیگر ضمن محکوم کردن جنایات رژیم غاصب صهیونیستی، مواجهه‌ی بشردوستانه و شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و موضع همدلانه در دفاع از مظلومیت مردم غزه را تحسین نموده، سرکوب این اساتید و دانشجویان را توسط پلیس و دولت آمریکا که مؤید حمایت همه‌جانبه از جنایات رژیم صهیونیستی است قویاً محکوم می‌کند.

هیات رئیسه دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دیگر خبرها

  • آسفالت فرسوده کمربندی یزد صدای رانندگان را درآورد + فیلم
  • تشکیلات خودگردان؛ از مهار اعتراضات ضد صهیونیستی تا سرکوب آن
  • صدای خُردشدن استخوان‌های صهیونیسم جهانی به گوش می‌رسد
  • صدای شکسته شدن استخوان‌های لیبرالیسم و نئولیبرالیسم به گوش می‌رسد
  • «مالیات برعایدی سرمایه» چرا صدای ۲ درصد از جامعه را درآورد؟
  • کسی که صدای حامیان فلسطین را خاموش کند، حیوان و هیولایی درنده است
  • واکنش مقتدی صدر به تظاهرات دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا
  • حمایت مقتدی صدر از تظاهرات دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا
  • حمایت دانشگاه امیرکبیر از دانشجویان آمریکا در حمایت از غزه
  • حمایت دانشگاه امیرکبیر از خیزش دانشجویان آمریکا در اعتراض به رژیم صهیونیستی