Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@14:36:04 GMT

فرش ایرانی شناسنامه‌دار می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۶۴۹۷۶

فرش ایرانی شناسنامه‌دار می‌شود

به گزارش ایران آنلاین به نقل از ایرنا، رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: زمینه شناسنامه‌دار کردن فرش ایرانی فراهم شده و بزودی این طرح به اجرا در می‌آید تا از زیر سوال رفتن اصالت فرش ایرانی با تولید فرشهای بی‌گره جلوگیری شود.

فرحناز رافع روز شنبه در سفر یکروزه خود به استان خراسان رضوی افزود: در کنار این اقدامات برخوردها با تولیدکنندگان فرش بی‌گره در کشور تشدید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: استان خراسان رضوی از دیرباز خاستگاه فرش ایرانی بوده و تولیدکنندگان خوبی در مناطق مختلف خود داشته اما چند سالی است که فرش استان با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده، به طوریکه شاهد بروز تقلب در تولید فرش از جمله بافت فرشهای بدون گره، رباط بافت و استفاده از مواد اولیه کم کیفیت برای تولید فرش هستیم که به فرش این استان لطمه وارد کرده است.

رافع خاطر نشان کرد: فرش دستباف ایران هویت یک ایرانی و سفیر فرهنگی ایران است، در دنیا ایران را با نام فرش دستباف آن می‌شناسند و برند ایران فرش دستبافش است، لذا نباید کیفیت فرش ایرانی را فدای موارد دیگری کنیم، زیرا هنوز این کالا بی‌بدیل بوده و جایگاه نخست دنیا را دارد.

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: در صورتی که خلاقیت و نوآوری و  ارتقای کیفیت را در تولید فرش ایرانی در دستور کار خود قرار ندهیم، شاهد از دست رفتن جایگاه ایران در فرش دستباف خواهیم بود.

وی بیان کرد: در این راستا مرکز ملی فرش ایران بعد از یک سال و نیم تلاش، شناسنامه فرش دستباف را طراحی و زیرساختهای آن را فراهم کرده که امید است بزودی این طرح در یکی از استانهای کشور به صورت آزمایشی به اجرا درآید.

بهره گیری از ارزیابان تخصصی فرش

رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به وجود پنج هزار و ۵۰۰ دانش‌آموخته رشته فرش، ۱۱۵ هنرستان دارای رشته فرش در کشور گفت: یکی از زیرساختها و لوازم مورد نیاز برای شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف، ارزیابان تخصصی فرش است.

وی ادامه داد: تاکنون طرحی برای بهره‌گیری از دانش‌آموختگان در زنجیره فرش دستباف تدوین نشده تا بتوان از توان آنان در این خصوص بهره گرفت، زیرا بسیاری از طراحان ما جذب فرش ماشینی می‌شوند.

رافع اظهار داشت: با راه‌اندازی نظام ارزیابان فرش دستباف در کشور هم می‌توانیم زمینه ارتقا و اعتلای فرش دستباف ایرانی را فراهم کنیم و هم اعتماد مصرف کنندگان را جلب کنیم، در اینکه این فرش در چه کیفیتی و با چه مواد اولیه بافته شده و مربوط به کدام منطقه جغرافیایی است.

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: از آنجا که فرش دستباف یک کالای سرمایه‌ای و نرخ آن بالا است، هر روز بر ارزش افزوده آن اضافه می‌شود، لذا این فرش نیاز به یک سند هویت و اصالت دارد که مورد تایید دولت و اتحادیه‌های فرش باشد.

رافع بیان کرد: راه‌اندازی نظام ارزیابان فرش دستباف با همکاری اتحادیه‌های سراسری فرش و دانش‌آموختگان و پیشکسوتان حوزه فرش باعث می‌شود که کار کارشناسی برای صدور شناسنامه فرش انجام گیرد.

