Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، محمدرضا چراغعلی آهنگساز کشورمان در گفتگو با برنامه  «صباهنگ» رادیو صبا درباره آخرین آثارش و حال و هوای این روزهای موسیقی توضیحاتی داد. 

«صباهنگ» عنوان برنامه موسیقی محور این شبکه رادیویی است، که با محوریت پخش موسیقی‌های درخواستی همراه مخاطبان می‌شود.

این برنامه در بخش مهمان ویژه هر روز میزبان یکی از هنرمندان و اهالی موسیقی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز شنبه ۲۸ خرداد برنامه «صباهنگ» میزبان محمدرضا چراغعلی آهنگساز خوب کشورمان شد و با وی درباره آخرین آثارش و صنعت موسیقی گفتگوی داشت.

برگزاری کنسرت‌ها و استقبال خوب مردم ولی به نظر من از نظر محتوایی حال موسیقی این روزها خوب نیست ما انقلاب فرهنگی نکردیم که محتوای موسیقی که وارد خانه  و کاشانه ما می‌شود، این باشد گاهی از این که یک موزیسین هستم احساس شرمندگی می‌کنم

 


این گفتگو با پخش قطعاتی به خوانندگی محمدرضا چراغعلی شروع شد، آهنگساز کشورمان درباره خوانندگی و آواز خوانی خودش توضیح داد، خودم را یک خواننده نمی‌دانم گاهی به صورت اتفاقی و برای دل خودم آوازخوانی می‌کنم. اگرچه به نظر من یک آهنگساز خوب باید بتواند خوب هم بخواند، البته خوانندگی فقط خواندن یک ترانه نیست عوامل مختلف باید کنار هم قرار گیرند تا یک خواننده خوب خلق شود، یک خواننده خوب باید شخصیت یک هنرمند را داشته باشد تا بتواند روی صحنه به خوبی بخواند و اجرا کند.

استاد چراغعلی درباره آخرین آثارش توضیح داد، هم اکنون در حال ضبط موسیقی تیتراژ فصل جدید سریال به یاد ماندنی «داستان یک شهر» هستیم که احتمالاً تا هفته آینده راهی آنتن شبکه پنج سیما می‌شود.

چراغعلی در پاسخ این سوال مجری که «به نظر شما حال این روزهای موسیقی چگونه است؟» گفت: از نظر اقتصادی و با نگاه صنعتی موسیقی امروز حال خوبی دارد، برگزاری کنسرت‌ها و استقبال خوب مردم ولی به نظر من از نظر محتوایی حال موسیقی این روزها خوب نیست ما انقلاب فرهنگی نکردیم که محتوای موسیقی که وارد خانه  و کاشانه ما می‌شود، این باشد گاهی از این که یک موزیسین هستم احساس شرمندگی می‌کنم.

 وی درباره قیمت بلیط کنسرت‌ها افزود: الان با وضعیت اقتصادی فعلی هیچ چیز با درآمد روزانه ما هماهنگی ندارد یک فارغ‌التحصیل رشته موسیقی با صد سال کار نمی‌تواند یک خانه برای خودش داشته باشد. 
 

*ورود موسیقی پاپ همراه  یک سیاست فکری در سازمان صدا و سیما بود

در ادامه این گفتگو استاد چراغعلی  درباره ورود موسیقی پاپ توضیح داد، ورود موسیقی پاپ همراه  یک سیاست فکری در سازمان صدا و سیما بود، به این صورت که قرار شد به جای واردات فرهنگی، تولید داخلی به صورت مشابه‌سازی داشته باشیم و خوانندگانی به تقلید از خوانندگان خارجی شروع به کار کردند، که کم کم با انتخاب مردم حذف شدند و در دوره بعد موسیقی‌های زیرزمینی و غیرمجاز شروع به کار کردند که بسیار مورد استقبال مردم نیز قرار گرفتند. البته تا زمانی که مجوز پخش نداشتند، به محض اینکه مجوز پخش را دریافت می‌کردند کم کم حذف می‌شدند. 

چراغعلی در ادامه درباره محتوای ترانه‌ها و موسیقی گفت: به نظر من با پخش و ترویج ترانه‌های بی‌محتوا قرار است خود صنعت و هنر موسیقی به خودش آسیب برسانند. 

استاد چراغعلی اظهار کرد: ما ملتی هستیم که  قرن هشتم حافظ برای ما شعر گفته پس فهم و درک موسیقی فاخر را داریم، نباید طوری برای مخاطب برنامه‌ریزی شود که سلیقه موسیقی آن‌ها تنزل پیدا کند. 

برنامه «صباهنگ» هر روز از شنبه تا چهارشنبه به تهیه‌کنندگی سیامک احمدی‌پور و اجرای فریبا باقری تقدیم مخاطبان رادیو صبا می‌شود. 

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت رادیو صبا و بخش بگو مگو شنونده این گفتگو باشند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: انقلاب محمدرضا چراغعلی صباهنگ هنرمندان آهنگساز تیتراژ داستان یک شهر شبکه پنج سیما موسیقی پاپ پاپ نظر من ما می شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۹۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ کنسرت «اشعار نو از نغمه‌های کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شب‌های پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیف‌ها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودی‌های قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.

صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفت‌وگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را می‌خوانید:

لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .

کنسرت نغمه‌های کهن یا اشعاری نو از نغمه‌های کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمه‌های با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمه‌هایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیین‌های مناطق مختلف  هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمه‌های آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.

چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟

از سویی به جهت حمایت‌های فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم

درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟

اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق می‌افتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،‌عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبه‌ای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.

با توجه به مبالغ بالای کنسرت‌ها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟

در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینه‌های کنسرت‌ها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار می‌شود اگر بخشی از هزینه‌ها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر می‌شود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانه‌های دولتی با حمایت‌هایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.

ما امروز می‌بینیم که حتی خواننده‌های شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقی‌های الکترونیک و موسیقی‌های غیر ایرانی می‌آورند، حتی به نظر من آن موسیقی‌ها موسیقی‌های پاپ نیست همانطور که بهتر از من می‌دانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی می‌تواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقی‌هایی که توسط بعضی از خواننده‌ها اجرا می‌شود و به روی صحنه می‌رود موسیقی‌های پاپ نیستند.

البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آن‌ها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقی‌ها منجر به این می‌شود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما می‌شنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد،‌ این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم‌ تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.

متأسفانه به دلیل ذائقه‌ای که توسط عده‌ای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،‌عود، سازها کوبه‌ای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخه‌های موسیقی اصیل ایرانی هستند. 

شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت می‌کند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.

به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشته‌ام می‌گویم، که اتفاقاً مردم در مناسبت‌های آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آواز‌ها هستند، اگر این آواز‌ها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.

ما انسان‌ها دارای حالت‌های مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالت‌ها موسیقی خاص خود را طلب می‌کنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگ‌ها که از دل فرهنگ خودمان بیرون می‌آید ادای دین می‌کنیم و به آن اصالت می‌دهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالت‌ها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.

بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد می‌شود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو می‌شویم، در حال حاضر کنسرت‌هایی که در سالن‌های مجلل برگزار می‌شوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازه‌ای که کارمان راه بیافتد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دانشگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • دانشگاهها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • پارک شهدای سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • پیروزیمان غیرممکن شد/اصلا بازی نکردیم
  • ببینید/ ماجرای حضور رهبر انقلاب در خانه شهید شیرودی
  • اعلام برنامه های روز ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • اولین کنسرت در خانه رئال مادرید؛ برنابئو، میزبان فستیوال «دیوانه موسیقی» / عکس
  • حال موسیقی ایران خوب است