نقش فعال دانشگاه علمی کاربردی قم در برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۶۲۸۱۶
ایسنا/قم رستمی با بیان اینکه امسال چندین اثر از آثار دانشجویان و اساتید مراکز علمی کاربردی در جشنوارههای کشوری حائز مقام شدند، ابراز کرد: این مسئله بسیار مهم است و نشان می دهد که کیفیت آثار دانشجویان علمی کاربردی قابل رقابت با دانشگاههای دیگر است.
هفدهمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی به میزبانی قم برگزار شد و در این بین جهاددانشگاهی قم از حیث نقش آفرینی در اجرا و همچنین نفرات برگزیده این رقابت ها فعالیت درخشانی را ثبت کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محمد رستمی رئیس مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان قم با اشاره به اینکه هفده دوره مسابقات دانشجویی قرآن و عترت در سطح دانشگاه های جامع علمی کاربردی کشور برگزار شده، اضافه کرد: امسال هفتمین سالی بود که دبیرخانه جشنواره قرآن و عترت در استان قم با محوریت دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تشکیل شد.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ که فرآیند هفدهمین دوره جشنواره آغاز شد، دبیرخانهی بخش هنری و ادبی به مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی قم واگذار شد.
رستمی گفت: در بخش هنری در ۷ رشته نقاشی، خوشنویسی، معرق و منبت، تذهیب، فیلم کوتاه، طراحی پوستر و عکاسی ۲۰۳ اثر و در بخش ادبی در ۴ رشته شعر، داستان نویسی، نمایشنامه نویسی و فیلنامه نویسی ۴۰ اثر به جشنواره ارسال شد.
وی در خصوص سطح کیفی آثار ارسالی به جشنواره یادآور شد: سطح کیفی آثار ارسالی به جشنواره با وجود تمهیداتی که در دبیرخانه بخش آثار هنری و ادبی اجرا کردیم در مقایسه با آثار هنری و ادبی شانزدهمین دوره بالا رفته بود.
رستمی ادامه داد: برای ارتقای سطح کیفی آثار کارگاه ها و نشست های آموزشی براساس سیاست گذاری که در جشنواره انجامگرفته بود برگزار شد با این هدف که شرکت کنندگان جشنواره بتوانند آثارشان را منطبق با سیاستهای جشنواره ارسال کنند.
رئیس مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان قم با اشاره به اینکه مخاطبین جشنواره در دانشگاه جامع علمی کاربردی دانشجویان، اساتید و نیز کارکنان هستند، بیان کرد: فرآیند داوریها بهصورت حضوری برای هر ۱۳ بخش ادبی و هنری در مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی قم آغاز شد و در برخی از بخش ها نفرات اول تا سوم مشخص شدند در یکسری از بخش ها آثار حائز رتبه نشدند و به این ترتیب شایسته تقدیر اعلام شدند.
رستمی با بیان اینکه از داوران درجه یک استانی و کشوری استفاده کردیم، اضافه کرد: استان قم ظرفیت خوبی در حوزه های هنری و ادبی دارد لذا فارغ از بحث های استانی و خارج از استانی ما داورانی داریم که حائز شرایط مناسب هستند و تجربه بسیار بالایی دارند که از ظرفیت آن ها استفاده کردیم و خواهیم کرد.
وی عنوان کرد: یکی از اقداماتی که امسال در دبیرخانه بخشهای هنری و ادبی در مرکز آموزش علمی و کاربردی با هدف ترغیب بیشتر دانشجویان و اساتید و کارکنان برای شرکت در این جشنواره انجام شد این بود که ارتباط مستقیم با مراکز علمی کاربردی سراسر کشور برقرار کردیم.
