Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@08:48:20 GMT

آخرین لاک پشت فوق غول پیکر زنده دنیا

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۵۶۳۲۵

آخرین لاک پشت فوق غول پیکر زنده دنیا

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، کارشناسان حیات وحش گمان می‌کردند که یک زیرگونه از لاک‌پشت غول‌پیکر با نام علمی chelonoidis phantasticus بیش از یک قرن پیش از بین رفته است.

این‌ زیرگونه بیشتر با نام "لاک‌پشت فوق غول‌پیکر" شناخته می‌شود و بومی جزیره "فرناندینا" در مجمع‌الجزایر گالاپاگوس است.

آخرین نوع از این زیرگونه در سال ۱۹۰۶ پیدا شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا اینکه در سال ۲۰۱۹، محققان دانشگاه پرینستون از پیدا شدن یک لاک‌پشت ماده خبر دادند که احتمال داده می‌شد از همین زیرگونه باشد. این محققان بالاخره هفته گذشته توانستند ثابت کنند که این دو نمونه به هم مرتبط هستند.

فرناندا، آخرین لاک‌پشت فوق غول‌پیکر زنده در دنیا کیست؟

وزن لاک‌پشت‌های غول‌پیکر به ۴۱۷ کیلوگرم و طول جثه آن‌ها به یک متر و ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد. عمر متوسط این‌گونه از لاک‌پشت‌ها بین ۸۰ تا ۱۲۰ سال متغیر است.

در حال حاضر ۱۴ زیرگونه برای لاک‌پشت‌های غول‌پیکر گالاپاگوس شناسایی شده است که همگی در فهرست سرخ «آی‌یوسی‌ان» یا همان «اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت» قرار دارند به‌نحوی‌که هر کدام از آن‌ها یا آسیب‌پذیر بوده، یا در معرض خطر هستند، یا در خطر انقراض هستند و یا اینکه اساسا منقرض شده اند.

کارشناسان توانستند در سال ۲۰۱۹ میلادی، فرناندا را که یک لاک‌پشت ماده بود، تک‌وتنها در بین یک توده علفی در جزیره فرناندینا پیدا کنند.

بعد از مقایسه دی‌ان‌ای فرناندا با نمونه‌ موجود از سال ۱۹۰۶ از یک لاک‌پشت‌ فوق غول‌پیکر، این گروه تحقیقاتی تأیید کردند که هر دو لاک‌پشت از یک‌ گونه محسوب می‌شوند.

سرپرست محققان دانشگاه پرینستون در این زمینه گفت: من هم مثل بقیه مردم گمان می‌کردم این جزء گونه‌های بومی جزیره فرناندینا نیست. تا اینکه دیدیم برخلاف تصورمان، فرناندا بسیار شبیه گونه‌ای است که بیش از ۱۰۰ سال قبل وجود داشته است و اینکه هر دو این‌ها بسیار با زیرگونه‌های دیگر لاک‌پشت‌های جزایر گالاپاگوس متفاوت هستند.

به گزارش یورونیوز، کارشناسان سن این لاک‌پشت را ۵۰ سال تخمین زده‌اند.

منبع: ايسنا

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ثبت نام سایپا ثبت نام ایران خودرو حیوانات لاک پشت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۶۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیکر بسکتبالیست نوجوان قزوینی تشییع شد

 ۲۲ بهمن ماه سال گذشته بود که اعضای تیم بسکتبال "رستمی" که به نمایندگی از استان قزوین در رقابت‌های لیگ نوجوانان کشور در قم شرکت کرده بودند، در مسیر بازگشت دچار سانحه رانندگی شدند.

این حادثه تلخ زمانی رخ داد که چهار بسکتبالیست کشورمان در شرایطی که به دلیل خرابی خودروی سواری خود در حاشیه جاده ایستاده بودند، بر اثر برخورد یک دستگاه خودرو ۲۰۶ که دچار آتش سوزی شده بود، دچار سانحه شدند.

محمدامین کاظمی و امیرمحمد اردکانی ورزشکارانی بودند که به دلیل مرگ مغزی جان خود را از دست دادند و حالا پس از گذشت بیش از ۲ ماه، امروز پیکر رهام یزدی، سومین بسکتبالیست قزوینی نیز امروز پس از تشییع در بهشت صدر قزوین به خاک سپرده شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • تصویری عجیب از همسر علیرضا بیرانوند به همراه یک سگ غول‌پیکر!
  • رفسنجان به عطر شهید گمنام دیگری عطرآگین می‌شود 
  • زخمِ کاری «قطع درختان» مرثیه‌ای بر پیکر سبز سنندج
  • تفحص پیکر پاک شهید «محمدشفیع فیضی‌زاده» پس از ۴۱ سال
  • (تصاویر) تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان
  • پیکر بسکتبالیست نوجوان قزوینی تشییع شد
  • پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد
  • ۱۱۰ فرصت اقتصادی استان به ۲ زبان زنده دنیا ترجمه شد
  • عملیات جستجو پیکر فرد غرق شده در نازلوچای ارومیه ادامه دارد
  • لحظه انتقال جسد جوان غرق شده در میان آب‌های خروشان در ارومیه