توانمندسازی فعالان صنعت فرش ایران

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: برای احیای هنر و صنعت فرش دستباف در ایران در نظر داریم در وهله نخست توانمندسازی فعالان این بخش را در دستور کار قرار دهیم و با ارایه آموزشهای لازم و توسعه تولید با کمک سرمایه گذاران، اتفاقات خوبی را در حوزه صنعت فرش استان رقم بزنیم.

رافع افزود: شناسایی سرمایه‌گذاران علاقه مند به هنر و صنعت فرش، توانمندسازی فعالان این بخش در سکونتگاههای غیررسمی، حاشیه شهرها و مناطق محروم با تمرکز بر جوانان در قالب ایجاد کارگاههای متمرکز یا مجتمع‌های قالی بافی در سطح استان خراسان رضوی بویژه مشهد با همکاری و مشارکت سایر دستگاههای اجرایی دنبال می‌شود.

وی اظهار داشت: فرش کالای ۱۰۰ درصد اقتصاد مقاومتی و نماد یک کالای درون‌زا و برون‌گرا است، نقش مهمی در توسعه صادرات غیرنفتی دارد و همه مواد اولیه آن قابل تامین در داخل کشور است، عمق ساخت داخل آن بالا بوده و ارزش افزوده زیادی دارد و با هزینه کمی در این هنر و صنعت می‌توان برای افراد زیادی شغل ایجاد کرد و به مردم در این شرایط سخت اقتصادی امید داد.

وی بیان کرد: ایجاد قطب یا هاب فرش در خراسان رضوی در قالب یک مرکز تجارت بین المللی برای فرش دستباف ایران از دیگر برنامه های مرکز ملی فرش ایران با همکاری و مشارکت سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف است.

ایجاد هاب فرش در خراسان رضوی

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: خراسان رضوی بویژه مشهد ظرفیت بالایی برای توسعه برند فرش ایرانی دارد، زیرا بیش از چندین ملیت برای زیارت بارگاه منور رضوی به این استان سفر می‌کنند که می توان از ظرفیت پنج میلیون زائر خارجی این منطقه برای معرفی فرش دستباف ایرانی به سایر نقاط دنیا بهره گرفت.

رافع اظهار داشت: ایجاد "هاب" فرش در خراسان رضوی ظرفیت خوبی برای توانمندسازی جوانان، ایجاد خلاقیت و نوآوری برای تولید و بازاریابی فرش، توانمندسازی کل زنجیره تولید فرش دستباف شامل تولیدکنندگان تا استارتاپها، شرکتهای دانش‌بنیان و خانه‌های خلاق است که در این زمینه نیازمند کمک مسوولان شهری و استانی خراسان رضوی هستیم.

رییس مرکز ملی فرش ایران برخورد جدی با کسانی که فرش بدون گره می‌بافند و در فاکتورشان این موضوع را قید نمی‌کنند، را مورد تاکید قرار داد و گفت: تا زمانی که شناسنامه برای فرش ایرانی صادر نشود، مشکلاتی از این دست وجود دارد، از رییس سازمان صمت خراسان رضوی خواستیم شورای حل اختلاف در این زمینه هر چه سریعتر تشکیل شود تا بتوان براساس قانون نسبت به پلمب کارگاههای تولیدی فرش بدون گره اقدام کرد.

وی افزود: از مسوولان استان خراسان رضوی می خواهیم با کسانی که تخلف و کلاهبرداری می کنند و با بافتن فرش بی‌گره بر پیکره فرش دستباف تازیانه می‌زنند، برخورد جدی داشته باشند و در صورتی که نتوانستند در استان به توفیقی در این زمینه دست یابند، مراتب را به مرکز اطلاع دهند تا به این موضوع رسیدگی شود.

رشد ۴۶ درصدی تولید فرش دستباف در کشور

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: پارسال تولید فرش دستباف در ایران ۴۶.۸ درصد رشد داشته و از این محل ۳۵ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده است، بیشترین جوازهای تاسیس و پروانه‌های بهره‌برداری صادره برای سرمایه‌گذاران در حوزه فرش مربوط به خراسان رضوی بوده که در سامانه "بهین یاب" قابل مشاهده است.

