طرح «بهارانهکتاب» با فاصله زمانی کم کاهش مخاطب را به همراه دارد
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۶۱۷۷۴
مدیر کتابفروشی «کتاب پارسه» با اشاره به شرایط کنونی بازار نشر، گفت: در صورت تداوم این وضعیت ابتدا کتابفروشیهایی که مستاجر هستند، کار را تعطیل میکنند و زمانی که فشار بیشتری وارد شد، کمکم کتابفروشان صاحب ملک، مغازهها را به صنوفی اجاره میدهند که توانایی پرداخت اجاره بالا را دارند.
وحید تیموری درباره شرایطی که ناشر، کتابفروش و مخاطب دچار آن شدهاند و تاثیر آن بر روند فعالیت چرخه نشر به خبرنگار ایران اکونومیست گفت: چرخه نشر به وضعیتی دچار شده است که ناشر حق دارد نقدینگی خود را بالا ببرد، کتابفروش حق اعتراض به این روند را دارد و مخاطب هم حق دارد کتابش را از ارزانترین راه تهیه کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گفته مدیر کتابفروشی کتاب پارسه در نتیجه فروش کتاب توسط ناشران در نمایشگاه حضوری و مجازی کتاب، فروش کتابفروشان پایین میآید. تمام این مسائل دست به دست هم دادند که وضعیت نابسامانی شکل بگیرد.
مدیر کتابفروشی «کتاب پارسه» ادامه داد: مخاطب مهمترین حلقه این چرخه، به واسطه وضعیت عجیبی که در همه اصناف گریبانگیر جامعه شدهاست، حق دارد بخواهد کتاب را از راهی ارزانتر مانند نمایشگاه کتاب تهران بخرد و بقای کتابفروش برایش مهم نباشد.
تیموری با تاکید بر اینکه لزوم خرید از کتابفروشیها از دوران نوجوانی باید در ذهن افراد شکل بگیرد، ادامه داد: نمیتوانید عقیده فرهنگی را که در ۱۰ تا ۱۵ ساله اخیر به آن فکر نشدهاست، یک شبه تغییر دهید. افراد میتوانند به تهیه کتاب مانند دیگر کالاهای مورد نیاز خود نگاه کنند و تغییر این دیدگاه در کوتاه مدت ممکن نیست. برای حفظ کتابفروشیها باید بسترسازی شود تا فرد کتابخوان متوجه باشد حتی اگر نمایشگاه کتاب، این کالای فرهنگی را با درصدی تخفیف ارائه بدهد، مراجعه به کتابفروشی محلی را انتخاب کند و آن را زنده نگه دارد.
فاصله زمانی کم موجب کاهش استقبال از طرح بهارانه خواهدشد
مدیر کتابفروشی کتاب پارسه با اشاره به هرج و مرجی که میان سه حلقه ناشران، کتابفروشان و مخاطبان شکل گرفتهاست، ادامه داد: ناشران از یک طرف، کتابفروشان و مخاطبان هر سه حلقه درگیر مسائل مختلف اجتماعی و اقتصادی هستند. امیدوارم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامهریزی کند تا فاصله برگزاری نمایشگاه کتاب تا بهارانه بیشتر شود؛ زیرا تعداد زیادی از مردم بیشتر کتابهای مورد نیاز خود را از نمایشگاه خریدند. فقط مخاطبهایی که از خرید در نمایشگاه حضوری و مجازی جاماندند، برای خرید از بهارانه کتاب باقیماندند. طبیعی است کسی که ۱۰ تا ۲۰ روز قبل، از نمایشگاه کتاب خرید کردهاست نتواند از کتابفروشی حمایت کند و مجددا کتاب بخرد.
