Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@17:44:15 GMT

اقتصاد دانش بنیان مهمترین مولفه اقتصاد مقاومتی است

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۶۵۷۷۳

اقتصاد دانش بنیان مهمترین مولفه اقتصاد مقاومتی است

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور مهمترین مولفه اقتصاد مقاومتی را اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد.

سردار مهدی رحیمی در نشست صمیمی با اعضای خانه نخبگان بسیج شهرستان اهر گفت: اقتصاد دانش بنیان مهمترین مولفه‌ای برای ارتقای اقتصاد سنتی به اقتصاد دانش می‌باشد که در صورت رسیدن به این امر مهم دیگر شاهد مشکلات معیشتی و اقتصادی در کشور نخواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، یکی از مشکلات اقتصادی امروز کشور را عدم توجه مسئولان در ۲۰ تا ۳۰ سال پیش به توسعه و پیشرفت علم و فناوری در کشور عنوان کرد و افزود: متاسفانه به دلیل عدم توجه به علم و فناوری در سال‌های گذشته و استفاده از تجربیات کشورهای پیشرفته در زمینه دانش و فناوری هم اکنون شاهد اثرات سوء آن در اقتصاد و معیشت مردم هستیم و اگر تاکنون توان و ظرفیت‌های علمی و فناوری داخل را بومی سازی می کردیم دیگر شاهد برخی از مشکلات کشور نبودیم.

سردار رحیمی در ادامه از انتخاب آذربایجان‌شرقی به عنوان پایلوت فعالیت‌های علمی و فناورانه خبر داد و گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالا و مناسب علمی و فناورانه آذربایجان شرقی نسبت به سایر استان‌های کشور این استان به عنوان پایلوت فعالیت‌های علمی و فناورانه به صورت الگویی انتخاب و از تمام دانشگاه‌ها، پارک‌های فناوری، مراکز رشد و نخبگان می‌خواهیم در این زمینه پای کار بیایند و طرح‌ها را در کمترین زمان ارائه دهند تا بتوانیم از طریق این طرح‌ها ۵ تا ۱۰ سال آینده امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز این استان را مورد مطالعه و پیگیری قرار دهیم.

وی ضمن تاکید بر توجه ویژه شعار سال و تبعیت از منویات مقام معظم رهبری در خصوص تولید دانش و جهش علمی در جامعه افزود: روند تولید دانش با جریان سازی انقلابی و مردمی تولید علم و فناوری در کشور باید با توجه به نیاز کشورمان شتاب بیشتری بگیرد و لازمه جهش علمی نیز ایجاد تحول و نوآوری در تولید دانش و خلق فناوری‌های مرز شکن است که با سیاست‌گذاری و تدوین برنامه راهبردی و با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و دیگر مراکز علمی و با حمایت و پشتیبانی از شرکت‌های دانش بنیان، مراکز رشد و پردیس‌های علم و فناوری ضمن برطرف کردن بسیاری از مشکلات و نیازهای کشورمان در بخش‌های مختلف به سوی مرجعیت علمی در دنیا حرکت کنیم.

سردار رحیمی در ادامه پیاده سازی نقشه راه بسیج علمی و هم افزایی و یکپارچگی بسیج و دانشگاه را در حوزه‌های علمی و دانش بنیان بسیار مهم برشمرد و گفت: برای پیاده سازی نقشه راه بسیج علمی در شهرستان اهر نیاز است با هم فکری، هم افزایی، یکپارچه کار را در عرصه علم و فناوری پیش ببریم و در صورت تحقق این امر دیگر نیازی به کار فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نبوده و علم و فناوری تمام نیازهای این شهرستان را برآورده خواهد کرد.

وی با اشاره به شکست‌های متعدد دشمنان نظام و انقلاب در عرصه های سیاسی، نظامی و خصوصاً تحریم‌ها، این تحریم‌ها را فرصتی مناسب برای پیشرفت و ترقی ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف نظامی، فرهنگی و ... غیره برشمرد و گفت: به حول قوه الهی و با تلاش دانشمندان و نخبگان کشور در عرصه نظامی و ساخت موشک به نتایج بزرگی دست پیدا کرده ایم و این را مدیون تلاش‌های شبانه روزی نخبگان و دانشمندان این مرز و بوم می‌باشیم. 