رافع خاطر نشان کرد: در چند سال اخیر صادرات فرش دستباف از کشور به لحاظ وزنی کاهشی نداشته، اما در ارزش کاهش داشته است، علت اصلی آن هم رفع تعهد ارزی صادرکنندگان است.

وی اظهار داشت: مقرر است مساله رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان فرش از طریق دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی بررسی شود و با پیشنهاداتی در نشست شورا با حضور استاندار بررسی شود و به تصویب برسد تا با ارسال این موضوع به مرکز کشور بتوان مدت زمان رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان فرش را بیشتر کرد.

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: میزان صادرات فرش از ایران کم نیست اما آن عددی که به عنوان صادرات این بخش اعلام شده، واقعی نیست زیرا فرش ایرانی یا قاچاق و یا از طریق پست یا همراه مسافر صادر می‌شود.

رافع اضافه کرد: بازارهای صادراتی فرش ایران گسترش یافته است، بازارهای های جدیدی نیز در این زمینه انجام گرفته و هنوز فرش ایرانی در دنیا رتبه نخست را دارد اما باید موانع داخلی از مقابل تولیدکنندگان برداشته شود.

 رییس مرکز ملی فرش ایران امروز از یکی از مراکز بزرگ تولید فرش دستباف مشهد با تولید سالانه ۶۰۰ مترمربع فرش، ۹، ۶ و ۱۲ مترمربعی و اشتغال برای ۷۰ نفر و یک کارگاه قالی‌بافی در بجستان دیدن کرد. همچنین از "رضا احدیان" به عنوان یکی از مشاهیر فرش دستباف ایران در خراسان رضوی با اهدای لوحی قدردانی شد.

/انتهای پیام

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: استان خراسان رضوی فرش دستباف ایران تولید فرش دستباف خراسان رضوی فرش دستباف فرش ایرانی صنعت فرش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۴۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی کاهش دما در خراسان رضوی/آسمان ابری خواهد بود

به گزارش قدس خراسان، سارا حکمی اظهار کرد: از عصر روز یکشنبه هفته جاری با افزایش حجم ابر در آسمان خراسان رضوی، به تدریج شاهد کاهش نسبی دما خواهیم بود و دمای شبانه در برخی از مناطق سردسیر نزدیک به صفر درجه خواهد شد.

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی ادامه داد: بارش باران نیز از اواسط هفته جاری بیشتر نقاط را فرا می‌گیرد که با توجه به سرد بودن هوا، احتمال بارش برف در مناطق سردسیر و کوهستانی دور از انتظار نخواهد بود.

وی گفت: بارش ها اواخر هفته جاری به اوج خواهد رسید که اطلاعات تکمیلی آن در زمان مقرر اعلام خواهد شد.

حکمی تصریح کرد: طی شبانه روز گذشته، فریمان با سه و سرخس با ۲۶ درجه سانتیگراد به ترتیب سردترین و گرمترین شهرستان‌های استان بوده‌اند و طی همین مدت کلانشهر مشهد نوسانات دمایی ۱۰ تا ۱۸ درجه را به ثبت رسانده است.

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی افزود: دمای کنونی مشهد ۱۹ درجه سانتیگراد است که طبق تحلیل نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی امروز بین هشت تا ۲۱ درجه در نوسان خواهد بود.

دیگر خبرها

  • پیش بینی کاهش دما در خراسان رضوی/آسمان ابری خواهد بود
  • خراسان رضوی هفته ای سرد و بارانی را پیش رو خواهد داشت
  • وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی ادامه دارد
  • رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی
  • مشهد، پرباران ترین شهر خراسان رضوی با ۲۵ میلیمتر باران
  • بارش ۲۵ میلیمتر باران در مشهد
  • بیش از سه هزار و ۵۰۰ دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد
  • آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد
  • خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند
  • راه اندازی بزرگترین میدان عرضه دام‌ زنده در شرق خراسان رضوی