Web Analytics Made Easy - Statcounter

با حمایت استاندار یزد و مجموعه ستاد تنظیم بازار استان، مشکلی از نظر تأمین اقلام غذایی و مورد نیاز و مواد پروتئینی نداریم.

به گزارش ایران آنلاین، رئیس جهاد کشاورزی استان یزد در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: تأمین امنیت غذایی از وظایف مهم جهاد کشاورزی است که در این همین راستا، تلاش کردیم با ایجاد و توسعه زیرساخت های لازم، نسبت به تولید و تأمین مواد غذایی لازم در استان اقدام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ابوالفضل وکیلی تصریح کرد: در سالجاری و بویژه طی ماه‌های اخیر در خصوص تولید مرغ و جوجه‌ریزی روند خوبی را داشتیم و در مقایسه خردادماه امسال با مدت مشابه سال قبل باید گفت که حدود  450هزار تن مازاد جوجه‌ریزی داشتیم.
وی یادآور شد: در حال حاضر،2 میلیون و 600هزار قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان انجام شده و دغدغه‌ای از نظر تولید گوشت مرغ برای ماه‌های آتی نخواهیم داشت.
رئیس جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به اینکه در حوزه تولید شیر و گوشت قرمز نیز تمهیدات لازم صورت گرفته است، گفت: هم‌اکنون، دام سنگین مازاد هم در استان داریم و حتی 50درصد از شیر تولیدی استان به سایر استان‌ها صادر می‌شود.
این مسئول، ضمن مطلوب ارزیابی کردن روند سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان یزد نیز تصریح کرد:  با حمایت های جهاد کشاورزی و سرمایه‌گذاری خش خصوصی، 37پروژه با اعتباری بالغ بر 75میلیارد تومان در حوزه کشاورزی در سطح استان به بهره‌برداری خواهد رسید که با بهره‌برداری از آنها 165 نفر به طور مستقیم مشغول به کار خواهند شد.
وکیلی ادامه داد: عمده این طرح‌ها شامل طرح‌های گلخانه‌ای، پرورش شتر و آبیاری‌ نوین است که به نوعی در زمره صنایع تبدیلی و تکمیلی قرار می‌گیرد.
رئیس جهاد کشاورزی استان یزد در ادامه با اشاره به اینکه این بخش 15درصد از شاغلان و 11درصد از تولید ناخالص داخلی استان را به خود اختصاص داده است، سطح کل اراضی زیرکشت استان در سال زراعی 1400-1399 را بیش از 110 هزار و 715 هزار هکتار عنوان کرد که از این مقدار 25درصد را محصولات زراعی، 73درصد را محصولات باغی و 2درصد را نیز سطوح گلخانه‌ای تشکیل داده اند.
وکیلی یاد آور شد: در مجموع حدود 1 درصد از کل سطح زیرکشت آبی کشور در این استان واقع شده است، این در حالی است که سهم تولیدات استان از کشور بالغ بر 3/1درصد برآورد می‌شود.
به گفته این مسئول، هم‌اکنون استان یزد 19درصد سهم تولید محصولات گلخانه‌ای کشور و 7/2درصد از تولیدات دامی و بالغ بر 2/1 درصد از تولیدات باغبانی کشور را به خود اختصاص داده است.