سردار رحیمی همچنین در ادامه خواستار هم افزایی و یکپارچگی هسته‌های فناور دانشگاه و بسیج در مسائل جامعه شد و افزود: با همکاری و هم افزایی بین بخشی به پیشرفت و توسعه دست خواهیم یافت و رسالت بسیج هم افزایی نیروها و استفاده همه ظرفیت‌های علمی و فناوری در یک جامعه می باشد و باید دست به دست هم داده و با هم افزایی بسیج زمینه کمک به دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان را فراهم کنیم و مشکلات شهر و کشور را برطرف کنیم.

وی از اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان کمک مالی برای پایان نامه‌های دانشجویان دوره‌های ارشد، دکترا و پژوهش‌های پسا دکترا در کشور خبر داد و گفت: طبق قراردادی که با وزارت علوم انعقاد شد در قالب پایان نامه ارشد و دکترا حمایت‌هایی انجام خواهد شد که در این راستا ۱۰۰ میلیارد تومان توسط سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز وزارت علوم برای حمایت از پایان نامه های ارشد و دکترا و پژوهش‌های پسا دکترا در نظر گرفته است.

سردار رحیمی ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در شهرستان‌ها را باعث بوجود آمدن کارخانجات کوچک و بزرگ تولیدی و صنعتی در زمینه کسب و کار و غیره می شود و در این راستا سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور نیز آماده همکاری و کمک به این شرکت‌های دانش بنیان در شهرستان اهر و سایر شهرستان‌های کشور می‌باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها شهرستان اهر شرکت های دانش بنیان علم و فناوری سردار رحیمی اقتصاد دانش بسیج علمی هم افزایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۵۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد شهرک فناوری در خراسان شمالی با همکاری پارک علم و فناوری

ایسنا/خراسان شمالی رئیس پارک علم و فناوری خراسان شمالی از ارتقای ۱۳ پله‌ای این مجموعه در اقتصاد دانش بنیان کشور خبر داد و گفت: قرار است شهرک فناوری در استان ایجاد شود.

قربانی محمدرضا پنجم اردیبهشت ماه در آیین کلنگ زنی طرح انتقال آب غیر شرب به واحدهای فناور استان، از توافق با شهرک‌های صنعتی استان برای ایجاد شهرک فناوری در ضلع شمالی پارک به وسعت ۳۰ هکتار خبر داد.

وی پارک علم و فناوری خراسان شمالی را دبیر خانه کشوری صنایع خلاق و دبیرخانه ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان استان توصیف کرد و گفت: برای تسریع در انجام امور، بروکراسی اداری در پارک و واحد های زیرمجموعه عملا وجود ندارد و رتبه پارک در ستاد اقتصاد دانش بنیان استان که در سال گذشته ۲۶ کشوری بود، امسال با ۱۳ رتبه ارتقا به ۱۳ کشوری رسیده است.

محمدرضا حسین نژاد در آیین آغاز این پروژه، فعالیت های قبلی پارک علم و فناوری را زمینه ساز حرکت پرشتاب این پارک خواند و ادامه داد: قرار گرفتن خراسان شمالی در اقتصاد دانش بنیان در رده استان‌هایی مثل خراسان رضوی، باعث افتخار است.

استاندار، توجه به نخبگان، تقویت هیأت های اندیشه ورز، ایجاد تعاونی های دانش بنیان و جذب نقدینگی در دست مردم، تاسیس شرکت های سهامی عام و سایر تدابیر برای مشارکت مردم در پروژه های نیمه تمام را از اهم مواردی خواند که می تواند در جهش تولید موثر باشد .

وی افزود: فروش واحد های دولتی و اعطای مشوق های مالیاتی از دیگر مواردی هستند که می تواند در رونق و جهش تولید اثر گذار باشد.

استاندار به حمایت‌های گسترده دولت از شرکت های دانش بنیان اشاره و اظهار امیدواری کرد در سال ۱۴۰۳ با انتقال آب، بخشی از مشکلات واحد های فناور رفع شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد
  • بسیج اساتید محور همدلی و هم‌افزایی در دانشگاه باشد
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی
  • موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری
  • ایجاد شهرک فناوری در خراسان شمالی با همکاری پارک علم و فناوری
  • ۷۰۰ غول دانش بنیان در قلب ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • نقش‌آفرینی مراکز نوآوری در حفظ قانون جهش دانش‌بنیان
  • مراکز نوآوری برای هم‌افزایی در ایجاد «مراکز هم‌آفرینی» حمایت می‌شوند