Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@14:19:29 GMT

چاه های آب غیرمجاز ریشه حیات را در کرمان می خشکاند

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۶۴۸۷۳

چاه های آب غیرمجاز ریشه حیات را در کرمان می خشکاند

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: در سال جاری افت شدید فشار آب شبکه توزیع شهر کرمان بسیار زودتر سراغ مردم آمده است و به خصوص آپارتمان نشین ها از کمبود آب گلایه دارند و هنوز تابستان آغاز نشده بی آبی را تجربه می‌کنند.

هم اکنون در برخی از محله‌های کرمان که سال قبل دچار بی آبی نشده بودند گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد که در برخی از ساعات روز آبی برای مصرف وجود ندارد و این امر به دلیل عدم آبگیری تانکرهای ذخیره آب مجتمع‌های مسکونی به دلیل افت فشار آب در طول شب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش مصرف آب و محدودتر شدن منابع آبی کرمان

با گرم شدن هوا که البته از سال گذشته زودتر گریبان کرمان را گرفته است، مصرف آب نیز افزایش یافته اما نکته عجیب اینکه با وجود تجربیات سال‌های گذشته گویی در سال جاری نیز هیچ پیش بینی برای حل مشکل صورت نگرفته و همه چیز به صرفه جویی مردم حواله می‌شود.

سال‌های گذشته نیز پس از کم آبی و حتی آبیاری سیار در شهر کرمان مسئولان برای تقویت منابع آبی شهر کرمان چاره اندیشی کردند.

در سال جاری که هنوز نه خبری از آب سد صفار رود است و نه آب خلیج فارس مردم در کنار وعده‌های متعدد مسئولان لب تشنه مانده‌اند.

در سال جاری که هنوز نه خبری از آب سد صفار رود است و نه آب خلیج فارس مردم در کنار وعده‌های متعدد مسئولان لب تشنه مانده‌اند

به نظر می‌رسد با توجه به فرسودگی بالای شبکه توزیع، افزایش بی رویه مصرف آب و عدم برنامه ریزی مسئولان برای تأمین آب در فصل تابستان به زودی چالش کمبود آب در شهر کرمان و شهرهای بزرگ کرمان تکرار می‌شود.

در حال حاضر نیز در برخی از محله‌های کرمان مردم در طول روز با قطعی آب مواجه می‌شوند که مسئولان دلیل آن را افزایش مصرف و افت فشار عنوان می‌کنند.

این در حالیست که طی چند دهه اخیر منابع آبی محدود استان کرمان برای توسعه کشاورزی استفاده شده است و هیچ منبع آب جایگزینی برای این مصرف بی رویه آب نیز تعریف نشده است.

لب تشنگان هندوانه کشت می‌کنند!

کشت محصولاتی که به آب زیاد نیاز دارند و عدم اصلاح الگوی مصرف و عدم توسعه متناسب با نیاز استان شبکه‌های آبیاری نوین در بخش کشاورزی موجب شده بخش اعظمی از آب استان در این بخش هدر رود و متأسفانه اکثر اقدامات در این مسیر نیز در حد شعار و وعده‌های شیرین مانده است و هم اکنون کام مردم حتی در بحث تأمین آب شرب نیز تلخ شده است.

با وجود شعارهای متوالی در خصوص ساماندهی آبیاری در بخش کشاورزی اما روندهای اصلاح نشده ادامه دارد و تنها ۹ هزار و ۵۰۰ چاه غیر مجاز بدون نظارت و ضابطه در حال برداشت آب از منابع محدود زیر زمینی کرمان هستند.

برداشت بی رویه آب‌های زیر زمینی نگران کننده است

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان در این خصوص به خبرنگار مهر می‌گوید: وجود این تعداد چاه‌های غیرمجاز در زمینه برداشت باقیمانده آبی‌های زیر زمینی نگران کننده است.

علی رشیدی افزود: آب‌های زیر زمینی تنها منابع آب استان کرمان هستند و استفاده باقیمانده این آب‌ها که به دلیل عدم بارندگی احیا نشده‌اند بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: ۵.۸ میلیارد مترمکعب در شرایط فعلی ورودی آب‌های زیر زمینی است اما با وجود خشکسالی هر سال ۶.۹ میلیارد مترمکعب آب برداشت می‌شود که بعضاً صرف تولید محصولات پر آب و یا غیرتجاری می‌شود.

وی عنوان کرد: کسری یک میلیارد مترمکعبی آب جبران نمی‌شود و سطح آب دشت‌ها در حال فرو نشست است.

کسری یک میلیارد مترمکعبی آب جبران نمی‌شود و سطح آب دشت‌ها در حال فرو نشست است

وی به وجود ۳۴ هزار حلقه چاه در استان اشاره کرد که حداقل ۹ هزار و ۵۰۰ مورد از آنها غیر مجاز است و باید این وضعیت ساماندهی شود.

محمد معصومی استان دانشگاه و محقق حوزه آب در کرمان گفت: متأسفانه روند نشست دشت‌های کرمان ادامه دارد و استان کرمان رتبه نخست میزان نشست دشت‌های کشور را به خود اختصاص داده که اتفاقاً اکثر کانون‌های بحرانی در اطراف شهرهای بزرگ و به خصوص شهر کرمان واقع شده است.

وی عنوان کرد: دلیل افت دشت‌ها در کرمان کشاورزی است چون ۸۰ درصد از برداشت‌های آب با کاربری کشاورزی انجام شده است و علیرغم هشداری‌های داده شده اما روند این برداشت‌ها ادامه دارد.

هیچ چیز در کرمان به اندازه آب ارزش ندارد

وی می‌افزاید: در یک پیمایش ساده و غیر علمی هم می‌توان کشت‌های آب بر فراوان در کانون‌های بحرانی خشکسالی کرمان را مشاهده کرد، مثلاً کشت هندوانه در جنوب کرمان با وسعت بسیار بالا انجام می‌شود و این در حالیست که در همین منطقه بسیاری از روستاها بی آب هستند.

وی گفت: هیچ چیز در کرمان به اندازه آب ارزش ندارد و اگر هم قرار بر ادامه کشاورزی با این وسعت نامناسب با آب‌های موجود است، کشاورزی فقط باید در زمینه محصولاتی انجام شود که ارزش استراتژیک و یا صادراتی دارند.

سوال این است وقتی یکی دو سال دیگر به دلیل این برداشت‌ها آبی برای شرب هم باقی نماند چه باید انجام شود

وی گفت: طرح‌های مختلفی در استان طی سال‌های اخیر در دستور کار قرار گرفته و هم اکنون نیز طرح سازگاری با کم آبی در دستور کار است اما سوال من این است چرا از منابع آبی موجود استفاده بهینه نمی‌شود؟

وی برداشت‌های بی رویه در بخش کشاورزی سهل انگاری بزرگ در استان کرمان دانست و گفت: جلوی چاه‌های غیر مجاز گرفته نمی‌شود به این بهانه که کشاورز باید به کشت خود ادامه دهد اما سوال این است وقتی یکی دو سال دیگر به دلیل این برداشت‌ها آبی برای شرب هم باقی نماند چه باید انجام شود؟

حال باید منتظر ماند و دید که دولت عملاً برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی چه اقدام سازنده‌ای انجام می‌دهد.

کد خبر 5516476

منبع: مهر

کلیدواژه: کشاورزی کرمان خشکسالی استانداری کرمان بی آبی بوشهر کرمانشاه خراسان رضوی خطبه های نماز جمعه کشاورزی اردبیل سفر استانی مشهد اصفهان سیدابراهیم رئیسی سازمان تبلیغات اسلامی آمار کرونا ویروس کرونا بخش کشاورزی زیر زمینی استان کرمان سال جاری شهر کرمان منابع آبی برداشت ها منابع آب مصرف آب بی رویه دشت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۴۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع موانع تحقق حداکثری حدنگاری کرمان با همکاری فرمانداران

    به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کرمان مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان  در همایش فرمانداران استان کرمان  با تاکید برتثبیت مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی و صدور ۹۹/۷ درصد از اراضی ملی استان، در بخش صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی، شهری و روستایی و دستگاه‌های دولتی، بخشی از کار بر زمین مانده که متقاضی‌محور بودن و فرادستگاهی بودن حدنگاری عوامل عمده این مسئله هستند.

 هاشمی با اشاره به فراهم شدن امکان ارائه خدمات غیر حضوری و بر پایه هوش مصنوعی در سایه توسعه حدنگاری و صدور اسناد رسمی گفت: بیش از ۹۰ درصد خدمات ثبتی  الکترونیک انجام و در حوزه استعلامات نیز به دلیل ایجاد دفتر الکترونیک در اسناد تک‌برگ، ۸۱ درصد استعلامات دادگاه‌ها و سایر مراجع ذی‌صلاح به صورت آنی و توسط هوش مصنوعی پاسخ داده می‌شود.

او با اشاره به نقش حدنگاری اراضی کشاورزی در تامین امنیت غذایی و شعار سال، به اولویت صدور اسناد اراضی کشاورزی در سال جاری اشاره و اضافه کرد: از مجموع ۵۴۳ هزار هکتار از اراضی تداخلی استان، تا کنون برای۲۱۱ هزار هکتار رفع تداخل صورت گرفته و برای برداشتن بار مالی تهیه نقشه از دوش کشاورزان استان، پارسال برای ۱۰۰ هزار از اراضی زراعی قرارداد نقشه‌برداری منعقد شده و برای باقیمانده اراضی نیز اعتبار ویژه‌ای برای استان کرمان از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نظر گرفته شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان همچنین با اشاره به وجود مشکلات ثبتی قدیمی و سابقه‌دار در برخی شهرستان‌ها گفت: مقرر شد کمیته حل معضلات ثبتی با هدف شناسایی مشکلات ثبتی، در اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تشکیل تا پس از شناسایی و احصاء معضلات ثبتی ریشه‌دار که حل آن نیازمند هم‌افزایی چندین دستگاه است، موارد حسب مورد در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان و یا شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان برای اتخاذ راهکار مطرح شود.

دیگر خبرها

  • خسارت ۱۰۰۰ میلیاردی بارش‌های اخیر به بخش کشاورزی جنوب کرمان
  • ۴۸ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی سامان تخریب شد
  • ۷۳ هکتار از اراضی کشاورزی و باغی ساوجبلاغ آزادسازی شد
  • انعقاد ۴۲۰۰ هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت
  • انعقاد ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت
  • صدور حکم انتصاب رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمان
  • ۱۵ تغییر کاربری غیرمجاز در آمل قلع و قمع شد
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • رفع موانع تحقق حداکثری حدنگاری کرمان با همکاری فرمانداران
  • سه واحدصنفی متخلف تعزیراتی شدند