Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-01@12:03:25 GMT

برچسب انرژی ساختمان‌ چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۶۸۷۸۶

برچسب انرژی ساختمان‌ چیست؟

از سال آینده اجرای مبحث ۲۲ و برچسب انرژی در ساختمان‌ها اجباری می‌شود و بدون این برچسب پایان کار صادر نمی‌شود. برچسب انرژی ساختمان، سندی است که بیانگر میزان کارایی انرژی ساختمان می‌باشد. این سند که توسط بازرس انرژی ساختمان تایید شده است، براساس استاندارد ملی ایران به شماره‌های ۱۴۲۵۳ و ۱۴۲۵۴ بترتیب برای ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی صادر می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



برچسب انرژی برچسبی است که روی کالا‌های مورد استفاده در ساختمان‌ها نصب می‌شود و نشان‌دهندهٔ کیفیت محصولات از نظر مصرف انرژی است. در این برچسب که برای وسیله‌های انرژی‌بر به کار می‌رود، شاخص مصرف انرژی وسیله با استفاده از حروف لاتین A تا G مشخص می‌شوند که هر حرف دارای رنگی مخصوص به خود از سبز تا قرمز است. با استفاده از این برچسب می‌توان بازدهی وسایل گوناگون را مقایسه کرد. در این برچسب افزون بر رتبهٔ مصرف انرژی، نام محصول، نام کارخانه تولیدی، مدل محصول و آرم مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران دیده می‌شود. همچنین در برخی از برچسب‌ها ممکن است برخی از شاخص‌های مورد نظر مصرف‌کنندگان نیز نوشته شود. برچسب انرژی در بیشتر کشور‌های جهان وجود دارد.

حرف A در برچسب انرژی که با زمینهٔ سبز پررنگ نمایش می‌یابد، نشان‌دهندهٔ کمترین مصرف انرژی و بیشترین کارایی وسیله و حرف G که با رنگ قرمز مشخص می‌شود نشانهٔ وسایل دارای بیشترین مصرف و کمترین کارایی است.   تاریخچهٔ برچسب انرژی در ایران

با توجه به بالا بودن مصرف انرژی در بخش صنعتی و خانگی در ایران و عدم توجه تولیدکنندگان به بازدهی وسایل تولیدیشان و نیز عدم اطلاع مصرف‌کنندگان در این زمینه، دولت ایران در پی تعیین استانداردی برای مصرف انرژی در وسایل انرژی‌بَر خانگی برآمد. گام‌های اولیه در جهت تعیین این استاندارد از سال ۱۳۷۵ آغاز شد. در همین راستا آزمایشگاه ملی صرفه جویی انرژی در سال ۱۳۷۸ تأسیس گردید. اولین استاندارد مصرف انرژی در کشور برای یخچال و فریزر‌ها تدوین شد و کلیهٔ کارخانه‌های سازنده ملزم به الصاق آن بر روی محصولات خود شدند. هم‌اکنون برای اکثر وسایل انرژی‌بر خانگی معیار‌های تعیین بازدهی مشخص شده‌اند و استفاده از این برچسب رایج شده‌است. تهیهٔ استاندارد‌های مصرف انرژی، برچسب انرژی و سیاست‌گذاری‌ها در این زمینه، بر عهدهٔ سازمان بهره‌وری انرژی ایران و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت است.

در ساختمان‌های خانگی جدید نیز مانند وسایل خانگی استفاده از برچسب انرژی ساختمان اجباری است.
قسمت‌های مختلف

برچسب انرژی از چند بخش تشکیل می‌شود، بخش‌های اول تا سوم به ترتیب عبارتند از علامت تجاری شرکت سازنده، نام شرکت سازنده و مدل دستگاه. حروف لاتین مشخص‌کنندهٔ برچسب انرژی در بخش چهارم برچسب مشخص می‌شوند. مصرف انرژی دستگاه بر اساس استاندارد ملی تدوین شده در بخش آزمون استاندارد، در بخش پنجم می‌آید و سایر بخش‌ها بیانگر اطلاعات ویژهٔ همان نوع وسیله است. از سال ۲۰۱۰ میلادی درجه بندی برچسب انرژی از A به +++A ارتقا داداشه شده است.
مزایای استفاده از برچسب انرژی

انتخاب درست و آگاهانه مردم در هنگام خرید وسایل برقی خانگی
کاهش آلودگی‌های زیست محیطی
کاهش هزینه‌های انرژی مصرفی خانوار
آگاه سازی مردم با میزان مصرف و کارایی دستگاه برقی
ارائه اطلاعات اختصاصی ویژه هر وسیله برقی
بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی   رامین کرمی گفت: در دو ماه گذشته برای طرح نهضت ملی مسکن ۷۰ تا ۸۰ هزار مصوبه ساخت مسکن ارائه شده و به زودی در ملارد، ورامین، پیشوا شرق و شمال شرق اجرای این طرح‌ها را شاهد خواهیم بود.

به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به هیچ عنوان در نظام مهندسی ساختمان تهران تعدیل نیرو نخواهیم داشت. بلکه به زودی شاهد ایجاد بازار کار جدید از مهندسان در این بخش خواهیم بود.