برای حفظ کتابفروشیها باید بسترسازی شود تا فرد کتابخوان متوجه باشد حتی اگر نمایشگاه کتاب، این کالای فرهنگی را با درصدی تخفیف ارائه بدهد، مراجعه به کتابفروشی محلی را انتخاب کند و آن را زنده نگه دارد
او با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب به شکل حضوری بعد از سه سال و شور و شوق مردم برای شرکت در این رویداد فرهنگی بیان کرد: متاسفانه اردیبهشت ۱۴۰۱ سیوسومین دوره نمایشگاه کتاب تهران با فاصله کمی از دومین نمایشگاه مجازی کتاب که در بهمن ۱۴۰۰ برگزار شدهبود، اجرا شد. این رویداد برای ناشران اتفاق خوبی بود، اما برای کتابفروشان اتفاق خوبی نبود، زیرا موجب افت فروش آنها شد. تعدادی از ناشران برای حمایت از کتابفروشان و کمک به آنها شرکت در نمایشگاه کتاب را تحریم کردند، اما متاسفانه از قدیم گفتند که یک دست صدا ندارد و تا زمانی که همدلی اتفاق نیفتد، نمیتوان شاهد به ثمر نشستن اقدامات جدی بود.
تیموری افزود: برای مثال باید نمایشگاه را اواخر فروردین و طرح بهارانه کتاب را اواخر خرداد برگزار میکردند تا مدت دو ماه میان این دو رویداد فاصله وجود داشتهباشد. این در حالی است که فاصله برگزاری نمایشگاه کتاب و طرح فصلی کمتر از یک ماه خواهدبود. این فاصله زمانی کم موجب کاهش استقبال از طرح بهارانه خواهدشد. پیشنهاد میکنم بهارانه ۱۴۰۱ را اواخر خرداد و اوایل تیر برگزار کنند، تا فاصلهای مشخص با نمایشگاه کتاب داشتهباشد.
کتابفروشان هم باید به سمت دنیای مدرن حرکت کنند
مدیر کتابفروشی کتاب پارسه با ارائه پیشنهادی برای تاسیس سایت سراسری که اطلاعات کتابهای کتابفروشیها از شهرهای مختلف را داشتهباشد، درباره آن توضیح داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میتواند سایتی را راهاندازی کند که کتابفروشیها در آن اطلاعات کتابفروشی و کتابهایی را که دارند ثبت کنند. اگر اطلاعات همه کتابفروشیها در همه شهرهای ایران در این سامانه ثبت شود، مخاطب در هر جای ایران میتواند کتاب مورد نیاز خود را از نزدیکترین کتابفروشی پیدا کند.
به گفته او ناشران و کتابفروشان در دورههای نخست برگزاری طرحهای فصلی کم و کاستیهایی از نظر امکانات داشتند، اما توانستند آنها را رفع کنند.کتابفروشان هم باید به سمت دنیای مدرن حرکت کنند. کتابفروش محلی نمیتواند تنها به فکر خودش باشد و دربرابر تغییرات ایستادگی کند. تا زمانی که کتابفروش محلی نخواهد تغییرات را بپذیرد و انجام دهد، محکوم به حذف خواهدبود و جلوی این روند را نه تنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بلکه هیچ فرد و سازمانی نمیتواند بگیرد.
تیموری با اشاره به لزوم استفاده از تجربیات کتابفروشانی که سالها در این حوزه فعالیت کردند، بیان کرد: از طرفی باید در اداره کتابفروشی از نیروهای جوان استفاده شود. تا زمانی که تغییرات پذیرفته نشود و در خودمان تغیرات را نبینیم و برای بهروزرسانی کسب و کار اقداماتی انجام ندهیم، عقب میافتیم. کتابفروشان قدیم هم باید دکور خود را بهروز و سایت راهاندازی کنند؛ همچنین باید برخورد خود را با مخاطب تغییر بدهند. اینها از بدیهیات بازار است. اگر کتابفروشان این اقدامات را انجام ندهند، طبیعتا حذف خواهند شد. ماند سوپرمارکتهای محلی که نتوانستند خدماتی مانند سوپرمارکتهای بزرگ بدهند و حذف شدند.
شاید شاهد تعطیلی کتابفروشیهای بیشتری باشیم
مدیر کتابفروشی کتاب پارسه با اشاره به دو کتابفروشی که در یک ماه اخیر تعطیل شدند، بیان کرد: قدرت خرید مردم درحال کاهش است و در نتیجه این روند باید منتظر باشیم تا کتابفروشیهای بیشتری تعطیل شوند؛ هیچکس نمیتواند جلوی این روند را بگیرد. ابتدا کتابفروشیهایی که مستاجر هستند، کار را تعطیل میکنند و زمانی که فشار بیشتری وارد شد، کمکم صاحب ملک، مغازهها را به صنوفی اجاره میدهند که توانایی پرداخت اجازه بالا را دارند. در نهایت کار به جایی میرسد که در تهران به تعداد انگشتان دست کتابفروشی خواهیم داشت، در آینده نه چندان دور قطعا این اتفاق میافتد.
