Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از لنگرود، حسین دماوندی نژاد عصر امروز در در حاشیه رویداد کار - آیین کج چینی در مجتمع پاسارگاد چمخاله با بیان اینکه برگزاری آیین کج چینی یکی از رویدادهای خوب بود که انجام شد، اظهار کرد: سنت دیرینه پیله ابریشم از نیاکان به ما به ارث رسیده و این شغل را پاس داشتند تا امروز به نسل ما رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه باعث تاسف است که وضع امروز نوغان و پیله ابریشم به وضع کنونی تبدیل شده و باعث عقب ماندگی شده است، گفت: داستان پرورش پیله ابریشم داستان جدیدی نیست و این بخش مهمی از تاریخ کشور ما است و ریشه در کهن ایران دارد ولی در شرایط فعلی شاهد نزول پرورش این سنت کهن هستیم. 

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه از هشت ماه پیش در این سمت مشغول به کار هستم و از روز اول یکی از مشاغلی که در نظر داشتم مربوط به پرورش کرم ابریشم است، افزود: امروز آمار درستی از کسانی که در زمینه پرورش پیله ابریشم فعالیت می‌کنند نداریم و این یکی ضعف‌ها است و نیاز است در این خصوص جامعه آماری در نظر گرفته شود. 

دماوندی نژاد با بیان اینکه پیله ابریشم کالای واسطی است که توسط کشاورزان تولید می‌شود، تصریح کرد: این کالای واسط می‌تواند در زمینه‌های مختلفی مانند لوازم بهداشتی، رئغن‌های درمانی و گیاهی، البسه و صنعت هواپیمایی و غیره استفاده می‌شود که نشان دهنده ظرفیت و اهمیت این کالای مهم و استراتژیک و استفاده از این صنایع تبدیلی است. 

معاون وزیر جهاد با بیان اینکه لنگرود به عنوان قطب پرورش کرم ابریشم کشور محسوب می‌شود، گفت: در رده‌های دانشگاهی دوره‌ای برای پرورش کرم ابریشم وجود ندارد و نیاز است شرایطی را در رده‌های دانشگاهی برای آموزش این حرفه مهم به عنوان کاردان پرورش نوغان ایجاد شود و کاراموزان، این شغل کهن را آموزش ببینند و این مرکز برای نخستین بار در کشور در لنگرود به عنوان قطب تولید پیله ابریشم ایجاد شود تا فضایی جدید برای اشتغالزایی و تربیت نیروی متخصص در این زمینه در استان گیلان و سطح کشور فراهم شود. 

وی با بیان اینکه شغل پرورش کرم ابریشم در حال حاضر به عنوان شغلی معیشتی محسوب می‌شود، تصریح کرد: این شغل نشان داده که ظرفیت آن را دارد که به عنوان شغلی اقتصادی تبدیل شود و در این زمینه می‌توان با کار کارشناسی و تربیت نیروی متخصص در این زمینه فعالیت بیشتری کرد. 

دماوندی نژاد با بیان اینکه سالانه صدهزار تن نخ ابریشم در جهان تولید می‌شود، افزود: ایران با دویست و پنجاه تن در رتبه هشتم دنیا قرار دارد و چین و هند و ازبکستان نیز در رده‌های اول تا سوم قرار دارد. 

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه زنجیره تعریف شغل در پرورش کرم ابریشم تعریف نشده است، گفت: نیاز است مشاغل تکمیلی در کنار پرورش کرم ابریشم به عنوان حلقه تکمیلی ایجاد شود که مشاغل تکمیلی و تبدیلی آن نظیر تولید نخ، روغن‌های گیاهی و درمانی، البسه و غیره از پرورش کرم ابریشم است. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس

کلیدواژه: پرورش کرم ابریشم کرم ابریشم معاون وزیر جهاد پرورش کرم ابریشم پیله ابریشم ایجاد شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۷۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهاد دانشگاهی در کنار معلمان برای تربیت نسل‌های متخصص

