Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، پیری جمعیت و مشکلات ناشی از آن اکنون به دغدغه اول دلسوزان کشور به خصوص مقام معظم رهبری مبدل شده است.

مشکلی بزرگ که به دلیل عدم برنامه ریزی و چاره جویی دولت‌ها، آینده کشور را به خطر انداخته است اما این مشکل در استان هایی که بافت عشایری و عشیره ای داشته‌اند بیش از سایر استان ها به چشم می‌آید و زنگ خطر را به صدا در آورده که چرا چنین استانهایی که تا پیش از این در فرزندآوری رتبه اول را داشتند اکنون دچار چنین سرنوشتی شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این استانها کهگیلویه و بویراحمد است که متاسفانه به دلیل عدم فرهنگ سازی از سوی دستگاه‌های متولی چند سالی هست رشد منفی فرزند آوری را شروع کرده و در صورت ادامه آن اوضاع بحرانی و نگران کننده خواهد داشت.

در سوی دیگر قضیه مسئولان هستند که خطر را جدی فرض نکرده‌اند و همکاری لازم را با خانواده‌ها ندارند و البته گاها سنگ پیش پای زوج‌های جوان می‌گذارند نمونه آن به نشست استاندار کهگیلویه و بویراحمد با دانشجویان دانشگاه یاسوج برمی‌گردد که همین چندی پیش برگزار شد و ۸۰ درصد سوالات دانشجویان به جای طرح مسائل سیاسی در گذشته طرح مسائل مربوط به ازدواج جوانان و دغدغه و نگرانی آنها بود.

در همان جلسه یکی از دانشجویان دانشگاه یاسوج آماری عجیب از وضعیت استان در خصوص ارائه تسهیلات ازدواج نزد استاندار بیان کرد که در نوع خود نگران کننده بود هر چند استان کهگیلویه و بویراحمد در سالیان اخیر در آمارهای بد رتبه‌های درجه‌ یک را از آن خود کرده است.

برای مثال در نرخ تورم استان اول بوده و با کمال تاسف در نرخ برخی آسیب‌های اجتماعی مثل خودکشی هم رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده اما رتبه اول استان در عدم ارائه تسهیلات ازدواج شاید از همه این رتبه ها دردناک تر باشد.

بانک هایی که بر سر راه ازدواج جوانان سنگ اندازی می‌کنند و تسهیلات را به نوعی ارث پدری خود می‌دانند و چنین جلوی سنت حسنه پیامبر را می گیرند و اجازه نمی دهند که جوانان در عنفوان جوانی تشکیل خانه و زندگی داده و به رشد جمعیت کمک کنند.

البته این عدم همکاری بانکها در استان کهگیلویه و بویر احمد مسبوق به سابقه است که در سالیان اخیر داد مسئولان ارشد استانی و استانداران را درآورده است بانکهایی که علاوه بر ازدواج بر سر راه تولید و اشتغال هم سنگ می‌اندازند.

هر چند همواره در طول ۴۰ سال اخیر رسم بر این بوده که مدیران بانک ها از مرکز معرفی شوند اما عملکرد آنها چنان بوده که استانداران را وادار به تصمیم دیگری کرده تا برای تغییر برخی از آنها با مرکز دست به کار شده و مکاتبه کنند.

اما صحبت امروز ما در خصوص عدم حمایت از فرزندآوری در استان کهگیلویه و بویراحمد است که با تولد سه قلوهای لنده‌ای وارد فاز جدیدی شد.

مرد جوان سی و چند ساله لنده ای که اکنون سرپرست ۶ فرزند بوده و در این روزگار سخت معیشتی معلوم نیست چگونه و از چه راهی می باید زندگی شش فرزند و خود و همسرش را در یک خانواده پرجمعیت هشت نفری تامین کند.

سهرابی ثانی پدر سه قلوهای لنده‌ای در استان کهگیلویه و بویراحمد که به نام نامی برادر شهیدش و همچنین حاج قاسم سلیمانی و البته حضرت رضا علیه السلام فرزندان پسر خود را نامگذاری کرده از سوی دستگاه‌ها حمایت چندانی نشده است.