کمکم کتابفروشیهایی که حاشیه سود آنها به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است، توان پرداخت اجارههای بالا را نخواهند داشت و بدیهی است که دانهدانه جمع خواهندشد
او افزود: کمکم کتابفروشیهایی که حاشیه سود آنها به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است، توان پرداخت اجارههای بالا را نخواهند داشت و بدیهی است که تک تک جمع خواهندشد.
به گفته این کتابفروش، حتی کتابفروشی که ملک دارد، آن را به صنفهای دیگر اجاره میدهد. در نتیجه میتواند درآمد بالاتری نسبت به اقدامات فرهنگی داشتهباشد. این در حالی است که برای اینکه فرد بتواند معیشت خانواده خود را تامین کند، مجبور است، در اقدامی میزان درآمد خود را افزایش دهد. برای مثال ملک خود را به غذافروشی اجاره بدهد. نمونه بارز آن کتابفروشی هوپای تهرانپارس است که در سکوت خبری جمع شد، زیرا صاحب ملک اجاره را چند برابر کرد و زمانی که کتابفروش نتوانست آن را پرداخت کند، به محله دیگری منتقل شد؛ اما در آنجا هم موفق نبود و به همین دلیل تعطیل شد.
تیموری گفت: شرایط مناسبی نیست امیدوارم دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هرکسی که برایش حفاظت از کتابفروشیها اهمیت دارد، اقدامات مناسبی انجام دهد.
منبع: خبرگزاری ایرنامنبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب فروشی هایی کتاب فروشی نمایشگاه کتاب کتاب فروشی ها کتاب فروشان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۱۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
درباره پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی/ تراژدی پست مدرن
به گزارش قدس آنلاین، پل استر یکی از نویسندگان محبوب جهان بود و آثار او به بیش از ۴۰ زبان ترجمه شد. نویسندهای که بسیاری او را با شاهکارش «سهگانه نیویورک» (شهر شیشهای، ارواح و اتاق دربسته) میشناسند و من با رمانهای دلچسب «تیمبوکتو»، «سانست پارک» و «موسیقی شانس».
پل استر مثل بسیاری از نویسندگان آمریکایی علاقهمندان زیادی در ایران دارد، به طوریکه ناشرانی مانند نشر افق و چشمه، کتابهای او را با رعایت قانون کپیرایت و فاصله کمی از انتشار جهانی، در ایران ترجمه میکردند و به چاپ میرساندند.
او نخستین کتابش را در سن ۳۵سالگی و در سال ۱۹۸۲ نوشت؛ یک زندگینامه اما با روایت داستانی به نام «اختراع انزوا». دو سال بعد، سهگانه نیویورک را نوشت که سبب شد نام پل استر در محافل ادبی انگلیسیزبان مطرح شود. پس از انتشار این سهگانه، منتقدان و کتابخوانها آثارش را با جدیت بیشتری دنبال کردند.
سهگانه نیویورک، مشهورترین اثر پل استر، از سه رمان به هم پیوسته تشکیل شده است: شهر شیشهای، ارواح و اتاق دربسته؛ داستانهایی بهیاد ماندنی و اسرارآمیز که به شکلی نفسگیر، خواننده را درگیر اتفاقات خود میکنند. سه رمان کوتاه معمایی، فلسفی و کارآگاهی که شخصیت هر داستان در شهر نیویورک دچار ماجراهای عجیب و غریبی میشوند؛ اتفاقهایی که سرانجام آن جنون، سرگشتگی و بحران هویت است. این کتابها جسورانه نوشته شده و سرشار از پیچیدگیهای انسانی و عاطفی هستند.
جهان خاص «پل استر»
در ابتدا برچسب ژانر کارآگاهی را بر آثار استر گذاشتند اما با انتشار آثار دیگرش مشخص شد او نویسندهای است که جهانی مخصوص به خود دارد؛ جهانی که مهمترین مؤلفههای آن پرداختن به بحران هویت، فقر، مفهوم انزوا، شکستن فضا و زمان و تأکید او بر پدیده شانس است.
