تفاوت های اساسی بین محصولات بتن گازی و بلوک سبک سیمانی چیست ؟
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۶۴۶۱۲
دو مدل از بلوکهایی که در ساخت دیوارهای پیرامونی سازه استفاده می شود، بلوک بتن گازی و بلوک سبک سیمانی میباشد. نام دیگر بلوکهای گازی ، AAC است. طریقه ساخت بلوک گازی ، ترکیب مواد اولیه آهک ، سیمان به اضافه پودر آلومینیوم اکتیو میباشد. همین امر سبب کاهش زیاد وزن بلوک شده و موجب تخلخل بالای آن میگردد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شاید استفاده از محصولات بتن گازی به اندازه بلوک سیمانی رایج نباشد، اما کسانی که به دنبال کاهش فولاد و بتن سازه هستند، میتوانند با استفاده از این محصول طراحی سازه را به مراتب بهینهتر کرده و وزن ساختمان را کاهش دهند.
بلوک سیمانی و تفاوت آن با محصولات بتن گازی
اصلی ترین و رایج ترین عنصری که در ساخت پروژه های عمرانی از آن جهت تیغه چینی استفاده می شود، بلوک سبک سیمانی میباشد. این بلوک از ویژگی های ارزشمندی برخوردار است که سبب میشود، تمامی اهداف مهندسین جهت برپایی یک سازه ایمن تامین شود. بلوک سبک باید جهت کاهش وزن ساختمان، طبق فرمول های خاص با مقاومت بالا تولید شوند. در غیر اینصورت ایمنی و استاندارد لازم را نخواهند داشت. برای مثال بلوک سیمانی زمانی میتواند موجب کاهش بار مرده سازه شود که چگالی آن از 1700 کیلوگرم بر متر مکعب کمتر بوده و در عین حال مقاومت فشاری آن از 25 کیلوگرم بر سانتی متر مربع بیشتر باشد. بلوک های سیمانی بر خلاف بلوک های بتن گازی، تو خالی بوده و همین عامل سبب میشود، بهتر در دیوار چینی استفاده شوند.
تفاوت ترکیبات بلوک سیمانی و گازی ( AAC )
تفاوت بلوک سیمانی و گازی
در وهله اول برای تعریف بلوک سبک سیمانی لازم است ترکیبات این بلوک را بدانید. از ترکیب انواع پوکه ها ، سیمان پرتلند، آب و افزونی های مختلف، بتنی سبک حاصل میشود که از آن در ساخت بلوک ساختمانی استفاده می شود. بلوک سبک غیر باربر بوده و جهت حفظ انرژی، خاصیت ضد حریق، سرعت بالای کار ساخت و هزینه مناسب در اجرای پروژه ها استفاده میشود.
موردی که در ترکیبات بلوک گازی جلب توجه میکند، استفاده از پودر آلومینیوم در فرمول آن میباشد. سبکدانه ها به همراه آهک و سیمان به نسبت مناسب با هم ترکیب شده و در نهایت پودر آلومینیوم با آب به آن اضافه میگردد. ترکیب مذکور با آلومینیوم واکنش شیمیایی نشان داده و گاز هیدروژن به صورت حباب در ملات، ایجاد تخلخل میکند. سپس ملات حاصل در قالب های مخصوص ریخته شده و تحت حرارت 40 درجه سانتیگراد قرار میگیرد. حجم آن افزایش یافته و طی عملیاتی تخلخل بیشتری وارد آن میشود.
بلوک سبک از نوع بتن گازی قیمت بالاتری نسبت به بلوک های سیمانی دارد و اگر چه از مزیت های زیادی برخوردار است اما معایبی نیز دارا میباشد، که با آگاهی از آن میتوان به انتخاب صحیح تر دست یافت.
تفاوت های اساسی بین بلوک AAC و سیمانی
یکی از مهمترین آیتم های ساختمان سازی، بخش دیوار چینی آن است.،که قسمت اعظمی از پروژه را به خود اختصاص میدهد. انتخاب بلوک سبک به جای مصالح سنتی سبب ایمن سازی بسیاری از پروژه ها شده است. همانطور که میدانید، مساحتی که در سازه به بلوک چینی اختصاص دارد بسیار گسترده میباشد. پس انتخاب بلوک مناسب برای تیغه چینی از موارد مهمی است که در محاسبات دقیق عمرانی تاثیر گذار است. در این بخش به صورت اختصاصی دو بلوک سیمانی و بلوک AAC (بتن گازی) مقایسه میشوند.
