Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@16:11:15 GMT

آیا می‌توان فواید ورزش را در یک قرص عرضه کرد؟

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۶۹۴۸۲

آیا می‌توان فواید ورزش را در یک قرص عرضه کرد؟

ایسنا/خراسان رضوی ورزش منظم فواید زیادی برای سلامتی از جمله افزایش متابولیسم، کاهش وزن و تنظیم اشتها دارد. این‌ها اثرات مهمی به ویژه برای افرادی است که اضافه وزن دارند یا چاق هستند اما برخی از افراد قادر به انجام فعالیت‌های ورزشی نیستند.

به نقل از ارث، علی‌رغم اثرات مطلوب برخی از افراد مسن و همچنین افراد آسیب دیده ممکن است نتوانند ورزش کنند اما اگر بتوانیم به راحتی یک قرص بخوریم و فواید ورزش را تجربه کنیم، بسیار جذاب خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمندان می‌گویند که آن‌ها به این هدف نزدیک می‌شوند.

گروهی از محققان به سرپرستی کالج پزشکی بیلور آمریکا مولکولی در خون موش‌ها شناسایی کرده‌اند که در حین ورزش تولید می‌شود و می‌تواند به‌ طور موثری مصرف غذا و چاقی را در این حیوانات کاهش دهد.

این مولکول همچنین در خون اسب‌های مسابقه و انسان‌ها شناسایی شد و می‌تواند به روشن شدن رابطه بین ورزش و تاثیر آن بر تنظیم اشتها و وزن کمک کند.

دکتر جاناتون لانگ، محقق این بررسی، گفت: ما می‌خواستیم بفهمیم ورزش در سطح مولکولی چگونه عمل می‌کند تا بتوانیم برخی از مزایای آن را به دست آوریم. به عنوان مثال افراد مسن یا ضعیف که نمی‌توانند به اندازه کافی ورزش کنند، ممکن است روزی از مصرف دارویی سود ببرند که می‌تواند به کاهش سرعت پوکی استخوان بیماری قلبی یا سایر شرایط کمک کند.

محققان ترکیبات پلاسمای خون موش‌هایی را که با دویدن روی تردمیل تمرینات شدیدی انجام داده بودند، تجزیه و تحلیل کردند و این ترکیبات را با ترکیبات پلاسما در موش‌هایی که ورزش نکرده بودند، مقایسه کردند. قابل‌ توجه‌ترین تفاوت مولکولی سطح یک اسید آمینه اصلاح شده به نام Lac-Phe در خون موش‌هایی بود که ورزش کرده بودند. Lac-Phe از لاکتات(محصول جانبی ورزش شدید) و فنیل آلانین(اسید آمینه ای که یکی از بلوک‌های سازنده پروتئین‌هاست) سنتز می‌شود.

هنگامی که موش‌های چاق دوز بالایی از Lac-Phe را در مدت ۱۲ ساعت دریافت کردند، مصرف غذای آن‌ها در مقایسه با موش‌های کنترل حدود ۵۰ درصد کاهش یافت. هنگامی که این دوز بالا به مدت ۱۰ روز روی موش‌های چاق تجویز شد، مصرف غذا و وزن آن‌ها کاهش و تحمل گلوکز بهبود یافت.

محققان همچنین آنزیمی به نام CNDP۲ را شناسایی کردند که در تولید Lac-Phe نقش دارد و نشان دادند موش‌هایی که فاقد این آنزیم بودند، به اندازه گروه کنترل در یک برنامه تمرینی وزن کم نکردند.

علاوه بر این کارشناسان پس از ورزش شدید متوجه افزایش سطح Lac-Phe در پلاسمای خون اسب‌های مسابقه و انسان شدند.

لانگ گفت: این نشان می‌دهد که Lac-Phe تغذیه را تنظیم می‌کند و با فعالیت بدنی در بسیاری از گونه‌های جانوری مرتبط است.

نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی ورزشی ورزش متابولیسم كاهش وزن موش هایی موش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۹۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق

به گزارش خبرگزاری مهر، انسیه خزعلی، روز یکشنبه در مراسم بزرگداشت روز روانشناس که در مجموعه دهکده نشاط ولیعصر و به همت سازمان بهزیستی و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به میزبانی اداره کل بهزیستی استان تهران برگزار شد، افزود: نقش روانشناسان در امیدآفرینی و سازندگی روح و جان بشر و تلاشی که برای زیبا زندگی کردن و بهینه بودن به کار می‌برند بر کسی پوشیده نیست.

وی گفت: نقش درمانگر جسمی و روحی ناهنجاری‌ها و نقص‌ها از یک سو، نقش پیشگیری و ممانعت از آسیب‌ها از یک سو؛ اما اینکه بتوان قدرت و توانمندی فرد را به کار گرفت و استعدادهای او را شناخت و در او انگیزه و امید ایجاد کرد از مهم‌ترین کار روانشناسان است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: تدوین منشور مشاوره خانواده از مسوولیت‌هایی است که در سند مهندسی فرهنگی کشور بر عهده این معاونت قرار گرفته است و در ماه‌های قبل به تدوین نهایی رسید که بعد از رفتن به شورای مهندسی فرهنگی، عمومی خواهد شد.

وی بیان کرد: از وظایف دیگری که در ماه‌های آغاز به کار دولت از جانب رئیس جمهور بر عهده این معاونت گذاشته شد، برنامه‌ریزی برای پیشگیری یا کاهش طلاق بود که در این خصوص برنامه‌هایی را به ستاد ملی زن و خانواده بردیم و پس از تصویب، نتیجه نهایی در کمیسیون‌های فرعی و اصلی دولت مصوب و ابلاغ شد.

خزعلی همچنین گفت: از جمله این برنامه‌ها می‌توان به طراحی پلتفرم همساز برای زوجین نوپا اشاره نمود، تا از روزی که ازدواج می‌کنند مشاور خانواده در اختیار آنها قرار بگیرد و هر ماه با آنها تماس گرفته شود. در این طرح همچنین آموزش‌هایی برای مهارت زندگی و ارتباط به زوجین داده می‌شود تا دچار مشکل نشوند.

وی ابراز امیدواری کرد مشاورین و روانشناسان در اجرای این برنامه معاونت را پشتیبانی و همراهی نمایند.

وی در ادامه مشاوره‌های روانشناسی و حقوقی را از جمله حمایت‌هایی دانستند که می‌توان به زنان سرپرست خانوار ارائه نمود.

در انتهای این مراسم از روانشناسان و مشاوران برتر تجلیل به عمل آمد.

کد خبر 6091291

دیگر خبرها

  • خسروی‌وفا: توان ورزش ما بسیار فراتر از اینهاست
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
  • فواید و مضرات روغن حیوانی
  • ذخایر شکلات جهان در خطر است
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • دیدار روسای سازمان ورزش بسیج و فدراسیون ورزش‌های همگانی
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران
  • احتمال کاهش عرضه لپ تاپ؛ بازار راکد و متقاضی بلاتکلیف است
  • شهرام عظیمی خبر داد: بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم