Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@22:00:16 GMT

قرار نبود کسی را غافلگیر کنیم

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۷۱۵۰۶

قرار نبود کسی را غافلگیر کنیم

«تاکسیدرمی» به هفته پایانی اجرا رسیده است؛ نمایشی متفاوت از گروه تئاتر آماتور و انجمن هنرهای نمایشی اهواز با نگاهی خلاقانه به جنگ. «تاکسیدرمی» ماجرای قربانی شدن حیوانات در جنگ است.

روزنامه ایران: این نمایش با وجود اینکه چهره‌های سینمایی بفروش ندارد و تئاتری‌های شناخته شده در آن حضور ندارند و به تبع آن از فضای تبلیغات رسانه‌ای و حتی بازتاب در صفحه‌های مجازی چهره‌ها کمتر برخوردار است اما با اقبال مخاطب روبه‌رو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید شاخص‌ترین جذابیت و کشش این نمایش سادگی و سرراستی‌ و زبان راحتی است که برای ارتباط با مخاطب به خدمت گرفته است یا آن طور که احسان عبدی‌پور در یادداشتی برای آن نوشته: «مثل هر کار آماتور و عاشقانه دیگری، هدف از ساختش خودش است، نه رسمِ ادامه نمودارِ زندگی هنری کارگردان یا نویسنده‌اش و حتی از این هم واویلاتر، بازیگرش.» این نمایش پس از چندین اجرا در سالن مولوی، چند وقتی است به سالن شهرزاد آمده و اجرای آن تا 31خرداد تمدید شده است. مجتبی رستمی‌فر، کارگردان «تاکسیدرمی» در گفت‌وگو با «ایران» از ارتباط‌‌‌گیری مخاطب با این نمایش گفته است.


ارتباط   سرراست با مخاطب
می‌خواستیم ارتباط صمیمی و بدون شیله‌پیله با مخاطب داشته باشیم. قرار نبود در «تاکسیدرمی» کسی را غافلگیر کنیم یا حرف و محتوای پیچیده‌ای را در فرم اجرایی خاصی به مخاطب القا کنیم. با زبان و گویش خودمان، مردم خوزستان، با مخاطب حرف می‌زنیم. درباره درد پنهان خوزستان می‌گوییم. درباره پدیده خسارتبار جنگ حرف می‌زنیم. زاویه دید و نگاه مان را اما تغییر دادیم و از زبان محیط‌‌زیست و حیوانات به جنگ پرداختیم. جنگی که انسان‌ها به وجود می‌آورند اما فقط خودشان نیستند که آسیب می‌بینند. محیط‌‌زیست و حیوانات بی‌گناه هم ناخواسته درگیر جنگ می‌شوند. تاکسیدرمی ماجرای یکسری حیوانات اهلی است که زندگی‌شان در خلال جنگ ایران و عراق دستخوش تحولات می‌شود. گویش خودمان و زبان شیرین حیوانات و نوع برخوردشان ابزاری است که به ارتباط با مخاطب کمک کرده است.


می‌بینم و روایت می‌کنم
در سال‌های اخیر ارتباط مخاطب با آثار دفاع‌مقدس کم شده است اما به‌عنوان یک خوزستانی که هنوز آسیب‌های مخرب جنگ را در کوچه پس‌کوچه‌های شهرم، روی اعصاب و روان مردم استان‌ام و بر محیط‌‌زیست می‌بینم، رسالت دارم که از آن بگویم و به زبانی بگویم که مخاطب بشنود و حرفم را بگیرد. زبان طنز تاکسیدرمی در موقعیت به وجود می‌آید و جاهایی هم خنده و گریه با هم می‌آمیزد. تماشاگر یک جایی بغض می‌کند، گاهی گریه می‌کند و جاهایی هم می‌خندد. نگاه ما به جنگ طنازانه است. یک طنازی خاص در موقعیت است. بخشی از این نگاه می‌تواند جهت کشاندن مخاطب به سینما باشد اما بخش عمده‌اش به‌ موقعیت خاص این نمایش برمی‌گردد. ما همه چیزمان باید مال خودمان باشد. آقای مجید مجیدی، احسان عبدی‌پور و خیلی از دوستان بزرگوار که کار را دیدند همین نکته را گفتند که چون همه‌چیز خاص خودتان است؛ زبان و نوع روایت خودتان است، مخاطب با نمایش ارتباط برقرار می‌کند؛ ارتباطی صمیمانه و سرراست بدون اینکه مخاطب را گول بزنیم یا با میزانسن و طراحی و دیالوگ‌های خاص، زینت‌های الکی به کار خودمان بدهیم.


