Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد در دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت:  استان اصفهان از نظر میراث فرهنگی و گردشگری دارای ظرفیت‌های گسترده‌ای است،اینکه جایی باشد تا مردم بتوانند با وسایل و ابزار‌های گذشتگان آشنا شوند بسیار خوب است؛ همانند کوزه‌ها، وسایل و ادوات کشاورزی و صنایع دستی و یا ابزار‌هایی که در زندگی روزمره استفاده می‌شد و امروزه کاربردی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته او بهتر است این مجموعه به عنوان موزه مردم‌شناسی و در مرکز استان و در یکی از مکان‌های تاریخی که قابلیت برپایی نمایشگاه دائمی را دارد، راه‌اندازی شود.

امام جمعه اصفهان معتقد است: وجود سخت‌گیری‌های بی‌مورد سبب شده که برخی از مکان تاریخی به جای اینکه محلی برای بازدید و یا فعالیت باشد، به مخروبه‌ای تبدیل شود که دیگر هیچ خاصیتی ندارد.

او می‌گوید متأسفانه به بهانه‌های مختلف و یا استناد به قوانین دست و پا گیر، تعمیر و بازسازی برخی از مکان‌های تاریخی و یا قدیمی انجام نمی‌شود به عنوان مثال مردم امروزه نمی‌توانند در بافت تاریخی‌ای که اجازه تعمیر و بازسازی آن داده نمی‌شود، زندگی کنند و به مرور زمان از بافت تاریخی خارج می‌شوند و آن بافت تاریخی به مخروبه‌ای تبدیل می‌شود.

آیت‌الله طباطبایی نژاد گفت: اداره میراث فرهنگی به بودجه‌ای کلان برای حفاظت از مکان‌های تاریخی نیاز دارد و همه می‌دانیم که چنین بودجه‌ای وجود ندارد، بنابراین بهتر است از ظرفیت بخش خصوصی و مردم استفاده شود تا علاوه بر بازسازی آن مکان تاریخی، بتوان کاربرد‌های تازه‌تری برای آن مکان ایجاد کرد.

به گفته او قرار نیست که با صدور مجوز برای تعمیرات یک مکان تاریخی، آن مکان تغییر کند؛ بلکه لازم است در چهارچوب قوانین و مقررات و با گرفتن تعهد، اجازه داد تا هر قسمت از مکان تاریخی آسیب دیده است تعمیر شود و همانند آن را بسازند؛ با این روند، می‌توان به بازسازی و حفظ اماکن تاریخی امیدوار بود.

علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در ابتدای این دیدار با ارائه گزارشی از اقدامات این اداره کل، گفت: برخی از قوانین و مقررات و یا نظارت‌های غیرتخصصی و غیر کارشناسی در کنار فضاسازی رسانه‌ای سبب شده تا برخی از مکان‌های تاریخی به حال خود رها شوند و امکان تعمیر و بازسازی وجود نداشته باشد.

او گفت: لازم است برای سرعت بخشیدن به کارها، برخی از اختیارات به ما تفویض شود و نظرات کارشناسان ما در دستگاه‌های نظارتی، تأثیر داده شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی امام جمعه اصفهان مکان های تاریخی میراث فرهنگی مکان تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۹۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان از موزه ها برای معلم ها و استادان دانشگاه

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، براساس این اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه، معلم‌ها، آموزگاران و استادان دانشگاه با ارائه کارت شناسایی مرتبط می‌توانند از موزه‌ها، پایگاه‌های میراثی و اماکن فرهنگی‌تاریخی در سراسر کشور، به صورت رایگان بازدید کنند.
 
 ساعت کاری اماکن فرهنگی‌تاریخی در ۶ ماه نخست سال از ۹ تا ۱۸ است.
 
علاقه‌مندان به بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث فرهنگی یا محوطه‌های تاریخی، با مراجعه به تارنما یا صفحه آن‌ها در فضای مجازی، می‌توانند از ساعت دقیق فعالیت‌شان اطلاع یابند.

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه ها برای معلم ها و استادان دانشگاه
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و استادان
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • بازسازی بافت تاریخی شهرکرمان نیازمند طرحی کارشناسی و آینده نگراست
  • تخفیف موزه‌ها و اماکن تاریخی یزد به مناسبت روز معلم
  • پایان موقت کاوش در محوطه تازه کشف‌شده در اصفهان + عکس
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد