Web Analytics Made Easy - Statcounter

طراحی نقشه ساختمان

طراحی نقشه ساختمان کاری تخصصی است که مستلزم رعایت اصول و قوانین مختلفی است. یک طراح و معمار توانمند می تواند با توجه به خواسته های کارفرما، محدودیت زمین و رعایت اصول و قوانین ، بهترین طراحی را انجام دهد.

 مراحل طراحی نقشه ساختمان

اولین مرحله برای طراحی نقشه ساختمان آشنایی با خواسته ها و نیازهای کارفرماست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طراح با برگزاری جلسات مشاوره با کارفرما و افرادی که قرار است از این ساختمان استفاد کنند، از نیازها و خواسته های آنها مطلع می شود و با توجه به آن ها اقدام به طراحی می کند. عوامل دیگری مثل ابعاد زمین، شکل پلان و نوع دسترسی زمین ، محدودیت بنا ، شرایط و ضوابط شهرسازی منطقه نیزمی تواند روی تصمیم گیری طراح تاثیرگذار باشد. در ادامه ابتدا به مراحل طراحی نقشه می پردازیم.

مرحله جایگذاری پله و آسانسور

 در هر طراحی اولین مرحله، جایگذاری باکس پله و آسانسور است. انتخاب محل مناسب پله می تواند برکل فضای داخلی ساختمان ، دسترسی ها و سیرکولاسیون داخلی پلان و حتی نمای ساختمان، تاثیرگذار باشد. درطراحی نقشه های دوبلکس این تاثیرفوق‌العاده بیشتراست. پله در نقشه دوبلکس به عنوان جزئی از دکوراسیون محسوب شده و انتخاب محل مناسب و نوع پله تاثیر زیادی در زیبایی فضا دارد.

مرحله تقسیم بندی فضاهای عمومی و خصوصی در پلان

در این مرحله در مورد محل قرارگیری فضاهای عمومی و خصوصی تصمیم گیری می شود. اگرتفکیک فضاهای عمومی و خصوصی به خوبی انجام شود در کارکرد بهتر ساختمان تاثیر گذار است. طراحی نقشه ای مسکونی بیشتر به صورت فلت ، دوبلکس یا چند طبقه است.

 در ساختمان های دوبلکس طراحی در دو سطح انجام می‌شود بنابراین تفکیک فضا دراین ساختمان ها به خوبی انجام می شود. فضاهای عمومی تر در سطح پایین و طبقه همکف طراحی شده و طبقه اول به فضاهای خصوصی تر اختصاص می یابد. اما در ساختمانهای فلت چون طراحی دریک سطح انجام می شود ، تفکیک فضاهای عمومی و خصوصی از اهمیت بیشتری برخوردار است واگر به درستی انجام نشود افراد نمی توانند آرامش لازم را در خانه داشته باشند.

 جایگذاری دیگر اجزای پلان (آشپزخانه ، ورودی، اتاق خوابها )

مهمترین بخش جایگذاری، جایگذاری آشپزخانه است. آشپزخانه باید در محلی قرار داشته باشد که ازنور و تهویه خوبی برخوردارباشد. دسترسی و ارتباط آشپزخانه با فضای پذیرایی ، نشیمن و ناهارخوری باید به خوبی برقرار شود. از طرفی بهتر است آشپزخانه طوری طراحی شود که بخش هایی از فضا مثل سینک و گاز از بخش پذیرایی قابل دیدن نباشد. در صورت اختصاص بخشی از آشپزخانه به سرخ پزخانه یا آشپزخانه کثیف، این امکان ایجاد می‌شود.

برای جایگذاری فضای اتاق خواب ها طراح ، چیدمان های مختلف جایگذاری اتاق ها را بررسی می کند و آنها را ارزیابی کرده و بهترین حالت را انتخاب می کند. معمولا طراحی سه اتاق خواب در نقشه مناسب است ؛اما اگر زمین از مساحت کمی برخوردار باشد بهتر از یک اتاق خواب صرف نظر کرده و یک پلان دو خواب خوب و با کیفیت داشته باشید تا یک ساختمان سه خواب با کارکرد و عملکرد نامناسب.

