Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@04:01:15 GMT

پناهجویان و استانداردهای دوگانه غرب

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۷۱۰۰۳

پناهجویان و استانداردهای دوگانه غرب

دو دهه است که سازمان ملل متحد ۳۰ خرداد را به احترام پناهجویان و آوارگان در سراسر جهان "روز جهانی پناهجو" نامیده، اما باید دید آیا این نوع حرمت گذاری واقعا با واقعیت های موجود در جهان امروز مطابقت دارد؟

۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد) هر سال در سراسر جهان پاس داشته می شود و از مظلومیت افرادی که برای گریز از درگیری یا آزار مجبور به فرار از کشورشان شده و می شوند، تجلیل می شود تا فرصتی برای ایجاد همدلی و درک مشکلات پناهندگان و ارج نهادن به تاب آوری آنها در بازسازی زندگی هایشان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روز برای اولین بار در ۲۰ ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی با گرامیداشت پنجاهمین سالگرد کنوانسیون ۱۹۵۱ مربوط به وضعیت پناهندگان در سطح جهان نامگذاری شد، اما در ابتدا و قبل از آنکه مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسماً در دسامبر سال ۲۰۰۰ میلادی آن را به عنوان یک روز جهانی تعیین کند، این روز به عنوان "روز پناهندگان آفریقا" شناخته می شد.

این در حالی است که آمریکا در ۷ اکتبر همان سال (۱۵ مهر ۱۳۸۰) به بهانه واهی سرکوب گروه تروریستی القاعده و حذف گروه طالبان از قدرت در افغانستان {که زمانی خود موجد آن بود تا در برابر اتحاد جماهیر شوروی (سابق) بایستد} بعد از حوادث ۲۰ شهریور ۱۳۸۰ (۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱) در آمریکا و فروریختن برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک در قالب یک ائتلاف (به اصطلاح) جهانی به افغانستان لشکر کشی کرد تا زمینه آوارگی تعداد بیشتری از شهروندان آن کشور به خارج از میهن شان را فراهم آورد، جنگی که دو دهه طول کشید و بیش از یک سوم جمعت این کشور آسیای میانه را به آوارگی کشاند.

 

 

در واقع باید اذعان داشت که بخش عمده‌ای از بحران انسانی و اقتصادی امروز افغانستان، ناشی از اشغال ۲۰ ساله این کشور توسط آمریکا و حضور بیگانگان بوده است در حالی که برخی از کشورهای همسایه به ویژه جمهوری اسلامی ایران از معدود کشورهایی بوده و هست که صادقانه خواهان حل بحران افغانستان از طریق گفت وگوهای سیاسی بدون مداخله خارجی هستند، چرا که به خوبی به آینده اقدامات اشغالگرانه غربی ها در این کشور و ابعاد آوارگی شهروندان این کشور در کشورهای همسایه آگاه است.

به خوبی شاهدیم که چگونه همین مدعیان حقوق بشری با جنگ افروزی در نقاط مختلف جهان از جمله در اوکراین و عراق و بطور مشخص در افغانستان صرفا با صدور قطعنامه هایی تنها به ابراز نگرانی برای وضعیت مردم افغان و پناهجویان آن بسنده می کنند و نه تنها برای حل واقعی مشکلات مردم آن و مقابله با بحران انسانی در این کشور اقدامی صورت نمی دهند و اموال و دارایی هایی مردم این کشور را بلوکه می کنند حتی به کشورهایی چون جمهوری اسلامی که سال ها با مهرورزی میزبان میلیون ها شهروند کشور همسایه است نیز کمک نمی کنند.

در هر حال غربی ها جنگی را در افغانستان به راه انداختند، جنگی که با اهداف اقتصادی و سیاسی خاص توسط دولت وقت آمریکا در افغانستان شکل گرفت تا امنیت شهروندان آنرا زیر سوال ببرد، در حالی که براساس توافق بین المللی، هرکسی همچون یک افغانستانی که به خاطر بحران اجتماعی و اقتصادی و آزار و اذیت، درگیری و نقض حقوق بشر ناشی از آن از میهن خود فرار کند، به عنوان یک پناهجو این حق را دارد تا امنیت را در کشور دیگری جستجو کند. چون در واقع آنچه همچنان جهانی باقی می‌ماند حق "به دنبال امنیت بودن" است.

