Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-04@20:06:11 GMT

توصیه به بایدن:شیر نفت ایران را باز کن

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۶۰۴۸۳

مجله آمریکایی نیوزویک : رئیس‌جمهور آمریکا به‌جای پرواز به ریاض و در آغوش گرفتن بن سلمان باید هر کاری که لازم است برای بازگشت تولید نفت ایران انجام دهد. ناطقان: مجله آمریکایی نیوزویک نوشت: جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا قرار است در اواسط ماه جولای به عربستان سفر کند و با حاکمان این کشور دیدار کند. در حالی که دستورکارهای زیادی برای این سفر تعیین‌ شده است، اما تنها یک دلیل برای این سفر به ذهن می‌آید و آن قماری ناامیدانه از سوی بایدن برای متقاعد کردن ریاض به افزایش تولید نفت خود برای کاهش قیمت‌های تاریخی بنزین در آمریکاست و این در حالی است که فقط چند ماه به انتخابات میان دوره‌ای کنگره باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این اشتباهی وحشتناک است به‌ویژه اینکه بدانیم مقادیر نفتِ برابر، اگر نگوییم بیشتر، با احیای توافق هسته‌ای ایران آزاد خواهد شد. تعمیق روابط با عربستان و خودداری از پرداختن به عوامل وابستگی آمریکا به نفت، صرفاً هزینه سیاست‌های معقول‌تر را افزایش می‌دهد.

بهای ترمیم روابط با سعودی‌ها بسیار بالا خواهد بود. عربستان سعودی یکی از بی‌رحم‌ترین رژیم‌های اقتدارگرا در جهان است که ایدئولوژی تندرو سلفی آن مهم‌ترین عامل ترویج رادیکالیسم خشونت‌آمیز در منطقه و آن‌سوتر است.

شاهزاده بن سلمان، حاکم واقعی عربستان، مردی است که نشان داده است ابایی از خشونت ندارد. او در سال ۲۰۱۸ دستور قتل خاشقچی ستون نویس واشنگتن پست و مخالف سرشناس سعودی را در ترکیه داد. بن سلمان همچنین به جنگی خونین و بیهوده در یمن دست زده است که این کشور فقیر را ویران کرده است.

از همه نظر، عربستان سعودی، متحدی نامناسب برای آمریکاست. این کشور به‌طور واضع کشوری کمتر آزاد و حتی عمیقاً اقتدارگرا در مقایسه با ایران است. میلیون‌ها نیروی کار خارجی به‌عنوان برده در این کشور کار می‌کنند که برای خروج از عربستان باید از دولت اجازه بگیرند. زنان برای انجام فعالیت‌های مختلف باید از مرد "نگهبان" خود اجازه بگیرند.

آیا در ایران وضعیت بهتری را شاهدیم؟ قبل از وضع دوباره تحریم‌ها از سوی ترامپ و شیوع کرونا، زنان ایران، نرخ مشارکت بالاتری در نیروی کار داشتند. برخی اقلیت‌های مذهبی در این کشور از آزادی بیشتری برخوردارند و انتخابات منظم در ایران برگزار می‌شود که می‌تواند در چارچوب محدوده وضع‌شده توسط رژیم، رقابتی باشد.

باید گفت ایران در زمینه حقوق اساسی و مدنی، بهتر از عربستان است. هیچ عذر و بهانه اخلاقی وجود ندارد که عربستانی‌ها را بر ایرانی‌ها ترجیح دهیم و خشم آمریکا از ایران بیشتر احساسی است تا عقلانی.

جو بایدن چقدر طلای سیاه می‌تواند از عربستان استخراج کند؟ هرچقدر که باشد مسلماً کمتر از آن رقمی است که پس از احیای روابط با ایران عایدش خواهد شد. ماه گذشته سازمان کشورهای صادرکننده نفت از رشد ۶۸۴ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت خود خبر داد که عمده این افزایش از سوی عربستان انجام گرفته بود. این رقم به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند قیمت‌ها را کاهش دهد.

اگر ما به دنبال افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت هستیم، جو بایدن می‌تواند خیلی ساده چشمانش را به سمت شرق باز کند. ایران بعد از احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام روزانه ۲ میلیون بشکه نفت روانه بازار جهانی می‌کرد. بعد از اینکه ترامپ با تندخویی این توافق را پاره کرد و تحریم‌ها را برگرداند صادرات نفت ایران کاهش یافت و انتظار می‌رود این رقم در سال ۲۰۲۲ کمتر از یک‌میلیون بشکه در روز باشد.

ایران اعلام کرده اگر تحریم‌ها برداشته شود می‌تواند ۳.۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید کند و با جذب سرمایه‌های خارجی می‌توان این رقم را بیش از پیش افزایش داد؛ اما چه مانعی در سر راه احیای توافق هسته‌ای با ایران و آزاد شدن پتانسیل صادراتی نفت ایران قرار دارد.

اصرار آمریکا به پادگانی نگه‌داشتن خلیج‌فارس، ازجمله جنگ فاجعه‌بار عراق و دیگر ماجراجویی‌های پس از ۱۱ سپتامبر هزینه‌ای بیشتر از کل نفت وارداتی آمریکا از سال ۱۹۸۰ به این‌سو داشته است. اگر این پول‌ها صرف تولید خودروهای برقی و رهایی از خودروهای بنزینی شده بود، اگر این هزینه صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی شده بود، آمریکا اکنون در این وضعیت قرار نداشت.

رئیس‌جمهور آمریکا به‌جای پرواز به ریاض و در آغوش گرفتن بن سلمان باید او را به کناری بیندازد و هر کاری که لازم است برای بازگشت تولید نفت ایران انجام دهد و دموکرات‌ها باید مبلغ هنگفتی را برای توسعه خودروهای برقی و دوگانه سوز در آمریکا اختصاص دهند.

