Web Analytics Made Easy - Statcounter

حقیقی‌هایی که به بازار پشت کردند صنایع در خرداد ماه چه کردند؟ اعتماد از دست رفته، به بازار برمی‌گردد؟

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ به عقیده بسیاری از کارشناسان، علت درجا زدن بازار در روزها و هفته‌های اخیر، فقدان ورود پول تازه نفس به چرخه معاملات است. با وجود اینکه فاکتورهای زیادی وجود دارند که می‌توانند سیگنال رشد به بازار بدهند، اما عدم اطمینان حقیقی‌های بازار به بورس، باعث شده که نه تنها پول جدیدی وارد بازار سرمایه نشود، پول‌ها موجود هم از معاملات خارج می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حقیقی‌هایی که به بازار پشت کردند

بررسی‌ها نشان می‌دهند که تا ۲۵ خرداد ماه و طی ۱۷ روز معاملاتی، سهامداران حقیقی بیش از پنج هزار و ۷۴۰میلیارد تومان پول از بورس خارج کرده‌اند. این در حالی است که خروج پول حقیقی در اردیبهشت ماه امسال معادل هزار و ۴۰۰میلیارد تومان و در فروردین ماه تنها ۳۴۵میلیارد تومان بود.

همچنین با وجود اینکه شاخص کل بورس در ۹روز از خرداد ماه امسال، سبزپوش بود، اما بازار تنها در دو روز شاهد ورود پول حقیقی بود. روز چهارم خرداد ماه که با ورود پول ۱۴۰میلیاردی حقیقی مصادف شد و ۲۳ خرداد که بازار پذیرای ۲۸۰میلیارد تومان پول حقیقی بود.

لازم به ذکر است که مبلغ این ورود پول نیز نسبت به مبالغی که از بازار خارج می‌شد هم چشمگیر نبود. برای مثال، در دوم خرداد ماه، بورس بیش از هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان پول حقیقی را از دست داد.

گراف زیر روند روزانه ورود و خروج پول حقیقی را به همراه ارزش معاملات روزانه در خرداد ماه نمایش می‌دهد.

صنایع در خرداد ماه چه کردند؟

بررسی ورود و خروج پول حقیقی به تفکیک صنایع در مدت زمان ذکر شده، نشان می‌دهد که نمادهای نیروگاهی، در بین حقیقی ها از باقی صنایع پر طرفدارتر بوده است. به طوری که صنعت عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم در خرداد ماه میزبان ۱۱۰میلیارد تومان پول حقیقی بوده است. صنایع لاستیک و پلاستیک و اطلاعات و ارتباطات نیز با ورود ۵۷ و ۵۳میلیاردی پول حقیقی، در رده‌های بعدی بیشترین ورود پول حقیقی قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر سهامدران حقیقی گروه بانکی‌ در خرداد ماه بیش از ۹۷۰میلیارد تومان چول از این گروه خارج کردند. به علاوه صنعت فلزات اساسی ۸۳۰میلیارد تومان و پالایشی‌ها ۶۸۰میلیارد تومان پول از دست دادند.

در گراف زیر، ۱۰ صنعت برتر از نظر ورود و خروج پول حقیقی در خرداد ماه نشان داده شده‌اند.

اعتماد از دست رفته، به بازار برمی‌گردد؟

به نظر می‌رسد که پس از دعوت همه جانبه دولت به بورس در سال‌های ۹۸ و ۹۹ و سقوطی که در پی آن اتفاق افتاد، جلب کردن دوباره اعتماد مردم به سرمایه‌گذاری در بورس، بزرگترین چالشی باشد که سازمان بورس با آن روبرو است. تدابیری که سازمان برای حل این مشکل در نظر گرفته نیز تا حدود زیادی ناکارآمد بوده است و نتوانسته مردم را به چرخه معاملات بازگرداند. از جمله آغاز دوباره عرضه‌های اولیه که میزان مشارکت در آن‌ها با عرضه‌های نیمه اول سال ۹۹، قابل مقایسه نبود.

حال باید دید سازمان بورس و دیگر ارکان اقتصادی کشور، برای بهبود اوضاع بورس چه می‌کنند و آیا اقدامات آن‌ها می‌تواند چراغ امید را در دل برسی‌ها روشن کند یا نه.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بازار سرمایه خروج پول حقیقی خرداد ماه تومان پول ورود پول حقیقی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۵۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!

بازار خودرو طی سه ماه اخیر شرایط آشفته‌ای از نظر قیمت پیدا کرده است. گران شدن پژو پارس و رسیدن ۲۰۷ به یک میلیارد و گران شدن ۲۵ درصدی خودرو‌های چینی، شرایط را برای مصرف‌کنندگان واقعی سخت‌تر کرده است. سیاست‌های دولت در رابطه با خودرو نیز تاکنون فقط موجب افزایش قیمت و سخت شدن شرایط خرید برای خریدار واقعی شده است.

