Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@03:40:26 GMT

تلاش اوکراین برای یافتن منابع جایگزین سوخت

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۶۹۴۸۸

تلاش اوکراین برای یافتن منابع جایگزین سوخت

روزنامه فایننشال تایمز نوشت: حمله روسیه باعث آسیب به مسیرهای سنتی عرضه سوخت در اوکراین شده است و کی‌یف را مجبور به یافتن منابع جایگزین کرده است.

به گزارش روز یکشنبه ایران اکونومیست، این روزنامه انگلیسی افزود: کمبود شدید بنزین در اوکراین این کشور را مجبور کرده به دنبال منابع جایگزین سوخت باشد.

در اوکراین محاصره دریایی روسیه مانع از واردات از کشورهای آذربایجان و رومانی، از طریق دریای سیاه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالیست که کشور بلاروس که قبلا تامین کننده اصلی سوخت اوکراین بود دیگر سوختی را به این کشور تحویل نمی دهد. این تصمیم بعد از آن اتخاذ شد که الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس به ولادیمیر پوتین همتای روس خود اجازه داد از کشورش به عنوان پایگاهی برای حمله به کی یف استفاده کند.

اولکساندر کوباکوف وزیر زیرساختارهای اوکراین در مصاحبه با فایننشال تایمز گفت: این کشور جنگ زده اکنون سوخت را از هر جایی که می تواند تامین می کند. همه واردات ما از اتحادیه اروپا است. ما قبلا سوخت را از نزدیک ترین کشورها و بنادر به اوکراین در لهستان و رومانی تهیه می کردیم اما اکنون از بلژیک و هلند آن را وارد می کنیم.

اکنون روزانه ۲۳۰ کامیون سوخت وارد اوکراین می‌شوند، این در حالیست که توافق‌های جدید این کشور با اتحادیه اروپا و لهستان با هدف آسان تر کردن روند گمرکات و رویه‌های کنترل مرزی است که کامیون‌ها را کیلومترها در صف منتظر نگه می دارد.

حملات هوایی در ماه آوریل تنها پالایشگاه نفت اوکراین در مرکز این کشور را تخریب کرد. این پالایشگاه در تولید حدود ۴۰ درصد از مجموعه عرضه نفت و بنزین این کشور نقش داشت. حملاتی که روسیه با هدف آسیب به مسیرهای تامین نیاز ارتش اوکراین انجام داده به تعداد دیگری از انبارهای سوخت در این کشور آسیب رسانده است.

کمبود سوخت همچنین باعث بسته شدن جایگاه های بنزین در سراسر اوکراین شده و خطر سرگردان شدن رانندگان را در بر دارد.

برخی از اوکراینی‌ها به بازار سیاه پر رونق و آنلاینی روی آورده اند که توسط شرکت کریگزیلیست (Craigslist)، اداره می‌شود و صدها آگهی طبقه ‌بندی‌ شده فروش کارت‌های جیره‌بندی، کپسول‌های بنزین یا حتی بطری‌های آب مصرف‌شده پر از سوخت را ارائه می دهد.

به گفته معاون دفتر رئیس جمهوری اوکراین، قبل از جنگ، این کشور فقط ۵ درصد از سوخت مورد نیاز خود را از طریق مرزهایش با لهستان، مجارستان، اسلواکی و رومانی را وارد می کرد. ولی اکنون این رقم به ۱۰۰ درصد رسیده است. کی‌یف تاکنون ظرفیت واردات خود از مرزهای اتحادیه اروپا را ۱۰ برابر کرده و به دنبال آن است در آینده آن را به دو برابر افزایش دهد.

تعجیل اوکراین در واردات بیشتر سوخت از اروپا در حال حاضر برخی از کمبودها در این کشور را پس از آن که  در ماه مه (اردیبهشت) به اوج خود رسید، کاهش داده است. سرهی کویون، رئیس شرکت مشاوره انرژی A-۹۵، گفت که تعداد تامین کنندگان سوخت دیزل در ماه گذشته بیش از دو برابر شده است، اگرچه عرضه پروپان بوتان و بنزین رشد کندتری داشته است.

قرار است اوکراین در ماه ژوئن ۶۰۰ هزار تن سوخت از اروپا وارد کند که نسبت به واردات این کشور در ماه مارس به میزان ۶۰ هزار تن افزایشی ۱۰ برابری داشته است.

معاون دفتر ریاست جمهوری اوکراین ابراز امیدواری کرده که این اوضاع در فصل پاییز که کی یف قراردادهای بلندمدت تری را با تامین کنندگان خارجی منعقد می کند، وضعیت باثباتی پیدا کند.

وی افزود، تلاش جهانی برای کمک به اوکراین برای صادرات غلات خود پس از این که روسیه مسیرهای اصلی تامین نفت خود را در دریای سیاه قطع کرد، به این کشور کمک می کند تا سوخت بیشتری وارد کند، زیرا قطارها و کامیون های حامل سوخت از مسیرهای مشابهی استفاده می کنند.

با این حال، بانک های اروپایی به دلیل خطرات ناشی از جنگ، تمایلی به تامین مالی هرگونه معامله برای تامین سوخت بیشتر ندارند.

همسایگان اوکراین نیز قادر به پاسخگویی به افزایش تقاضا نیستند. مجارستان ماه گذشته به منظور مبارزه با افزایش قیمت عمده فروشی منطقه ای، فروش سوخت با تخفیف را به ساکنان محلی محدود کرد.

یه گزارش ایران اکونومیست، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن (۵ اسفند) آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد.

