Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@09:54:01 GMT

نقش بودجه و اعتبارات در تربیت حافظان قرآن کریم

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۵۸۳۳۸

نقش بودجه و اعتبارات در تربیت حافظان قرآن کریم

این موضوع در حالی است که براساس گفته کارشناسان، با وجود دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت ۱۰میلیون حافظ قرآن کریم، هنوز با این تعداد فاصله بسیاری داریم. تخصیص بودجه به حفظ قرآن توسط شورای توسعه فرهنگ قرآنی این پرسش را مطرح می‌کند که آیا فقط اختصاص بودجه کافی است یا به زیرساخت‌های دیگری نیز برای تربیت حافظان قرآن کریم نیاز است؟ در ادامه با مسئولان و کارشناسانی صحبت کرده‌ایم که به این پرسش پاسخ داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ضرورت فرهنگ‌سازی حفظ قرآن کریم در جامعه
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی حفظ قرآن کریم در جامعه، می‌گوید: حفظ قرآن کریم حتی می‌تواند با تک آیه آغاز شود.
سیدمجید امامی حفظ کامل قرآن کریم را سنت دینی و اسلامی همه مردم دانسته و اضافه می‌کند: حفظ کامل قرآن کاری سخت و در عین حال نورانی است و اگر از دوران کودکی آغاز شود می‌تواند راحت انجام شود.
او با بیان اینکه حفظ قرآن کریم و سایر فعالیت‌های قرآن به شورای توسعه فرهنگ قرآنی اختصاص داده شده، می‌گوید: از زمانی که این شورا تشکیل شده، همه امور تخصصی مرتبط با فعالیت‌های قرآنی به آن سپرده شده و در شورای فرهنگ عمومی کشور مواردی که به صورت عمومی مدنظر اعضاست، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

یکی از ارکان تربیت حافظان قرآن کریم، بودجه است
مدیرگروه پژوهش مطالعات علوم قرآنی پژوهشگاه قرآن و عترت نیز در این خصوص به ما می‌گوید: خداوند در آیات قرآنی به این نکته اشاره داشته که توجه به این کتاب آسمانی و حفظ آیات آن علاوه بر برکات معنوی همچون دوری از کفر و هدایت درست انسان به مسیر پروردگار، موجب شفا و درمان انسان نیز می‌شود.
دکتر احسان دباغ یکی از بهترین فعالیت‌ها در ذهن و عمل انسان را حفظ قرآن کریم دانسته و اضافه می‌کند: رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته به تربیت ۱۰میلیون حافظ قرآن کریم تأکید کردند و گرچه با این میزان فاصله بسیاری داریم، اما اقدامات خوبی نیز از سوی نهادها و متولیان تربیت حافظان قرآن انجام شده، 
ولی کم است.
او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه راهکارهایی برای ارتقای کمی و کیفی حافظان قرآن کریم در کشور وجود دارد، پاسخ می‌دهد: افزایش تعداد مؤسسات فعال قرآنی، استفاده از رسانه ملی و فضای مجازی از جمله این 
راهکارهاست.
مدیرگروه پژوهش مطالعات علوم قرآنی پژوهشگاه قرآن وعترت با بیان اینکه یکی از ارکان تربیت حافظان قرآن کریم بودجه است، یادآور می‌شود: علاوه بر این، برگزاری مسابقات و کلاس‌های تربیت حافظان قرآن کریم در کنار فعالیت‌های جهادی در راستای جهاد تبیین که جزو منویات رهبر معظم انقلاب است نیز می‌تواند از دیگر راهکارها در این بخش باشد.
دکتر دباغ می‌گوید: برای تربیت حافظان قرآن کریم نباید منتظر تخصیص بودجه ماند، کار بسیاری در این زمینه لازم است، جامعه را باید به سمت فعالیت‌های قرآنی بیشتر پیش ببریم تا حفظ کل قرآن کریم نیز در جامعه نهادینه شود.