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: این نهاد همواره افتخار داشته که در کنار معلمان و اساتید گرانقدر، در عرصه علم و دانش و تربیتِ نسل‌های متعهد و متخصص، گام‌های بلند و پیوسته‌ای بردارد و رسالت خود را در زمینه‌ آموزش‌های دانشگاهی، تخصصی و مهارت به انجام برساند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حسن مسلمی نائینی؛ رییس جهاددانشگاهی در پیامی با اشاره به اینکه، سالروز شهادت معلم گرانقدر و استاد فرزانه، مرتضی مطهری، روز معلم و بزرگداشت مقام استاد، فرصتی ارزشمند برای تجلیل از طلایه‌دارانِ علم و اندیشه است تاکید کرد: معلمان و اساتید، سفیران روشنی‌بخشِ هدایت و پیام‌آوران آگاهی هستند که عمر گران‌مایه خود را در راه اعتلای خرد، معرفت، اندیشه و مبارزه با جهل و ناآگاهی صرف کرده و با تعهد و دلسوزی، چراغ هدایتِ نسل‌های نو را روشن می‌کنند.

اعضای شورای فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم منصوب شدند

در پیام تبریک دکتر حسن مسلمی نائینی آمده است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
دوازدهم اردیبهشت‌ماه، سالروز شهادت معلم گرانقدر و استاد فرزانه، مرتضی مطهری، روز معلم و بزرگداشت مقام استاد، فرصتی ارزشمند برای تجلیل از طلایه‌دارانِ علم و اندیشه است؛ نام و یاد شهید استاد مطهری به‌عنوان نمونه‌‌ای کامل و راستین از یک معلم انسان‌ساز که در تارک زمان درخشیده و قله‌های بلند معرفت را فتح و انسان‌های بزرگی را تربیت کرده، همواره در اذهان مردم ایران جاودانه و ماندگار خواهد ماند.

معلمان و اساتید، سفیران روشنی‌بخشِ هدایت و پیام‌آوران آگاهی هستند که عمر گران‌مایه خود را در راه اعتلای خرد، معرفت، اندیشه و مبارزه با جهل و ناآگاهی صرف کرده و با تعهد و دلسوزی، چراغ هدایتِ نسل‌های نو را روشن می‌کنند و در پرتو تلألو دانش و حکمت، مسیر تعالی و پیشرفت جامعه را ترسیم می‌‌کنند.

معلمان و اساتید دلسوز و فداکار، همواره نقشی بی‌بدیل را در ساختن آینده جامعه ایفا می‌کنند و همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) فرموده‌اند: معلمان پایه‌ریز تمدّن نوین هستند؛ چون نیروی انسانیِ شایسته اگر نباشد، تمدّنی به وجود نخواهد آمد.

جهاد‌‌دانشگاهی همواره افتخار  آن را داشته است که در کنار معلمان و اساتید گرانقدر، در عرصه علم و دانش و تربیتِ نسل‌های متعهد و متخصص، گام‌های بلند و پیوسته‌ای بردارد و رسالت خود را در زمینه‌ آموزش‌های دانشگاهی، تخصصی و مهارتی به بهترین شکل به انجام رساند.

اینجانب به‌عنوان عضوی از جامعه دانشگاهی کشور، فرارسیدن روز تکریم معلم و گرامیداشت مقام استاد را به‌تمامی معلمان و اساتید دانشگاه‌ها، به‌ویژه اعضای هیئت علمی، اساتید و مدرسان مجموعه‌ دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش‌عالی و مراکز آموزش تخصصی و مهارتی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی در سراسر کشور که دلسوزانه و متعهدانه در تلاش هستند تا دانش و مهارت‌های لازم را به دانشجویان منتقل ‌کنند، تبریک می‌گویم و امیدوارم این عزیزان در مسیر علم و دانش و تربیت نسلی فرهیخته و متعهد به‌نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همواره موفق، پیروز و سربلند باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایجاد نخستین ایستگاه مدرن لرزه‌نگاری در قشم
  • نخستین آیین نامه اجرایی سند تحول آموزش و پرورش پس از ۱۲ سال تصویب شد
  • رقابت ۱۶ هزار و ۴۷۱ داوطلب کرمانشاهی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش
  • نخستین رویداد جایزه « استاد مویدی» برگزار شد
  • برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش، فردا در ۱۱ شهر فارس
  • افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران در دانشگاه تهران
  • نتایج کنکور تربیت معلم آخر اردیبهشت اعلام می‌شود/جدول دروس تغییر می‌کند
  • پرورش پلیس تخصصی برای بخش‌های گوناگون امنیت
  • جهاد دانشگاهی در کنار معلمان برای تربیت نسل‌های متخصص
  • تولید ۲۹ درصد از پیله ابریشم کشور در گیلان