95 درصد محصولات کشاورزی استان یزد از سلامت لازم برخوردار است


مدیر اداره حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان یزد نیز در این نشست گفت: بر اساس گزارش معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد، بیش از 95درصد محصولات کشاورزی این استان از سلامت لازم برخوردار بوده و میزان سموم مصرفی نیز در محصولات کشاورزی استان در حد مجاز بوده است.
مرتضی فتاحی با تاکید بر اینکه اولویت ما ارائه محصول سالم و با کیفیت به بازارهای داخلی و خارجی است، افزود: طبق قانون، درصورتیکه که محموله غذایی و کشاورزی بررسی و انحرافی در آن تأیید شود، آن محموله به طور کامل از بین می‌رود.
این مسئول در ادامه به  آفت‌هایی که همه ساله مزارع استان یزد را با مشکلاتی عدیده مواجه می‌کند، گفت: خسارت کرم گلوگاه یک آفت کلیدی است که هرساله خسارات قابل توجهی به باغ‌های انار استان وارد می کند بطوریکه حدود این آفت، حدود30درصد باغ‌های انار و 15 درصد انارهای بسته‌بندی در انبارها را خسارت‌زده می‌کند.
مدیر اداره حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان یزد تصریح کرد: عملیات مبارزه با این آفت به عهده خود باغدار است ولی بخش دولتی به عنوان حامی، آموزش و پیش‌آگاهی لازم را با برگزاری کلاس‌های آموزشی – ترویجی به کشاورزان و بهره‌برداران ارائه می‌‍دهد که در میان باغدارهایی که تمام دستور‌العمل‌های فنی را رعایت می‌کنند، کمتر دچار خسارت می شوند.
مدیر اداره حفظ نباتات در خصوص مگس میوه مدیترانه‌ای نیزگفت: متأسفانه این آفت چند سالی است که مهمان ناخوانده باغ‌های ماست و در 6شهرستان استان نیز  خسارت ایجاد کرده و مابقی شهرستان‌ها نیز این نوع آفت در حد ردیابی است.
فتاحی با بیان اینکه در استان یزد حدود 130  ایستگاه پیش‌آگاهی فعال شده است، ادامه داد: بر این اساس از ابتدای فصل بهار، 9 کارشناس بخش خصوصی عملیات پایش و ردیابی آفت را انجام می‌دهند که این تعداد کارشناس، 4 هزار و 500 هکتار را زیرپوشش قرار می‌دهند و به محض اینکه جمعیت آفت به حد مبارزه برسد اطلاعات به باغداران ارائه و عملیات مبارزه را در سطح گسترده انجام می‌دهند.
وی با بیان اینکه خوشبختانه در سفر رئیس‌جمهوری اعتباراتی برای کمک و مقابله با این آفت تصویب شد، گفت: در برنامه جهاد کشاورزی استان نیز به صورت نیم بها مواد و لوازمی که در ارتباط با عملیات مبارزه نیاز است، در اختیار بهره‌برداران و کشاورزان قرار می‌گیرد.
این مسئول در خصوص ماهیت این آفت نیز افزود: این آفت با توجه به ماهیت باغ‌ها متفاوت است زیرا در اول فصل محصولات زودرس و بهاره را مثل هلو و زردآلو و در پایان هم انار و خرمالو را داریم، لذا این آفت حدود 5الی 6ماه در باغ‌ها حضور فعال دارد. به گفته وی، این آفت مهم‌ترین آفت درختان میوه در جهان است که می‌تواند در طول یکسال 12 نسل از خود را تولید کند.
مدیر اداره حفظ نباتات تصریح کرد: مگس میوه مدیترانه‌ای یکی از آفات مخرب دنیاست و به دلیل مقاومت بالایی که در مقابل شرایط آب و هوایی دارد، در نقاط مختلف جهان گسترش پیدا کرده و نسبت به سایر مگس‌های میوه بالاترین خسارت اقتصادی را به بخش کشاورزی و تولید میوه وارد می‌کند.
این مسئول ادامه داد: مبدأ اصلی آفت مگس مدیترانه‌ای آفریقای شرقی است و از سال 1829 میلادی به تدریج در سایر کشورها انتشار یافته است.
وی ادامه داد: مگس مدیترانه‌ای یکی از خطرناک‌ترین آفات کشاورزی است که به بیش از 300 گونه از گیاهان حمله می‌کند و باعث لهیدگی، پوسیدگی و ریزش میوه می‌شود و می‌تواند تا صددرصد محصول را از بین ببرد و انتقال آن از طریق میوه، خاک و جابه‌جایی حشره کامل امکان‌پذیر است.

