Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: کارشان مصداق خدمت بی منت و فعالیت برای رضای خداوند و حضرت صاحب زمان (عج) است. مقصود همان طلبه‌ها و روحانیونی است که بعد از پایان تحصیل از همه مسیرهای پیش رو از معلمی، قضاوت و …تبلیغ و کار فرهنگی را برگزیدند تا مردم را مفاهیم و مسائل دینی آشنا کنند.

در آستانه یکم تیرماه روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی فرصتی است تا با برخی از این افراد آشنا شویم و دریابیم چگونه می‌توان در یک منطقه محروم و دارای کمترین امکانات با توکل به خداوند سبحان کار تبلیغی و فرهنگی انجام داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱۷ سال فعالیت فرهنگی در یک منطقه مرزی

حجت‌الاسلام علی قیاسی که در بخش درح شهرستان سربیشه به فعالیت فرهنگی مشغول است در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ۱۷ سال است که به عنوان طلبه مستقر در منطقه درح از بخش‌های مرزی خراسان‌جنوبی خدمت می‌کنم.

این فعال فرهنگی خراسان‌جنوبی در پاسخ به این سوال که چرا بعد از پایان تحصیلات حوزوی به دنبال تدریس و یا شرکت در آزمون‌هایی چون آزمون قضاوت نرفته و تبلیغ را برگزیده است، بیان‌کرد: قرآن کریم به صراحت بیان می‌کند که چرا گروهی از مردم در دین تفقه و تحقیق نمی‌کنند و بعد به میان قوم خود برگردند و آن را تبلیغ کرده و به دیگران بیاموزانند.

قیاسی ادامه‌داد: من نیز بومی استان خراسان جنوبی هستم و از این جهت طبق آیه قرآن تمایل داشتم در استان خودم خدمت فرهنگی و تبلیغی داشته باشم و آنچه در دوران تحصیل از آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع) آموخته‌ام در اختیار دیگران قرار بدهم.

وی افزود: یکی از رموز موفقیت یک طلبه که کار تبلیغی و فرهنگی انجام می‌دهد این است که با فرهنگ و آداب و رسوم مردم منطقه آشنا باشد و من نیز از آنجایی که اصالتاً اهل خراسان‌جنوبی هستم آداب و رسوم مردم این خطه را می‌شناسم.

۱۰۰ طلبه منطقه درح در حوزه‌های علمیه مشغول تحصیل هستند

طلبه فعال در مناطق مرزی خراسان‌جنوبی درباره اقدامات فرهنگی انجام شده در منطقه درح در طی سال‌های خدمت گفت: سال‌های ابتدایی که من در این منطقه شروع به کار تبلیغی و فرهنگی کردم تعداد طلبه‌ها و روحانیون بسیار کم بود ولی در حال حاضر به لطف خداوند ۱۰۰ نفر از جوانان این خطه در حوزه‌های علمیه کشور مشغول به تحصیل هستند و یا دوران تحصیل خود را به اتمام رسانده‌اند.

قیاسی با اشاره به اینکه خوشبختانه در حوزه زیرساخت‌ها و کارهای عمرانی اقدامات ارزشمندی توسط نظام جمهوری اسلامی انجام شده است، اظهار کرد: زمانی که ما کار را در حدود ۱۷ سال قبل کار را شروع کردیم بسیاری از روستاهای منطقه آب و برق و بسیاری از امکانات را نداشت.

وی گفت: اما در حال حاضر شرایط بسیار متفاوت شده است و بسیاری از امکانات و زیرساخت‌ها به منطقه درح آمده است.

فعال فرهنگی در شهرستان سربیشه ادامه‌داد: در حدود ۱۷ سال پیش در منطقه درح به جز برخی از مجالس روضه که آن هم به صورت مناسبتی برگزار می‌شد فعالیت فرهنگی دیگری به آن صورت انجام نمی‌شد و برخی از مردم از مسائل شرعی و معرفتی اطلاع دقیقی نداشتند.

تبیین نادرستی خرافات در سال‌های اول تبلیغ

قیاسی ادامه‌داد: گاه در مواردی چون نذورات خرافات نیز رواج داشت که تلاش کردیم این موارد را برای مردم تبیین کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در مدت ۱۵-۱۶ سال گذشته در بخش درح با کارهای فرهنگی، مشارکت خیریه و …۱۱ مسجد ساخته شده است، گفت: نکته مهم و قابل توجه آن بود که این مساجد بدون اعتبارات دولتی و تنها با مشارکت خیرین و مردم ساخته شده است و از این جهت برای ما بسیار ارزشمند بود.

قیاسی درباره سختی‌ها و مشکلات طلاب فعال در مناطق محروم اظهار کرد: در بسیاری از روستاهای مناطق محروم امکانات آموزشی بسیار کم است و مرکز دهستان که قبلاً در آنجا خدمت می‌کردم مقطع متوسطه اول مختص دختران نداشت و مختلط بود که شرایط را برای تحصیل فرزندان طلاب با مشکلات زیادی رو به رو می‌کند.

سختی‌های اقتصادی در مسیر کار تبلیغ

فعال فرهنگی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه گاه برای خرید یک کیلو سیب زمینی و پیاز باید از روستا چندین کیلومتر به مرکز بخش می‌آمدیم، یادآور شد: از طرف دیگر علی‌رغم شرایط سخت اقتصادی و تورم‌های فعلی که همه مردم ما آن را لمس می‌کنند، دریافتی‌ها و به عبارتی حقوق دوستان طلبه فعال در مناطق محروم بسیار بسیار کم است و کفاف هزینه‌های زندگی آن‌ها را نمی‌دهد.

قیاسی بیان‌کرد: البته من خودم مشکل خاصی از نظر اقتصادی ندارم و بحثم دیگر دوستان است چرا که من به صورت خرده، کار کشاورزی و دامداری نیز انجام می‌دهم تا دیگران که در این خطه زندگی می‌کنند نیز به سمت این فعالیت‌ها بیایند.

وی یادآور شد: در کنار تمام سختی‌ها و مشکلات آنچه که به کار تبلیغ لذت و شیرینی می‌بخشد باز کردن یک گره فکری از ذهن یک جوان و پاسخ به سوالات او است و امیدواریم بتوانیم همچنان در این مسیر ثابت قدم بمانیم چرا که جز عشق و علاقه چیز دیگری نیست.

کد خبر 5516879

منبع: مهر

کلیدواژه: طلبه اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بیرجند سربیشه بوشهر کرمانشاه خطبه های نماز جمعه کشاورزی خراسان رضوی اردبیل آمار کرونا اصفهان مشهد سازمان تبلیغات اسلامی سفر استانی ویروس کرونا قوه قضاییه خراسان جنوبی منطقه درح کار تبلیغ ۱۷ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۹۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر مقام معظم رهبری موجب عبور کردستان از حوزه امنیتی به حوزه فرهنگی شد/ علمای مناطق شرقی با روشنگری بسترساز امنیت پایدار شوند

به گزارش حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، ماموستا عبدالسلام محمدی امروز در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان دهگلان که با حضور مردم متدین این شهرستان برگزار شد، ضمن خیر مقدم به مناسبت حضور نماینده ولی فقیه در استان کردستان، حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی و مسئول مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور ماموستا ایوب احمدپور در نماز جمعه دهگلان؛ بیان داشت: وعده غلبه اسلام بر همه ادیان بارها در قرآن کریم بیان شده است، غلبه از جهت علمی، منطقی واستدلال که امروز شاهد امواج اسلامگرایی در جهان هستیم و همچنین اشاره بر تاریخ اسلام جهان اسلام و فراگیر شدن دین اسلام است.
 
وی تصریح کرد: آیه ۲۸ سوره مبارکه فتح بر فراگیر شدن دین اسلام اشاره دارد (هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا ) خدا است که پیغمبر خود را همراه با رهنمون و آئین راستین (اسلام به سوی جملگی مردمان) روانه کرده است تا آن را بر همه‌ی آئینها پیروز گرداند. کافی است که خدا گواه (این چنین سخن و مسأله‌ای) باشد. این آیه شریفه دلالت بر چند موضوع دارد از جمله؛
۱_ محتوای بعثت انبیای الهی اعتلای کلمه الله بوده وانبیای الهی از دو ابزار هدایت مردم و حقانیت اعتقاد و عمل بهره برده اند.
۲_ لیظهره _ قدرت استدلال و برهان_ قدرت نظامی_ سلطه حکومتی.
۳_ مراد از شاهد بودن خداوند متعال به معنای شهادت بر حقانیت اهل ایمان، پیروزی ایمان بر کفر، و نصرت ویاری اهل ایمان است.
 
ماموستا محمدی در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه به جان باختن مرحوم فرهاد ویسی اشاره کرد و بیان داشت: در چند روز اخیر یکی از جوانان کامیوندار شهرستان دهگلان به شیوه ای بسیار مظلومانه که در پی کسب رزق و روزی خانواده در مناطق شرقی کشور توسط اشرار مسلح به شهادت رسید، مطالبه خانواده آن مرحوم و مردم شهرستان و کامیونداران این شهرستان پیگیری و برخورد قاطعانه با عاملین این جنایت است، تعدادی از کامیونداران منطقه دهگلان بعد از این حادثه دلخراش اظهار ناراحتی نموده و مطالبه حفظ امنیت جاده های آن منطقه و حفظ جان و مال خود را دارند که می طلبد مسؤلین امنیتی و انتظامی در این زمینه  هم پیگیری و هم برخورد قاطعانه داشته باشند.
 
امام جمعه دهگلان افزود: امنیت به عنوان یک نعمت بزرگ در هر جامعه ای نشانگر توسعه آن جامعه می باشد، در اوایل انقلاب در استان کردستان شاهد جولان گروهک های معاند و تجزیه طلب بودیم که با اذیت و آزار مردم و بستن راه ها وایجاد ناامنی و دست دارازی به جان و مال مردم سبب ایجاد رعب و وحشت شدند که الحمدلله با مجاهدت های نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی شاهد امنیت پایدار در منطقه هستیم؛ در سفر پرخیر و برکت مقام معظم رهبری به استان  شاهد عبور کردستان از حوزه امنیتی به حوزه فرهنگی بودیم که این مهم با مجاهدت و خون های پاک بسیاری از نیروهای امنیتی و انتظامی به ثمر نشسته است.
 
ماموستا محمدی ابراز داشت: مشارکت مردم در باب امنیتی و ارتباط و اعتماد حسنه مردم با نهادهای امنیتی و انتظامی زمینه ساز امنیت در استان کردستان است، این مهم با روشنگری علما و اندیشمندان و متنفذان و هدایت مردم به سوی آرامش و امنیت سبب امنیت پایدار در منطقه شده است.
 
علمای مناطق شرقی با روشنگری بسترساز امنیت پایدار در آن منطقه شوند
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: از علمای بزرگوار مناطق شرقی هم خواهشمندیم با روشنگری و ایجاد امنیت روانی و اجتماعی در مواضع و خطبه های خود و تعامل بیشتر و بهتر با نیروهای انتظامی و امنیتی بسترساز امنیت پایدار در آن منطقه شوند؛ زیرا طبق رصد و اخبار و رسانه ها متأسفانه هرچند روز اخباری مبنی بر شهادت نیروهای امنیتی، نظامی و مرزبانی مخابره می شود که جا دارد این علمای بزرگوار در این زمینه بسیار مهم در جهت توسعه منطقه خود کوشا باشند.
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • مردم‌محور بودن اساس و پایه فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر است
  • تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی
  • واریز ۵۲۷ میلیارد تومان به خزانه دولت از محل فروش سوخت در مرز کرمانشاه
  • بانوان طلبه سنگربانان عرصه تربیت هستند
  • فعالیت معدن یا احیای منابع آبی! / منابع محلی خبر از حفاری در نزدیکی سرچشمه کامو می‌دهند
  • روش‌های جدید در تبلیغات دین به معنای کمرنگ شدن روش‌هایی سنتی تبلیغ نیست
  • بهره برداری از دومین باشگاه کوهنوردی در زرند
  • سفر مقام معظم رهبری موجب عبور کردستان از حوزه امنیتی به حوزه فرهنگی شد/ علمای مناطق شرقی با روشنگری بسترساز امنیت پایدار شوند
  • پنجمین جشنواره فرهنگی و گردشگری سی ترمی در زهک برگزار شد