تربیت حافظان قرآن کریم باید به یک فرهنگ عمومی در جامعه تبدیل شود
مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی کشور پس از فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت تربیت حافظان قرآن کریم، برنامه‌های زیادی را برای تحقق این دستور در قالب اجرای ایده‌ها و مدل‌های مختلف برنامه‌ریزی و پیگیری کردند، می‌گوید: اما این طرح و برنامه به این علت که در فضای تشکیلات اداری و ساختار بروکراسی نامناسب اداری بود، معمولاً یا متوقف می‌شد یا به نتیجه 
مطلوب نمی‌رسید.
حجت‌الاسلام سید مسعود میریان با اشاره به اینکه با اجرای این برنامه‌ها از سوی نهادهای قرآنی کشور شاهد اثرگذاری مطلوب نیستیم و شاید تاکنون به تربیت ۵۰۰ حافظ قرآن در کشور نیز نرسیده‌ایم، ادامه می‌دهد: تربیت حافظان کل قرآن کریم کاری کاملاً تخصصی بوده و نیازمند طرح تخصصی و دانش‌بنیان مبتنی بر شیوه‌های آموزشی فراگیر در جامعه است.
او می‌گوید: حفظ قرآن باید گام به گام انجام شود تا حافظ این کتاب آسمانی مفاهیم و آیات قرآنی را از پایه به خوبی و قوی آغاز کند تا در آینده آن را فراموش نکند.مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه برای انجام کار تخصصی باید یک جهاد اتفاق بیفتد، می‌گوید: فعالیت‌های جهادی باید به عنوان ریل‌گذاری کار تخصصی تربیت حافظان قرآنی صورت گیرد.
حجت‌الاسلام میریان تخصیص بودجه را آب در هاون کوبیدن دانسته و یادآور می‌شود: تربیت حافظان قرآن کریم تشکیلاتی نیست که به بودجه نیاز داشته باشد، بلکه باید برای آن با کمک همه دستگاه‌ها  به‌ویژه آموزش و پرورش فرهنگ‌سازی شود، زیرا وقتی خانواده‌ها دغدغه این را داشته باشند که فرزندان خود را برای حفظ قرآن کریم در کلاس‌های آموزشی ثبت‌نام کنند، این موضوع خود به خود به افزایش تعداد حافظان قرآن کریم کمک می‌کند.
به گفته او، ۱۳میلیون دانش‌آموز در کشور تحصیل می‌کنند و اگر خانواده‌های همه آن‌ها این نیاز را احساس کنند که برای تربیت قرآنی فرزندان خود تلاش کنند، تعداد حافظان قرآن کریم نیز در کشور افزایش می‌یابد.
مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی ادامه می‌دهد: اگر بودجه ۱۰ برابر نیز افزایش یابد، بازهم تا تربیت حافظ قرآن اولویت مردم نباشد، فایده‌ای ندارد.حجت الاسلام میریان در ادامه بیان راهکارها در راستای افزایش تعداد حافظان قرآن کریم در کشور متذکر می‌شود: اگر جامعه به سمت نهادینه شدن فعالیت‌های قرآنی حرکت کند و قوانین کشور به سمتی برود که هر فردی که مبانی قرآنی را اصل فعالیت خود قرار داده، اولویت است، تربیت حافظ قرآن نیز اولویت مردم می‌شود، به عنوان مثال اگر برای فعالیت در مشاغل، شرط جذب حافظ قرآن بودن لحاظ شود به این ترتیب در جامعه فرهنگ‌سازی می‌شود.
بنابر این گزارش، اوایل خردادماه امسال بود که سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبات هیئت امنای صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی را که در جلسه پنجاه و ششم این شورا، مورخ ۲۵/۰۲/۱۴۰۱ به تصویب رسیده بود برای اجرا ابلاغ کرد. براساس این گزارش، سهم اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم از اعتبارات قرآنی سال ۱۴۰۱، به میزان حداقل ۵۰ درصد کل اعتبارات تخصیصی تعیین 
شده بود.

خبرنگار: مهدیه قمری

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: قرآن کریم حافظان قرآن کریم تربیت حافظان قرآن کریم رهبر معظم انقلاب فعالیت های قرآن حفظ قرآن کریم قرآن کریم فرهنگ سازی تربیت حافظ فعالیت ها حافظ قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۸۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه پبده از بی نظیرترین موزه‌های کتب و نسخ خطی قرآن کریم

 رییس دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: این موزه از مجتمع‌های بزرگ فرهنگی و به عنوان یکی از پتانسیل‌های فرهنگی استان اصفهان محسوب می‌شود.

 علی حاجی زکی  با بیان اینکه همگی وظیفه داریم در حفظ و نگهداری اسناد موجود در این موزه تلاش کنیم، افزود: بیش از سه هزار نسخه ثبت شده در موزه وجود دارد که قدیمی‌ترین آن مربوط به حدود ۷۰۰ سال پیش می‌شود.

او گفت: تعداد زیادی قرآن‌های خطی و طلاکوب همچنین قرآن‌هایی با خط مرحوم احمد نیریزی، کتاب روضه شیخ کلینی و کتاب سوال و جواب شیخ مرتضی انصاری در این موزه نگهداری می‌شوند.

حاجی زکی افزود: نوشته‌های سید العراقین، کتاب اسفار اربعه ملاصدرا، کتاب‌های نجومی از دوره ایلخانی، شاهنامه به پنج زبان دنیا، طومار تقسیم آب و حق‌آبه محله دستگرد و جرقویه اصفهان، اسناد دوره ظل السلطان و مظفرالدین شاه از دیگر آثار موزه پیده محسوب می‌شوند که مورد استفاده دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور جهت فعالیت‌های پژوهشی است.

رییس دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تاکید کرد: وجود اسناد و مدارک فرهنگی در این موزه ارزش و اهمیت این مجموعه نفیس را صدچندان کرده است و امیدواریم مسوولین استان با کمک‌های مادی و معنوی نسبت به معرفی و حفظ این گنجینه ارزشمند اقدام کنند.

موزه پبده در فولادشهر از توابع شهرستان لنجان، در سال ۱۳۸۹ توسط بخش خصوصی تاسیس شده و پیشتر یکبار توسط نمایندگی کمیته بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) در ایران بعنوان یکی از موزه‌های برتر کشور در زمینه‌های مختلف مانند حفاظت، مرمت و جذب گردشگران خارجی معرفی شده است.

حدود سه هزار نُسخه خطی در موزه پبده فولادشهر در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد که یکی از قدیمی‌ترین آثار آن قرآنی با حدود ۷۰۰ سال قدمت است.

حدود ۵۰ موزه وابسته به میراث فرهنگی، بخش خصوصی و سایر نهاد‌ها در استان اصفهان وجود دارد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • صدور گواهی حفظ قرآن برای ۸۰۰ هزار نفر از شرکت‌کنندگان در طرح «زندگی با آیه‌ها»
  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • نحوه دریافت کارت ورود به جلسه آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن
  • موزه پبده از بی نظیرترین موزه‌های کتب و نسخ خطی قرآن کریم
  • ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" آغاز شد
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی
  • نماینده آیت الله العظمی سیستانی خواستار تربیت شخصیت قرآنی دانش آموزان و دانشجویان شد
  • دو ایرانی در مسابقات قرآن مالزی