Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@22:48:13 GMT

رشد ۹ درصدی خرید گندم در قزوین نسبت به سال گذشته

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۷۱۴۶۶

رشد ۹ درصدی خرید گندم در قزوین نسبت به سال گذشته

به گزارش خبرنگار مهر رضا افلاطونی در جلسه ستاد تنظیم بازار استان قزوین که صبح یکشنبه در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری قزوین برگزار شد اظهار کرد: مهم‌ترین اولویت ما در حال حاضر خرید تضمینی گندم در استان است وهم‌اکنون ۲۰ مرکز فعال در این زمینه داریم که تا این لحظه ۳۱۶۶ تن گندم خریداری شده و میزان خرید ما نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۹ درصد رشد داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از طرفی با توجه به مخاطراتی که در خصوص گندم و غلات وجود دارد یک راهکار مناسب که باید در پیش بگیریم این است که گندم‌های آسیب دیده را با کم کردن قیمت از تولیدکننده بپذیریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه دغدغه جدی ما بعد از گندم، موضوع مرغ است، بیان کرد: مرغ مرغوب مرغ زیر ۴۵ روزه و سایز است که بسیاری از تولیدات ما این مشخصات را ندارند و به همین علت هم با مشکل روبه‌رو می‌شویم ضمن اینکه در کشتارگاه ساکشن درست برای مرغ‌ها انجام نمی‌شود و این موضوع هم مشکلاتی را به‌خصوص برای مصرف به همراه می‌آورد.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مورد بحث نرخ خدمات کشتارگاه‌ها است، اضافه کرد: ما در جهاد کشاورزی می‌توانیم روی محصولات تولیدی قیمت‌گذاری کنیم ولی قیمت‌گذاری روی خدمات از عهده ما خارج است و مربوط به سازمان صمت می‌شود و طرف قرارداد ما در خرید مرغ کشتارگاه‌ها هستند درحالی‌که طبق قانون ما باید از صنف خرید کنیم.

این مسئول ابراز کرد: جوجه‌ریزی دغدغه دیگر ما است و در روزهای اخیر کاهش ۲۷ تا ۳۴ درصدی جوجه‌ریزی داشته‌ایم و در جلسه‌ای که با تولیدکنندگان داشتیم دغدغه آن‌ها نبود نهاده بود و ما با تأمین نهاده‌ها برای تولیدکننده این کمبود را به ۱۰ درصد تقلیل داده‌ایم، بدیهی است که کاهش ۱۰ درصدی چالش محسوب نمی‌شود و یک عدد معنادار نیست.

افلاطونی مطرح کرد: در کل کشور بیشترین جوجه‌ریزی در استان‌های شمالی است و کاهش تولید در شمال کشور ممکن است در آینده استان‌های تهران و البرز را دچار مشکل کند.

وی در ادامه این جلسه به پیشروی خوب طرح‌های تسهیلات بانکی در استان اشاره کرد و گفت: ما هم‌اکنون رتبه ۱۲ معرفی به بانک و رتبه ۱۰ در پرداخت تسهیلات به دامداران را در کل کشور داریم که عدد و جایگاه قابل قبولی است.

این مسئول تبیین کرد: یکی از موضوعات مطرح در سازمان جهاد کشاورزی موضوع مرغ مادر و تخم‌مرغ است که باید فکری کنیم تا بتوانیم تخم‌مرغ‌ها را به بازار خارج کشور صادر کنیم.

افلاطونی با بیان این نکته قانونی در مورد کشف احتکارها بیان کرد: قانون می‌گوید هر جنس احتکار شده‌ای در هر نقطه‌ای کشف شد باید در همان منطقه توزیع شود و لازم است نگاهی اصلاحی صورت بگیرد تا ما بتوانیم توازن توزیع در سراسر استان را برقرار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نظام توزیع و نظام صادرات ما مشکل دارد و بسیاری از محصولات تولیدی استان در همین مقطع آسیب می‌بینند، از طرفی در صنایع تبدیلی هم مشکلاتی داریم که با حل آن‌ها آورده‌های استان به‌طور چشم‌گیری تغییر می‌کند بااین‌حال ما گله‌مندی‌هایی از تجار داریم که محصولات را به قیمت واقعی از تولیدکننده خریداری نمی‌کنند.

کد خبر 5518225

منبع: مهر

کلیدواژه: خرید گندم جهاد کشاورزی قزوین بوشهر کرمانشاه خراسان رضوی خطبه های نماز جمعه مشهد سفر استانی کشاورزی آمار کرونا اردبیل سیدابراهیم رئیسی ویروس کرونا اصفهان همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۱۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید

علیقلی ایمانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از ۶۰۰ هزارتن گندم با ارزش بالای ۱۰ همت از گندمکاران خریداری شده که به دلیل افزایش دما و شرایط بارندگی، رشد فیزیولوژی گیاه بالا رفته است که این امر در کنار افزایش عملکرد در واحد سطح موجب شده تا میزان خرید نسبت به سال قبل ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد یابد.

به گفته او، علی رغم گذشت یک ماه از فصل برداشت، هنوز ریالی بابت مطالبات به حساب گندمکاران واریز نشده است و کماکان افق روشنی پیش رو نیست.

ایمانی ادامه داد: تاخیر در پرداخت مطالبات منجر به دلسردی و نگرانی گندمکاران و ورود دلالان به عرصه خرید شده است که انتظار می رود ردیف اعتباری که در بودجه دیده شده به نقدینگی تبدیل شود و در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه به پیک برداشت گندم رسیده ایم، افزود: هم اکنون برداشت گندم از استان های سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، جنوب کرمان، خوزستان و ایلام در حال انجام است، از این رو دولت باید به فکر تامین منابع باشد تا همانند سال گذشته مطالبات کشاورزان با تاخیر ۴ تا ۵ ماهه پرداخت نشود.

به گفته او، با توجه به شرایط اقلیمی و بارش های پیش رو برآورد می شود که تولید گندم به بالای ۱۳ تا ۱۳.۵ میلیون تن و خرید تضمینی به ۱۱ میلیون تن برسد.

این مقام مسئول با تاکید بر اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم گفت: بنابر مصوبه شورا در ۲۲ شهریور نرخ هرکیلو گندم ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد که کشاورزان به امید آن اقدام به کشت کردند، درحالیکه بعد از گذشت بیش از ۴ ماه از آغاز سال زراعی وزیر جهاد نرخ را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان ابلاغ کرد. از این رو بنیاد ملی گندمکاران طی نامه ای به رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خواستار اصلاح قیمت یا تغییر نرخ در قالب جایزه تحویل است تا گندم تولیدی به هدر نرود.

او گفت: با توجه به آنکه ۲ نفز از اعضای کمیسیون کشاورزی به عنوان ناظر در جلسه شورا حضور دارند و رئیس کمیسیون کشاورزی هم نرخ ۱۹ هزارو ۵۰۰ تومان را قبل از ابلاغ نرخ توسط وزیر جهاد در رسانه ها اعلام کردند، لذا انتظار می رود که به عنوان بخش نظارتی به این موضوع ورود کنند و هرچه سریع تر مشکل گندمکاران را مرتفع نمایند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ۹۰ درصد از جرایم فضای مجازی در لرستان کشف شد
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • رشد ۴۲ درصدی بارش‌ها در خراسان شمالی نسبت به سال گذشته
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم از مزارع باوی
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم در باوی +فیلم
  • ۱۰۵ مرکز خرید تضمینی گندم در گلستان آماده فعالیت هستند
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید