Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگر سیاست گذاری دانشگاه ویرجینیا تک گفت:سیاست فشار حداکثری کنار گذاشته نشده است و همان سیاست دولت قبل را، دولت بایدن در حال ادامه دادن است؛ راب مالی در جلسه دو هفته پیش سنا اعلام کرد که ما حتی یک تحریم دوران ترامپ را برنداشتیم و بیش از ۱۵۰ تحریم جدید روی ایران اعمال کردیم.

یوسف عزیزی پژوهشگر سیاست گذاری دانشگاه ویرجینیا تک در گفتگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری دانشجو، درباره سیاست های خارجی ایالات متحده در قبال برنامه هسته‌ای ایران اظهارکرد: تا انتخابات نوامبر آمریکا، شاهد این نخواهیم بود که دولت بایدن بتواند از خواسته‌های فرابرجامی خود کنار بیاید و قصد دارد ایران را در فشار اقتصادی و دیپلماتیک قرار دهد، هرچند که از لحاظ اقتصادی کار سختی در پیش دارد، چون حتی اعمال رشته‌های جدید تحریمی بر ضد ایران، معمولا دوباره بازگو کردن تحریم‌های قبلی از زمان ترامپ است یا تلاش میکنند شاخه‌های جدید دور زدن تحریم را پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در ادامه بیان کرد: فشار حداکثری کنار گذاشته نشده است و همان سیاست را بایدن در حال ادامه دادن است. صرفا در بیان موضوع تغییر ایجاد شده است. راب مالی در جلسه دو هفته پیش سنا اعلام کرد ما حتی یک تحریم دوران ترامپ را برنداشتیم و بیش از ۱۵۰ تحریم جدید روی ایران اعمال کردیم. کشور‌هایی مثل امارات و عربستان، هزینه گزاف رویارویی با ایران را در حتی در دوران ترامپ هم حاضر نبودند بپردازند.

این پژوهشگر اظهار داشت: همه میدانستند که پمپئو دنبال کاندیداتوری است و حتی کمیته‌های خود را نیز تشکیل داده است، ولی بزرگترین مانع خود ترامپ است؛ اگر ترامپ برای ۲۰۲۴ نامزد شود، شانس پمپئو بسیار کم خواهد شد. پمپئو میخواهد خود را به عنوان کاندیدا و بهعنوان جایگزین دولت بایدن، معرفی کند. پمپئو راجع به برجام در مصاحبه با العربیه گفت که دولت جدید که بر کار آمده بود حرف از یک قرارداد قوی‌تر و درازمدت‌تر باشد با ایران میخواهیم ببندیم و نظر پمپئو  یک قرار داد ضعیف‌تر و کوتاه مدت‌تر  و بدتر را در صورت احیای برجام شاهد خواهیم بود. پمپئو در مصاحبه گفته است که در زمان دولت، به ما گفته بودند اگر از برجام خارج شویم، جنگ میشود؛ گفته بودند اگر سفارتمان را از تل آویو به بیت المقدس ببریم جنگ میشود؛ به ما گفته بودند اگر سردار سلیمانی را ترور کنیم جنگ میشود؛ اما ما همه این ۳ کار را کردیم و جنگ نشد و این نشان دهنده ضعف نیرو‌های محور مقاومت است. در حالیکه این سناریو نویسی اصلا واقعیت ندارد و ایران هیچوقت این تهدید هارا نکرده است. خیلی از صحبت‌های سردمداران آمریکایی برای تطهیر خودشان و برای اختلاف افکنی در داخل است لذا باید در کشور مراقب این باشیم که این صحبت‌ها جنبه انتخاباتی دارد و بر مبنای مسائل حقیقی واقع نشده است.