رستمی با بیان اینکه حدود ۷۰۰ مرکز علمی کاربردی در کشور وجود دارند که در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشجو میپذیرند، تصریح کرد: بر اساس شناسایی های انجام شده در برقراری ارتباطات بیشتر با مراکز علمی کاربردی که رشتههای مرتبط با موضوعات جشنواره به عنوان مثال حوزههای گرافیست و عکاسی و طراحی و بخشهای ادبی داشتند و به همان نسبت نیز اساتید را در اختیار دارند تمرکز کردیم.
وی با تأکید بر این که برقراری ارتباط با مراکز علمی کاربردی سراسر کشور منجر به عملکرد بهتر در حوزه کیفی سازی شد، عنوان کرد: دبیرخانه جشنواره طی یک داوری اولیه آثار را از این جهت که متناسب با استانداردهای جشنواره باشند مورد بررسی قرار می دهد و اگر این آثار منطبق با استانداردهای مختص به هر بخش باشد به مرحله داوری راه پیدا میکنند.
رستمی در ادامه اظهار کرد: یکی از مشکلات جشنواره های قرآن و عترت و همچنین دیگر جشنواره ها با موضوعات مختلف این است که تعداد قابل توجهی از آثار در مرحله داوری اولیه از گردونه جشنواره خارج می شوند لذا امسال افزایش ارتباط گیری، برگزاری جلسات و کارگاه هایی که به صورت آنلاین برگزار شد از این جهت بود که تعداد آثار رد شده در مرحلهی اول را کاهش دهیم و بیشترین آثار ورودی در مرحله داوری هم شرکت داده شوند.
وی در خصوص برگزاری هر چه بهتر جشنواره طی سال های آینده با تأکید بر لزوم آسیب شناسی، متذکر شد: امسال اولین بار بود که دبیرخانه بخش آثار هنری و ادبی به مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی قم واگذار شد و معتقدیم که تقویت کارگاهها، نشستهای تخصصی با حضور اساتید و داوران، جمعآوری نظرات داوران و اجرای آنها می تواند به دبیرخانه مرکزی و خود دانشگاه جامع علمی کاربردی و نیز افزایش سطح کیفی آثار بسیار کمک کند.
رستمی با بیان اینکه امسال چندین اثر از آثار دانشجویان و اساتید مراکز علمی کاربردی در جشنوارههای کشوری حائز مقام شدند، ابراز کرد: این مسئله بسیار مهم است و نشان می دهد که کیفیت آثار دانشجویان علمی کاربردی قابل رقابت با دانشگاههای دیگر است.
وی برگزاری کارگاهها و نشستهای تخصصی حین جشنواره برای علاقمندان شرکت در مسابقات، جهتدهی کارورزی ها و پروژهها در رشتههای مرتبط با رشتههای جشنواره قرآن و عترت به سمت جشنواره را از جمله عواملی عنوان کرد که میتواند کیفیت مسابقات را در دانشگاه علمی کاربردی افزایش دهد.
وی گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی بزرگترین دانشگاه مهارتی کشور است، لذا اساتید باید دانشجویان را به این سمت هدایت کنند که پروژه هایی در راستای اهداف این جشنواره انجام دهند که نه تنها آثار را به لحاظ کمی افزایش می دهد بلکه فضای رقابتی را بیشتر و کیفیتر خواهد کرد.
رئیس مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان قم در پایان اظهار کرد: نکته موثر دیگر در ارتقای سطح کیفی جشنواره، تفکیک آثار دانشجویان از اساتید در داوری ها است که مطمئنا منجر به استقبال بیشتر اساتید از این جشنواره خواهد شد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: منطقه قم جشنواره قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی دانشگاه جامع علمی کاربردی مراکز علمی کاربردی آثار دانشجویان سطح کیفی آثار دانشگاهی قم هنری و ادبی قرآن و عترت جشنواره ها برگزار شد استان قم بخش ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۲۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، دوران کودکی و نوجوانی، مهمترین دورانی است که در آن شخصیت، هویت و سبک زندگی افراد شکل میگیرد و نظامهای اعتقادی و ارزشی در نهاد آنان پایه ریزی میشود. ازاین رو، تولید و مصرف محتوا در زیست بوم فرهنگی کودک و نوجوان، ضرورتی راهبردی و سبک ساز است. در این میان، «محتوای ادبی» در پویایی این زیست بوم و الگوسازی در زمینه سبک زندگی، نقشی پررنگ دارد. بررسیها نشان میدهند، سهم حوزه کودک و نوجوان در اسناد بالادستی ناکافی است.
