Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@11:25:42 GMT

حمایت آمریکا از فیلیپین در دریای چین جنوبی

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۶۱۴۱۶

حمایت آمریکا از فیلیپین در دریای چین جنوبی

دولت آمریکا درحالی که همواره از چین می خواهد از انجام اقدامات تحریک آمیز در دریای چین جنوبی خودداری کند و به قوانین بین المللی احترام بگذارد، اعلام کرد از فیلیپین در این منطقه حمایت می کند.

به گزارش روز شنبه ایران اکونومیست از خبرگزاری «رویترز»، دولت فیلیپین هفته گذشته اعتراض جدید دیپلماتیکی را در برابر فعالیت های دریایی چین در ۳۲۱ کیلومتری منطقه انحصاری اقتصادی «مانیل» پایتخت این کشور مطرح کرد و چین را به ماهیگیری غیرقانونی در این منطقه هنگامی که کشتی های گشت‌زنی گارد ساحلی چین قایق های فیلیپینی را تعقیب می کردند متهم کرد و افزود بیش از ۳۰۰ شکایت علیه فعالیت‌های پکن در دریای چین جنوبی ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین حال دولت آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، با درنظر گرفتن نگرانی‌های فیلیپین، از این کشور در منطقه دریای چین جنوبی حمایت می کند و همزمان از چین درخواست کرد تا به اقدامات تحریک آمیز در دریای چین جنوبی پایان دهد و به قوانین بین المللی احترام بگذارد.

«ند پرایس» سخنگوی دولت آمریکا گفت: «چنین اقداماتی بخشی از روند وسیع‌تر چین در اقدامات تحریک‌آمیز منطقه دریای چین جنوبی برای کشورهایی است که به شکل قانونی در این منطقه فعالیت می کنند.» 

دریای چین جنوبی دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به‌شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود سه و نیم میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگهٔ تایوان را دربر می‌گیرد. پس از پنج اقیانوس جهان این دریا بزرگ‌ترین ناحیهٔ دریایی جهان است. جزیره‌های واقع در دریای چین جنوبی که با هم یک مجمع‌الجزایر را تشکیل می‌دهند بالغ بر صدها عدد و  عمدتاً خالی از سکنه هستند.

 چین تقریباً بر کل این دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت می کنند. همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز «اسپراتلی» و «پارسل» اختلاف دارند. آمریکا  این دریا را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و  همواره بر حق قانونی کشتی‌ها و زیردریایی‌هایش در رفت‌وآمد در این دریا تأکید می‌کند.

 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: فیلیپین ، چین ، ایالات متحده آمریکا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: فیلیپین چین ایالات متحده آمریکا دریای چین جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۱۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک قاضی در شمال غربی پاکستان ربوده شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از عرب نیوز، یک مقام پلیس پاکستان اعلام کرد که افراد مسلح ناشناس امروز شنبه یک قاضی دادگاه منطقه ای در ایالت خیبرپختونخواه (KP) واقع در شمال غربی این کشور را ربودند.

بر اساس اعلام این رسانه، حادثه زمانی رخ داد که این قاضی پاکستانی از زادگاهش «تانک» (Tank) به سمت منطقه جنوبی «دره اسماعیل خان» (Dera Ismail Khan) در حال حرکت بود.

محمد ابراهیم از سخنگویان پلیس پاکستان در این ارتباط گفت: «شکیرالله مروت» (Shakirullah Marwat) قاضی منطقه ای در وزیرستان جنوبی، در نزدیکی «باگوال» ربوده شد. آدم ربایان راننده وی را آزاد کردند، اما قاضی را با خود بردند.

پلیس پاکستان اعلام کرد که اطلاعاتی از ماهیت آدم ربایان در اختیار ندارد.

تا کنون هیچ فرد یا گروهی مسوولیت ربایش این قاضی در شمال غرب پاکستان را برعهده نگرفته است.

همچنین سروزیر ایالت خیبرپختونخواه پاکستان ربودن قاضی این ایالت را محکوم و به نهادهای امنیتی دستور داد تا برای یافتن این قاضی اقدام فوری به عمل آورند.

کد خبر 6090400

دیگر خبرها

  • ترور برای بقا
  • چین: فیلیپین اراده پکن برای حفاظت از حاکمیت خود را به جالش نکشد
  • برنامه‌های آمریکا و اروپا برای نفوذ در قفقاز
  • آمریکا مانع تحقق صلح در یمن و توقف جنایات صهیونیست‌ها در غزه است
  • ریشه‌های تروریست‌پروری در سیاست‌های غرب؛ ترور برای بقا!
  • عملیات «فتح موعود» و تحقیر نیروی دریایی آمریکا
  • رفع تصرف ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی منطقه حفاظت شده البرز جنوبی
  • پیروزی ۴ بوکسور ایران در قهرمانی امید‌های آسیا
  • «پلن بی» آمریکا در برابر انصارالله چیست؟
  • یک قاضی در شمال غربی پاکستان ربوده شد