او می‌گوید: برچسب انرژی در ساختمان‌ها از سال آینده اجباری خواهد شد و بدون برچسب انرژی پایان کار در ساختمان‌ها صادر نمی‌شود بنابراین برنامه ریزی برای آموزش مهندسان ساختمان در این بخش و همچنین مبحث ۲۲ را شاهد خواهیم بود از سوی دیگر صیانت از ساختمان‌ها و از افزایش عمر ساختمان‌ها از ۲۵ سال به ۷۰ سال را شاهد خواهیم بود.

تا پایان سال ساختمان جدید نظام مهندسی ساختمان استان تهران به بهره برداری می‌رسد.

اخیرا سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برای اجرایی شدن مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان که همانا تعمیر و نگهداری ساختمان‌ها توسط مهندسان و افراد دارای صلاحیت است قصد دارد تا این برنامه را با تدوین پیش نویس و در معرض نظرخواهی قرار دادن آن این مبحث را همانند سایر مبحث‌های قانون نظام مهندسی اجرایی کند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: انرژی برچسب مصرف انرژی ساختمان استحکام مسکن نظام مهندسی ساختمان برچسب انرژی انرژی ساختمان ساختمان ها مصرف انرژی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۸۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولویت تامین انرژی با صنایعی دارای حداکثر بهره‌وری در روند مصرف است

وزیر صنعت، معدن و تجارت صرفه‌جویی، بهره‌وری و احداث نیروگاه‌های خود تامین را دو برنامه اصلی وزارت صمت در حوزه انرژی اعلام کرد و گفت: به صنایع اعلام کرده‌ایم که اولویت در تامین انرژی با واحدهایی است که در روند مصرف حداکثر بهره‌وری را ایجاد کنند و تلاش شده در این زمینه شرکت‌ها را حمایت کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عباس علی‌آبادی درباره اهمیت راه‌اندازی واحدهای راکد همچنین تامین انرژی این واحدها از سوی وزارت نفت و نیرو اظهار کرد: در این زمینه نیازمند گفت‌وگوی ملی هستیم، به دلیل پایین‌بودن قیمت انرژی در ایران بهره‌وری در مصرف انرژی بسیار پایین است بنابراین آنچه که در زمینه انرژی تولید می‌کنیم باید بیشتر از آن بهره‌وری صورت بگیرد.

وی افزود: به صنایع اعلام کرده‌ایم که اولویت در تامین انرژی با صنایعی است که در روند مصرف حداکثر بهره‌وری را ایجاد کنند بنابراین یکی از شاخص‌هایی که دنبال می‌کنیم بهره‌وری در مصرف انرژی است و تلاش کرده‌ایم در این زمینه شرکت‌ها را حمایت کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که در سال گذشته تولیداتی با مصرف انرژی کمتر داشته‌ایم و در زمینه بهره‌وری انرژی توفیقاتی به‌دست آوردیم، گفت: به صنایع اعلام کرده‌ایم اگر کمک کنند تامصرف انرژی کم شود، انرژی صرفه‌جویی‌شده را به خودشان اختصاص می‌دهیم، در دولت هم بین دستگاه‌ها نشست‌های تخصصی بسیاری برگزار کرده‌ایم اما هنوز نتایج قطعی آن مشخص نشده اما آن را پیگیری می‌کنیم.

وی درباره برنامه وزارت صمت برای تامین انرژی واحدهای صنعتی خاطرنشان کرد: به دنبال راه‌اندازی واحدهای تولیدی راکد هستیم و در شهرک‌های صنعتی در حال ایجاد شهرک‌های انرژی هستیم؛ در تلاش هستیم واحدهای صنعتی برای تامین انرژی خود بهره‌ور شوند، بنابراین در حال حاضر نیز یکی از فولادسازان در حال احداث یک واحد هزار مگاواتی تولید برق است که دو واحد آن راه‌اندازی شده و واحد سوم آن نیز به زودی راه‌اندازی می‌شود.

علی‌آبادی ادامه داد: در سمنان دو واحد اضافه کرده‌ایم و در تدارک راه‌اندازی یک واحد دیگر هستیم که این واحدها گاز مصرف نمی‌کنند بنابراین وزارت صمت در حوزه انرژی برنامه‌های جامعی دارد اول صرفه‌جویی و بهره‌وری و دوم احداث نیروگاه‌های خود تامین، دولت نیز به‌صورت عام در حال توسعه تولید انرژی و برق است و نیروگاه‌ها در حال افزایش است و فکر می‌کنم امسال نسبت به گذشته عملکرد بهتری خواهیم داشت.

منبع: فارس

کد خبر 749288

دیگر خبرها

  • بزرگترین خدمت به عرصه تولید مدیریت مصرف انرژی است
  • به محض ترک قند و شکر در بدن چه می‌شود؟
  • انشعابات گاز علت اصلی هدر رفت انرژی
  • پتانسیل ایران در استخراج رمزارز از گاز فلر
  • اولویت تامین انرژی با صنایعی دارای حداکثر بهره‌وری در روند مصرف است
  • طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی باید اجرایی شود/ تخصیص بی‌حساب و کتاب یارانه انرژی را متوقف کنید
  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • پیش بینی ناترازی ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاواتی برق در تابستان
  • بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی پیش‌بینی شده برای خوش‌مصرف‌ها
  • یک بام و دوهوای دولت برای کولرهای گازی: تبلیغ ممنوع؛ فروش آزاد، قاچاق رها!