سهرابی ثانی در گفت‌وگو با فارس از مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد گلایه‌های فراوانی داشت و می گفت آنها فقط حرف می‌زنند و در مقام عمل کمتر به کمک ما آمده‌اند این در حالی است که استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های ضعیف در اشتغال به شمار می‌رود و در صورت عدم برنامه ریزی و رفع معضلات اشتغال که ریشه آن به ضعف تولید برمی‌گردد شاید مشکلات عدیده‌ای برای ازدواج و فرزندآوری در آینده خواهیم داشت.

هرچند مسئولان کمیته امداد امام خمینی وعده داده‌‌اند این سه قلوی لنده‌ای را تحت پوشش خود درآورند اما مهمتر از آن توانمندسازی چنین خانواده هایی است که می باید به صورت هدفمند اشتغال پایدار را برای آنها رقم زد تا در این دوره سخت اقتصادی و معیشتی دچار مشکلات از جمله مشکلات روحی و روانی نشوند.

سه قلوهای لنده‌ای در بیمارستان امام سجاد یاسوج به دنیا آمدند تا آقای سهرابی و خانمش که هر کدام ۳۵ و ۲۹ سال دارند حالا صاحب ۶ فرزند باشند.

مهیار سهرابی‌ثانی پدر سه قلوها در گفت‌وگو با فارس گفت: خیلی خوشحالم که خداوند به من چنین نعمتی اعطا کرد.

وی ادامه داد: همیشه از امام رضا طلب می‌کردم که دوباره به من فرزندی عنایت کند تا به عشق شهید سلیمانی نام او را قاسم بگذارم که عنایت خداوند و امام رضا شامل حال من شد و ۳ فرزند پسر به من هدیه کرد.

این پدر جوان اضافه کرد: بعد از به دنیا آمدن فرزندانم به عشق امام هشتم(ع)، سردار دلها همچنین برادر شهیدم محمد سهرابی‌ثانی که در ۱۳۹۰ در درگیری با گروهک تروریستی پژاک در منطقه جاسوسان به شهادت رسید، نام آنها را «رضا، قاسم و محمد» گذاشتم.

سهرابی‌ثانی با اشاره به عشق و علاقه‌ای که به شهید حاج قاسم سلیمانی دارد، افزود: خوشحالم که خداوند چنین عنایتی به من کرد تا با نام‌گذاری نام فرزندم عشق و ارادت خود به این شهید والامقام را نشان دهم،  امیدوارم فرزندانم در آینده راه این شهید بزرگوار را ادامه دهند.

به گزارش فارس؛ پدر این سه قلوها حالا دارای ۶ فرزند از جمله ۵ فرزند پسر و یک دختر است و با توجه به اینکه خود دارای معلولیت بوده از وضع مالی مناسبی برخوردار نیست و نیازمند حمایت جدی مسؤولان کهگیلویه و بویراحمدی است که تاکنون حمایتی از این خانواده نداشته‌اند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس عدم حمایت کهگیلویه و بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد سهرابی ثانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۰۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، عملیات اجرایی ساخت سردرب دانشگاه یاسوج سال ۱۳۹۶ آغاز شد.
این سردرب ۱۸ متر ارتفاع و ۲۸ متر طول دارد، استفاده از معماری ایرانی- اسلامی در این طرح مورد توجه است.

طرح کلی سردرب دانشگاه یاسوج دارای ویژگی های خاصی و در جنوب کشور منحصر به فرد است و می تواند معرف استان کهگیلویه و بویراحمد باشد.

دیگر خبرها

  • جزئیات تسیهلات ازدواج و فرزندآوری
  • بانک تجارت در فروردین ۱۴۰۳ جمعا ۱۶۹۸ فقره وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرد
  • اولین دستگاه رادیو تراپی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد
  • بانک تجارت در فروردین 1403 جمعا 1698 فقره وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرد
  • آمار اورژانس از مصدومان حوادث ترافیکی سالانه در ایران
  • کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمد بر فراز کوه خامی
  • دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
  • بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج
  • بازداشت ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین در آمریکا به روایت آمار
  • اجلاسیه شهدای ارتشی کهگیلویه و بویراحمد‏