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهشهای مجلس در پژوهشی با عنوان «تولید و ترویج محتوای ادبی برای کودک و نوجوان؛ واکاوی سیاستی و راهکارهای تقنین» آورده است، سیطره محصولات و خدمات ادبی، هنری و رسانهای بر سبد مصرف فرهنگی کودکان و نوجوانان، تولید و مصرف محتوا در این زیستبوم را به ضرورتی راهبردی تبدیل کرده است. در این میان، محتوای ادبی میتواند در پویایی زیستبوم و الگوسازی در زمینه سبکزندگی، نقشی پررنگ داشتهباشد. زیرا پیوند محتوای ادبی با زیباییها و جاذبههای هنری ناگسستنی بوده و در چنین بستر و قالبی، ظرفیت فراوانی برای انتقال پیامها و مفاهیم به ظریفترین و مؤثرترین شکل وجود دارد.
* سهم حوزه کودک و نوجوان در اسناد بالادستی ناکافی است
این پژوهش بیان میکند که بنابر بررسی چارچوب سیاستی کنونی، سهم حوزه کودک و نوجوان در اسناد بالادستی ناکافی است. همچنین سیاستهای واضح، ملموس و هدفمندی در این زمینه وجود ندارد. در مصوبات و مقررات تخصصیتر نیز راهبردهای موجود کمرمق بوده و جامعیت لازم را ندارند. بررسی آرایش نهادی این حوزه نیز نشاندهنده فعالیت جزیرهای، موازیکاری و تشتت در تولیگری است.
* نبود نقشه راه راهبردی در حوزه کودک و نوجوان
این پژوهش نبود نقشه راه راهبردی در حوزه کودک و نوجوان را بهعنوان یکی از چالشهای تولید و ترویج محتوای ادبی برای این قشر دانست و بیان کرد که خلأ برنامه راهبردی، تلقی نشدن مسائل کودک و نوجوان بهعنوان اولویتی بنیادین و ضعف در چارچوب سیاستی و نهادی موجود، به سادهانگاری، تشتت و نبود انسجام در سطوح مختلف سیاستگذاری و اجرا در این حوزه منجر شدهاست. بهدلیل محوریت نداشتن پژوهش، تخصصگرایی و برنامهریزی جامعنگرانه، عمده اقدامات بهصورت مقطعی و پروژهای، جوشیده از دغدغههای فردی یا برخواسته از ادراک و تجربه زیسته محدود و ناقص شخصی بودهاند که به نتایج کماثر و سطحی انجامیدهاست.
* مغفول ماندن بسیاری از حوزههای موضوعی مورد نیاز مخاطب
در این پژوهش، مغفول ماندن بسیاری از حوزههای موضوعی مورد نیاز مخاطب بهعنوان چالش تولید و ترویج محتوای ادبی برای گروه کودک و نوجوان بیان شده و آمده است که آثار تألیفی از لحاظ موضوعیابی، مسئلهمندی و نیازشناسی دچار ضعف جدی بوده و به بسیاری از بحرانها و مسائل آسیبزای دوره کودکی و نوجوانی کمتوجهند. در چنین شرایطی، مخاطبان برای پاسخ به نیازها و دغدغههای خود، بیشتر سراغ آثار ترجمهای و خارجی میروند که اغلب حاوی پیامهایی آسیبزا و ناسازگارند.
