Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین دبیر برگزاری رویداد «خلیل خیال» در قزوین گفت: برنامه «خلیل خیال» روز یکم تیر ۱۴۰۱ با رونمایی از اثر «منجی» از مرحوم استاد خلیلی از نقاشان برجسته نقاشی قهوه‌خانه‌ای، در قزوین برگزار خواهد شد.

محمد رازقی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استاد احمد خلیلی از نقاشان برجسته نقاشی قهوه‌خانه‌ای و متولد قزوین بود، وی در کودکی به همراه خانواده به تهران مهاجرت و در طول زندگی خویش آثار زیادی را خلق کرده است، همچنین در یک دوره نیز نقاشی دکور برنامه‌های تلویزیونی صداوسیما را بر عهده داشت و همزمان در آتلیه شخصی خود به خلق تابلوهای نقاشی قهوه‌خانه‌ای می‌پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: استاد خلیلی با وجود اینکه یکی از اساتید برجسته نقاشی قزوینی است، متأسفانه در استان ما به درستی شناخته نشده است.

رازقی خاطرنشان کرد: حوزه هنری قزوین در تلاش است یادبودی برای این هنرمند برجسته با حضور خانواده و دوستان ایشان برگزار کند تا مردم قزوین با این شخصیت بزرگ آشنا شده و آثار وی نیز به این طریق دیده شود.

وی بیان کرد: بخش ویژه مراسم، رونمایی از اثر فاخری با نام منجی است که خانواده استاد احمد خلیلی به حوزه هنری استان قزوین اهدا کرده‌اند، این اثر که بیش از پنجاه سال قدمت دارد به قزوین منتقل شده و بناست در موزه قزوین به نمایش عموم گذاشته شود.

دبیر برگزاری رویداد «خلیل خیال» اظهار کرد: هیچ‌یک از آثار این استاد بزرگ در قزوین موجود نیست و همه آثار استاد جوادی در موزه‌های تهران و کلکسیون‌های شخصی نگهداری می‌شود و تابلوی «منجی» تنها اثر استاد خلیلی است که در زادگاهش نگهداری خواهد شد.

رازقی افزود: برنامه متشکل از چند بخش است، استاد مهدی طالعی‌نیا، از پژوهشگران و مؤلفان سرشناس نقاشی در این برنامه حضور خواهد داشت و مباحثی را در رابطه با نقاشی قهوه‌خانه‌ای و شخصیت استاد خلیلی بیان می‌کند، همچنین فرزند استاد خلیلی که از هنرمندان و فرهیختگان است نیز بخشی از زندگی استاد و خاطرات وی را برای مخاطبان بازگو می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: نقاشی قهوه‌خانه‌ای در قهوه‌خانه‌ها برای نقالی استفاده می‌شده، یکی از آیتم‌های برنامه ما نیز نقالی است و برخی فیلم‌ها و کلیپ‌ها هم در برنامه به نمایش درمی‌آید.

رازقی تأکید کرد: همچنین در سال‌های اخیر خانم «گیتی باقری» مستندی از زندگی استاد خلیلی تهیه کرده‌ که این مستند از شبکه‌های سراسری و استانی پخش شده است، بخش‌هایی از این مستند را نیز با حضور کارگردان آن در مراسم به نمایش خواهیم گذاشت.

دبیر برگزاری رویداد خلیل خیال تصریح کرد: همچنین در هفته جاری پخش مستند کامل زندگی استاد خلیلی را در سالن حافظ حوزه هنری با حضور کارگردان، برای علاقه‌مندان به‌صورت یک برنامه مجزا خواهیم داشت.

رازقی در پایان اظهار کرد: برنامه خلیل خیال روز چهارشنبه، یکم تیر ۱۴۰۱، ساعت ۱۸ در محل سبزه‌میدان، محوطه عمارت چهلستون برگزار خواهد شد، رونمایی از اثر مرحوم استاد خلیلی نیز در موزه قزوین خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری قزوين نقاشي نقالی حوزه هنري نقاشی قهوه خانه ای استاد خلیلی خلیل خیال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۰۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک خواننده معروف برای آزادی زندانیان قزوین

مهدی عبدیان رییس ستاد دیه استان قزوین گفت:  محسن چاوشی خواننده کشورمان با درج فراخوان و برگزاری مراسم گلریزان در صفحه شخصی خود ظرف مدت کوتاهی ۲ میلیارد ریال را توسط دوستاران و طرفدارانش جمع آوری کرد.

وی با اشاره به اینکه چاوشی مبالغ جمع آوری شده را به ستاد دیه استان قزوین اهدا کرد، یادآور شد: با توجه به مبالغ جمع آوری شده زمینه آزادی تعدادی از زندانیان جرایم غیرعمد و بازگشت آنان به آغوش خانواده و جامعه به زودی فراهم خواهد شد.

عبدیان ضمن تقدیر و تشکر از اقدام انسانی، خداپسندانه و خیرخواهانه این هنرمند، تاکید کرد: هنرمند واقعی کسی است که از محبوبیت خود در راستای کمک به همنوعان استفاده کند که خوشبختانه این هنرمند محبوب کشور به بهترین نحو ممکن این اقدام را به سرانجام رساند.

رییس ستاد دیه استان قزوین اضافه کرد: اینکه یک هنرمند از تمام ظرفیت خود در راستای کمک به آزادی زندانیان استفاده می‌کند بیانگر درک و فهم بالای وی از معنای هنر است و امروز خرسندیم که قطار مهربانی چاوشی به ایستگاه قزوین هم رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری»
  • چگونه به هنر نگاه کنیم و واقعا آن را ببینیم؟
  • کمک خواننده معروف برای آزادی زندانیان قزوین
  • «از خارجی‌ها همه جا» تا «بنی آدم اعضای یک پیکرند» در دوسالانه هنر ونیز
  • آیین پاسداشت استاد سعید امیر سلیمانی هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد
  • فوت و فن پخت املت به سبک قهوه‌خانه‌های دربند (فیلم)
  • برگزاری برنامه های تبیینی اندیشه شهید مطهری در هفته معلم
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • قتل شاگرد قهوه خانه به دست کارگر اخراجی