Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه واشنگتن تایمز نوشت روسیه می تواند در تلاش برای اعمال فشار بر روند مذاکرات صلح  با اوکراین، قیمت ها را حتی بالاتر ببرد و فشار بر اقتصاد جهان را افزایش دهد.

به گزارش روز شنبه ایران اکونومیست، این روزنامه پیش بینی کرده است که آسیب ناشی از جنگ روسیه در اوکراین بر اقتصاد جهانی می تواند حتی از وضعیت فعلی آن وخیم تر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرمایه گذاری خارجی در روسیه کاهش یافته و صدها شرکت خارجی از این کشور خارج شده اند و تولید ناخالص داخلی در روسیه ۱۰ درصد یا بیشتر در امسال کاهش یافته است.

اما این مشکلات از زمانی که ولادیمیر پوتین برای عملیات ویژه در اوکراین چراغ سبز نشان داد یکجانبه نبوده است.

کارشناسان اقتصادی و مشاوران سیاست خارجی می گویند کرملین هنوز «کارت هایی » را برای بازی در بازار جهانی در اختیار دارد که به ویژه در بخش سوخت و مواد غذایی می تواند از آن استفاده کند و ممکن است بزودی از این اهرم های فشار برای به حداکثر رساندن فشار خود بر مذاکرات آتی صلح با کی یف استفاده کند.

این تاکتیک های روسیه در صورتی که این کشور از آنها استفاده کند ممکن است قیمت گاز طبیعی و گندم را از سطح بی سابقه امروز آن بیشتر کند.

در روزهای اخیر هشدارهای جدیدی درباره این که روسیه تا چه اندازه در این دو بخش نفوذ دارد مطرح شده است.  بر اساس گزارش رویترز، مقامات روسیه روز پنجشنبه گفتند تامین گاز طبیعی روسیه به اروپا را بیش از پیش کاهش می دهند و سطح کنونی عملیاتی خط لوله نورد استریم را به ۴۰ درصد کاهش می دهد.

کرملین این کاهش را به دلیل تاخیر در تعمیرات برنامه ریزی شده برای این خط لوله دانست و گفت تحریم اقتصادی غرب خرید مواد ضروری و تجهیزات را دشوار کرده است اما مقامات اروپایی این استدلال روسیه را نمی پذیرند.

این اقدام روسیه در یک برهه حیاتی برای آلمان و برای کل اروپا انجام می‌شود که تلاش می‌کند به سرعت از وابستگی به نفت و گاز روسیه دور شود، اما همچنان برای ماه‌های زمستان آینده به این سوخت متکی خواهد بود.

در بحبوحه افزایش سریع قیمت مواد غذایی و سوخت، هم اکنون نشانه هایی وجود دارد که افکار عمومی در اروپا در حال دور شدن از موضع سختگیرانه علیه روسیه و گرایش به سمت صلح است، شاید به این امید که آتش بس در اوکراین ممکن است باعث تسکین اوضاع اقتصادی شود.

ناامیدی همچنین در آمریکا در حال افزایش است؛ در این کشور میانگین قیمت گاز در سراسر کشور در این ماه برای اولین بار در تاریخ به ۵ دلار در هر گالن رسید.

پوتین حتی با توجه به ضربه اقتصادی به کشورش از جنگ اوکراین، هیچ نشانه ای از اصلاح مسیر را نشان نمی دهد.

تحلیلگران می گویند هر چند روسیه ابزارهای اندکی برای تاثیرگذاری بر اقتصاد جهانی در اختیار دارد، غرب باید خود را آماده وخیم تر شدن اوضاع دستکم در کوتاه مدت کند.

چارلز لیچفیلد، معاون مدیر بخش ژئواکونومیک در اندیشکده شورای آتلانتیک در واشنگتن گفت: «روسیه دارای کارت‌ها و اهرم‌هایی است که  نباید آنها را دست کم بگیریم.