* خلأ در تألیف و تربیت آفرینش گر
دیگر چالش این حوزه در این گزارش به خلأ در تألیف و تربیت آفرینش گر اشاره شده و آمده است که: فعالیت مؤثر و پیوسته در این حوزه مستلزم حضور و استقرار متخصصان دغدغهمند و مسئلهشناس است. در شرایط کنونی، مجموع آثار تألیفی کمیّت و کیفیت مطلوبی نداشته و در زمینه پرورش و تربیت آفرینشگر و متخصص کودک و نوجوان و زیرساختها و مواد آموزشی مربوطه نیز خلأ جدی وجود دارد. آفرینشگران فعال و دغدغهمند کنونی نیز کمشمار بوده و در میان مخاطبان چندان شناخته شده نیستند.
* فعالیت جزیرهای و رویکرد غیرتعاملی نهادهای مسئول
این پژوهش رویکرد نادرست تمرکز بر مصادیق محتوایی و فعالیت جزیرهای و رویکرد غیرتعاملی نهادهای مسئول را بهعنوان یکی از چالشهای این حوزه معرفی کرده و توضیح میدهد که رویکرد نادرست تمرکز بر مصادیق یا تکمحصولها، اگرچه در کوتاهمدت جذب مخاطب را بههمراه داشته و دستاوردساز است، اما نمیتواند بهطور ماندگار و گستردهای جریانسازی کرده و انس کودکان و نوجوانان با محتوای ادبی را نهادینه کند. عمده دستگاهها و نهادهای مسئول در این حوزه ارتباط پایدار و تعامل پویایی با یکدیگر ندارند و اغلب فعالیتها و برنامههای اصلی خود را در سطح درونسازمانی دنبال میکنند. بهاینترتیب، اقدامات انجام شده تأثیر محدود و اندکی بر کلان وضعیت مصرف فرهنگی کودکان و نوجوانان گذاشته و هدف راهبردی مشخص و دستاورد ملموس و سنجشپذیری محقق نمیشود.
* نظمدهی و انسجامبخشی به فعالیتهای این حوزه
این پژوهش پیشنهاد میکند که نظمدهی و انسجامبخشی به فعالیتهای این حوزه و راهبری سبد مصرف فرهنگی مخاطب کودک و نوجوان، به تدوین برنامهای راهبردی و جامع (مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی) و بهروزرسانی پیوسته آن نیازمند است. تعیین اولویت و رویکرد موضوعی و تنظیم نگاشت نهادی از لوازم اساسی چنین برنامهای است. رصد و پایش مداوم زیستبوم فرهنگی کودک و نوجوان میتواند منجر به تصویری واضح از وضعیت مستقر شود. تصویری که میتواند یاریگر برنامهریزان و آفرینشگران و تولیدکنندگان در ایدهپردازی، خلق اثر، ترویج محتوا، بازاریابی و عرضه محصول باشد.
* تربیت آفرینش گر و حمایت از آثار تألیفی
این پژوهش یکی از راهکارهای حل این چالش را تربیت آفرینش گر و حمایت از آثار تألیفی عنوان کرده و ادامه میدهد که در راستای افزایش تخصصگرایی و بهبود وضعیت تألیف، روندها و زیرساختهای کنونی باید بهسمت تربیت و آموزش افراد مستعد، توانمندسازی آفرینشگران کنونی و نیز حمایت از آثار تألیفی مطلوب، تغییر مسیر یابند. ازاینرو، لازم است ضمن تقویت ظرفیتها و زیرساختهای آموزشی در مقاطع مختلف، در صنعت نشر و فعالیتهای ترویجی نیز از آثار تألیف و بومی مطلوب پشتیبانی شود (مانند مشوقهای مالیاتی و اعطای یارانه).