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: اوکراین

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اوکراین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۹۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نبردی که تکلیف پیروز جنگ در شرق اوکراین را مشخص می‌کند/ چاسیویار؛ شهری که کلید دونباس را به کرملین تقدیم می‌کند +نقشه و تصاویر

اگر این شهر سقوط کند تبعات بسیار سختی در میدان نبرد برای اوکراین خواهد داشت و اگر ارتش روسیه در راه تصرف آن ناکام بماند توانایی این کشور برای دستیابی به هدف بزرگ کنترل کامل دونباس زیر سوال خواهد رفت.

سرویس جهان مشرق _ پس از تصرف شهر راهبردی آودیوکا، اکنون ارتش روسیه پس از توقفی کوتاه یک هدف مهم دیگر را برای پیشروی خود تعیین کرده است: شهر چاسیویار مرکز فرماندهی و کنترل ارتش اوکراین در مرکز استان دونتسک.

هنگامی که سال گذشته میلادی روسها در تلاش برای تصرف باخموت بودند، شهر چاسیویار در غرب این منطقه نقش مرکز اصلی لجستیک و امدادرسانی به مدافعین اوکراینی در باخموت را ایفا می کرد؛ اکنون ارتش روسیه پس از چند ماه نبرد سنگین و تصرف شهرک های ایوانیوسکه و خروموف در حومه چاسیویار به دروازه های این شهر رسیده و آماده هجوم نهایی به آن است.

اما چاسیویار چه اهمیتی برای دوطرف دارد و وضعیت نظامی و جغرافیایی این نبرد به چه صورت خواهد بود؟

_ نبرد چاسیویار یک آزمون اثبات کننده توان برای هر دو طرف جنگ است؛ اگر این شهر سقوط کند تبعات بسیار سختی در میدان نبرد برای اوکراین خواهد داشت و اگر ارتش روسیه در راه تصرف آن ناکام بماند توانایی این کشور برای دستیابی به هدف بزرگ کنترل کامل دونباس زیر سوال خواهد رفت.


_ با نگاهی به وضعیت توپوگرافی و عوارض جغرافیایی چاسیویار روی نقشه (نقاط قرمز ارتفاع بیشتر) به خوبی نمایان است که وضعیت طرف مدافع (ارتش اوکراین) مناسب تر بوده و اختلاف ارتفاع میان شهر و دشت های شرقی آن به مدافعین امتیاز احاطه آتش روی طرف مهاجم را خواهد داد و کار روسها برای ادامه پیشروی به سمت شهرهای بزرگتر دونباس نظیر کراماتورسک و اسلاویانسک را دشوار خواهد کرد.

نقشه عوارض جغرافیایی در غرب باخموت

_ کانال آبی دونتسک که از بخش شرقی شهر چاسیویار عبور می کند و همچنین پل های ارتباطی روی آن یک امتیاز ویژه دیگر برای ارتش اوکراین محسوب می شود؛ در صورتی که مدافعین اوکراینی ناچار به عقب نشینی از بخش شرقی شهر شوند با انهدام ۳ پل ارتباطی روی کانال امکان عبور خودروهای سنگین و قوای زرهی روس وجود نداشته و آنها ناچار خواهند بود با نیروهای پیاده در سوی دیگر کانال اقدام به سرپل گیری کنند.

موقعیت کانال دونتسک و پل های مستقر روی آن در شرق چاسیویار

_ امید اصلی ارتش روسیه برای موفقیت در این نبرد استفاده گسترده از نیروهای هوابرد، بمباران سنگین هوایی با استفاده از بمب های هدایت شونده UMPC پرتاب شده از سوخو۳۴ و همچنین برتری آتش توپخانه در شرایط فعلی است.


بمباران خطوط دفاعی ارتش اوکراین در چاسیویار


در حال حاضر روسها روزانه ۱۰ هزار پرتابه و طرف اوکراینی ۲ هزار پرتابه توپخانه ای در میدان نبرد شلیک می کنند که برتری ۵ به ۱ روسیه را نشان می دهد اما این موضوع به شرط عدم تصویب بسته تسلیحاتی امریکا و همچنین عدم تامین بسته ویژه مهمات توپخانه ای تامین شده در اروپا خواهد بود.


_ همانگونه که زلنسکی و رهبران اوکراین بارها اعلام کرده اند اگر کمک های نظامی امریکا به این کشور قطع شود اما در میدان نبرد شکست خواهند خورد؛ با شروع کار مجدد مجلس نمایندگان امریکا پس از پایان تعطیلات عید پاک، چشم امید اوکراینی ها به برگزاری جلسه ویژه بررسی کمک تسلیحاتی به اوکراین و تصویب بسته ۶۰ میلیارد دلاری خواهد بود؛ همچنین مقامات کی‌یف امیدوارند کشورهای اروپایی بودجه لازم برای خرید ۲.۵ میلیون گلوله توپخانه ای که جمهوری چک و استونی در بازار جهانی تامین کرده اند را بپردازند تا وضعیت آتش توپخانه این کشور برابر روسیه به شرایط یکسان برسد.

_ یکی دیگر از مشکلات ارتش اوکراین کاهش شدید ذخایر موشک های پدافندی است که موجب شده تا جنگنده های سوخو۲۵ نیروی هوایی روسیه مجددا دست به پرواز در منطقه و پشتیبانی نزدیک از قوای زمینی بزنند؛ مدافعین اوکراینی حتی موشک های دوش پرتاب نظیر استینگر را نیز به اندازه نیاز در اختیار ندارند.

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی: گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه
  • گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه
  • مدودف خواستار مصادره دارایی‌های شهروندان کشور‌های غیردوست شد
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • نبردی که تکلیف پیروز جنگ در شرق اوکراین را مشخص می‌کند/ چاسیویار؛ شهری که کلید دونباس را به کرملین تقدیم می‌کند +نقشه و تصاویر
  • اوکراین| کی‌یف به صلاح خود از موشک‌های دوربرد استفاده می‌کند