Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرارو- زورخانه‌ها در این تاریخ بسیار کهنی دارند و تاکنون پژوهش‌های مختلفی درباره تاریخ این مکان‌های ورزشی از سوی محققان ایرانی به انجام رسیده است، اما یک رسانه علمی و تاریخی انگلیسی زبان به نام History اخیراً گزارشی با نام «راز‌های قدیمی‌ترین باشگاه بدنسازی جهان» منتشر کرده که درباره زورخانه قدیمی بازار بزرگ تهران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اینجا قصد داریم تا فارغ از هرگونه قضاوت به انعکاس کامل این گزارش بپردازیم تا مخاطب ایرانی با نگاه یک رسانه خارجی در خصوص زورخانه‌های ایرانی آشنا شود.

به گزارش فرارو به نقل از وبسایت علمی History، تصور کنید شب در خیابان راه می‌روید و صدای خفه طبل و غرش را می‌شنوید. همانطور که صدا‌ها را دنبال می‌کنید، آن‌ها بلندتر می‌شوند، تا اینکه به درب بی نشانی می‌رسید که در دیوار خانه‌ای در یک کوچه خالی قرار دارد. هر چقدر هم که ترسناک به نظر برسد، ما برای گفتن داستان‌های ترسناک اینجا نیستیم. مکانی که ما در مورد آن صحبت می‌کنیم در واقع قدیمی‌ترین باشگاه بدنسازی جهان است. این مکان که در کنار بازار بزرگ تهران قرار دارد، توسط مردم محلی به زورخانه معروف است و ما اینجا هستیم تا همراه با شما نگاهی به داخل آن بیندازیم.

زورخانه‌ها در ایران، مکان‌های مقدسی محسوب می‌شوند. این مکان‌ها فوق العاده خصوصی هستند و تقریباً هیچ دسترسی به خارجی‌ها یا زنان نمی‌دهند. ورزشکارانی که در این مکان باستانی حضور می‌یابند، ورزش سنتی به نام ورزش پهلوانی را انجام می‌دهند. در کنار عناصر مذهبی، این ورزش ترکیبی از مهارت‌های حرکتی، بدنسازی، نمایش و موسیقی است.

این آیین‌ها قدمتی چند صد ساله دارد و ساختاری مشخص دارد. ساعت ۱۸ بعد از اتمام روز کاری آقایان در زورخانه جمع می‌شوند. درست مانند هنگام ورود به مسجد، کفش‌های خود را در می‌آورند و دست‌های خود را می‌شویند. بعد با هم چای می‌نوشند و گپ می‌زنند. بله، درست مثل یک دورهمی در قهوه خانه. باشگاه ورزشی فضای امنی است که در آن می‌توان درباره هر چیزی، از سیاست گرفته تا فوتبال، صحبت کنند. وقتی راهنما (یا به قول ورزشکاران مرشد) تمرین را شروع می‌کند، همه چیز متوقف می‌شود. او با کوبیدن طبل آیینی به نام ضرب شروع می‌کند. با ریتم آن طبل، مردان وارد میدان می‌شوند و با هم حرکت می‌کنند.

بعد، ورزشکاران شروع به بلند کردن وزنه‌ها می‌کنند. زورخانه دارای انواع مختلفی از وزنه‌ها همچون چوب‌های سنگینی به نام میل، سپر‌های فلزی و یک کمان فلزی سنتی به نام کباد است که هر کدام حدود ۲۰ کیلوگرم وزن دارد و باید به روشی متفاوت بلند شوند. نوع تمرین با وزنه‌ها شامل حرکات جالب و چرخش‌های صوفیانه است که هدف همگی ساختن یک ورزشکار قوی، متواضع و پهلوان است.

برخلاف اکثر سالن‌های ورزشی که برای ادامه فعالیت خود، به حق عضویت متکی هستند، زورخانه متکی به کمک‌های مالی عمومی است. اگرچه هیچکس ورزشکاری ملزم به پرداخت این کمک‌ها نیست، ولی همه، حتی افراد غیر ورزشکار نیز وظیفه خود می‌دانند تا از این زورخانه‌ها حمایت کنند. پس زمینه‌های مذهبی در همه جای این زورخانه قابل مشاهده است. همه ورزشکاران مسلمان هستند و در طول ورزش نیز به خدا، پیامبر اسلام و امامان خود متوسل می‌شوند. البته تاریخ زورخانه به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد با این همه این قدیمی‌ترین باشگاه بدنسازی جهان گویا همواره با باور‌های مذهبی پیوند دیرینه داشته است. در زورخانه مهم نیست افراد از چه پیشینه یا موقعیت اجتماعی هستند، تنها تفاوت‌ها در موقعیت افراد در زورخانه به عنوان ورزشکار یا مرشد است.

منبع: History

ترجمه: مصطفی جرفی-فرارو

منبع: فرارو

کلیدواژه: زورخانه زورخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۱۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویدادهای شدید آب و هوایی در ایران و جهان تکرار می‌شود

مقام مسئول سازمان هواشناسی گفت:‌ با توجه به افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای، باید منتظر تکرار رویدادهای شدید آب و هوایی در اکثر مناطق جهان و ایران بود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، احد وظیفه اظهار کرد: دگرگونی‌های بی‌سابقه در زمین در حال وقوع است. محتوای گرمای اقیانوس‌ها و سطح دریاها به بالاترین حد مشاهده شده رسیده و وسعت یخچال های قطب جنوب نیز به کمترین حد مشاهده شده تا کنون رسیده است.

نماینده رسمی سازمان هواشناسی کشور در تدوین گزارش اقلیمی سال 2023 قاره آسیا با بیان این‌که بحران آب و هوا بزرگ‌ترین چالش بشریت است، افزود: گرمای شدید، سیل، خشکسالی، آتش‌سوزی جنگل‌ها و طوفان‌های حاره‌ای، ویرانی‌های زیادی به بار آورده و سبب بروز خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی هنگفتی شده است.

وی اضافه کرد: سازمان جهانی هواشناسی با هدف افزایش آگاهی‌بخشی آحاد جامعه نسبت به تغییرات در حال وقوع روی زمین، یک گزارش سالانه اقلیمی با مشارکت سازمان های هواشناسی سراسر جهان تهیه و تدوین می‌کند که بخشی از گزارش امسال با مشارکت سازمان هواشناسی ایران تدوین شده است. بخشی از این گزارش به تغییرات گسترده در پارامترهای اقلیمی ایران به ویژه در حوزه بارش و دما اشاره شده که پیامدهای زیادی داشته است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی یادآور شد: با توجه به این‌که غلظت گازهای گلخانه‌ای همچنان در حال افزایش، باید منتظر تکرار رویدادهای شدید آب و هوایی در اکثر مناطق جهان و ایران بود. سازمان‌های هواشناسی و آب و هواشناسی کشورها برای مقابله با وسعت و بزرگی این چالش همکاری های خود با جامعه بین المللی را افزایش داده اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کلانتری: دانشجویان هسته‌های مقاومت را در بطن آمریکا شکل دادند + فیلم
  • (تصاویر) قلعه‌ای در ایران قدیمی‌ترین بانک جهان است
  • عکس‌| خشم سپاهانی‌ها از مجری پرسپولیسی‌؛ او باید عذرخواهی کند!
  • زورخانه پولاد هرچه زودتر ثبت ملی شود
  • مکان و زمان قرعه کشی جام جهانی 2024 مشخص شد
  • رویدادهای شدید آب و هوایی در ایران و جهان تکرار می‌شود
  • خبر وحشتناک از وضع آب و هوایی زمین در سالی که گذشت
  • چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران و جهان
  • دانا و همان چالش قدیمی: زمین‌های‌علی‌آباد!
  • وضعیت تجارت سیمان در ایران و جهان