در هیچ جای استان یزد گلخانه‌ای در اراضی جدید نداشته‌ایم


معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان یزد نیز در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه اخیرا  هرگونه توسعه‌ای در زمینه تولیدات گیاهی در استان فقط  توسعه عمودی است و منظور افزایش عملکرد و یا جایگزینی محصول است، لذا توسعه افقی نداریم حتی طی سال‌های گذشته از سطح زیر کشت استان کم شده است.
محمدحسین ملانوری افزود: درخصوص گلخانه‌های استان به جز دو شهرکی که هنوز هم افتتاح نشده در هیچ جای استان گلخانه در اراضی جدید نداریم و تماماً جایگزین کشت‌های قبلی است.
وی گفت: حفظ و ارتقا جایگاه محصولات اساسی از اولویت اصلی ماست، لذا گندم، جو و علوفه استان باید بماند و حتی اگر بتوانیم جایگزین کشت‌های دیگر کنیم، این کاررا انجام خواهیم داد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به اینکه در حال حاضر، 9هزار هکتار گندم و 3هزار هکتار جو سطح زیر کشت داریم و با چنگ و دندان آنها را حفظ خواهیم کرد.
ملانوری در پاسخ به اینکه چرا در استان یزد علی‌رغم کم‌آبی کشت‌های گلخانه‌ای صورت می‌گیرد، افزود: با یک حساب سرانگشتی  12 هزار مترمکعب در هر هکتار آب مصرفی گلخانه‌های استان است که با تنوع کشتی که داریم این مقدار کمتر هم خواهد شد و 300تن در هکتار هم تولید محصولات گلخانه‌ای استان است که از این مقدار 70درصد صادر می‌شود اما در کنار آن گندم حدود 7هزار مترمکعب آب مصرف می‌کند این عدد و رقم ها نشان می‌دهد کار به جا و شایسته‌ای بوده که در استان انجام شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان یزد یادآور شد: ما با کمتر از 3درصد آب مصرفی استان در بخش کشاورزی این محصولات را تولید کرده‌ایم و تنوع کشتی که در حال حاضر در گلخانه‌های استان اتفاق می‌افتد در نوع خود بی‌نظیر است.
ملانوری در پایان با تأکید بر اینکه حداکثر تلاش ما در تولید محصول سالم و محصول با حد مجاز سموم باقی مانده مواد است که در این زمینه  ما یکی از استان‌های علمدار در زمینه استفاده از مواد بیولوژیک و تولید آن نیز هستیم.

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: جهاد کشاورزی استان یزد جهاد کشاورزی تولیدات گیاهی مدیترانه ای گلخانه ای باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۲۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات امحاء مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز از آغاز عملیات اجرایی امحاء مزارع آلوده به فاضلاب خام در شرق کلان شهر شیراز خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز، محمد میرزایی در حاشیه عملیات مذکور گفت: از صبح سه شنبه یازدهم اردیبهشت ماه عملیات امحاء مزارع مذکور در سطح 270 هکتار از اراضی منطقه گردخون در حومه کلان شهر شیراز آغاز شده است. 

این مقام مسئول با اذعان به اینکه کار قلع و قمع مزارع گندم و جو آبیاری شده با فاضلاب خام با بکارگیری قریب به 20 دستگاه تراکتور و پنج دستگاه لودر در حال انجام است، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود این اقدام در بیش از ده قطعه از مزارع تا پایان روز به اتمام برسد. 

وی با بیان اینکه کار امحاء مزارع به دستور مقام قضایی و نظر شبکه بهداشت و درمان مبنی بر آلودگی مزارع در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز قرار گرفته است، ابراز کرد: این عملیات با مشارکت دستگاه‌های متولی در قالب گشت‌های هم‌پوشان برنامه ریزی و به مرحله اجرا رسیده است. 

میرزایی با تاکید بر اینکه حفظ سلامت عموم جامعه و تولید محصول سالم عاری از هرگونه آلودگی خط قرمز متولیان تولید است، بیان کرد: جهاد کشاورزی همگام با دیگر نهاد‌های ذی مدخل به طور جدی با هرگونه تهدید سلامت مردم مقابله و با سوء استفاده گران به هر شکل ممکن برخورد قانونی خواهد کرد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز ضمن اطمینان خاطر به مصرف کنندگان محصولات کشاورزی به جهت صیانت از تولید محصول سالم و با کیفیت افزود: صیانت از تولید محصول سالم امری فرا دستگاهی است که نیازمند همکاری تمامی دستگاه است.

انتهای پیام/424/.

دیگر خبرها

  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • تولید گوشت مرغ در چهارمحال و بختیاری ۳۰ درصد رشد کرد
  • توزیع تخم نوغان یارانه‌ای بین پرورش دهندگان کرم ابریشم
  • حضور ۱۰ شرکت تولیدی کشاورزی مازندران در نمایشگاه اکسپو
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • عملیات امحای مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • عملیات امحاء مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • تولید اقلام استراتژیک امدادی مورد نیاز در حوادث توسط هلال احمر
  • رتبه سوم مهاباد درتولید گوشت دراستان