خداوند چگونه انسانها را ادب میکند؟
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۵۹۴۸۹
حجت الاسلام قائممقامی گفت: شیوهها عام تادیب پروردگار ابتلائات و فراز و نشیبهایی است که در زندگی انسان رخ میدهد. بیماریها، داراییها، نداریها همه اینها در چهارچوب تادیب الهی است. ناطقان: دعا نزدیکترین و مؤثرترین رابطه انسان با خداست. دعا در فرهنگ اسلامی از مهمترین عبادات است؛ تا آنجا که خداوند در قرآن مجید پس از امر به دعا و وعده استجابت «وَقالَ رَبُّکُمُ ادْعُونی أَسْتَجِبْ لَکُم» میافزاید: کسانی که در برابر این رابطه نزدیک خلق و خالق تکبر میورزند به زودی با ذلت وارد دوزخ میشوند: «اِنَّ الَّذینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ».
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یکی از دعاهای وارد شده، دعای ابوحمزه ثمالی است. ابوحمزه از برخی امامان دعاهای متعددی آموخته است. شیخ طوسی در مصباح المتهجّد، به نقل از ابوحمزه، دعایی از امام سجاد (ع) آورده که در سحرهای ماه رمضان خوانده میشود و به دعای ابوحمزه ثمالی مشهور است و شرحهایی نیز بر آن نوشته شده است. این دعای نسبتاً طولانی مضامین اخلاقی و عرفانی والایی دارد و خواندن آن در بین شیعیان متداول است.
دعای ابوحمزه ثمالی یکی از دعاهای پرفضیلتی است که امام سجاد (ع) آن را در هنگام سحرهای ماه رمضان میخواندند. ویژگیهای منحصر به فرد این دعا، آن را بسیار متمایز کرده است. این دعا شامل صفات خداوند، اسم اعظم و همچنین شامل مفاهیمی مانند سنگینی بار گناهان، لزوم اطاعت و پیروی از پیامبر اکرم (ص) و خاندان معصوم او، دشواریهای قبر و قیامت است.
حجت الاسلام والمسلمین سید عباس حسینی قائممقامی در سلسله یادداشتهایی از رهگذر شرح و تفسیر دعای ابوحمزه ثمالی زوایای پنهانی که در این دعای نورانی نهفته است را مطرح میکند. آنچه در ادامه میخوانید هشتمین قسمت از شرح و تفسیر دعای ابوحمزه است:
اللَّهُمَّ لَا تُؤَدِّبْنِی بِعُقُوبَتِکَ، با عقوبت خود ادبم مکن. این مضمون و محتوا به ما میفهماند بحث ادب سازی خداوند برای انسان یک موضوع طبیعی و قطعی است.
برهمین اساس شکل خاصی از تادیب را درخواست کرده و شکل خاصی از تادیب را زنهار میدهد و نگران است. از پروردگار درخواست دارد که آن شکل خاص انجام شود. پس تادیب عمومیت دارد.
دومین نکته این است که تادیب با عقوبت چه خصوصیتی دارد که امام در ابتدای دعا با پرهیز و درخواست نفی عقوبت مسالت میکند؟ این نکته مهمی است.
ادب یعنی چی؟ دبستانهایی که میگویند اصل آن ادبستان بود که به دبستان تخفیف پیدا کرد. ادب یعنی حد شناسی اگر در این جهان که جهانی از اندازهها است و ما در جهان طبیعت هیچ چیز مطلق نداشته و همه امور نسبی و با اندازه است. به تعبیر قرآن کریم: «خلق کل شیء قدره تقدیراً» همه چیز را خداوند آفرید و این آفرینش حدپذیر و با اندازه است.گرفتاریها، خوشیها، علم و کمالات و صفات کسب شده توسط انسان حد دارد.
خداوند در سوره یس فرمودند: «مَتاعاً إِلی حِینٍ» نعمتهایی که بدست میآوریم زمان دارند و مطلق و الی الابد نیستند. جوانی نشاط و لذتهای این عالم حد دارد و تنها موجود خداوند است که حدناپذیر است و شرک در جایگاه اقدسش حد ندارد و همه چیز در جهان حد و قدر دارد. پس تربیت انسان، کمال انسان با عنصر اصلی تربیت پذیری در انسان ادب است.
نقطه اصلی و ثقل تربیت در مواجهه با فرزندان، تربیت پذیران و نو آموزان، آموزش حدها و اندازهها است. آنها را باید متوجه این امر کرد که جهان اندازهها و مقدارهاست و این همان ادب است. تادیب که بعضی با شکلهای خشن یکسان میگیرند یعنی آگاهی بخشی به اندازهها و معیارها.
اگر اندازهها را نشناسیم مبتلای به تجاوز میشویم که همان اندازهها را مد نظر قرار ندادن که این امر ظلم است. در مقابل حد ناشناسی، اندازه نشناسی تجاوز و ظلم است.
پس ناگزیر انسان باید تربیت شود و مربی انسان پروردگار است.ربوبیت شأن تربیتی است پس طبیعی است که خداوند انسان را ادب میکند این لطف پروردگار است. تادیب با تنبیه فرق میکند و لطف و رشد و ارتقا و لطفی در حق انسان است. و انسان را بزرگ میکند و از قوه به فعل میرساند.
خداوند چگونه تادیب میکند؟ تادیب خداوند شکلهای مختلف دارد و در نسبتهای خاصی با پروردگار تعریف میشود. انسانها در نسبت خاصی که در رابطه با خداوند پیدا میکند، تادیب میشود. شیوههای ارتباط با پروردگار به همین دلیل یکسان نیست. شیوههای عام که اهل بیت گفته اند اما بعضی شیوهها در تجربه ربوبی و ارتباط خاصی که با پروردگار پیدا میکند موضوعیت مییابند. یکی از ویژگیهای دعا همین است که میگوید: «ادْعُوا رَبَّکُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْیَةً» پرودگارتان را بخوانید در ادعیه این است که انسان در دعا ارتباط با پروردگار خودش پیدا میکند و نه لزوماً پرودگار انسان دیگر. پروردگار همه «الله» است. الله رب جامعه است اما در ذیل الله حوزههای ربوبی مختلف وجود دارد.
در هر صورت این تادیب یک ساحت خصوصی دارد که در ارتباط ربوبی خاص انسان با پروردگارش معنا پیدا میکند. ربی که منسوب به من است.
شیوهها عام تادیب پروردگار ابتلائات و فراز و نشیبهایی است که در زندگی انسان رخ میدهد. بیماریها، داراییها، نداریها همه اینها در چهارچوب تادیب الهی است و خدا حدها را در قالب تجربههای زیستی انسان به او میچشاند و بدین نحو خداوند انسان را تادیب و با حدها آشنا میکند.
جملهای حضرت علی (ع) در نهج البلاغه دارد که میفرمایند: از خداوند نخواهید شما را مبتلا نکند بلکه ابتلاء لازمه تادیب و ادب و لطف پروردگار است. اما منتها باید دعا کنیم که خداوند ما را به ابتلایی که راه خروج آن را بلد نیستیم دچار نکند. ابتلایی که تبدیل به عقوبت میشود. منبع: مهر برچسب ها: خداوند ، انسان ها ، ادب کردن
منبع: ناطقان
کلیدواژه: خداوند انسان ها ادب کردن دعای ابوحمزه ثمالی اندازه ها شیوه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۹۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد
به گزارش حوزه استانها خبرگزاری تقریب به نقل از روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد، آیتالله " سید محمد سعیدی " در مراسم گرامیداشت حادثه طبس و شهید محمد منتظر قائم که با حضور اقشار مختلف مردم در امامزاده سید صدرالدین قنبر میبد برگزار شد افزود: در حمله آمریکای جهانخوار به طبس خداوند نیروهای خودش را که به چشم آمریکاییها نمیآمدند به نصرت ملت ایران فرستاد و شکست تلخ و تحقیرآمیزی را به دشمنان ا تحمیل کرد. وی با بیان اینکه در حادثه طبس همه در خواب بودند و بالگرد آمریکایی در حال بلند شدن از زمین به هواپیمای خودی برخورد کرد افزود: آمریکاییها برای آزادی گروگانهایشان آمده بودند اما شنهای طبس به امر خدا برخاستند و فضا را برای آمریکاییها چنان مکدر کردند که با تلفات سنیگن فرار را بر قرار ترجیح دادند. امام جمعه قم گفت: آمریکاییها برای اینکه اسناد مهمی که در نزد خود داشتند به دست ایران نیافتد با مزدورانشان از جمله بنی صدر تماس گرفتند و با بمبارانی که در طبس رخ داد شهید محمد منتظر قائم که برای حفاظت از اسناد و مقاومت اعزام شده بود به درجه شهادت نائل شد . آیتالله سعیدی با بیان اینکه خداوند در حادثه طبس یک بار دیگر نصرت خود را به مومنین آشکار ساخت گفت: بنابراین اگر خدا را یاری کنید خدا شما را یاری میکند.
وی در ادامه افزود: امروز ایران اسلامی به چنان اقتدار و عظمتی رسیده که در هفتههای اخیر توانست در پی حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، عمق خاک رژیم جنایتکار اسرائیل را آماج حملات خود قرار دهد . شهید محمد منتظر قائم متولد سال ۱۳۲۷ در شهر فردوس از توابع استان خراسان است، خانواده محمد به علت ایستادگی پدرش در مقابل جیرهخواران حکومت وقت مجبور به هجرت از فردوس میشوند و در شهر و دیار پدرش، یعنی یزد سکنی میگزینند ولی این تازه ابتدای راه زندگی استکبار ستیزانه محمد است که رقم میخورد. این شهید اولین فرمانده وقت سپاه پاسداران یزد و نخستین شهید مبارزه با نفوذ نظامی آمریکا به ایران است که در پنجم اردیبهشتماه ۱۳۵۹ در حمله نظامیان این کشور به صحرای طبس که با هدف آزاد کردن گروگانهای لانه جاسوسی آمریکا انجام شد به فوز عظیم شهادت نائل آمد. استان یزد چهار هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
انتهای پیام/