Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@03:57:12 GMT

خاص ترین قبرستان ایران + فیلم

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۵۸۸۹۸

خاص ترین قبرستان ایران + فیلم

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری آنلاین، روستای شاه شهیدان در گیلان از شمال و شرق به بخش دیلمان و از جنوب به مراتع سرسبز و از غرب به صخره بلند و زیبای اسپهبدان منتهی می‌شود؛ برای همین شاه شهیدان جزو مناطق بکر و زیبای استان گیلان محسوب می‌شود که گردشگران زیادی را به‌ویژه در بهار و تابستان به‌سمت خود می‌کشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی یک مسیر زیبا، سرسبز و جنگلی هم از این روستا به قله درفک می‌رسد که ارتفاع آن ۲۷۳۰متر است؛ به همین دلیل کوهنوردان و گردشگران بسیاری برای تفریح در این مسیر جنگلی و صعود به این قله از شاه شهیدان می‌گذرند.

همچنین بر اساس باورها و اعتقادات مذهبی، هرساله در تابستان و مرداد ماه مراسم آیینی علم واچینی نیز با حضورعلاقه‌مندان بسیاری در اطراف امامزاده این روستا برگزار می‌شود. این مراسم باشکوه نیز دلیل شهرت شاه شهیدان در گیلان شده است.   

اما آنچه در شاه شهیدان کمتر مورد بازدید و توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته مقبره‌های چوبی گورستانی است که در اطراف بقعه متبرکه شاه شهیدان قرار دارد. در حال حاضر فقط چند نمونه از این مقبره‌ها باقی مانده است.

اگر به گورستان‌های قدیمی و تاریخی کشورمان سر زده باشید، بی‌شک نمونه این مقبره‌ها را در اقلیم و نقاط دیگر ندیده‌اید.

 

اهالی روستای شاه شهیدان بعد از آنکه مردگان خود را دفن می‌کردند روی قبر به احترام اینکه متوفی بعد از مرگ از گزند باران و آفتاب تند در امان باشد یک سایه‌بان چوبی کوچک می‌ساختند. به جز این موارد به‌طور اتفاقی هم کسی نمی‌توانست پا روی قبرها بگذارد.

اگر به این سایه‌بان‌های چوبی دقت کنید متوجه می‌شوید که جنس آنها شبیه همان چوبی است که در نرده‌ ایوان‌های خانه‌های قدیمی شمالی استفاده می‌شد.

از آنجایی که گیلان همیشه دارای اقلیم باران خیز بوده است، استفاده از چنین سایه‌بان‌های چوبی در گذشته طبیعی به‌ نظر می‌رسد.

امروزه برخی از افراد برای اینکه کسی روی سنگ قبر متوفی راه نرود و باد و باران به آن آسیب نرساند، میله‌هایی فلزی دور قبر می‌کشند و این به نوعی احترامی است که برای شخص درگذشته قائل هستند، حتی در گورستان شاه شهیدان نیز این نوع قبرها دیده می‌شود، بنابراین تعبیه سایه‌بان‌های چوبی روی قبرها دیگر مانند گذشته کابردی ندارد، اما آنچه اهمیت دارد این است که باید فکری برای اندک مزارهای چوبی این گورستان شود. این مزارها در حال تخریب هستند، در حالی که حفظ همین تعداد اندک می‌تواند نشان دهنده بخشی از فرهنگ مردم گیلان در گذشته باشد.

 

حجم ویدیو: 14.12M | مدت زمان ویدیو: 00:01:14 دانلود ویدیو منبع: همشهری آنلاین

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ثبت نام سایپا ثبت نام ایران خودرو قبرستان شاه شهیدان سایه بان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۸۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) کشف ۱۱۱۸ عتیقه و چند مومیایی در یک خانه

یک شهروند مصری در حال جمع آوری تابوت و مومیایی در محل سکونت خود در اسیوط با هدف تجارت آن‌ها دستگیر شد.

به گزارش عصرایران به نقل از اسپوتنیک؛ افسران وزارت کشور مصر شهروندی را دستگیر کردند که ۱۱۱۸ عتیقه را به منظور تجارت آن‌ها نگهداری می‌کرد، و از برجسته‌ترین اقلام ضبط شده: یک مدل تابوت با یک مومیایی در داخل آن، دو تابوت چوبی حاوی دو مومیایی با نوشته‌ها و کتیبه‌های فرعونی، تابوت با دو قسمت ناتمام ساخته شده از آلاباستر، و دو مجسمه چوبی با حکاکی و طراحی، تعدادی نقاشی روی سنگ و اشکال مختلف هستند.

 

 

tags # مصر باستان سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • چرا ژاپنی‌ها به نقاشی «ارواح» علاقه دارند؟
  • پایان تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده
  • اتمام تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده
  • (عکس) کشف ۱۱۱۸ عتیقه و چند مومیایی در یک خانه
  • (عکس) کشف ۱۱۱۸ عتیقه و چند مومیایی در یک خانه مسکونی در مصر
  • مصر/ کشف 1118 عتیقه و چند مومیایی در یک خانه مسکونی
  • کشف قبرستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • درگذشت مادر شهیدان محمدرضایی در شهر زاینده رود
  • پیام مدیر حوزه علمیه یزد در پی درگذشت والده شهیدان نیرنگ (حق شناس)
  • وعده صادق الهام‌بخش بودن خون شهیدان مقاومت را در به میدان آمدن دانشجویان ده‌ها دانشگاه آمریکا و اروپا می‌بینیم