بهتر است یکی از اتاق خواب ها که به عنوان خواب والدین است مستر طراحی شود و در فاصله مناسب از دیگر اتاق خواب ها قرار داشته باشد. قرار دادن اتاق خواب ها در یک فیلد ورودی باعث می شود حریم خصوصی ایجاد شود و درب ورودی اتاق خواب ها از پذیرایی دید نداشته باشد. در نظر گرفتن کمد دیواری نیز کارکرد اتاق خواب ها را بهتر می کند.

ستون گذاری پلان

بعد از جانمایی فضاها بهتر از ستون گذاری انجام شود. ستون گذاری با توجه به موقعیت پارکینگ و قرارگیری ماشین ها انجام شده و سپس در طبقات نیز اعمال می شود. در این مرحله ممکن است لازم شود تغییراتی در طراحی انجام دهد تا طراح به بهترین حالت ممکن در طراحی دست پیدا کند.

اعمال تغییرات و اصلاحات جزئی در پلان

درمرحله نهایی ، طراح وضعیت کلی پلان را بررسی می‌کند و جزئیات را به آن اضافه می کنند. در این مرحله دیگر تغییرات اساسی در پلان ایجاد نمی شود و تغییرات خیلی جزئی و کوچک است. نکته ایی که وجود دارد این است که در این مرحله فقط کار طراحی نقشه به پایان می رسد اما برای داشتن ساختمانی زیبا لازم است نمای بیرونی ساختمان نیز طراحی شود. چرا که نمای بیرون در واقع اولین بخش از ساختمان است که در معرض دید بینده قرار می گیرد و ساختمان شما توسط نمای آن مورد قضاوت قرار می گیرد.

طراحی نمای بیرونی ساختمان

در طراحی نمای ساختمان اولین نکته ایی که باید به آن توجه شود سبک آن است. در واقع سبک طراحی نما باید مطابق با سبک داخلی ساختمان شما انتخاب شود . طراحان حرفه ایی در زمان طراحی نقشه ساختمان به نمای آن نیز توجه دارند و نکات لازم برای طراحی بهتر نما را در طراحی لحاظ می کنند. در ادامه به چند اصل که طراحان باید زمان طراحی نما به آن توجه داشته باشند می پردازیم. در واقع توجه به این نکات بر کیفیت و زیبایی نما تاثیرگذار است.

توجه به شرایط اقلیمی منطقه

طراح قبل از شروع به طراحی باید با شرایط اقلیمی منطقه آشنایی داشته باشد و مطابق با آن ،طراحی را انجام دهد. شرایط اقلیمی می تواند برعمر مفید نما تأثیرگذار باشد. اگر سبک و مصالح درست انتخاب نشود نمای ساختمان خیلی زود خراب شده و زیبایی خود را از دست می دهد.

انتخاب مناسب متریال و رنگ و بافت

مصالح و متریال به کار رفته در نما علاوه بر زیبایی می تواند تاثیر مثبت یا منفی بر روح و روان افراد داشته باشد. به عنوان مثال متریال هایی مثل سنگ و چوب به دلیل طبیعی بودن تاثیر مثبتی بر انسان داشته و حس آرامش را انتقال می دهند.

انتخاب متریال باید از نظر رنگ نیز مناسب باشد. رنگ نما تاثیر زیادی بر زیبایی آن دارد؛ در صورت عدم تناسب رنگی زیبایی بصری نما از بین می رود .عناصر موجود در طبیعت همگی علاوه بر رنگ از بافت نیز برخوردار هستند. با استفاده از متریال های مختلف می توانید بافت را به نما اضافه کنید و نما را هرچه بیشتر به طبیعت نزدیک کنید.

عنصر شاخص

طراحی نما در هر سبکی نیاز به یک عنصر شاخص و یک نقطه عطف دارد. این عنصر شاخص، مرکزتوجه در نماست و باعث می‌شود طرح از یکنواختی خارج شود و جذابیت بصری داشته باشد. در طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک می‌تواند به‌ خوبی عنصر شاخص را در طراحی ورودی های باشکوه با عظمت مشاهده کنید.

ریتم در طراحی نما

توجه به ریتم و پیوستگی باعث ایجاد انسجام در طراحی می‌شود و نما به صورت سازمان یافته دیده شود. ریتم می تواند با تکرار عناصری مثل خطوط ،اشکال ، فرم ها یا رنگ قابل مشاهده باشد.

تعیین محدوده نما و سطح آسمانه

تعیین و مشخص کردن محدوده و سطح آسمان تاثیر زیادی در زیبایی نما دارد. سطح آسمان مرز جدایی حد انتهای ساختمان و آسمان از دید ناظر است. طراح باید اصول آن را بشناسد و به خوبی در طراحی از آن بهره ببرد.

طراحی دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی علاوه بر زیبایی می‌تواند در کاهش هزینه ها نیز به شما کمک کند و شما را از شر خیلی از هزینه‌های دوباره کاری خلاص کند. طراحی دکوراسیون داخلی باعث می شود شما در حین اجرا دچار سردرگمی نشوید و به راحتی مراحل اجرای ساختمان را انجام دهید. در ادامه به چند اصل اساسی در دکوراسیون که هر طراحی باید با آن آشنا باشد می پردازیم.

دیده یک پارچه به فضا

فضای داخلی ساختمان به خصوص در سبک طراحی جدید فضایی یکپارچه است؛ بنابراین در زمان طراحی نمی توان هر فضا را جداگانه طراحی کرد. در انتخاب سبک، متریال ،رنگ و همه عناصر مورد استفاده در دکوراسیون به این اتحاد و همبستگی نیاز است. در این صورت همه عناصر در فضا با هم هماهنگ بوده و فضای شما چشم نواز خواهد بود.

ایجاد نقطه کانونی

یکی از مهمترین اصول در طراحی، پیدا کردن نقطه کانونی در فضاست. نقطه کانونی در واقع نقطه ای است که به محض ورود به فضا توجه بیننده را به خود جلب می کند. بعد از پیدا کردن یا ایجاد نقطه کانونی می توانید دیگر اجزای دکوراسیون را حول آن دیزاین کنید.

رنگ و پیروی از قانون 10-30-60

در طراحی دکوراسیون انتخاب رنگ مناسب یک اصلی فوق العاده مهم است. رنگ باید با سبک دکوراسیون هماهنگی داشته باشد و از نظر ترکیبی نیز ترکیب درستی داشته باشد . میزان استفاده از هر رنگ نیز دارای اهمیت است. قانون 10-30-60 ترکیب فوق العاده مناسبی برای استفاده از رنگ در طراحی ست.

اصل تعادل

در طراحی دکوراسیون و چیدمان المان ها باید وزن بصری فضا حفظ شود. البته اصل تعادل به معنی ایجاد تقارن در کل فضا نیست. طبق اصل تعادل نباید بخشی از فضا انباشته از المان های مختلف و بخشی از فضا خالی و بدون هیچ المانی باشد.

نورپردازی

اگر در طراحی نورپردازی مناسب انجام شود ،جلوه و زیبایی فضا دوچندان می‌شود و فضا از زیبایی بیشتری برخوردار خواهد بود.

در پایان

در این مقاله به اصول مهم در طراحی نقشه ساختمان ، نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی پرداخیم. دانستین این اصول به تنهایی نمی تواند باعث خلق یک طراحی زیبا و بی عیب نقص شود . داشتن تجربه و خلاقیت یک معمار است که به او کمک می کند کاری متفاوت ارائه دهد. خانه معمار با داشتن سالها تجربه به همراه تیمی حرفه ایی آماده ارائه خدمات به شماست . جهت مشاوره و دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 91014525-021 تماس حاصل فرمائید.

منبع: الف

کلیدواژه: فضاهای عمومی و خصوصی طراحی نقشه ساختمان طراحی دکوراسیون دکوراسیون داخلی نمای ساختمان اتاق خواب ها نقطه کانونی عنصر شاخص طراحی نما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۰۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعرفه شستشوی نما ساختمان ۱۴۰۳

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا،با پیشرفت جامعه و اهمیت به زیبایی ساختمان‌ها و شهرها، نظافت نمای ساختمان به یکی از ملزومات جامعه و زندگی شهری تبدیل شده است. امروزه از نماشویی برای زیباتر شدن ساختمان‌ها و برج‌ها و پاک کردن آلودگی‌های آن‌ها استفاده می‌شود. مهندسان و معماران سعی می‌کنند که از شیشه‌ها، سنگ‌ها و مصالح زیبا و باکیفیت برای نمای ساختمان‌ها استفاده کنند تا باعث زیبایی شهر شوند. اما وجود ذرات گرد و غبار و آلودگی‌های شهری باعث از دست رفتن شفافیت و زیبایی این نماها خواهد شد. بنابراین برای اینکه نمای ساختمان خود را مانند روز اول کنید، باید از روش نماشویی استفاده کنید‌. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی شستشوی نمای ساختمان و روش‌های انجام آن بپردازیم.

شستشوی نما چیست؟

شستشوی نمای ساختمان به فرآیندی می‌گویند که منجر به حفظ آراستگی و زیبایی سازه‌ها می‌شود. به طور کلی هر چه نمای بیرونی یک ساختمان تمیزتر باشد، زیباتر به نظر می‌رسد و همه نگاه‌ها را به خود خیره خواهد کرد. در برخی از شهرها بارش باران اسیدی به میزان بیشتری اتفاق می‌افتد و آلودگی نیز بیشتر است. همین عوامل باعث می‌شوند که با گذشت زمان لایه‌ای از مواد اسیدی، خورنده و آلودگی‌ها بر روی سطح بیرونی نماها جمع شود و ظاهر آن‌ها را نازیبا و کثیف نماید. در صورتی که هر چه سریع‌تر برای شستشوی این آلودگی‌ها اقدام نکنید، هم منجر به نازیبا شدن ساختمان خواهید شد و هم اجازه می‌دهید که آلودگی‌ها به لایه‌های زیرین نفوذ کنند و باعث از بین رفتن آن‌ها شوند.

انواع روش‌های نماشویی ساختمان

نماشویی ساختمان با استفاده از روش‌های مختلفی انجام می‌شود. حتما تاکنون دیده‌اید که یک نفر با استفاده از طناب از ساختمان آویزان شده و در حال تمیز کردن آن است. البته روش‌های دیگری نیز برای نماشویی وجود دارد که بر اساس متریال و جنس به کار رفته در نما انتخاب می‌شوند. برخی از رایج‌ترین روش‌های نماشویی ساختمان عبارتند از:

استفاده از داربست

شستشوی نما بدون داربست و با داربست امکان‌پذیر است، اما رایج‌ترین روشی که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد، کمک گرفتن از داربست است. گاهی اوقات ساختمان‌های بلند و برج‌ها به شستشو نیاز پیدا می‌کنند و از آنجایی که شستشوی این ساختمان‌ها با ریسک و خطر جانی همراه است، به سادگی قابل انجام نخواهد بود. به همین دلیل از داربست استفاده می‌شود تا جان پرسنل در خطر نباشد. اگر چه استفاده از داربست، خطر را کاهش می‌دهد اما باز هم فرد باید دارای تجربه و مهارت زیاد باشد و از ارتفاع نترسد. به همین دلیل باید برای این کار از مجموعه‌های حرفه‌ای مانند گروه آسمان خراش کمک بگیرید تا بدون هیچ مشکلی نماشویی را انجام دهند.

استفاده از طناب

یکی دیگر از روش‌های رایجی که برای تمیز کردن بیرون ساختمان استفاده می‌شود، شستشوی نما با طناب است. در این روش برای آویزان شدن پرسنل از ساختمان، از طناب استفاده می‌شود. نظافت نمای ساختمان با طناب شاید خطرناک به نظر برسد، اما جالب است بدانید که طناب‌های به کار رفته در این روش استحکام بالایی دارند و دچار بریدگی نخواهند شد. حتی این روش در مقایسه با نماشویی با داربست ایمن‌تر است؛ چرا که اتصالات طناب‌ها قوی و قدرتمند هستند. در واقع اکثر شرکت‌های شستشوی نما این روش را ترجیح می‌دهند و در صورتی که نماشویی را در سطح شهر دیده باشید، متوجه می‌شوید که از طناب استفاده کرده‌اند.

نماشویی با راپل

معمولا شستشوی نما با راپل زمانی انجام می‌شود که ارتفاع ساختمان زیاد باشد و امکان بستن داربست به آن وجود نداشته باشد. راپل نیز نوعی طناب قطور و محکم است که با کمک کمربند ایمنی محکم می‌شود. به افرادی که شستشوی نما را با استفاده از این طناب‌ها انجام می‌دهند، راپل کار می‌گویند. در گروه آسمان خراش را‌پل کاران حرفه‌ای وجود دارند که می‌توانند در کمترین زمان کار نماشویی ساختمان شما را انجام دهند. نکته مهمی که در رابطه با این روش وجود دارد این است که به دقت و احتیاط زیادی وجود دارد. در صورتی که از راپل به درستی استفاده نشود، جان افراد را به خطر می‌اندازد.

به همین دلیل باید از افراد خبره و متخصص برای انجام این کار کمک بگیرید. فراموش نکنید که کار کردن در ارتفاعات، یک کار تخصصی می‌باشد و هر کسی نمی‌تواند از عهده آن برآید.

شستشوی نما با اسید

شستشوی نما با اسید یا اسیدشویی نما، یکی دیگر از روش‌های تمیزکاری ساختمان است که با هدف حفظ ظاهر سنگ‌ها و نما به کار می‌رود. در این روش از مواد شیمیایی اسیدی و خاص برای حذف آلودگی‌ها، رسوبات، زنگ‌زدگی، چربی و ... از سطح سنگ و نمای ساختمان استفاده می‌شود. اسیدشویی نما یک روش موثر برای بهبود ساختمان و جلوه‌بخشی به آن است. برای استفاده از این روش اغلب از مواد مختلفی مثل اسید فسفوریک، اسید هیدروکلریک یا اسید سولفوریک استفاده می‌شود. زمانی که این مواد اسیدی با سطوح سنگی نمای ساختمان تماس پیدا می‌کنند، مواد آلوده را حل می‌کنند و آن‌ها را از سطح ساختمان حذف خواهند کرد.

از روش اسیدشویی نما برای انواع مختلف سنگ‌ها از جمله بتن معمولی، تراورتن، مرمر، گرانیت و ... استفاده می‌شود. این فرآیند نه تنها ظاهر ساختمان را بهبود می‌بخشد؛ بلکه دوام و ماندگاری سنگ‌ها را نیز افزایش می‌دهد و از زنگ‌زدگی و آلودگی سریع آن‌ها جلوگیری خواهد کرد.

استفاده از واتر جت

استفاده از واترجت برای نظافت نمای ساختمان، یک روش پرکاربرد و موثر برای افزایش زیبایی نمای بیرونی ساختمان است. واتر جت شستشوی نما یک دستگاه پرفشار می‌باشد که از آب تحت فشار بالا استفاده می‌کند و سطوح مختلف مانند نمای ساختمان را تمیز می‌کند. در این روش آب و برخی مواد شیمیایی با هم مخلوط می‌شوند و با فشار بالا از داخل دستگاه به سمت بیرون پرتاب خواهند شد. در روش نماشویی با واترجت، فشار بالای آب باعث برداشته شدن گرد و غبار و مواد رسوبی از سطح ساختمان می‌شود و آن را به طور کامل تمیز می‌کند. از این روش برای پاک کردن رسوبات سخت مثل رسوبات زغال سنگ، رسوبات کربناتی و رسوبات آهن نیز استفاده می‌شود.

قیمت شستشوی نمای ساختمان 

هزینه نماشویی ساختمان به عواملی محتلفی بستگی دارد از جمله اینکه با کدام روش نیاز به نماشویی باشد، برای اطلاع دقیق از تعرفه و قیمت شستشوی نمای ساختمان در تهران می توانید به وبسایت های نماشویی ساختمان ، مانند آسمان خراش https://asemankharash.com ، کفسابی ، ایران لوتوس و راپینی مراجعه کرده و از قیمت های روز اطلاع یابید .

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معلمان معمار آینده نظام هستند
  • ساختمان نیمه کاره‌ای که محل تجمع سگ‌های ولگرد شد
  • بیش از ۱۳ هزار کارگر ساختمانی در مرکزی تحت پوشش بیمه هستند
  • استان مرکزی دارای بیکاری پنهان است
  • لزوم صدور پروانه‌های ساختمانی در کمتر از یک‌ماه
  • خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است
  • اگر نقشه ایران، نقشه یک ساختمان باشد! (تصویری)
  • گردباد در نبراسکای آمریکا منازل مسکونی را ویران کرد
  • تعرفه شستشوی نما ساختمان ۱۴۰۳
  • ساخت و اجرای کابوس‌هایتان را به «کابوس‌مند» بسپارید