به اعتقاد کارشناسان، امروزه مهاجرت ها در سطح جهان بیشتر به دلیل گسترش مشکلاتی است که مردم کشورها به‌طور روزمره در کشورشان با آنها مواجه هستند از جمله تغییرات آب و هوایی و بیکاری ناشی از رکود اقتصادی طولانی مدت؛ اما جنگ‌های بین کشورها، جنگ‌های داخلی، سرکوب ها، قربانی کردن گروه‌های به لحاظ نژادی سرکوب شده نیز از جمله مهمترین دلایل مهاجرت شهروندان یک کشور به خارج از مرزهای کشورشان است.

آمارهای نشان می دهند امروزه بیش از ۲۸۱ میلیون مهاجر در سراسر جهان وجود دارند که زادگاه‌شان را ترک کرده‌اند. پناهجویان کشورهایی که به رغم ثرورت کشورشان، به دلیل جنگ افزوری های قدرت های بیگانه با اهداف اقتصادی در کشورشان، از داشته های خود محروم شده اند و سرانجام در راه یافتن فرصت های زندگی بهتر جلای وطن پیشه کرده تا شاید دولت های دیگر و به ویژه همین کشورهای مهاجم آنها را پناه دهند.

 

 

فیلیپو گراندی، رئیس کمیساریای عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل پنجشنبه گذشته در یک نشست خبری در ژنو اعتراف کرد که در یک دهه گذشته، سالی نبوده که آمار آوارگان در جهان رو به افزایش نبوده باشد. حالا یا جامعه بین‌المللی برای رسیدگی به این فاجعه انسانی با هم در مورد حل اختلافات و یافتن راه‌حل‌های پایدار اقدام خواهند کرد یا این که همین روند وحشتناک ادامه خواهد داشت که البته بررسی عمیق وضعیت اجتماعی و اقتصادی در سطح جهان احتمال گزینه دوم را بیشتر می داند.

گراندی در خصوص تعداد آوارگان در جهان گفت: امروز از هر ۷۸ نفر در جهان یک نفر آواره شده است و این یک «نقطه عطف دراماتیک» است که یک دهه پیش کمتر کسی انتظارش را می‌کشید.

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد به تازگی با استناد به داده‌های بانک جهانی اعلام کرد که در مجموع، ۲۳ کشور با جمعیت ۸۵۰ میلیون‌نفری با «درگیری و منازعه ‌های متوسط یا شدید» مواجه شدند، منازعه هایی که شهروندان آن کشورها را به خارج از وطن خود سوق داده است.

امروزه از جمله کشورهای جهان که پناهجویان زیادی را به سراسر جهان به ویژه به کشورهای همسایه خود روانه کرده است، افغانستان است که سال ها تحت اشغال همین قدرت های فرامنطقه ای بوده و بی توجهی جامعه جهانی به سرنوشت مردم مظلوم آن موجب شده است مشکلات عدیده ای را هم برای آن جامعه و هم برای کشور همسایه آن یعنی ایران به همراه آورده است.

چون ایالات متحده آمریکا به مدت ۲۰ سال به بهانه های واهی افغانستان را به اشغال خود در آورد و جان ۱۷۴ هزار شهروند آن از جمله بیش از ۳۰ هزار غیرنظامی این کشور را گرفت و نزدیک به یک سوم جمعیت تقریبا ۳۴ میلیونی آنرا به عنوان پناهجو در کشورهای همسایه و جهان  آواره کرد و بیش از نیمی از آن ها گرسنگی کشیدند که این به یک فاجعه انسانی نادر در جهان تبدیل شده است.

آمریکا به کمک همپیمانان خود در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) این کشور را درهم شکست و آینده یک نسل را ویران کرد و در پایان نه تنها از آن جا خارج شد، بلکه تنها پولی که مردم افغانستان با آن می توانستند زندگی کنند را نیز بلوکه کرد. این به طور کامل وحشیگری و ظلم مضاعف به اصطلاح «نظم بین المللی مبتنی بر قوانین» تحریفی ایالات متحده را آشکار می کند.

 

 

در واقع پس از پایان دو دهه اشغالگری آمریکا در افغانستان و خروج غیرمسئولانه نظامیان آمریکایی و اروپایی از این کشور جنگ زده در آسیای میانه، شرایطی به مراتب وخیم تر را برای مردم این کشور به ارمغان آورد و بحران پناهجویان را در این کشور تشدید کرد به گونه ای که این دسته از پناهجویان باری مضاعف بر دوش کشورهای مختلف جهان به ویژه کشورهای همسایه و بطور خاص ایران هستند.

شواهد نشان می دهد که سیاستمداران غربی با توجه به مسئولیت اخلاقی خود در قبال نقشی که در بدبختی و فلاکت مردم افغانستان داشته اند، تاکنون اقدام نسبتا کمی در کمک به رفع این بدبختی ها داشته اند و به جای کمک به خروج از بحران پناهجویان افغان، سعی در سیاسی کردن چنین بحرانی دارند.