مرکز ثروتمندترین استان کشور، پلاتو نمایش ندارد
من متولد و ساکن اهواز هستم. در مرکز ثروتمندترین استان کشور زندگی می‌کنم؛‌ جایی که پلاتو نمایش ندارد. تئاتر شهر ندارد. مخاطب خوب دارد اما سالن و تجهیزات مناسب برای اجرا ندارد. مشکلات سخت‌افزاری بیداد می‌کند. نمایش «تاکسیدرمی» را سال 96 تولید کردیم. سال 97 اجرای عمومی در سطح شهر اهواز داشتیم. در جشنواره‌های متعدد و همچنین جشنواره تئاتر فجر شرکت کردیم. دوست داریم نمایش‌مان بیشتر دیده شود به همین خاطر در تهران نمایش‌های عمومی می‌گذاریم. استقبال از نمایش در تهران خیلی خوب است اما در عین حال مشکلات زیادی هم داریم. در ایام اجرا ناچاریم در تهران اقامت داشته باشیم و برای محل اقامت‌مان؛ جایی که فقط سر به بالش بگذاریم و بخوابیم، برای خورد و خوراک‌مان باید هزینه بالایی صرف کنیم. «تئاتر برای همه»؛ شعار است و صرفاً در حد شعار باقی مانده است. چرا من نمی‌توانم از امکانات سخت‌افزاری شهر خودم به‌صورت برابر استفاده کنم.


تماشاگر مبلغ
تنها جایی که می‌توانستیم برای تبلیغات هزینه کنیم پیج‌های اینستاگرامی مرجع تئاتری بود. یعنی در همین حد پولش را داشتیم. تبلیغات مال ماها نیست. سهمی در تبلیغات خاص نداریم. چرا؟ چون پولش را نداریم. با تبلیغات دهان به دهانی که مخاطب برای ما انجام می‌داد سالن‌های اجرایمان پر می‌شد. در واقع آن چیزی که باعث شده «تاکسیدرمی» سرپا بماند خود نمایش است.
بی‌تماشاگر
مثل همیشه اجراهای نمایش‌ام را تقدیم می‌کنم به مردمی که از دوران جنگ تا امروز خاص‌ترین و زیباترین آثار دراماتیک را در کوچه پس‌کوچه‌های شهرشان هنوز هم اجرا می‌کنند ولی حتی یک تماشاگر هم ندارند. همیشه آثارم را تقدیم کرده‌ام به مردم مظلوم خوزستان.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۱۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

السنوار شطرنج باز قهاری است/ هر بار ما را غافلگیر می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری شهاب، روگل البر تحلیلگر صهیونیست تداوم جنگ غزه را بیهوده دانست و درباره تبعات آن بر وجهه این رژیم به شدت هشدار داد.

وی افزود: چرا اسرائیل در جنگش شکست خورد؟ این سئوالی که اسرائیلی درباره آن وحدت دیدگاه ندارند در حالی که افراطی‌ها علت را عدم به کارگیری قدرت کافی می‌دانند اما مخالفان علت را نبود چشم انداز روشن جنگ عنوان کردند.

البر اذعان کرد: دیدگاه سومی هم وجود دارد که هضمش برای اسرائیلی‌ها دشوار است و آن باهوش‌تر بودن السنوار از اعضای کابینه جنگ است. او آینده نگر است و گام‌های آتی را به خوبی ارزیابی می‌کند و به پیش می‌رود و هر بار اسرائیل را غافلگیر می‌کند.

وی گفت: واقعیتی که نباید از نظر پنهان داشت این است که السنوار شطرنج باز قهاری است.

کد خبر 6091131

دیگر خبرها

  • السنوار شطرنج باز قهاری است/ هر بار ما را غافلگیر می‌کند
  • (ویدئو) دود غلیظ نمایش خانگی در چشم مخاطب!
  • ببینید | انتقاد حمید درخشان از تصمیمات اوسمار؛ غافلگیر شدیم!
  • فروش نمایش «گالیله» از مرز ۷۰۰ میلیون گذشت
  • استقبال بیش از ۱۸ هزار مخاطب از سینما‌های تصویر شهر
  • آمار فروش و تماشاگران نمایش های در حال اجرا
  • «آکادمی پرندگان» بیش از ۵۰ میلیون تومان فروخت
  • فروش «گالیله» از مرز ۷۰۰ میلیون گذشت
  • درآمد ۷۰۰ میلیونی «گالیله»!/ «آکادمی پرندگان» ۵۰ میلیون فروخت
  • اعلام آمار فروش تماشاخانه‌های دولتی