1- از لحاظ قیمت و هزینه تولید هر واحد بلوک AAC با هزینه ی بالاتری نسبت به بلوک سبک سیمانی تولید میشود. کارفرما یا پیمانکار بسته به بودجه ای که در نظر دارد میتواند از بین این دو، بلوک مناسب سازه خود را انتخاب نماید.
2- بلوک سیمانی، در دسترس ترین بلوک ساختمانی است در حالی که تعداد سازندگان بلوک AAC محدود میباشد. برای سفارش بلوک AAC از محل تولید تا محل مصرف، باید هزینه ای مضاعف جهت انتقال محصولات در نظر گرفته شود. بلوک های سیمانی در کارگاه های متعددی در سراسر کشور تولید میشود. با توجه به مواد مورد استفاده در ساخت ملات آن، به راحتی تولید شده و در سراسر کشور توزیع میگردد. یکی از بهترین مراکز تولید بلوک سبک از نوع سیمانی با آزمایشات استاندارد مناسب، شرکت تک سامان میباشد.
3- بلوک سیمانی در برابر رطوبت بسیار مقاوم تر از بلوک هبلکس یا گازی عمل میکند. در صورت قرار گیری بلوک های AAC در مجاورت با رطوبت به صورت طولانی مدت، بلوک ها خاصیت عایق حرارتی خود را از دست میدهند .
تخلخل بالای بلوک AAC و تاثیرات آن در بلوک
تفاوت های بلوک سیمانی و گازی
4- از آنجایی که تخلخل بلوک سبک گازی بسیار زیاد است، جذب آب و نگهداری آب در آن زیاد است. میلیون ها منفذ در بلوک AAC وجود دارد که در صورت بروز انبساط آب باقی مانده در بلوک، ترک های اساسی در ساختار بلوک ایجاد میشود که به مرور زمان موجب کاهش استقامت دیوار میگردد.
5- مورد دیگر که در اثر نفوذ آب به ساختار بلوک اتفاق می افتد، هوازدگی بلوک است که تاثیر مخرب آن روی نماهای تزیینی درونی و بیرونی سازه میباشد. شکفتن آهک موجود در آن سبب بروز خسارت به نمای سازه میگردد.
6- چیدمان دیوار سازه با بلوک سبک سیمانی، به دلیل سوراخ هایی که در ساخت آن در نظر گرفته میشود بسیار مقاوم تر است. زیرا میتوان میلگردهای فولادی را از حفرات عبور داده و آن را به قاب اطراف بلوک جوش داده و به پایه متصل نمود. در این صورت دیواره های سازه به صورت یکپارچه با ستونها و اعضای باربر عمل کرده و در صورت بروز تکان های ناگهانی دچار فروپاشی نمیشود. در حالیکه امکان عبور میلگرد در مصالح برای بلوک های توپر AAC وجود ندارد.
7- از مزیت های بلوک سبک سیمانی و AAC ، مقاومت این دو در برابر آتش و امواج صوتی و انرژی های حرارتی میباشد. اما چیزی که سبب جلوگیری از امواج صوتی می شود، تفاوت اجرام به کار رفته در ساخت بلوک میباشد. وجود سوراخ های هوا در کنار سبکدانه ها، سیمان و تخلخل های درونی بلوک سیمانی، موجب شکسته شدن امواج صوتی و جذب بیشتر این آلاینده ها میشود. اگر چه بلوک هبلکس نیز تخلخل فراوانی دارد اما به دلیل یکدست بودن تمامیت بلوک، به اندازه بلوک سیمانی عایق صوتی نمیباشد.
استفاده از دو نوع بلوک سبک سیمانی و بلوک سبک گازی، در کشور و کل دنیا رایج است. اما چیزی که در تمامی اقلیم ها و شرایط آب و هوایی توجه کارفرمایان و پیمانکاران را به خود جلب کرده، سازگاری بلوک های سیمانی با اکثر شرایط اقلیمی میباشد. این امر به دلیل مواد افزودنی است که در ساخت ملات بلوک سیمانی یا بتنی استفاده میشود. متناسب با شرایط آب و هوایی از نوعی خاص از مواد افزودنی استفاده میشود که بلوک را در برابر عوامل تهدید کننده جوی در طول سالیان بهره برداری، ایمن میکند.
