Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-30@07:34:33 GMT

موضوع محیط زیست عامل ایجاد همبستگی ملی است

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۶۶۸۴۴

موضوع محیط زیست عامل ایجاد همبستگی ملی است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پیچیدگی‌های مدیریت محیط زیست متنوع ایران، گفت: وقتی یک خبر خوب در حوزه محیط زیست منتشر می‌شود، یک همبستگی ملی به وجود می‌آید.

به گزارش مشرق، علی سلاجقه در نشست تخصصی با جمعی از دانشجویان و دانش آموختگان ایرانی خارج از کشور، اظهار کرد: همواره فعل و انفعالات کره زمین در جهت رسیدن به تعادل است اما اقداماتی که انسان‌ها انجام می‌دهند این تعادل را به هم زده و آنها را در معرض خطر قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اولویت بندی مخاطراتی که کشور ما را تهدید می‌کنند، گفت: عمده این مخاطرات در حوزه محیط زیست هستند. به عنوان مثال، بسیاری از مشکلات روحی و روانی مردم ما ریشه در مساله کم آبی و خشکسالی دارد.

معاون رئیس جمهور، موضوع محیط زیست را یک موضوع چندبخشی دانست و افزود: وقتی یک خبر خوب در حوزه محیط زیست منتشر می‌شود، یک همبستگی ملی به وجود می‌آید و وقتی یک اتفاق بد در این حوزه می‌افتد، حساسیت به وجود می‌آورد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اصل پنجاهم قانون اساسی در خصوص حفاظت از محیط زیست را یک اصل مترقی توصیف کرد و گفت: کشور ما از نظر تنوع اقلیمی، آب و هوایی، جغرافیایی، پوشش گیاهی و جانوری یکی از متنوع‌ترین کشورهای جهان است و طبیعی است که مدیریت این تنوع هم بسیار پیچیده و گسترده باشد.

سلاجقه در عین حال تاکید کرد: قوانین متعدد محیط زیستی در سازمان حفاظت محیط زیست شکل گرفته و دستورالعمل‌های خوبی هم از آنها بیرون آمده است که هم اینک در حال اجراست.

وی در ادامه با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر اینکه کلنگ هیچ پروژه‌ای در کشور بدون دریافت مجوز زیست محیطی بر زمین نخواهد خورد، تصریح کرد: یکی از مباحثی که در بحث محیط زیست در دولت سیزدهم بر آن اتفاق نظر داریم، بحث مردم پایه بودن محیط زیست است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه ۱۱.۵ درصد از مناطق کشور به عنوان مناطق حفاظت شده اعلام شده است، گفت: ما باید سطوح جدیدی از کشور را بر اساس استانداردها و ضوابط بین المللی به مناطق حفاظت شده بیفزاییم.

وی، مشکل پسماند را یکی از معضلات زیست محیطی کشور به ویژه در استان‌های شمالی برشمرد و خاطرنشان کرد: ما هرهفته کارگروه ملی مدیریت پسماند را با حضور همه دستگاه‌های ذیربط در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار می‌کنیم و به دنبال آن هستیم که مدیریت پسماند در استان‌های شمالی را با بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی و روش‌های دانش بنیان طی ۴ سال آینده مدیریت کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، پدیده گرد و غبار را از دیگر چالش‌های محیط زیستی کشور توصیف کرد و گفت: در بحث مدیریت گرد و غبار با تاکید ویژه رئیس جمهور با قدرت در حال کار هستیم و تاکنون نقشه‌های غبارخیزی منطقه و برنامه‌های زیرعمل منطقه‌ای را آماده کرده‌ایم. ضمن اینکه با سفرا و مقامات مسؤول در کشورهای همسایه هم جلسات متعددی برای ایجاد هماهنگی و اجرای پروژه‌های مشترک برگزار کرده‌ایم.

سلاجقه در پایان پیشنهاد کرد کمیته‌ای در معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط با حضور دانشجویان و دانش آموختگان ایرانی خارج کشور تشکیل شود تا بتوان از ظرفیت‌ها و راهکارهای این عزیزان برای مدیریت مشکلات محیط زیستی استفاده کرد.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت علی سلاجقه سازمان محیط زیست حفاظت از محیط زیست خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت سازمان حفاظت محیط زیست رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۶۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان از مشاهدۀ پلنگ ایرانی در این استان خبر داد.

به گزارش تسنیم، علی سالاروند، امشب، با اشاره به ثبت فیلم یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شدۀ سفیدکوه، گفت: مشاهدۀ این گونه ارزشمند در لرستان تأیید شده‌است.

او با بیان اینکه حضور پلنگ برای سایر گونه‌ها جنبۀ حمایتی دارد، اضافه کرد: مشاهدۀ پلنگ در یک زیست‌بوم نشان‌دهندۀ پویایی و تکمیل زنجیرۀ غذایی زیستگاه‌ است.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست لرستان با تقدیر از خدمات محیط‌بانان، بیان کرد: هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین ارتقای امنیت، افزایش مشاهدۀ تعداد گونه‌های حیات‌وحش طی دو سال اخیر را به‌دنبال دارد.

او با اعلام اینکه تعداد گربه‌سانان ایران به هشت گونه کاهش یافته‌است، تأکید کرد: پنج گونه شامل پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاه‌گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده‌است.

سالاروند خاطرنشان کرد: سه مورد پلنگ ایرانی سال گذشته در زیستگاه‌های لرستان مشاهده و ثبت شده‌است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»
  • جنبه‌های شرعی حفاظت از محیط زیست به مردم بازگو شود
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • فقط نیمی از پسماند پزشکی هرمزگان اصولی دفع می‌شود