قهرمانهای کتابهای استر اغلب خود را گرفتار داستان سرنوشت یا نقشههای دیگری مییابند؛ چیزی فراتر از توان و تصورشان، چیزی که آنها را به این پرسش میرساند که
«من کیستم؟» (این ویژگی در اثر «موسیقی شانس» بسیار مشهود است) او در همه این سالها در آثارش قهرمانی خلق کرده که هر کدامشان میتواند آینهای مقابل مخاطب بگذارد و مخاطب با خواندن داستان شخصیتها به کشف خود دست پیدا کند.
اما یکی ازآثار دلچسب پل استر، رمان «تیمبوکتو»ی او است. یک داستان تمثیلی مدرن که میخواهد با بیان ساده، از معانی ژرف صحبت کند.
قهرمان داستان «تیمبوکتو» سگی به نام آقای بونز است که همراه و همدم همیشگی مردی بیخانمان از بروکلین به نام ویلی جی.کریسمس میشود. ویلی از نظر جسمانی وضعیت خوبی ندارد و همزمان با وخیمتر شدن حالش، به همراه آقای بونز به سوی بالتیمور راه میافتد. داستان سفر آنها توسط آقای بونز روایت میشود. پل استر با قرار دادن سگ به عنوان یک شخصیت داستانی، موفق شده یکی از غنیترین و هیجانانگیزترین داستانها در ادبیات آمریکا را خلق کند. این کتاب از نگاه حیوانات، دنیای انسانها را مورد تحلیل و بررسی قرار میدهد.
نوشتن از جزئیترین خاطرات
پل استر که در سال ۲۰۱۷ نامزد جایزه معتبر بوکر شد جزو نویسندگانی بود که ید طولانی در نوشتن آثار زندگینامهای داشت. او در آثاری مانند «اختراع انزوا»، «بخور و نمیر» و «خاطرات زمستان» با دقت و ریزبینی به بررسی جزئیترین خاطرات خودش دست زده است؛ از سرمای کف اتاق در ۶سالگی گرفته تا تجربه گرسنگی و فقر تا علاقه دیوانهوارش به بیسبال و موسیقی.
آقای نویسنده علاوه بر ورزش و موسیقی با دنیای سینما هم بیگانه نبود.
او خالق بیش از ۳۰اثر بود که از این میان چندین عنوان به فیلم تبدیل شدهاند که «موسیقی شانس» از آن جمله است.
استر خودش فیلمنامههایی نوشت که با فیلمنامه «دود» (۱۹۹۵) با بازی هاروی کایتل، ویلیام هرت و جیانکارلو اسپوزیتو آغاز شد. سپس همراه وانگ بهطور مشترک دنبالهای به نام «آبی در چهره» را کارگردانی کرد.
سال ۱۹۹۸، آستر همراه کایتل، سوروینو و ریچارد ادسون فیلمنامه «لولو روی پل» را نوشت و کارگردانی کرد. او سال ۲۰۰۷ در فیلم «زندگی درونی مارتین فراست» با بازی دیوید تیولیس، ایرنه جاکوب و مایکل ایمپریولی بار دیگر همین وظیفه را انجام داد.
استر در مورد ورودش به دنیای فیلمسازی گفته بود: «من بیشتر یک نویسندهام. نویسندگی کار من است. فیلمسازی برای من یک راه دیگر برای قصهگویی است».
پس از کتاب «مردم حمام خون» آخرین کتاب پل آستر که با عنوان «باومگارتنر» منتشر شده، به پروفسوری میپردازد که با خاطره تلخ مرگ همسرش مبارزه میکند. استر در زمان نوشتن این رمان با بیماریاش دست و پنجه نرم میکرد و هنگام نوشتن رمان در مصاحبههایش تأکید کرده بود این رمان شاید آخرین اثرش باشد. او گفته بود: «احساس میکنم وضعیت سلامتیام آنقدر مخاطرهآمیز است که بگویم شاید این آخرین چیزی باشد که مینویسم و اگر این پایان باشد پس با این مهربانی انسانی که به عنوان نویسنده در محافل صمیمی دوستانم احاطهام کرده، باید بگویم ارزشش را داشت».