منبع: فارس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۴۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوی
در نظام تجلیات میان جلوه وجودی زن و مرد تفاوتهای بازتابش وجود دارد. ولی مهم این است که ارزشمندی هر کدام از این بازتابشها در حوزه خاصی پیدا میشود و به طور کلی نمیتوان حکم کرد که کدام یک از این دو بر دیگری برتری دارد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از اصلیترین موضوعات زنان در حوزه تحقیقات بنیادین، مقایسه میان ارزش جنسیت زنانه و مردانه است. به این دلیل که برخی از راهبردها در حوزههای کاربردی و توسعهای مبتنی بر تبیین مبانی زیرساختی است. بر این اساس لازم است از منظره عرفانی و قرآنی به ارتباط میان جنسیت و رشد معنوی پرداخته شود و مسائل بنیادین جنس برتر یا فروتر بودن زن یا مرد و همچنین چرایی آن مورد تحلیل قرار بگیرد.
خبرگزاری تسنیم طی یادداشتی از مهدیه مستقیمی، استاد دانشگاه، به بررسی آثار جنسیت زنانه بر رشد معنوی و عرفانی پرداخته است.
رابطه جنسیت و معنویت
زمانی که عرفان دینی در استخدام قرآن کریم درآید، طبیعتاً عرفان از توحید قرآنی نشأت میگیرد. بر این اساس، نظرات عارفان و مفسران قرآن درباره این موضوع تفاوت زیادی با هم ندارد.
تحلیل جنسیتی در رابطه با ارزشمندی معنوی و جنسیت در نظام تجلیات و مظهریت زنان نشان دادن خاستگاه تفاوتهای تکوینی زن و مرد در زمینه جسم و روح و روحیات آنها درباره مقایسه ارزشمندی این دو جنس هم مطالبی را ارائه میدهد و بررسی سرنخهای ظریف در موضوع جنسیتی از منظر عرفان مانند ساحت تناکح اسمائی، ساحت عشق عرفانی و مباحث مربوط به شعور عمومی و سیر حبی عالم وجود و نیز مراتب صدوری کتاب هستی، میتواند افقهای روشن و گستردهای را در تحلیل رابطه جنسیت و معنویت در اختیار جستجوگران قرار دهد. بررسی و تحقیق در میان آیات قرآن ما را به امکان رشد برابر معنوی مردان و زنان میرساند.
نقش روحیات زنانه بر میزان گرایش به معنویتتحلیل رابطه جنسیت زنانه و رشد عرفانی
تعداد زیادی از عارفان این عقیده را دارند که حقیقت ذاتی مردان و زنان یک چیز است و تفاوتها میان آنها به دلیل قالب و مسائلی خارج از حقیقت وجود است. بر اساس این نظر، رشد معنوی زنان و مردان برخاسته از حقیقت وجود آنهاست که همان ذات و ذاتیات آن دو محسوب میشود.
با این تعبیر، جنسیت زنانه مانع از رشد دینی و ارتقای فکری و اعتقادی زنان نخواهد شد و زنان در این زمینه همپای مردان میتوانند افقهای بلند و روشن معنویت را فتح کنند. چهبسا زنانی یافت میشوند که از رشد دینی به مراتب بسیار بالاتری از بسیاری مردان رسیدند به طوری که مردان یا شاگرد چنین زنان معنوی شدهاند و یا حتی از منظر فکری و استعداد توان نشستن در زمره شاگردان چنین زنانی را هم نداشتهاند.
رشد معنوی هر انسانی فارغ از جنسیت او به حقیقت وجود انسانی و به روح ناطقه قدسیه او مربوط میشود و کثرات خارجیه همگی به منزله تعیناتی به حساب میآیند که بیرون از حقیقت روح انسان قرار دارند. باید دانست تعینات نوعی امور مجازی هستند که در سنجش حقایق ورود چندانی ندارند.
مصباح الانس که یکی از کتابهای مرجع در زمینه عرفان محسوب میشود، در تعریف تعین عنوان میکند: جز یک وجود چیزی در عالم خارج وجود ندارد و کثرات تعین یافتن و ظهور یک هستی است که آن را با واژههایی مانند تعین، اتصاف، نسبت یا ظهور تعبیر کردهاند. (ابن فناری 1363 ص 45)
این نوع تعبیر را با مثالی میتوان مشخص کرد که حقیقت آبی که در ظرفی به شکل دایره یا مربع میریزند یکی است و آنچه که موجب میشود تفاوتهایی به وجود بیاید، قالب ظرفیتی و تعینات صوری و شکل ظاهری ظرفهای آب است و این ظواهر موجب تغییر فرمول شیمیایی در آب نمیشود. در هر حال میتوان عنوان کرد کثرات تعین یافتن و ظهور یک هستی هستند که آن را با کلماتی مانند تعین، اتصاف، نسبت، مظهر یا ظهور تعبیر کردهاند.
تعبیر عینیت حقیقت زن و مرد در بیان عارفان حتی به این نکته اشاره دارد که این نوع نیست که آبی که در ظرف جنسیت مردانه ریخته میشود، آبی باشد که مانند باران از آسمان نازل شده ولی آبی که در ظرف جنسیت زنانه ریخته میشود آبی است که از اعماق زمین استخراج شده باشد. بلکه حقیقت زن و مرد به مثابه آب بارانی است که در دو ظرف متعین ریخته میشود و با تعینات ظرف، شکل خاصی به خود میگیرد.
مثال دیگر درباره مفهوم تعین را میتوان به دریای موجداری تعبیر کرد که موجها کلیت، جزئیت و بزرگی و کوچکی دارند و این ویژگیها همان تعینات موج دریا محسوب میشود.
سحر دانشور: حوزه زنان رسانه ندارد!جنسیت زنانه در نظام تجلیات
طبق قاعده تجلیات عرفانی، وجود مرد و زن و تفاوتهای تکمیلی بین آن دو ریشه در تفاوت تجلیات دارد. تجلیات با یکدیگر متفاوت هستند که در زمان تنزل در مراتب وجود این تفاوتها بر حسب نشأتهای مختلف متنزل میشوند تا در عالم ناسوت این تفاوتها در زن و مرد و همچنین جسم و روحیات آنها ظهور پیدا کند.
از منظره عرفانی جهانهای بالاتر، حقایقی محسوب میشوند که سایه آنها در جهانهای پایینتر منعکس شده است. تشبیه عالم باطن به آفتاب و عالم ظاهر به عکس یا سایه، در ادبیات عرفانی تشبیه بسیار معناداری در نظام تجلیات است. در منظر عرفانی، خداوند نور آسمانها و زمین است: «الله نور السموات و الارض». تجلیات نوریه او تمام هستی را روشن کرده است. پرتو آفتاب از مبداء خورشید فاصله میگیرد و پایین میآید و طی مراتبی تنزل کرده و به مرور ضعیف میشود، بدون اینکه این پرتو از مبداء صدور تا مقصد نزول پاره شده یا خللی در آن ایجاد شود. نور وجود به همین شکل بدون تجافی تنزل پیدا میکند. (طباطبایی، 1362، ص 17 و 18)
قابل توجه است که موضوع تجلی در کتاب عارفان به طور مفصل مطرح شده است و جناب ملاصدرا هم در جلد دوم اسفار به آن اشاره کرده است. (ملاصدرا، ج 2، ص 287 و 291)
طبق نظام تجلیات الهی، تمام انواع و نقش و نگارها تجلی یک نور واحد هستند و همه مانند هفت رنگ رنگینکمان محسوب میشوند که از شکست پرتوهای متفاوت یک نور به وجود آمدهاند. هفت رنگ هر کدام به جای خود مینشیند و از ترکیب این رنگها، جهانی زیبا و تماشایی ایجاد میشود. عارف به یک جلوه قائل است و به نام وجود منبسط، اثراتی که حکیم قائل است از نظر عارف از لوازم وجود منبسط است.
زن و مرد و تقابلی که میان آنها به دلیل جنسی با یکدیگر وجود دارد، از پرتو نورهایی هستند که در نظام تجلیات ایجاد شده است. نور وجود در حوزه تعینات زنانه به رنگی و در حوزه تعینات مردانه به رنگ دیگری بازتابش مییابد.
اگر بتوان میان رنگهای نور سفید به لحاظ ارزشمندی ذاتی تفاوت قائل شد، شاید بتوان میان بازتابش این نورها هم تفاوتهایی قائل شد.
در نظام تجلیات حتماً میان جلوه وجودی زن و مرد تفاوتهای بازتابش وجود دارد. ولی مهم این است که ارزشمندی هر کدام از این بازتابشها در حوزه خاصی پیدا میشود و به طور کلی نمیتوان حکم کرد که کدام یک از این دو بر دیگری برتری دارد.