انجام این کارها بسیار بهتر از آن است که شاهد باشیم یک رئیس‌جمهور دیگر آمریکا به‌عنوان راهی برای نجات، از سعودی‌ها گدایی می‌کند. منبع: مشرق برچسب ها: بایدن ، شیر نفت ، ایران

منبع: ناطقان

کلیدواژه: بایدن شیر نفت ایران میلیون بشکه رئیس جمهور نفت ایران تولید نفت بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۰۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت بیش از ۲۰۰ دانشجو فقط در یکی از دانشگاه‌های آمریکا

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان در گزارشی با استناد به بیانیه «ژن بلاک»، رئیس دانشگاه کالیفرنیا، اعلام کرد که در طول اعتراضات حمایت از فلسطین، بیش از ۲۰۰ نفر در محوطه دانشگاه کالیفرنیا بازداشت شدند.

از سوی دیگر، بازداشت بیش از ۲۰۰۰ معترض به جنگ غزه در دانشگاه‌های آمریکا تائید شده است.

در همین ارتباط روزنامه آمریکایی واشنگتن پست اعلام کرد طی دو هفته گذشته بیش از ۲۰۰۰ معترض به جنگ در غزه در جریان تظاهرات‌های دانشگاه‌های آمریکا بازداشت شدند.

به گزارش آنا، اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا از دو هفته پیش در دانشگاه‌های مختلف برای حمایت از مردم فلسطین و محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه آغاز شده و علی‌رغم سرکوب شدید پلیس و نیرو‌های امنیتی آمریکا این تظاهرات ادامه دارد و الهام‌بخش اعتراض‌های دانشجویی در دیگر کشور‌های جهان بوده است.

ساعاتی پیش شبکه «سی‌ان‌ان» هم اعلام کرد که پلیس و نیرو‌های امنیتی آمریکا به تجمع و تظاهرات دانشجویان تگزاس حمله و ۱۸ دانشجو را با ضرب‌وشتم بازداشت کردند.

با اوج گرفتن اعتراضات دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی از لس‌آنجلس تا نیویورک در حمایت از مردم فلسطین در غزه، موج ضدصهیونیستی نوپا چنان زلزله‌ای در جهان به راه انداخته که نیرو‌های پلیس و گارد ملی آمریکا با خشونت تمام به صحنه آمده‌اند.

از سوی دیگر، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نخستین سخنرانی پس از اعتراضات گسترده دانشجویی در این کشور در حمایت از غزه که به خشونت و بازداشت شمار زیادی از دانشجویان منجر شده است، گفت که این اعتراضات او را وادار به تغییر سیاست آمریکا در منطقه نکرده است!

اعتراضات در دانشگاه‌های سراسر آمریکا روزهاست که پرتنش دنبال می‌شود و معترضان از برچیدن چادر‌هایی که در محوطه دانشگاه در حمایت از غزه برپا کرده‌اند، خودداری کرده و در نتیجه مدیریت دانشگاه‌ها خواستار ورود نیرو‌های امنیتی به داخل محیط‌های آموزشی شدند.

بایدن در نخستین سخنرانی پس از التهابات اخیر در دانشگاه‌های آمریکا، در کاخ سفید گفت: اعتراضات در دانشگاه‌ها دو اصل بنیادی آمریکا را به بوته آزمایش گذاشت؛ نخستین اصل حق آزادی بیان و تجمع صلح‌آمیز و دومین اصل حاکمیت قانون است.

وی مدعی شد: هر دو باید حفظ و رعایت شوند. ما کشوری استبدادی نیستیم که مردم را ساکت و مخالفان را سرکوب کنیم. در عین حال، کشوری بی‌قانون هم نیستیم. جامعه‌ای مدنی هستیم و نظم باید حرف اول را بزند!

بایدن بدون اشاره به اعتراضات صلح آمیز دانشجویان که با برپایی چادر و شعار‌های حمایتی از غزه، دست به تجمع و تحصن زده‌اند، مدعی شد: مخالفت ضرورت دموکراسی است، اما مخالفت نباید به هرج‌ومرج و محروم کردن دیگران از حقوقشان منجر شود تا حدی که دانشجویان قادر به پایان ترم و تحصیلات دانشگاهی نشوند!

ادعا‌ها و اظهارات بایدن درباره اعتراضات اخیر در دانشگاه‌های آمریکا در حالی است که نیرو‌های امنیتی و پلیس این کشور با ورود خشونت‌آمیز به داخل دانشگاه‌ها، از گاز اشک‌آور و باتوم برای متفرق کردن معترضان استفاده و شمار زیادی را بازداشت کرده‌اند.

بایدن در ظاهر چند باری از اقدامات تل‌آویو انتقاد کرده، اما واشنگتن هرگز تأمین تسلیحاتی رژیم صهیونیستی را متوقف نکرده است. جنایات صهیونیست‌ها در نوار غزه در حالی وارد هفتمین ماه می‌شود که اشغالگران تاکنون بیش از ۳۴ هزار فلسطینی را که عمدتاً زنان و کودکان هستند، به شهادت رسانده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • (ویدیو) مجری صداوسیما خطاب به رئیس جمهور آمریکا: دانشجو‌ها را نزنید آقای بایدن!
  •  دولت بایدن و عربستان در آستانه یک توافق امنیتی
  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود
  • منابع آگاه: دولت بایدن و عربستان درحال انجام بررسی‌های نهایی درباره یک توافق هستند
  • بازداشت بیش از ۲۰۰ دانشجو فقط در یکی از دانشگاه‌های آمریکا
  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • درخواست نمایندگان دموکرات از بایدن برای ممانعت از حمله به رفح