وی در پایان گفت:  ایران از برجام خارج نخواهد شد و دلایل منطقفی برای این امر دارد و تا وقتی که اروپایی‌ها حداقل به صورت ظاهری در آن هستند و یا مکانیسم ماشه را اجرا نکردند، خب دلیلی ندارد ایران از این قرارداد خارج شود. ایران بر طبق بند ۳۶ میتواند بگوید من در برجام هستم و تعهداتم را کاهش میدهم، چون نمیتوانم از آن منافعی که انتظار بوده را از این بگیرم. ایران در این زمینه دستش پر است. ورود آمریکا به بحث احیای برجام، یک خطری دارد و آن هم این است که دولت بعدی آمریکا، اگر جکهوری خواه باشد، این بار اشتباه دفعه قبل را نخواهد کرد؛ یعنی خارج نخواهد شد بلکه مکانیسم ماشه را میتواند اجرایی کند و میداند یک اهرم قوی دارد و قبل از انقضای قطعنامه‌های سازمان ملل بر ضد برنامه هسته‌ای ایران، از مکانیسم ماشه استفاده کند. ایران اگر به کمک بحث دور زدن تحریم‌ها و بحث آزادسازی ارز‌های بلوکه شده و .. طوری بازی کند که از نظر اقتصادی کارت‌های فشار آمریکا را از بین ببرد،   و از نظر دیپلماتیک در این اختلافی که بین قدرت‌های جهانی افتاده، بتواند بین این‌ها خوب بازی کند، میتواند در مقابل فشار‌های موجود، مقاوم باشد و اگر هم قرار است احیای برجام رخ دهد، خواسته‌های منطقی ایران در آن احیای برجام رعایت شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: آمریکا برجام سیاست خارجی فشار حداکثری پمپئو تحریم های آمریکا احیای برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۷۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران

به گزارش تابناک، لایحه جدیدی که به جو بایدن اختیار تشدید تحریم‌ها علیه نفت خام ایران را می‌دهد، در آستانه تبدیل شدن به قانون است. با این حال، به نظر می‌رسد رئیس جمهور آمریکا تمایلی به اعمال فوری این تحریم‌ها در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری و در شرایط حساس بازار انرژی جهانی نداشته باشد.

تحریم‌های جدید در واکنش به تنش‌ها

این تحریم‌ها که اواخر هفته گذشته توسط مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید، در پاسخ به حمله موشکی ایران به اسرائیل اعمال شده است. طبق این مصوبه، دامنه تحریم‌ها علیه صادرات نفت خام ایران گسترش یافته و بنادر، نفتکش‌ها و پالایشگاه‌های خارجی که در تجارت نفت ایران دخیل هستند نیز هدف قرار خواهند گرفت.

اما آیا بایدن ماشه تحریم‌ها را می‌چکاند؟

با وجود لحن قاطعانه قانون جدید، تحلیلگران بازار نفت معتقدند که بایدن تمایلی به اقدامی که منجر به افزایش قیمت نفت خام یا بنزین شود، ندارد. برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که او با اعطای معافیت‌هایی، اجرای کامل تحریم‌ها را به تعویق خواهد انداخت.

این رویکرد مشابه سیاستی است که دولت بایدن در قبال روسیه و تهاجم این کشور به اوکراین در پیش گرفته است. کاخ سفید با اعمال تحریم‌هایی علیه روسیه، سعی در محدود کردن درآمدهای این کشور دارد، اما در عین حال برای جلوگیری از اختلال در عرضه جهانی نفت و تشدید تورم، اجازه داده است صادرات نفت روسیه ادامه یابد. این ملاحظات، به‌ویژه در سال انتخابات ریاست‌جمهوری، از اهمیت بالایی برخوردار است.

علاوه بر این، آمریکا حتی با وجود تمدید تحریم‌ها، به ونزوئلا نیز اجازه داده است به صادرات نفت خود ادامه دهد. این اقدامات نشان می‌دهد که بسیاری از بازیگران بازار نفت، تحریم‌های جدید علیه ایران را چندان جدی نمی‌گیرند، چرا که انتظار دارند مشابه تحریم‌های روسیه، معافیت‌هایی برای ادامه صادرات نفت ایران نیز در نظر گرفته شود.

تأثیر نامشخص بر بازار

شورای امنیت ملی کاخ سفید هنوز در مورد جزئیات اجرای این تحریم‌ها اظهارنظری نکرده است. دولت در حال بررسی قانون جدید است، اما انتظار نمی‌رود تا پیش از پاییز، تأثیر قابل‌توجهی بر بازار نفت داشته باشد.

با این حال، بازار نفت در حال حاضر به شدت به هرگونه کاهش عرضه حساس است. قیمت نفت خام برنت در اوایل آوریل به بالاترین سطح 6 ماه گذشته یعنی بیش از 92 دلار در هر بشکه رسید. این افزایش قیمت در شرایط تقاضای جهانی بالا و تداوم طرح کاهش تولید اوپک و متحدانش رخ داده است.

دیگر خبرها

  • خطر اعتراضات دانشجویی آمریکا بیخ گوش بایدن
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • ضد حمله آمریکا به توسعه روابط ایران با شرق | فشار بر مالزی
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران
  • آیت الله خامنه ای : برخی توصیه می‌کنند یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود / تحریم‌ها موجب شکوفایی استعداد‌ها شده