Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-30@17:19:40 GMT

وزیر اقتصاد: اقتصاد ایران بیمارگونه بوده است

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۵۹۰۱۶

وزیر اقتصاد: اقتصاد ایران بیمارگونه بوده است

بنای دولت کنده شدن از شرایط اقتصادی گذشته است و از همین رو اگر می‌خواستیم نشان دهیم که می‌توانیم از آن وضعیت سابق بیمار گونه اقتصاد خارج شویم مستلزم تغییری در اقتصاد بودیم. در طی چند ماه گذشته دولت اقداماتی تحت عنوان جراحی اقتصادی در اقتصاد ایران انجام داده است، این اقدامات از سوی برخی از گروه‌های جامعه و اقتصاددانان مورد انتقاد قرار گرفته و اطهار داشته اند که عواقب این اقدامات می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما ظاهرا وزیر اقتصاد خلاف این عقیده را دارد و وی معتقد است این اقدامات برای اقتصاد ایران واجب و ضروری بوده است.

دکتر سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و نماینده رئیس جمهور در بیست و پنجمین سفر استانی، در جمع جوانان و نخبگان اصفهانی، با تاکید بر اینکه یک گره مشترک در اذهان نسل‌های جدید انقلاب در رابطه با وضعیت فعلی اقتصادی وجود دارد گفت: برای روشن شدن موضوع باید بگویم تا شما جوانان بدانید که در سال ۱۴۰۰ ما در نقطه‌ای بدون چشم انداز نسبت به وضعیت اقتصادی و آتی کشور قرار داشتیم و دولت جدید در حالی کار خود را آغاز کرد که تقریباً کشور در شرایطی بود که تورم و رکود اقتصادی بالا و رشد اقتصادی پایین و اشتغال اندک و فاصله شکاف درآمدی بالا، مشکلات را دو چندان کرده بود و در واقع از سال ۱۳۹۲ که رهبر معظم انقلاب موضوع اقتصاد مقاومتی را عنوان کرده بودند تا سال گذشته مشخص شد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به خوبی اجرا نشده و اثری نداشته است.

وی گفت: بسیاری از صاحبنظران عنوان می‌کردند که سفره کشور نباید به ارز وابسته باشد و کسی که غذای مردم را تولید می‌کند باید یارانه بگیرد و نه اینکه یارانه را کسی دریافت کند که غذای مردم را وارد می‌کند و ما هم بر همین باور هستیم.

خاندوزی اظهار داشت؛ گفتمان دولت آیت الله رئیسی به گونه‌ای است که با گفتمان دولت‌های قبلی فرق دارد و این دولت به دنبال حذف نگاه‌های منفعت طلبانه یا شبکه‌ای کسانی است که نفعشان در اقتصاد، همان وضعیت بیمار گونه اقتصاد در دوره‌های قبلی است. بنای دولت آقای رئیسی کنده شدن از شرایط اقتصادی گذشته است و از همین رو اگر می‌خواستیم نشان دهیم که می‌توانیم از آن وضعیت سابق بیمار گونه اقتصاد خارج شویم مستلزم تغییری در اقتصاد بودیم.‌ی در پاسخ به سوالی مبنی بر جراحی اقتصادی در حوزه بانک‌ها در دولت آقای رئیسی تصریح کرد: در رابطه با اصلاح فرایند بانک‌ها یا همان جراحی بانک‌ها به صورت جز به جز در حال پیگیری هستیم و از رابطه دولت با بانک‌ها این کار را شروع کردیم، البته رابطه بانک‌ها با بانک مرکزی نیز در حال پیگیری است و انصافاً تمام فعالیت چند ماه گذشته در این رابطه، در ۴ سال فعالیت یک دولت نیز انجام نمی‌گرفت.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص دیپلماسی اقتصادی گفت: وزارت خارجه و سازمان توسعه تجارت قلب تپنده این اتفاق هستند، اما ما پیگیر فعالیت‌شان هستیم و نقش تیم دیپلماسی اقتصادی در افزایش صادرات ارزیابی می‌شود.

دکتر خاندوزی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمندان دولت گفت این موضوع صحیح نیست و برخی از کارکنان دولت ۲۰ درصد افزایش حقوق داشتند و برخی که درآمد بالایی داشتند کمتر از ۱۰ درصد به حقوق آن‌ها اضافه شده است.

وی در پایان نیز خاطر نشان کرد: بنای ما در وزارت اقتصاد این است که از نقد صاحب نظران بیم نداشته باشیم و می‌دانیم که نخبگان و خیرخواهان و جوانان انقلابی در کنارمان هستند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: دولت اقتصاد ایران احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی سفر استانی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۹۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است

به گزارش «تابناک» به نقل از وابط عمومی بانک ملی ایران؛ محمد رضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به نقش و جایگاه بورس و بازار سرمایه در تحقق شعار سال مبنی بر « جهش تولید با مشارکت مردم» به خبرنگار روابط عمومی بانک ملی ایران گفت: مقام معظم رهبری در انتخاب شعار امسال علاوه بر اهمیت جهش تولید، به مشارکت مردم نیز اشاره داشتند و آنچه که در مشارکت مردم می تواند رقم بخورد بخش اعظمی از آن بازار سرمایه کشور است کما‌اینکه سهام عدالت را از طریق بازار سرمایه کشور با رویکرد مشارکت عمومی تبدیل کردیم.

پور ابراهیمی اذعان کرد: شاید تنها کشوری در منطقه هستیم که این تعداد از توده های مردم در بازار سرمایه به صورت مستقیم و غیر مستقیم حضور دارند.

وی با بیان نگرانی‌های مردم بابت سرانجام دارایی های دولت گفت: بعضاً اصطلاحاتی شنیده می‌شود که دارایی‌های دولت را به تاراج برده‌اند و بخش خصوصی آنها را ارزان خریده است؛ اینها دغدغه‌های مردم هست و اگر ما می‌خواهیم مشارکت را افزایش دهیم به دلیل شرایطی که در کشور وجود دارد باید این نگرانی‌ها را برطرف کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم ادامه داد: وقتی ما توده‌های مردم را در قالب شرکت سهامی عام یا تعاونی‌های سهامی که می‌توانند در بازار سرمایه پذیرفته شوند شریک می‌کنیم، این دغدغه به تاراج بردن به مراتب کمتر می شود چرا که خیر آن به توده‌ها می‌رسد و هر میزان سهمی که به آنها اختصاص داده شود شفاف و مردمی است و کسی نمی‌تواند مدعی شود که آن را به یک شخص داده‌اید.

نماینده مردم کرمان و راور با بیان اینکه ظرفیت بازار سرمایه اساساً در جهت تجهیز منابع از طریق ورود افراد به صورت سرمایه گذاری خرد است؛ تصریح کرد: هنر این است که این اقدامات منجر به تغییر بزرگ اقتصادی شود. 

وی ماهیت بازار سرمایه را بسیار مهم دانست و افزود: برای تمام این مسائل ابتدا لازم و ضروری است که ما ذائقه مردم را که در بازار سرمایه مدتهاست تلخ شده، شیرین کنیم. اگر ذائقه شیرین شود مردم به سمت بازار سرمایه خواهند آمد. این بازار از سال 84 دارای قوانینی بوده که در سال‌های بعدی نیز مورد تایید بوده است اما به دلیل عملکردی که خوب نبوده اکنون ما شاهد یک نگاه منفی هستیم که با اقدامات به موقع و موثر دولت می‌توانیم این نگاه را تغییر داده و شاهد افزایش مشارکت مردم از طریق ظرفیت‌های بازار سرمایه باشیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در واکنش به واگذاری بیش از 50 درصد سهم پتروشیمی شازند از سوی بانک ملی ایران به شرکت شتران که 70 درصد آن مردمی است و حدود 47 میلیون ایرانی در آن سهم دارند، در راستای خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری‌ گفت: این اقدام بانک ملی ایران بسیار ارزشمند است و هر کاری که بتواند تصدی‌گری دولت به طور مستقیم و غیر مستقیم در اقتصاد را کاهش داده و سهم بخش خصوصیِ واقعی و مردم را افزایش دهد قابل تقدیر است.

 پور ابراهیمی تاکید کرد: در واگذاری‌ها باید دقت کنیم، گاهی این اتفاق رقم می خورد اما باز به شرکتی انتقال پیدا می‌کند که دولت در پشت آن دست داشته و با کمترین سهم بیشترین اعمال قدرت را می‌کند، مانند فرآیندی که در خودرو سازی شاهد آن هستیم. واگذاری‌ها باید به این شرط باشد که شرکت‌ها واقعا خصوصی باشند و یا مردم درآن سهم زیادی را داشته باشند.

دیگر خبرها

  • اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است
  • پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای تأمین مالی تأیید شد
  • رونمایی از برات الکترونیک بانک صادرات ایران در وزارت اقتصاد؛
  • موافقت وزیر اقتصاد عربستان با 5 پیشنهاد ایران
  • موافقت وزیر اقتصاد عربستان با ۵ پیشنهاد ایران
  • خاندوزی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای تأمین مالی با نرخ ترجیحی تأیید شد
  • مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • خبر مهم وزیر اقتصاد در حاشیه نشست بانک توسعه اسلامی
  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد
  • طعنه‌زنی سنگین به دو مدیر ارشد اقتصادی دولت رئیسی