Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، عباس داریوش ظهر شنبه در مراسم تودیع و معارفه رئیس دادگستری طبس با اشاره به دستور مقام معظم رهبری بر کاهش جمعیت کیفری افزود: بر اساس دستور ایشان قضات سعی کنند برای افرادی که نیازی به مجازات حبس ندارند حکم حبس را صادر نکنند و تا جایی که امکان دارد در این زمینه گام بردارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر افزایش و بحران ورود پرونده به دستگاه قضا نگران کننده است ادامه داد: از تمام متولیان امر در نظم عمومی جامعه خواهشمندیم در جهت پیشگیری از وقوع جرم وظایف قانونی خود را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی در صورتی که در پیشگیری از وقوع جرم کوتاهی شود هرساله شاهد افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی پرونده به دستگاه قضا هستیم که امر خطرناکی است.

وی در این مراسم با تاکید بر اینکه نگاه‌های سیاسی، مذهبی، قومی و قبیله‌ای در امر قضا امر پسندیده‌ای نیست گفت: در بحث قضاوت قاضی باید آنچه مدنظر دارد بر اساس قانون باشد بنابراین این نگاه‌ها باعث می‌شود قاضی و دادگاه از دادرسی منصفانه دور باشند.

داریوش با بیان اینکه در بحث صدور رأی توسط قضات باید قاضی به حقیقتی روشن دست پیدا کند و رأی صادره بر اساس مستندات کامل باشد افزود: البته قضات هم انسان هستند و در برخی موارد ممکن است اشتباهاتی صورت گیرد که در این صورت باید شجاعت داشته و اشتباه خود را قبول کنند.

سند تحول و تعالی قوه قضائیه

معاون قضائی دادگستری خراسان جنوبی به شکل‌گیری سند تحول و تعالی در قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: این سند در راستای از بین بردن نواقص و مشکلات تدوین شده است که باید به صورت دسته جمعی توسط تمام نهادهای نظارتی اجرا شود.

به گفته وی ۸۰ دستور در راستای اجرای این سند در ۷ مأموریت اساسی توسط رئیس قوه قضائیه کشور صادر شده است که خراسان جنوبی هم سایر دیگر استان‌ها با تشکیل کارگروه‌ها و کمیته بر اساس دستورات رئیس کل در اجرای این سند گام‌های خوبی را برداشته است.

وی نیاز به افزایش اعتماد عمومی به نظام و دستگاه‌ها بویژه قوه قضائیه یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سند تحول و تعالی است، افزود: اجرای حق و عدالت و رضایت‌مندی و تکریم ارباب رجوع از اهداف مهم این سند است.

داریوش در مورد رسیدگی به دعاوی در دادگاه‌های استان گفت: تمام قضات مکلف‌اند به دعاوی ارجاع شده رسیدگی کنند و در این رسیدگی‌ها بر حفظ کرامت انسانی پایبند باشند.

به گفته وی در دستگاه قضائی سامانه سنجش پیش بینی شده است که به صورت هوشمند عملکرد دادگاه و قضات را پایان هر سال ارزیابی و میزان رضایت‌مندی جامعه را مشخص می‌کند.

معاون قضائی دادگستری خراسان جنوبی از ورود ۵۸ هزار و ۳۵۷ پرونده به دادگستری‌های استان در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۲۶ هزار و ۳ پرونده وارد شوراهای حل اختلاف استان شده است که این امر نشان می‌دهد یک سوم بار دعاوی پرونده‌ها را شوراهای حل اختلاف بر عهده دارند.

عباس داریوش از افزایش ۱۴ درصدی ورود پرونده‌ها در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ خبر داد و افزود: بیش از ۴۶ هزار پرونده در دادگاه‌های آنلاین و به صورت الکترونیک رسیدگی شده است و ۴۷ هزار و ۹۸۸ پرونده در استان به صورت تمام الکترونیک بررسی شده است.

کد خبر 5517374

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری دادگستری خراسان جنوبی طبس دستگاه قضایی بوشهر کرمانشاه خراسان رضوی خطبه های نماز جمعه کشاورزی اردبیل سفر استانی مشهد اصفهان آمار کرونا سیدابراهیم رئیسی سازمان تبلیغات اسلامی ویروس کرونا خراسان جنوبی دستگاه قضا قوه قضائیه بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۴۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب شرب روستا‌های سیل زده خراسان جنوبی وصل شد

دوستی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: ۱۶ روستا و ۱۴ پاسگاه مرزی با جمعیت متأثر ۷ هزار و ۲۰۰ نفر درگیر پیامد‌های سیلاب شدند که در حال حاضر مشکل آب شرب این روستا‌ها به صورت موقت برطرف شده است.

او با بیان اینکه کارشناسان شرکت در حال برآورد خسارات ناشی از سیلاب به صورت دقیق هستند افزود: حدود ۵۰ کیلومتر از خطوط انتقال نیاز به اصلاح خط و تعمیق و تعویض لوله دارند و برآورد خسارت حدود ۵۰ میلیارد تومان است.

بیشتر بخوانید

امدادرسانی هلال احمر بیرجند به ۱۶ نفر متاثر از سیلاب

دوستی ادامه داد: حساس‌ترین خط آسیب دیده، ۸ کیلومتر لوله ۳۰۰ جی آرپی بمرود_ حاجی آباد است که به صورت کامل از بین رفته و ضمن اینکه خطوط انتقال مجتمع آهنگران هم به صورت جدی آسیب دیده است.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • تعاملات مدیران دستگاه‌های اجرایی با اعضای شوراها افزایش یابد
  • تعامل دستگاه‌های اجرایی با شوراها افزایش یابد
  • کارخانجات و واحد‌های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل شناسایی شود
  • سازش ۲۵ درصدی در پرونده‌های طلاق خراسان رضوی
  • تعاملات دستگاه‌ برای برگزاری انتخابات سالم افزایش یابد
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • افزایش تعاملات دستگاه‌ها برای برگزاری انتخابات سالم و رقابتی
  • کاهش ۶.۱ درصدی ورودی پرونده‌های سرقت مستوجب تعزیر به دادگستری
  • آب شرب روستا‌های سیل زده خراسان جنوبی وصل شد