با وجود اینکه تقریبا دو سال از جنگ و اشغالگری غرب در افغانستان و ویرانگری در آن می گذرد، اما با توجه به نقش فعال کشورهای غربی در چنین مداخلات نظامی، سرنوشت شهروندان افغان باید تاکنون به یکی از دغدغه های جوامع و سیاستمداران غربی تبدیل می شد، اما شواهد حاکی است که نه تنها تبدیل نشد بلکه سرنوشت مردم مظلوم این کشور با اهداف خاص کاملا به فراموشی هم سپرده شد و می شود.

این دسته از سیاستمداران غربی که همگی عضو ناتو هستند تاکنون اقدام چندانی برای کمک به افغان ها انجام نداده اند. فرانسه و انگلیس صرفا تا بدانجا پیشرفت رفته اند که پیشنهاد ایجاد منطقه امن تحت کنترل سازمان ملل را در کابل برای کسانی که به دنبال فرار از حکومت طالبان هستند ارائه داده اند.

اما برای کشوری مانند افغانستان که به استناد گزارش های هفتگی نهادهای وابسته به سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری منطقه ای با فاجعه فوری انسانی مواجه است و حجم بالایی از مردم آن به دنبال پناهندگی هستند این مذاکرات و پیشنهادات کافی نیست. بدتر اینکه برخی از سیاستمداران اروپایی از بحران افغان ها به عنوان فرصتی برای نیل به اهداف سیاسی خود سوء استفاده می کرده و می کنند.

بطور مثال تقریبا یک سال قبل بود که "نایجل فاراژ" رهبر راست افراطی انگلیس که کشورش به عنوان استعمار پیر سال ها در افغانستان جولان داده است، مساله موج اسلام گرایی را بهانه کرده بود. او می گوید اکنون شاهد موج جدیدی از افرادی هستیم که از افغانستان خارج می شوند و تاکنون با تعداد زیادی از پناهجویانی مواجه هستیم که نمی توانیم آنها را مدیریت کنیم. از کجا می توان فهمید که افغانی ها و دیگر گروه های تندرو از این مسیر برای اعزام نیروهای تروریستی خود به کشور ما استفاده نمی کنند؟

چندی نگذشته بود که "ماتئو سالوینی" رهبر گروه راست افراطی و وزیر کشور سابق ایتالیا نیز دیدگاه فاراژ را تایید کرده بود و به همراه دیگر رهبران اروپایی به لفاظی های ضد مهاجرتی و علنا خصومت آمیزی علیه افغان ها پرداخت تا جایی که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز در ۲۶ مرداد گذشته گفت فرانسه باید از خود در مقابل موج مهاجران افغان حفاظت کند. سباستین کورتس صدر اعظم اتریش نیز پیشنهاد داده اروپا باید مهاجران افغان را که قصد عزیمت به اروپا دارند در کشوری ثالث نگهداری کند. وی ۲۲ اوت (۳۱ شهریور) گذشته گفت: به مردم افغانستان باید در کشورهای همسایه این کشور کمک شود.

 

 

موضع اتحادیه اروپا در قبال وضعیت افغانستان و بلایی که دامان مردم این کشور را گرفته است ظاهرا شبیه مواضع راست افراطی است. جورجیا ملونی از حزب راست افراطی برادران ایتالیا که دارای گرایشات نئوفاشیستی است در همان ایام پیشنهاد داده بود ایجاد این باور در میلیون ها افغان که می توانند به غرب عزیمت کنند «تمسخر بدبینانه» است و اروپا باید به جای ایجاد چنین باوری به کشورهای همسایه افغانستان برای میزبانی مهاجران کمک کند.

چنین پیشنهادهایی برای مدیریت بحران مهاجرت و حمایت انسانی از طریق تشکیل مناطق امن و مراکز نگهداری کنار ساحلی موضوع جدیدی نیست. اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ میلادی توافقی را با ترکیه امضا کرد که شامل موافقت آنکارا برای توقف ورود پناهجویان به اروپا بود. این توافق همچنین شامل نگهداری همه مهاجران نیازمند حمایت بین المللی به ازای اختصاص چندین میلیون دلار برای میزبانی از مهاجران بود. اما این توافق به ثبات و امنیت مهاجران و پناهجویان در ترکیه منجر نشد. آنکارا بارها اروپا را متهم به نقض وعده هایش کرد و تهدید کرد که اگر حمایت بیشتری از سوی این قاره دریافت نکند همه مهاجران را به اروپا باز می گرداند. در نتیجه، میلیون ها مهاجر و پناهجوی آسیب پذیر افغانستان در یک وضعیت سردرگم و بدون آینده ای مطمئن قرار گرفتند.

وزیر خارجه ترکیه تاکنون به روشنی گفته است که کشورش دیگر درباره توافق فاجعه بار مشابهی بعد از خروج آمریکا از افغانستان توافق نخواهد کرد.

شبکه تلویزیونی الجزیره قطر به تازگی با  اشاره به وظیفه اخلاقی و ارزش های اتحادیه اروپا در ادعای آزادی، دموکراسی، برابری، حاکمیت قانون و حقوق بشر نوشت: صادر کردن بحران مهاجرت به کشورهای ثالث و لفاظی های ضد مهاجرتی می تواند دستاوردهای سیاسی سریعی برای رهبران اروپا داشته باشد اما این راهبردها همان طوری که در گذشته هم بارها مشاهده شده است در بلند مدت راه به جایی نخواهد بود. تلاش ها برای ایجاد اروپایی محکم باعث امنیت آن نخواهد شد و برعکس باعث ایجاد حس تنفر در مرزهای این اتحادیه خواهد شد و گذشته از این اتحادیه اروپا را بیش از پیش از کشورهای دیگر جهان جدا خواهد کرد.

این رسانه نتیجه گرفت: اکنون وقت آن رسیده که اروپا سیاست مهاجرتی مسئولانه ای را اتخاذ کند که به مسئولیت های اخلاقی آن در قبال مردمی که تحت تاثیر تصمیمات سیاسی اروپا هستند پاسخ دهد و بازتاب ارزش های واقعی اروپا باشد. بحران افغانستان می تواند آغازگر مسئولیت جدید اتحادیه اروپا در قبال همه انسان ها باشد.

تحلیلگران معتقدند سیاست جدید اتحادیه اروپا در قبال مهاجران کشورهای آسیایی همچون افغانستان، سوریه و عراق و یا کشورهای آفریقایی چیزی جز اتخاذ سیاستی دوگانه در برابر خیل عظیم پناهجویان از کشورهایی نیست که به وجود آورنده جنگ و ویرانی و در نتیجه به راه افتادن موج پناهجویان به کشورهای دیگر نیست.  

 

 

چندی پیش بود که "انس عبده" رئیس کمیته مذاکره‌کننده سوریه در مصاحبه با رسانه‌ها از استاندارد دوگانه کشورهای غربی ابراز ناراحتی و ناامیدی کرد و گفت: جهان در سوریه شاهد قتل عام در کل یک کشور است و بسیاری از کشورهای غربی در آن مشارکت کرده‌اند و این در حالی است که در اوکراین تمام جهان غرب در حال حمایت از مردم این کشور است.
۱۵ مارس (۲۴ اسفند) یازدهمین سالروز شروع بحران سوریه بود و بر اساس اطلاعاتی که سازمان ملل اخیرا منتشر کرد دستکم ۳۵۰ هزار نفر در طی ۱۱ سال گذشته جان خود را در این کشور آسیایی از دست دادند، بیش از ۱۲ میلیون نفر چندین بار آواره شدند و ۱۴ میلیون غیرنظامی به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند.
این در حالی است که  «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد از همه طرف‌های جنگ سوریه خواسته بود تا اقدامات عینی برای تسریع روند سیاسی و پایان بخشیدن به رنج مردم سوریه اتخاذ کنند.
با این همه این درخواست گوترش در دنیای غرب آن چنان مورد توجه قرار نگرفته است. چون در حال حاضر ایالات متحده و غرب بر موضوع اوکراین تمرکز کرده‌اند. در مقایسه با تلاش‌های خونسردانه در سال‌های اخیر در قبال آوارگان سوری، غرب برای پناهجویان اوکراینی به شکل عجیبی همدردی نشان می‌دهد و در واقع بطور عمد از پناهجویان سوری و افغانی غافل مانده است.
برخی سیاستمداران و رسانه‌های غربی حتی از ظاهر، رنگ پوست، نژاد و … به عنوان یک معیار قضاوت استفاده می‌کنند و پناهجویان اوکراینی را در مقایسه با پناهجویان آسیایی همچون افغان ها، خاورمیانه و آفریقا مقایسه به شکل ضمنی بالاتر و ارجح‌تر می‌دانند.
برای مثال یک رهبر اروپایی سه ماه قبل گفته بود: این پناهجویان (اوکراینی) با آنهایی که قبلا با آنها تماس داشتیم، تفاوت دارند. اینها تماما اروپایی، باهوش و تحصیلکرده هستند. در موج‌های قبلی پناهندگان برخی از آنها ممکن بود تروریست باشند.
«چارلی داگاتا» خبرنگار شبکه آمریکایی «سی بی اس» در کی‌یف گفت: اینجا کشوری نیست که مثل عراق و افغانستان دهه‌ها مشغول درگیری باشد. اینجا کشوری نسبتا متمدن و از شهرهای اروپایی است.
این اظهارات نشان دهنده تعصب نژادی ریشه‌دار ایالات متحده و غرب و استکبار «اروپامحور» است. آنها مشغول استانداردهای دوگانه در قبال پناهندگان و در قبال اقدامات بشردوستانه هستند و با این رویکرد زخمی دیگر بر پیکر پناهجویان در خاورمیانه زدند.  