در این پژوهش تربیت آفرینش گر و حمایت از آثار تألیفی چهره سازی از نهادها و آفرینش گران حوزه کودک و نوجوان بهعنوان راهکار دیگر مطرح شده و در توضیح آن آمده است که تمرکز بر جایگاههای حقوقی و آفرینشگران موفق و ترویج و چهرهسازی از آنها میتواند پیوند مستحکمتری میان مخاطبان و محتوای ادبی ایجاد کند. زیرا نهادها و آفرینشگران از امکان همراهی طولانیمدت و پیگیری پیوسته توسط مخاطب برخوردار بوده و ظرفیت بسیار بیشتری برای هویتبخشی، الگوآفرینی و سبکسازی دارند.
* تقویت زنجیره ارزش و بهره گیری از ظرفیتهای بازار فرهنگی
این پژوهش همچنین پیشنهاد تقویت زنجیره ارزش و بهره گیری از ظرفیتهای بازار پردازی فرهنگی را مطرح کرده و بیان میکند که عرضه حداکثری محتوای ادبی مستلزم لحاظ ذائقهها و گرایشهای گوناگون مخاطب و قرار دادن محتوای مدنظر در زنجیره ارزش است. در صورت ایجاد پیوستاری در سیاستگذاری و برنامهریزی در این حوزه، میتوان منابع فرهنگی غنی دینی و بومی را به زبان کودک و نوجوان امروز فراوری کرد و با بهرهگیری از ظرفیتهای بازار پردازی فرهنگی به بازتولید چنین آفرینشهایی در قالبهای گوناگون پرداخت.
* تقویت جریان اقتباس
راهکار دیگر مرکز پژوهشهای مجلس در این پژوهش مبتنی بر تقویت جریان اقتباس و سرمایهگذاری در صنعت و پی نما مطرح شده که در توضیح آن بیان میکند که با تقویت جریان اقتباس میتوان جهانهای داستانی و شخصیتهای بومی و آئینی را در قالب رمان بازآفرینی کرد و با نگارش فیلمنامهها و بازینامههای اقتباسی براساس رمانهای پرمخاطب و غنی به گسترش جهان داستانی خلق شده در دیگر قالبهای هنری و رسانهای پرداخت. صنعت پینما نیز ظرفیت فراوانی در شکوفایی زنجیره ارزش آثار ادبی داشته و میتواند حلقه اتصال کتاب و آثار نمایشی (بهویژه پویانمایی) باشد. با سرمایهگذاری در پینما، هم مخاطب بالقوهای برای آثار اقتباسی فراهم میشود و هم بهرهوری فرایندهای تولید آثار نمایشی افزایش مییابد. رویکرد ارتباطات سازمانی در میان دستگاههای مسئول در این عرصه نیازمند بازنگری جدی است. همرسانی نیازها و ظرفیتها میان مدارس، مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مساجد، فرهنگسراها و دیگر نهادهای مرتبط و برقراری تعاملات همافزا در این زمینه، ضروری است.
در یکی جمع بندی نهایی محوریترین مسائل و چالشهای این حوزه از منظر سیاستی و تقنینی عبارتند از:
۱. نبود نقشه راه راهبردی در حوزه کودک و نوجوان،
۲. مغفول ماندن بسیاری از حوزه های موضوعی مورد نیاز مخاطب،
۳. خلأ جدی در تألیف و تربیت آفرینش گر،
۴. رویکرد نادرست تمرکز بر مصادیق محتوایی،
۵. فعالیت جزیره ای و رویکرد غیرتعاملی نهادهای مسئول.
در راستای مسائل یاد شده، این راهکارها پیشنهاد می شوند:
۱. تدوین برنامه راهبردی و تنظیم نگاشت نهادی،
۲. رصد و شناسایی مداوم نیازهای کودکان و نوجوانان،
۳. تربیت آفرینش گر و حمایت از آثار تألیفی،
۴. چهره سازی از نهادها و آفرینش گران حوزه کودک و نوجوان،
۵. تقویت زنجیره ارزش و بهره گیری از ظرفیت های بازارپردازی فرهنگی،
۶. تقویت جریان اقتباس و سرمایه گذاری در صنعت پی نما (کمیک)،
۷. بهبود تعامل میان دستگاهی.
انتهای پیام/