به گزارش انتخاب، احسان گائینی، کارشناس خودرو، درباره افزایش قیمت خودرو‌های خارجی طی چند ماه اخیر به خبرنگاران گفت: اگر ما از نیمه‌ی بهمن تا پایان فروردین را به عنوان دو ماه اخیر در نظر بگیریم، در ماشین‌های وارداتی چینی، میانگین ۱۵ درصد افزایش قیمت داشتیم که در برخی از مدل‌ها تا ۲۵ درصد افزایش را هم مشاهده کردیم. مثلاً فونیکس اف. ایکس از ۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون به ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون افزایش قیمت را تجربه کرده بود. به هر حال بازار در نوساناتی که با افزایش نرخ ارز داشت، دچار چالش بود و بازار شب عید در اسفند هم مؤثر بود. در فروردین نوسانات ارزی خیلی مؤثر بود. بازار در یک هفته اخیر خیلی داغ نبوده و تعداد خرید و فروش‌ها پایین است. بازار به سمت رکود است و همچنان قیمت‌ها نسبت به آنچه در دی و بهمن داشتیم، بیشتر است؛ و افزود: عرضه‌ی بیشتر و در دسترس بودن خودرو‌های جدید برای خریداری می‌تواند نرخ‌ها را کاهشی کند؛ متأسفانه طی ماه‌های گذشته این عرضه نیز زیاد نبوده و بهتر است اگر می‌خواهیم قیمت‌ها کاهشی باشد، میزان تزریق خودرو به بازار تسهیل شود.

وی درباره سیاست‌های دولت در حوزه ماشین‌های خارجی بیان کرد: با توجه به محقق نشدن وعده‌ای که بابت واردات گسترده با برند‌های متفاوت داده شده بود و همچنان هم ادامه دارد و بوی خوشی از سمت واردات نمی‌آید، مسلماً در ماشین‌های وارداتی و خودرو‌هایی که در گذشته وجود داشت، افزایش قیمت را همچنان خواهیم داشت. بازار در سگمنت خودرو‌های وارداتی بسیار خالیست و به نظر نمی‌رسد امیدی بابت متعادل شدن خودرو‌های وارداتی وجود داشته باشد. خودرو‌های وارداتی عمدتاً بیش از ۵ سال کار کرده‌اند و همچنان قیمت‌های در حال افزایش دارند.

این کارشناس خودرو درباره قیمت غیرواقعی خودرو‌های خارجی در ایران اظهار داشت: قیمت خودرو‌های خارجی در کشور ما گاه ۴ تا ۵ برابر مدل روز خودرو با مدل‌های ۵ سال کارکرده معامله می‌شود. دلیل اصلی عدم وجود خودروی وارداتی صفر با مدل‌های متنوع است. با توجه به واردات محدودی که انجام شد، خودرو‌های وارداتی قیمت‌هایی دارند که نزدیک به سه برابر قیمت واقعی‌شان است. اگر سیاست‌ها به سمت واردات بیشتر برود، تنها راه کاهش قیمت است، در غیراین صورت قیمت‌ها به شدت افزایشی است و واسطه‌ها از آن استفاده می‌کنند.

ائینی در رابطه با تأثیر واردات خودرو بر کاهش قیمت خودرو داخلی گفت: با توجه به شرایط بازار خودرو در کشور، با برنامه‌ریزی کارشناسی شده و استفاده از اهل فن در حوزه‌ی خودرو، با همکاری دولت، برنامه‌ریزی درست و تصویب قوانینی که واردات را تسهیل کند، در سگمنت خودرو‌های وارداتی بازار بهتری را ایجاد کنیم. در خودرو‌های داخلی نیز زمانیکه خودرو وارداتی زیاد شود، قیمت آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. قیمت خودرو‌های داخلی بسیار بالاست؛ اینکه ۱ میلیارد تومان برای ۲۰۷ هزینه کنیم.

دیگر خبرها

  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • ورود و خروج سهامداران درصدی ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خبرخوش برای سهامداران عدالت/تا این تاریخ سود را پرداخت می‌کنیم
  • ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان از طریق بورس
  • ۱۷ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شد
  • داوید دخیا علی رغم نداشتن تیم همچنان به تمرینات انفرادی خود ادامه می دهد / فیلم
  • عکس/ کودک کشی در غزه همچنان ادامه دارد (۱۶+)
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • حفظ گزینه خروج روسیه از یوفا
  • جدی: حق تولید و سهامداران در اصلاح قیمت پژوپارس رعایت شود