لیچفیلد به نقش عمده روسیه در عرضه جهانی گندم و غلات اشاره کرد. روسیه و اوکراین نزدیک به یک سوم گندم جهان را تولید می کنند و جنگ در اوکراین - و محاصره دریای سیاه روسیه - انتقال محصول به خارج از منطقه و بازارهای اروپا و فراتر از آن را به طور فزاینده ای دشوار کرده است.

وی گفت روسیه اهرم دیگری را در اختیار دارد. در مورد گاز، آنها هنوز هم می توانند بازی کنند و کار را برای اروپایی ها سخت کنند. ... من فکر می کنم که این یک برگ برنده است که روسیه هنوز دارد.

تحلیلگران سازمان ملل گفته اند که حدود ۳۶ کشور در سراسر جهان، شامل بسیاری از کشورهای فقیرتر و پرجمعیت تر در خاورمیانه و آفریقا، بیش از نیمی از واردات گندم خود را به اوکراین و روسیه وابسته هستند. علاوه بر این، روسیه و متحدش بلاروس - که میزبان بسیاری از نیروهایی بوده که در تهاجم اولیه به اوکراین شرکت کردند، ۴۰ درصد از تجارت جهانی پتاس را تشکیل می‌دهند. پتاس یک ماده مغذی است که در کشاورزی مدرن و بازار کودهای شیمیایی حیاتی است.

گروه های کمک بین المللی می گویند که افزایش هزینه ها و عرضه محدود از اوکراین و روسیه ، عواقب چشمگیری در دنیای واقعی خواهند داشت. گزارش اخیر کمیته بین المللی نجات نشان داد که بحران فعلی به این معناست که امسال ۴۷ میلیون نفر دیگر در سراسر جهان «گرسنگی حاد» را تجربه خواهند کرد.

روسیه افزایش هزینه های غذا، عرضه اندک و افزایش گرسنگی جهانی را ناشی از تحریم های اقتصادی غرب می داند. اما آمریکا استدلال می کند که کرملین اساساً مواد غذایی را به گروگان گرفته است.

روسیه به طور علنی آمریکا و ناتو را تحت فشار قرار داده تا تحریم های اقتصادی خود را در ازای اجازه خروج ذخایر گندم و غلات از اوکراین لغو کنند. متخصصان می‌گویند که تاکنون نشانه‌های کمی وجود دارد که غرب به این خواسته‌ها تسلیم شود.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: گندم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: گندم بر اقتصاد جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۴۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: ارتش اوکراین بیش از هزار نظامی دیگر را از دست داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه در گزارش روزانه خود اعلام کرد که واحدهای بخش غرب نیروهای مسلح روسیه ۹ حمله ارتش اوکراین را دفع کردند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که واحدهای یگان جنوب روسیه، دو منطقه جدید در دونتسک را آزاد کردند و موفق به بهبود مواضع خود در این محور شدند.

بنا به گزارش وزارت دفاع روسیه، در درگیری در محور غرب، ارتش اوکراین بیش از ۲۵۵ نظامی خود را از دست داد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که واحدهای شرق نیروهای مسلح روسیه، با بهبود موضع نظامی خود در این منطقه دو تانک ارتش اوکراین را نیز منهدم کردند. اوکراین حدود ۸۲۵ نیروی نظامی خود را از دست داد.

کد خبر 6090206

دیگر خبرها

  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • عربستان به جای «داووس» میزبان مجمع جهانی اقتصاد شد
  • روسیه: ارتش اوکراین بیش از هزار نظامی دیگر را از دست داد
  • (ویدئو) نابودی سیستم موشکی ۱۰۰ میلیون دلاری روسیه در حمله اوکراین
  • کاخ سفید : پاتریوت اضافی برای ارسال به اوکراین نداریم!
  • فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود
  • ببینید | اولین واکنش معاون ابراهیم رئیسی به خبر فشار دولت بر شرکت‌های اقتصاد دیجیتال
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستان
  • کاخ سفید مدعی شد: پاتریوت اضافی برای ارسال به اوکراین نداریم!
  • علی‌اف: آذربایجان هرگز به اوکراین سلاح نمی‌دهد