ارتباط جنسیت زنانه با جمال الهی
بر اساس مبانی عرفانی در تمام موجودات، تجلی جمال و جلال الهی وجود دارد و غلبه نور جلال بر جمال یا نور جمال بر جلال است که موجب میشود برخی آیت لطف و جمال و برخی آیت جلال و عظمت الهی باشند. (سبزواری، 1372، ص 137 و 152)
در چنین فضایی نگرش به موضوع جنسیت افقهای عرفانی در حل این معما باز میکند. انسان پرتو وجود خداوند است و نور الهی در آیینه وجود او بهطور تام و تمام تابیده است، اما این نور وقتی به آینه تعینات جنسیتی میرسد، به نوعی بازتابش دارد. در جنسیت زنانه نور الهی به صورتی ظاهر میشود که برآیند مجموعه انعکاسها این نور با مقتضیات صفات جمال سازگاری بیشتری دارد. بازتابش این نور در قالب تعین جنسیت مردانه نیز به گونهای است که برآیند مجموع آن با صفات جلال توافق بیشتری دارد.
محیالدین ابن عربی در رساله جلال و جمال این مطلب را به بعضی از عارفان نسبت میدهد که: جمال چیزی است که مواجهه و مشاهده آن، انس و انبساط میبخشد و جلال امری است که از آن هیبت و شکوه تداعی میشود. (ابن عربی، 1361، ص 3)
در احادیث و روایات اسلامی هم به تفاوت ظهور جلال و جمال در آینه وجود زن و مرد اشاره شده است. حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام در این باره فرمودهاند: «عقول النساء فی جمالهن و جمال الرجال فی عقولهم.» (امالی شیخ صدوق، مجلس چهارم)
بنابراین شاید بتوان در تحلیل جنسیتی در نظام انوار جمال و جلال، این چنین ارزیابی کرد که: حقیقت زن و مرد یک حقیقت و نور واحد است که بازتابش آن در وجود زن با مرد تفاوت دارد. در عرفان ثابت شده است که هر جا نور جمال هویدایی بیشتری داشته باشد، انوار جلال تحت ساتریت آن محفوظ است. به تعبیر دیگر در باطن هر جمالی، جلال و در باطن هر جلالی، جمالی است.
بنابراین تفاوت حقیقی آیت جمال یا جلال بودن به نوع بازتابش و انعکاس برمیگردد و مربوط به ماهیت، هویت و حقیقت نور نیست.
جلوه بیشتر زنان در مظهریت الهی
از نظر بعضی از عرفا، زن و مرد هر دو مظهر خداوند هستند، اما زن از جهاتی در مظهریت الهی تابندگی بیشتری دارد. تبیین عرفانی این مطلب را تحلیل میکنیم.
تمام عالم وجود از بالاترین مرحله تا پایینترین مرتبه آن، ارتباط واحدی با هم دارند و تمام ذرات کائنات با یکدیگر مرتبط هستند و با همه کثرت و تفصیل ظاهری موجود میان اشیا در عالم خارج، تمام آنها در باطن عالم یکی هستند و وحدت دارند. (صدرالدین شیرازی، 5 و 359)
هر چند که ذات، بسیط است و همین ذات بسیط تجلی میکند. اما هر یک از مجالی یکی از اوصاف و اسمای الهی را نشان میدهد، نه اینکه او با یکی از اوصاف و ظهور کند. چراکه متجلی با تمام نامها و اسماء ظهور کرده است، اما گیرنده تجلی یکی از اوصاف را بر حسب عین ثابت خود نشان میدهد.
تفاوتهای تکوینی زن و مرد در یک نگاه توحیدی ناشی از یک مبداء واحد و به منظور وصول به یک غایت واحد و در یک سیستم به هم مرتبط واحد متحقق میشوند و راز این تفاوتها در قوس صعود این است که زن و مرد بتوانند مکمل وجود یکدیگر بوده و در مدار تکامل انسانی به سوی خدای یکتا بازگردند.
از این دیدگاه انسانها مظهر خدای واحد هستند و ارتقای معنوی در نظام مظهریت بر این اساس است که کدام یک از انسانها بهتر میتواند آینه الهی باشد. موضوع این است که سخن از مظهریت هم در قوس نزول مطرح میشود و هم در قوس صعود.
همان طور که آفتاب از یک مبداء نور تجلی و ظهور کرده است، جهان هستی هم به مثابه آفتاب از یک مبداء هستی تجلی و ظهور پیدا کرده است. (شیرازی 1360 ص 47)
در این نوع جهانبینی و نگرش عارفانه، هر نوری که بتواند با زبان تکوین خود از مبداء نور بیشتر حکایت کند، ارزشمندی ذاتی بیشتری دارد و معنویت بیشتری کسب خواهد کرد.
انتهای پیام/