Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-01@23:30:30 GMT

مغز زنان داغ‌تر است یا مردان؟

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۵۸۲۷۸

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که گستره دمای طبیعی مغز انسان بسیار بیشتر از آنچه فکر می‌کردیم است و این موضوع خود نشانه‌ای از عملکرد سالم مغز می‌باشد. ناطقان: در مردان و زنان سالم که معمولاً دمای طبیعی بدنشان کمتر از ۳۷ درجه سانتیگراد است، دمای متوسط مغز ۳۸.۵ درجه سانتیگراد است. این دما به‌ویژه در زنان در نقاط مرکزی مغز به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد در طول روز افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پیش‌تر محققان با کمک اسکن مغزی به نام طیف‌نگاری با تشدید مغناطیسی (MRS) توانسته بودند دمای مغز را به‌صورت غیرتهاجمی در افراد سالم اندازه‌گیری کنند. اما تا کنون، این تکنیک برای بررسی چگونگی تغییر دمای مغز در طول روز، با در نظر گرفتن اینکه چگونه «ساعت بدن» یک فرد بر این موضوع تأثیر می‌گذارد، استفاده نشده بود.

این مطالعه جدید که توسط محققان آزمایشگاه بیولوژی مولکولی در شورای تحقیقات پزشکی کمبریج بریتانیا انجام شده، اولین نقشه چهار بعدی دمای مغز سالم در انسان را نشان می‌دهد.

این نقشه چهار بعدی فرضیات قبلی در مورد دمای مغز را تغییر داد به نحوی که دمای مغز بر اساس نواحی مغزی، سن افراد، جنسیت و اوقات شبانه‌روز متفاوت است.

آیا دمای مغز با دمای بدن یکسان است؟
نکته مهم دیگر این است که این یافته‌ها باور عمومی مبنی بر یکسان بودن دمای مغز و بدن انسان را به چالش ‌کشید.

محققان برای این آزمایش از چهل داوطلب بین سنین بیست تا چهل سال استفاده کردند و دمای مغز آن‌ها را در فواصل زمانی صبح زود، بعدازظهر و آخر شب اندازه‌گیری کردند. این داوطلبان با اصالت‌های متفاوت از پانزده کشور مختلف و از پنج قاره بوده‌اند.

در افراد سالم، میانگین دمای مغزی ۳۸ و نیم درجه را نشان داد که دو درجه از دمای زیر زبان بالاتر است.

درحالی‌که دمای سطح مغز در کل خنک‌تر است، دمای نواحی داخلی مغز به ۴۰ درجه هم می‌رسد و در یک نمونه دمای ۴۰.۹ درجه‌ای نیز ثبت شده است.

در بعدازظهرها مغز بیشترین دما و در شب‌ها در خنک‌ترین حالت خود قرار دارد.

تفاوت دمای مغز مردان و زنان چقدر است؟
به طور متوسط، مغز زنان حدود چهار دهم درجه سانتیگراد گرم‌تر از مغز مردان است. این تفاوت جنسی به احتمال زیاد ناشی از چرخه قاعدگی زنان است؛ چرا که دمای مغز زنانی که پس از مرحله تخمک‌گذاری اسکن شده‌اند حدود ۰.۴ درجه سانتیگراد گرم‌تر از زنانی است که در مرحله قبل از تخمک‌گذاری اسکن شده‌اند.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که دمای مغز به‌ویژه در نواحی عمقی، با افزایش سن بالا می‌رود. محققان پیش‌بینی می‌کنند که احتمالاً ظرفیت مغز برای خنک شدن با افزایش سن رو به تحلیل می‌رود.

نتایج بررسی آزمایشگاه بیولوژی مولکولی بریتانیا در مجله «brain» به چاپ رسیده است. منبع: عصر ایران برچسب ها: مغز ، زنان ، مردان ، داغ تر

منبع: ناطقان

کلیدواژه: مغز زنان مردان داغ تر درجه سانتیگراد دمای مغز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۸۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنجانی‌ها منتظر شرایط جوی ناپایدار باشند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ قدیمی با بیان اینکه هم اکنون آسمان مناطق مختلف استان صاف است، گفت: از فردا تا روز شنبه هفته آینده آسمان استان به طور عمده ابری خواهد شد و در ساعات بعدازظهر با وزش باد همراه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه بارش‌های قابل توجهی در استان نخواهیم داشت، افزود: در این مدت احتمال رگبار‌های پراکنده باران به خصوص در ارتفاعات مناطق غربی و جنوب غربی استان وجود دارد.

کارشناس هواشناسی استان ادامه داد: روز جمعه با تقویت سامانه بارشی اغلب مناطق استان بارش باران را تجربه خواهند کرد و روز شنبه نیز فعالیت این سامانه به طور ضعیف‌تر ادامه خواهد داشت.

قدیمی با بیان اینکه امروز هوای نسبتا گرمی در استان مستقر است، گفت: از فردا با رشد ابر‌ها دما کاهش نسبی می‌یابد و روز‌های خنک‌تری را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: طی شبانه روز گذشته روستای خیرآباد با یک درجه سانتیگراد کمترین و آب‌بر با ۳۱ درجه سانتیگراد بیشترین دمای استان را ثبت کردند.

کارشناس هواشناسی استان دمای فعلی شهر زنجان را ۱۵ درجه سانتیگراد بیان کرد و افزود: این میزان دما نسبت به روز گذشته در همین ساعت ۲ درجه افزایش یافته است.

این کارشناس با اشاره به میزان نوسان دمای شهر‌های استان، گفت: طی شبانه روز گذشته کمینه و بیشینه دمای زنجان هفت و ۲۸ درجه، ابهر ۶ و ۲۸، خرمدره هشت و ۲۶ درجه، آب‌بر ۱۶ و ۳۱ درجه، قیدار ۹ و ۲۳ درجه، سلطانیه پنج و ۲۷ درجه و ماهنشان ۱۱ و ۳۰ درجه سانتیگراد گزارش شده است.

استان زنجان از ۵۷ ایستگاه هواشناسی برخوردار است که کارشناسان حرفه‌ای در چهار باب از این ایستگاه‌ها به صورت شبانه روز و در چهار ایستگاه دیگر طی ۱۲ ساعت مستقر هستند.

داده‌های وضعیت جوی در مابقی ایستگاه‌های استان نیز به صورت خودکار جمع‌آوری می‌شود.

دیگر خبرها

  • کدام استان‌ها بارانی است؟
  • سامانه بارشی در راه کرمان
  • بارش‌های رگباری زنجان را فرا می‌گیرد
  • بارش باران در بیشتر استان‌ها
  • زنان سرما را بیش‌تر از مردان تحمل می‌کنند
  • آخر هفته دمای هوای قم خنک‌تر می‌شود
  • زنجانی‌ها منتظر شرایط جوی ناپایدار باشند
  • افزایش ابر و وزش باد پدیده غالب جوی در کرمان
  • موج گرمای کم‌ سابقه در آسیا و تعطیلی مدارس
  • وزش باد شدید و رگبار باران در تهران