 

 

در پی همین سیاست های دوگانه غرب در برابر پناهجویان برآمده از جنگ های به وجود آمده در سراسر جهان توسط آمریک و کشورهای غربی بود که انجمن روزنامه نگاران عرب و خاورمیانه» اخیرا با صدور بیانیه‌ای تعصب رسانه‌های غرب را محکوم کرد چرا که به باور آنها جنگ در خاورمیانه امری «عادی» است.
«فخرالدین آلتون» مدیر ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه چندی پیش در این باره گفت: برخی سیاستمداران اروپایی وقتی می‌خواهند به اوکراین اشاره کنند می‌گویند اینا مردمی هستند که از جنگ فرار می‌کنند اما در باره سوریه می‌گویند مردمی هستند که قصد دارند از کانال‌های غیرقانونی وارد اروپا شوند. این دیدگاه پر از تناقض واقعا تاسف بار است.
آنچه مردم جهان را متعجب می‌کند این است که وقتی آمریکا بی رحمانه مردم بیگناه را می‌کشت و فاجعه بشری در سوریه، افغانستان و دیگر کشورها به راه می‌انداخت چرا رسانه‌ها و سیاستمداران غربی برآشفته نمی‌شدند؟ چرا حالا پرچم بشردوستی را اوکراین بالا گرفته‌اند و دلشان به درد آمده است؟
به همین دلیلی هم بود که «کلر دالی» یکی از اعضای پارلمان اروپا زبان به حقیقت باز کرد و گفت: اوکراین مثل افغانستان نیست فقط به این دلیل که طرف تجاوزگر در افغانستان ایالات متحده بود.
همانطور که دالی گفت ایالات متحده جنایات فراموش نشدنی در افغانستان مرتکب شد. آمریکا طی ۲۰ سال جنگ در افغانستان بی رحمانه بسیاری از مردم بی گناه را کشت و در نتیجه هزاران نفر جان خود را از دست دادند. بر اساس آمار سازمان ملل در ماه اوت سال گذشته پس از آنکه ارتش آمریکا عجولانه افغانستان را ترک کرد ۲۳ میلیون نفر در گرسنگی شدید قرار گرفتند به گونه‌ای که ۹۵ درصد آنها قادر به تامین وعده‌های غذای اصلی خود در روز نیستند.

زمانی که آمریکایی‌ها افغانستان را ترک می‌کردند، دو نوع بحران فوری توسط همه کسانی که حتی از راه دور با افغانستان در ارتباط بودند پیش‌بینی می‌شد. اول، نشانه روشنی وجود داشت که بازگشت حکومت طالبان باعث ایجاد هرج و مرج سیاسی-اجتماعی در این کشور می شود. و دوم، کشور به دلیل احتمال تعلیق کمک ها به افغانستان، وارد یک بحران اقتصادی خواهد شد که همه و همه خود عامل تقویت موج مهاجرت ها از این کشور شده و می شود.

پس از سقوط دولت افغانستان، نخبگان و شخصیت های علمی زیادی افغانستان را ترک کردند و به کشورهای غربی پناهنده شدند. متاسفانه وضعیت این مهاجرین در همان کشورهی غربی نیز به شدت خراب است و در حال حاضر بدون سرنوشت در کمپ ها بسر می برند و حتی سرنوشت ۷۶ هزار افغان مترجم یا مشاور ارتش آمریکا در دوران اشغال افغانستان در آمریکا هنوز نامعلوم است، چه برسد به افغان هایی که با آمریکایی ها و در واقع غربی ها همکاری نکرده بودند.
علاوه بر این، آمریکا بدون هیچ شرمساری ۷ میلیارد دلار از پول مردم افغانستان را اختلاس کرده است. به راستی چرا کشورهای غربی که اکنون دلسوز اوکراین و مردم آن شده‌اند به این دزدی اشاره‌ای نمی‌کنند؟ حس همدردی آنها کجاست؟

 

 

البته این تبعضی و سیاست های دوگانه آمریکا و غربی ها در قبال مهاجران، صرفا به تبعیض علیه اتباع کشورهای آسیایی و افریقایی نمی شود، چون سه ماه قبل بود که "آندرس مانوئل لوپز اوبرادور" رئیس جمهوری مکزیک نیز خطاب به رهبران آمریکا گفت از اینکه کنگره آمریکا با چه سرعتی کمک به اوکراین را تصویب کرد، شگفت‌زده شد. رئیس جمهور مکزیک در این مورد از تبعیض گذاری میان انسان هائی که در وضعیت ناگواری قرار دارند انتقاد کرد و گفت که حمایت وعده داده شده به آمریکای مرکزی پس از چهار سال هنوز هم پرداخت نشده است.

در ۲۲ مارس، رئیس جمهوری مکزیک، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور ایالات متحده را به دلیل بی مسئولیتی و کندی که برای حل بحران مهاجرت در آمریکای مرکزی در پیش گرفته است، انتقاد کرد. او در کنفرانس مطبوعاتی صبح سه شنبه (دوم فروردین) خود از سرعت و سطح کمک های آمریکا به اوکراین و سرعت تصویب آن در کنگره آمریکا ابراز شگفتی کرد.

در ۱۶ مارس، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، بسته کمکی جدیدی به اوکراین به ارزش حدود ۸۰۰ میلیون دلار اعلام کرد. این تصمیم پس از کمک نظامی ۲۰۰ میلیون دلاری که قبلاً اعلام شده بود گرفته شد. در مجموع آمریکا یک میلیارد کمک مالی به کی اف را تصویب کرد.

 در واقع باید گفت از جنگ افغانستان گرفته تا سوریه و همین بحران اخیر در اوکراین، ایالات متحده نقشی ننگین بازی کرده است.
آن سیاستمداران و رسانه‌های آمریکایی و غربی که انصاف و عدالت را تبلیغ می‌کنند بهتر است استکبار و تعصب خود را کنار بگذارند و با رنج و غم پناهجویان در خاورمیانه روبرو شوند و بیش از این از حقه کثیف «استاندارد دوگانه» سوءاستفاده نکنند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: پناهجویان ، افغانستان ، ایالات متحده آمریکا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: پناهجویان افغانستان ایالات متحده آمریکا سیاستمداران غربی اتحادیه اروپا سازمان ملل متحد مردم افغانستان کشورهای همسایه سراسر جهان مردم این کشور کشورهای غربی ایالات متحده راست افراطی مردم افغان بین المللی رسانه ها افغان ها غربی ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۱۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست

 

بین الملل تابناک: امروز دوشنبه، دهم ارديبهشت ۱۴۰۳ نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی برگزار شد و ناصر کنعانی در آخرین نشست هفتگی با خبرنگاران به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی پیرامون مسائل مختلف سیاست خارجی پاسخ داد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه‌) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران که در نمایشگاه بین المللی توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، اظهارداشت: ما تقویت روابط با همه کشورهای خلیج فارس را مهمترین عامل برای تحقق ثبات، امنیت دسته جمعی، آرامش و پیشرفت پایدار برای همه منطقه می‌دانیم.

وی گفت: ما همواره منادی دوستی و برادری میان کشورهای منطقه بوده و هستیم و معتقدیم که کشورهای منطقه در چارچوب منافع مشترک می‌توانند امنیت منطقه‌ای را برای شکوفایی و توسعه پایدار محقق کنند.

کنعانی بیان کرد: برگزاری چنین نمایشگاهی در راستای ارائه توانمدی‌های صادراتی ایران در این منطقه که در شرایط خاصی هم به سر می برد و البته با مشارکت بازرگانان، تجار و مقامات دولت‌های دور و نزدیک نشان‌دهنده این است که ایران عزم و اراده‌ای جدی برای تحکیم ثبات و امنیت و توسعه پایدار منطقه دارد.

هم افزایی دستگاه‌های اجرایی در برگزاری نمایشگاه

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: در طول سه روز گذشته از برپایی نمایشگاه شاهد برگزاری نشست های دوجانبه بسیار خوبی بین تجار شرکت کننده و تولیدکنندگان ایرانی بودیم و پیش بینی می‌کنیم که حجم قراردادی که بسته می‌شود بیش از حجم قرارداد نمایشگاه گذشته باشد.

وی گفت: همچنین این نمایشگاه فرصت مناسبی را برای گفتگو میان مقامات ایران با مقامات بیش از ۲۲ کشور حاضر در این رویداد فراهم آورده است. 

کنعانی افزود: برگزاری این نمایشگاه در این مقطع زمانی خودش دست‌آورد بزرگی برای دولت جمهوری اسلامی ایران است. ایران هم در حوزه سیاسی و هم در حوزه امنیت و برای تثبیت امنیت در منطقه در مقابل کسانی که امنیت منطقه را دچار خدشه کردند مقتدرانه عمل می‌کند و هم نمایشگاهی را با چنین حجمی از حاضرین خارجی برگزار می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: این نمایشگاه مصداقی خوب برای همکاری میان دستگاه‌های مختلف کشور است. همانطور که ما شاهد همکاری میان دیپلماسی و میدان برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه بودیم، برگزاری چنین نمایشگاهی هم نشان دهنده هم افزایی مطلوب میان دستگاه‌های اجرایی کشور است.

برخورد خشن پلیسی با دانشجویان آمریکا محکوم است

وی گفت: آنچه در دانشگاه های آمریکا شاهد هستیم نشان دهنده بیداری افکار عمومی جهان نسبت به مساله فلسطین و عمق و دامنه تنفر عمومی نسبت به رژیم صهیونیستی و نسل کشی در غزه توسط اسرائیل با حمایت آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی است.

کنعانی تصریح کرد: کسانی که به عدالت فکر می‌کنند و بها می‌دهند بیش از این دیگر حمایت برخی دولت‌ها از نسل کشی اسرائیل را تحمل نمی‌کنند و نمی‌توان با برخوردهای خشن و پلیسی صدای معترضان را بست. وزارت امور خارجه ایران برخورد پلیسی را با مطالبات دانشجویی به هیچ وجه نمی پذیرد و این نوع برخورد را نگران کننده می‌داند و لازم است که جامعه جهانی با این مساله برخورد کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: آمریکا با اجازه دادن به پلیس برای برخورد خشن در محیط دانشگاه مشخص کرد که رفتار و رویکردی دوگانه با شعارهای حقوق بشری دارد. آنها باید اجازه دهند که داشجویان به بیان دیدگاه و ابراز رأی خود بپردازند و خاموش کردن صدای دانشجویان با رفتارهای خشن خاموش کننده مطالبات بر حق افکارعمومی جهان نخواهد بود و لازم است که دنیا و کشورهای حامی رژیم صهیونیستی به این مهم توجه کنند.

افق روشنی را در روابط میان ایران و عربستان داریم

وی گفت: مناسبات دوجانبه ایران و عربستان در مسیر طبیعی خودش پیش می‌رود و شاهد تداوم گفت‌وگوها و مشورت‌ها میان دو طرف در دو سطح سیاسی و اقتصادی هستیم و حضور هیأت اقتصادی عربستان در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران نشانه دیدگاه عربستان همسو با نگاه ایران به منظور زمینه سازی افزایش توسعه تبادلات تجاری است.

کنعانی بیان کرد: ما موضوعات اقتصادی را از ابتدای از سرگیری مذاکرات دو طرف در دستورکار داشتیم و هر دوطرف بر این مهم متفق القول هستند و گفتگوها در حال انجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در حال حاضر هیات وزارتی ایران به سرپرسی آقای خاندوزی وزیر اقتصاد به منظور شرکت در نشست بانک توسعه اسلامی در عربستان حضور دارند.

وی ادامه داد: همچنین، هیات شرکت کننده در سطح معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به منظور شرکت در نشست منطقه‌ای داووس در عربستان حضور دارد و ما از فرصت گفتگوهای دوجانبه با طرف‌های‌ شرکت کننده استفاده می‌کنیم. افق روشنی را در روابط میان ایران و عربستان می‌بینیم و سفرای دو کشور گفتگوهای خود را با مقامات عالی رتبه دو طرف پیگیری می‌کنند.

سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم در جهان است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر نبود نقش سپاه در مبارزه با تروریسم چندجانبه باید اعضای پارلمان اروپا در پشت درب‌های پارلمان خود ور معرض تهدید تروریستی قرار می‌گرفتند 

وی ادامه داد: سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریستی در جهان است و توصیه می‌کنیم که در قبال سپاه درست تصمیم بگیرند و به درستی بیاندیشند.

کنعانی بیان کرد: اجرای اسناد و توافقات اصل مهمی است و مورد تاکید رهبری انقلاب هم هست که باید سازوکاری برای اجرایی کردن آنها تعیین شود. وزارت امور خارجه همواره در حوزه اجرای اسناد دوجانبه سازوکارهای پیگیری خود را داشته و دارد و در حوزه‌های دوجانبه اسناد را مورد مداقه قرار می‌دهد و نتایج بررسی خود را به دستگاه‌های دیگر هم ارجاع می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: آیا اینکه صد در صد اسناد و توافقات دوجانبه اجرایی میشود به هرحال در این موضوع دو طرف وجود دارد. افزایش نرخ تبادلات و توافقات ایران با شرکای خارجی و افزایش حجم سرمایه گذاری های خارجی و تحقق برخی پروژه‌های مشترک چه در حوزه‌ همسایگان و چه با کشورهای دورتر نشان دهنده موفقیت نسبی ایران بوده و البته ما تلاش خود را همچنان ادامه می‌دهیم.

مبارزه با تروریسم در جهان عزم و اراده مشترک میطلبد

کنعانی بیان کرد: هرگونه اقدام و عملیات ترویستی چه علیه شهروندان و چه علیه اماکن دولتی در روسیه یا هرکشور دیگری از نظر ما محکوم است. ایران در مبارزه با تروریسم در کنار دوستان و از جمله روسیه است. تروریسم تهدیدی مشترک برای همه کشورهای جهان است. 

وی گفت: بعضی کشورها در راستای منافع نامشروع خود از تروریسم برای تأمین اهدافشان استفاده می‌کنند و این رویکرد مخرب و غلط برای تمام جهان نتایج دلخراشی داشته و رخدادهای تلخی چه در روسیه، چه در ایران و چه در برخی کشورهای دیگر منطقه نشان می‌دهد که همچنان تروریسم تهدیدی برای ملت‌ها به حساب می آید.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: برخی کشورها از تروریسم به عنوان ابزاری جهت تامین اهداف خود استفاده می‌کنند، اما تهدید این مساله برای همه کشورهای منطقه و جهان است و مبارزه با آن نیز عزم و اراده‌ای محکم و مشترک را می‌طلبد.

افغانستان به تعهداتش در قبال حق‌آبه ایران عمل می‌کند 

کنعانی افزود: در اجرای معاهده ۱۳۵۱ میان ایران و افغانستان ما مطالبه حق آبه تعیین شده ایران را از طرف افغانستانی به طور جدی در همه سطوح داشتیم. از ابتدای سال نیز بحث رهاسازی آب از سد کمال خان هم شروع شده و خوشبختانه در چارچوب گفتگوهای انجام شده ما شاهد جریان آب به سمت مرزهای ایران هستیم. 

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعی که داریم از زمان رهاسازی این آب حدودا ۱۱۲ میلیون متر مکعب آب وارد مرزها و خاک ایران شده و جریان آب کماکان وجود دارد. در طول سال گذشته هیات حاکمه افغانستان در خصوص سد کمال خان اصلاح و مرمتی در دریچه‌های این سد انجام داده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ایران انتظار دارد که طرف مقابل بر اساس تعهد خود در قبال معاهده مزبور در خصوص حق آبه عمل کند. 

اگر آمریکا دنبال آتش‌بس بود، ارسال تسلیحات به اسرائیل را قطع می‌کرد 

کنعانی گفت: مسأله فلسطین مهمترین موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی است، آتش بس فوری در این جنگ فوری‌ترین نیاز این مساله است و پس از آن نیز تحقق اهدافی از جمله گشایش کامل معابر کمک رسانی برای رسیدن کمک‌های بشردوستانه است. موضوع آزادی و تبادل اسرا هم یکی از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اینکه آمریکا هم یکی از کشورهایی است که می‌خواهد راهکار سازش را پیگیری کند، اساسا در این مدت نشان داده که بازیگری برای ایفای این نقش نیست و اگر اراده‌ای برای آتش بس داشت می‌توانست با قطع فوری حمایت‌های مالی، سیاسی و عدم ارسال تسلیحات به اسرائیل به توقف جنگ کمک کند. دولت امریکا در این زمینه صلاحیت و صداقت خود را اثبات نکرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تلاش‌های دیپلماتیک ارزنده‌ای را در سازمان ملل و به‌ خصوص در شورای امنیت و بسیاری دیگر از مجامع منطقه‌ای و بین المللی داشته و همچنان هم به تلاش‌های دیپلماتیک خود تا دستیابی به آتش بس و توقف جنگ در غزه ادامه می‌دهد.

دیگر خبرها

  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • وجود تناقضات و استانداردهای دوگانه در سازوکارهای حقوق بشری
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • کدام کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ غمگین تر شده‌اند؟ (+ اینفوگرافی)
  • تعرض به اساتید زن دانشگاه‌های آمریکا بیانگر چهره دوگانه غرب
  • اعتراض پناهجویان افغانستانی در اندونزی
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد